Door een dynamisch beekdal, Middelrode te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Door een dynamisch beekdal, te Middelrode

Wandeltocht door het beekdal van de Aa, door landgoed Seldensate en over een deel van de ringdijk rond Den Dungen. Beek de Aa, die in Middelrode is uitgegroeid tot een klein riviertje is in het verleden gekanaliseerd met het oog op een snellere afvoer van water. Het beekdal van het riviertje heeft in 2015 en 2016 een flinke verandering ondergaan met als doel het beekdal klimaat robuust te maken voor de steeds vaker langere droge periodes maar ook voor de wateroverlast door piekbuien. Het riviertje heeft nu haar vrije loop weer teruggekregen en slingert binnen een brede natuurstrook bestaande uit bloemrijke graslanden, ruigtes en bosjes afgewisseld met oude meanders en poelen. De wandeltocht gaat over de dijken langs het riviertje en over struinpaden door het beekdal maar ook over een in 1610 aangelegde ringdijk die Den Dungen onder anderen beschermde tegen wateroverlast van de Aa. Langs de ringdijk passeert men drie cirkelvormige plassen ook wel een wiel genoemd, deze plassen zijn ontstaan tijdens een dijkdoorbraak. De ringdijk heeft geen functie meer nadat de Zuid-Willemsvaart is aangelegd, hierbij is een deel van de toenmalige loop van het riviertje afgesneden. Wat resteert van het riviertje ten westen van de Zuid-Willemsvaart is een waterloop met de naam Dode Aa. In het landgoed Seldensate komt men langs de restanten van een kasteeltje en het poortgebouw met duiventoren. Bij deze wandeltocht moet men wel rekening houden met geluid van de N279 die parallel aan het beekdal loopt verder kan bij hoogwater van de Aa het struinpad niet gelopen worden, er is een alternatief beschreven. 77% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-5-2021, laatst bijgewerkt op: 2-6-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, “Brugstraat 8-10-12-14”, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Iets voor de T-splitsing rechts aanhouden, het smalle onverharde pad richting het klaphek inlopen, voor het klaphek links aanhouden, het onverharde pad met houten voetgangerssluis volgen tot verharde weg iets voorbij volgende houten voetgangerssluis.
Bij de verharde weg rechts aanhouden de brug over, verharde weg, “Assendelftseweg”.
Ca. 50m voorbij de brug RA, “Assendelftseweg”, kn36 volg 33.
In bocht naar links van de weg, bij 4-sprong RD door poort, kn33 volg 27, grindpad richting het poortgebouw, doorlopen tot het poortgebouw, zijpaden negeren, bij het poortgebouw door de boog.
Voorbij het poortgebouw rechts aanhouden, iets verder voor riviertje de Aa, bij T-splitsing LA, pad met het riviertje aan rechterhand.
Voorbij bosperceel met kasteelruïne RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad met het beekdal aan rechterhand volgen tot T-splitsing (kan ook als een kruising gezien worden) met verharde weg, klaphek en zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA de brug over, wn route, aan overzijde bij kruising RD, wn route, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing met aan rechterhand een picknicktafel LA, kn27 volg 94, de weg die iets verder naar rechts buigt volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpad met klaphek negeren.
Bij deze kruising LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg richting “Den Dungen” volgen, “Runweg”, kn94 volg 9, het fietspad volgen tot bocht naar rechts direct na de brug “Dun Pierekoal”/“Bluumkes Brug” over het kanaal de Zuid-Willemsvaart.
Direct na deze bocht RA de talud afdalen, pad met traptreden, wn route, aan voet van de talud, bij T-splitsing RA, verharde fietspad, kn9 volg 68.
Na ca. 70m RA, fietspad, wn route, verderop passeert men een waterloop.
# De waterloop die men passeert is de Dode Aa, bij aanleg van de Zuid-Willemsvaart in 1822 tot 1826 werd het riviertje de Aa aan de Dungense kant van het kanaal afgesneden.
Bij T-splitsing RA, kn68 volg 22, het smalle pad door bosschages over het dijkje rechts van de weg inlopen.
Aan einde van het pad rechts aanhouden, kn22 volg 63 (het paaltje staat iets naar links bij de weg), het grind-/fietspad over de dijk met verderop kn63 volg 62 en kn62 volg 90 en met op een paar plaatsen woningen langs de dijk ca. 2 km tot einde van het dijk.
# De dijk is een deel van de in 1610 aangelegde ringdijk om Den Dungen. Aan de westzijde van de dijk passeert men drie plassen ook wiel genoemd waarvan de 2de met de naam Vossegat, deze zijn ontstaan bij dijk doorbraken.
Aan het einde van de dijk “Hooidonksedijk”, bij Y-splitsing rechts aanhouden, verharde weg, wn route, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, kn90 volg 42 .
RD de ophaalbrug over, kn42 volg 86, let op druk punt!, voorbij de brug het fietspad aan de rechterzijde van de weg oplopen, iets verder RA het gras-pad tussen de bomen met het kanaal aan rechterhand volgen, verderop buigt het pad naar links en gaat onder het viaduct door.
Iets voorbij het viaduct links aanhouden, het pad pal aan de voet van de talud met de talud aan linkerhand volgen.
Na ca. 150m, in de bocht naar rechts LA de talud richting de rotonde oplopen, op het fietspad voor de rotonde RA, het fietspad richting “Berlicum” volgen, kn86 volg 41, het fietspad gaat met een lus richting de brug over het kanaal, voorbij de brug het fietspad langs de doorgaande weg “Beusingsedijk” volgen tot brug over het riviertje de Aa ruim voorbij woning nr.10.
Direct na de brug over het riviertje de Aa RA, grindpad over de dijk, kn41 volg 24, na ca. 500m passeert men een klaphek met veerooster, ca. 400m voorbij het klaphek passeert men bij een overlaat kn24 volg 25, deze overlaat kan bij hoog water het naast gelegen gebied laten onderlopen.
Voorbij draaihekje met veerooster, bij 3-sprong met aan rechterhand een brug LA, verhard fietspad, wn route, vervolgens na ca. 60m RA, onverhard pad met BL bordje over de dijk, de wn route wordt verlaten, verderop ruim voor een houten poort op de dijk de voet van de dijk met de dijk aan linkerhand volgen en door een klaphek rechts van de houten poort, voorbij het klaphek de dijk verder aan linkerhand volgen richting de brug over het riviertje, onder een brug door, iets voorbij de brug de dijk weer volgen tot kruising met een verharde weg iets voorbij een houten poort met klaphek.
Bij deze kruising RD door houten klaphek, onverhard pad over de dijk met verderop een picknicktafel.
Voorbij klaphek, bij 3-sprong RA, verderop in bocht naar links voor een landbouwperceel gaat de wandeltocht richting een struinpad door het beekdal, bij hoogwater volg het alternatief aan einde van de routebeschrijving.
In deze bocht naar links RD, smal pad met landbouwperceel aan linkerhand, na ca. 80m buigt het pad met een flauwe bocht naar links.
Ca. 90m voorbij deze flauwe bocht rechts aanhouden richting klaphek, door dit klaphek en het riviertje aan rechterhand volgen tot houten poort met klaphek op de dijk met daarachter een groen kastje (stuw).
Op de dijk RA door het klaphek, het pad over de dijk met het riviertje aan rechterhand volgen tot kruising met verhard fietspad voorbij 3de klaphek.
Bij deze kruising RD door klaphek, struinpad aan rand van iets hoger gelegen grasland parallel aan het riviertje met het riviertje aan rechterhand.
Na ca. 600m, voor bocht naar links met aan linkerhand twee grote eiken langs een smalle waterloop/greppel links aanhouden, het gras-pad met bosschages aan rechterhand richting afrastering volgen, voor de afrastering links aanhouden, de afrastering aan rechterhand volgen tot klaphek, via dit klaphek het begrazingsgebied verlaten en doorlopen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA de doodlopende weg “Brugstraat” inlopen, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

# Hoogwater alternatief: bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. woning nr.44 gaat het pad over in een verharde weg. Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, weg “Westakkers 42” aan linkerhand negeren, wn route. RD, “Westakkers”, weg aan linkerhand negeren, kn28 volg 31, direct daarna RA, smalle weg, wn route. Voorbij kleine witte woning, bij T-splitsing RA, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, wn route, grindpad, vervolgens na ca. 40m links aanhouden, de wn route wordt verlaten, smal pad door bosrand met iets verder grasveld met speeltoestellen aan rechterhand. Voorbij het grasveld RA, pad met het grasveld is nog steeds aan rechterhand. Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens na ca. 40m bij 3-sprong rechts aanhouden, “De Kunning”. RD, weg “De Haasekker” aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 60m RA door klaphek, graskade, voorbij 2de klaphek en een stuw aan linkerhand buigt het pad over de graskade naar links. Bij kruising met verhard fietspad LA, iets verder bij T-splitsing RA, verharde weg, de weg die naar links buigt  volgen tot T-splitsing voor een doorgaande weg. Bij deze T-splitsing RA, de weg parallel aan doorgaande weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Driezeeg 40, 5258 LE te Middelrode. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk aan de Brugstraat.

Bushalte Brugstraat, Middelrode.

Riviertje de Aa Adrie: Riviertje de Aa
Poortgebouw kasteel Seldensate Adrie: Poortgebouw kasteel Seldensate
Kasteelruïne Seldensate Adrie: Kasteelruïne Seldensate
Ringdijk bij Den Dungen Adrie: Ringdijk bij Den Dungen
De Dode Aa Adrie: De Dode Aa
Waterplas langs de ringdijk Adrie: Waterplas langs de ringdijk
Een wiel aan westzijde van de ringdijk Adrie: Een wiel aan westzijde van de ringdijk
Ophaalbrug bij Den Dungen Adrie: Ophaalbrug bij Den Dungen
Dijk langs de Aa Adrie: Dijk langs de Aa
Beekdal van de Aa Adrie: Beekdal van de Aa
Beeldal van der Aa Adrie: Beeldal van der Aa

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-een-dynamisch-beekdal.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Middelrode

Majorcabar/Herberg de Poeling

Poeldonk 17
5275 HP Den Dungen

Eeterij De Dungense Brug

Poeldonk 28
5275 HP Den Dungen

1. Adrie 2 juni 2023 om 16:24

Naar aanleiding van een melding bij een andere wandeltocht dat er veranderingen waren in het beekdal van de Aa de wandeltocht gecontroleerd. Op een plaats was een nieuw smal pad ontstaan, de routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 7 juli 2022 om 14:56

Vandaag 7 juli 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Alle paden waren prima belopen ook door het beekdal. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Cor Nellie en Ad 2 februari 2022 om 17:51

Vandaag deze route gelopen samen met mijn zwager Ad en mijn vrouw Nellie. Heel mooie route veel in open velden en langs het water was behoorlijk glibberen bij tijd en wijlen. Gelukkig weinig wind want het was wel open gebied weer eens iets andera maar ook zeer mooi. Ggroetjes Cor

4. Gerard van Berlo 16 mei 2021 om 08:39

Hoe kan ik zien waar ik moet lopen. is de route met pijltjes aangegeven?

1. Adrie 16 mei 2021 om 11:32

Gerard van Berlo bedankt voor de reactie! De wandelroute is niet met pijlen aangegeven. De gedeeltes die samenvallen met het wandelnetwerk daar wordt in de routebeschrijving naar verwezen. Verder is er een topografische kaart beschikbaar en een GPX bestand voor een GPS apparaat of voor een mobiel bijvoorbeeld door gebruik te maken van de app OsmAnd of een andere app.