Door de Scheeken, Best te Noord-Brabant

20 km Wandelroute Door de Scheeken, te Best

Wandeltocht door het edelhertengebied in Het Groene Woud. Al vrij snel na verlaten van Best gaat de tocht door het natuurgebied Scheeken-Mortelen. In het voorjaar van 2017 is door Brabants Landschap edelherten terug gebracht in het omheind deel van dit gebied. Via een natuurbrug is het gebied verbonden met het natuurgebied de Scheeken aan de oostzijde van de A2. Op de terugweg gaat de tocht ook door het omheind deel aan de oostzijde. Zijn de edelherten niet te zien in het natuurgebied Scheeken-Mortelen, op de terugweg krijgt men een tweede kans. Na verlaten van het omheinde gebied gaat de tocht door Heerenbeek en landgoed Velder. Heerenbeek is een oud landgoedbos dat voor driekwart bestaat uit vochtig loofbos. In Heerenbeek passeert men als bezienswaardigheid een monumentale boerderij uit de eerste helft van de 19e eeuw en een landhuis met hangtorens waardoor het op een kasteeltje lijkt. Het landgoed Velder is een vochtig, oud loofbos met ook stukken gemengd bos. Dit bos is omstreeks 1750 aangelegd en is het oudste in zijn soort in de Meierij van 's-Hertogenbosch. Het is een sterrenbos, waarin negen lanen liggen die op een centraal punt bijeenkomen "De Negen Dreven", in landgoed staat een imposant landhuis. 60% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 5-4-2018

Met de rug naar het stationsgebouw RD vertrekken, het plein “Stationsplein” oversteken richting doorgaande weg.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, “Spoorweglaan”, weg met spoor aan linkerhand volgen, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts iets voorbij viaduct over doorgaande weg, voor het viaduct passeert men kombord “Einde bebouwde kom Best”.
In deze bocht links aanhouden, “Krimpweg”, kn2 volg 79.
Bij T-splitsing LA, wn route, de weg buigt naar rechts, “Kruisbeemdenweg”.
Voor 2de woning rechts aanhouden, onverhard pad, wn route.
Bij kruising voor pad met houten afsluitboom en bordje “Natuurreservaat” LA, wn route.
Na ca. 200m, voor weiland RA, “Paljaartseweg”, eveneens breed pad, verderop passeert men een veerooster met BL bordje “Scheeken-Mortelen”.
Ruim voor verlaten van het begrazingsgebied met zicht op de snelweg LA, gras-pad met houten afsluitboom, wn route, verderop met zicht op de spoorlijn verlaat men het begrazingsgebied weer via hoog klaphek.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
In bocht naar rechts RD richting spoortunnel “Pailjaarttunnel”, na passeren van de spoortunnel de weg “Liempsedijk” volgen tot flauwe bocht naar rechts, zijpad en zijweg negeren.
Bij deze bocht de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn79 volg 3.
Voor schuilhut met informatiepaneel RA, “”Heerenbeek”, onverhard pad met houten afsluitboom en BL bordje “Heerenbeek”, verderop grasland aan rechterhand.
Voorbij het grasland RA, bosrand aan linkerhand volgen, verderop buigt het pad naar links het bosgebied in, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij twee vlonders.
Bij deze T-splitsing LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, breder pad, wn route, verderop t.h.v. boerderij buigt het pad naar links.
Het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn3 volg 81.
T.h.v. toegangspoort van landhuis nr.1 RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn81 de wn route wordt verlaten, men passeert houten afsluitboom en iets verder een vervallen boerderij.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij 9-sprong 3de pad aan rechterhand, paden met bordje rustgebied zijn meegeteld, vervolgens het pad volgen tot kruising iets voor spoorlijn, verderop passeert men een 6-sprong met granieten blok.
Bij deze kruising LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij inrit woning nr.19, zijpaden negeren, ruim voor deze T-splitsing gaat het onverharde pad over in een verhard weggetje.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links t.h.v. inrit boerderij nr.17.
# Men passeert landhuis “Groot Velder”.
Voorbij deze bocht RA, voet-/fietspad, kn72 volg 73, men passeert spoortunnel.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Voorbij inrit woning nr.10 RA, kn73 volg 82, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Oude Rijksweg”, wn route, men passeert viaduct over snelweg.
Iets voorbij het viaduct RA, “Dazingstraat”, wn route, direct daarna de weg met ruime bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, “Dazingstraat”, wn route.
Bij 4-sprong RA, onverhard pad, kn82 volg 1.
T.h.v. waterloop “Groote Waterloop” RD, onderhoudspaden langs de waterloop negeren, wn route, verderop passeert men veerooster, men loopt dan door het omheind deel.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Ruim voor klaphek met veerooster RA, kn1 volg 17, verderop verlaat men het omheind gebied weer via een klaphek.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, verderop voor de snelweg buigt het pad naar links en gaat over in een verhard weggetje, “Middelste Broekweg”, bij volgende bocht naar links gaat het weggetje weer over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, onverhard pad, “Molenkampseweg”, kn18 volg 19.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
# Voor een pauze men passeert “Pannekoekenhuis De Klomp”.
Bij kruising LA, “Koppelstraat”, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Hooiweg”, direct daarna bij T-splitsing RA, vervolgens de weg parallel aan de doorgaande weg volgen tot bocht naar links iets voorbij de snelweg, voorbij deze bocht het voet-/fietspad volgen.
Bij kruising met “Oude Rijksweg” RD, direct daarna aan overzijde rechts aanhouden, vervolgens het fietspad met flauwe bocht naar links richting “Oirschot” volgen, het fietspad daalt.
Bij T-splitsing RA richting s’Hertogenbosch, verderop gaat het fietspad over in een verharde weg, “Zomereik”.
Voor woning nr.21 RA, direct daarna LA, “Wilg”, vervolgens na enkele meters RA, verhard voetpad door parkje, “Salderspark”.
Voetpad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad naar verharde weg aan rechterhand negeren.
Rechts aanhouden, voetpad door het parkje verder volgen, vijver aan linkerhand, wn route.
Achtereenvolgens het voetpad met flauwe bocht naar rechts en links verder volgen, brugje aan linker- en brugje aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising met fietspad RA, wn route, fietspad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens de weg met spoor aan rechterhand volgen tot T-splitsing, zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing schuin naar rechts het plein richting stationsgebouw oplopen, het startpunt

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Best, Stationsstraat 1, 5683 BA te Best. Plan Route

A2, neem afrit 27-Best-West. Ga verder op de Ringweg. Rijd naar de Oirschotseweg.

NS station Best

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Doorgang begrazingsgebied edelherten Adrie: Doorgang begrazingsgebied edelherten
Herenbeek, nat bos Adrie: Herenbeek, nat bos
Boerderij in landgoed de Velder Adrie: Boerderij in landgoed de Velder
Bospad in landgoed Velder Adrie: Bospad in landgoed Velder
Een van de Negen Dreven Adrie: Een van de Negen Dreven
Eveneens een  van de Negen Dreven Adrie: Eveneens een van de Negen Dreven
Landhuis Groot Velder Adrie: Landhuis Groot Velder
Natuurgebied de Scheeken Adrie: Natuurgebied de Scheeken

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-scheeken.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.