Door De Pan, Sterksel te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Door De Pan, te Sterksel

De wandeltocht gaat door de gebieden de Lange Bleek, Somerense Heide, De Pan en de Boksenberg. De Lange Bleek bestaat voornamelijk uit naaldbos, met twee heidevelden. In het gebied ligt een mooi ven, het Bultven. De Somerense Heide bestaat eveneens grotendeels uit naaldbossen. Momenteel wordt het bos omgevormd tot gemengd bos met vennen zoals het Keelven. Echte vennen zijn dit eigenlijk niet, gezien de kunstmatige oorsprong, maar als wandelgebied is het Keelven e.o. zonder meer geslaagd te noemen. Het Landgoed De Pan is een landgoed met bos, grasland en heide. De naam de Pan (opgetekend vanaf 1516) heeft betrekking op een komvormige laagte bij de oorsprong van de Sterkselse Aa. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-12-2012, laatst bijgewerkt op: 27-6-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna bij T-splitsing RA.
In bocht naar rechts RD, “Dreef”, kn12 volg 17, direct daarna eveneens RD, weg aan linkerhand negeren.
Na het passeren van brugje RD, “Dreef”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg die verderop t.h.v inrit woning nr.30 overgaat in een grindpad volgen tot bocht naar links voorbij woning nr.27, zijwegen en zijpaden negeren, na ca. 200m passeert men kn17 volg 19.
Bij deze bocht het grindpad met bocht naar links verder volgen, verharde weg aan rechterhand negeren, kn19 volg 81.
Na ca. 70m het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, “Ten Brakeweg”, wn route.
Na ca. 400m RA, onverhard pad met BL bordje “Lange Bleek” en bosrand aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad langs het bosgebied volgen tot T-splitsing voor kleine woning nr.14, zijpaden aan rechterhand negeren, verderop iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts het bos in.
Bij deze T-splitsing LA, breed grindpad.
Na het passeren van de boerderij, bij T-splitsing RA.
Na het passeren van klaphek, bij splitsing links aanhouden, iets verder gaat het pad door heidegebied, verderop buigt het pad met een ruime bocht naar rechts en gaat weer door het bos.
Na het passeren van klaphek, bij 4-sprong rechts aanhouden, pad met afrastering aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad.
In bocht naar rechts t.h.v. een iets naar achtergelegen woning LA.
Bij kruising RD richting open plek met ven, voor het ven buigt pad naar rechts en volgt ca. 160m het ven, vervolgens buigt het pad naar rechts weg van het ven.
Einde pad bij T-splitsing RA.
Na ca. 90m LA, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze 3-sprong LA, vervolgens het pad door rand bosgebied volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, kn86 volg 99 (het routepaaltje staat iets in het pad aan linkerhand), vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. bankje, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, smal bospad, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten.
Voor hoek in afrastering, bij kruising LA, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising met verhard fietspad RD, smal pad iets links van de afrastering volgen.
In bosgebied, bij kruising RD, smal slingerend bospad.
Voor open gebied met vennen, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Bij kruising RA door klaphek, vervolgens na ca. 30m LA, smal pad.
Bij T-splitsing RA, grindpad, vervolgens het grindpad met groot ven aan linkerhand volgen tot kn99 paaltje iets voorbij versmalling in het ven, zijpaden negeren.
Bij dit routepaaltje RA, kn99 volg 86, vervolgens het bospad volgen tot kruising voorbij klaphek, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze kruising RD, zanderig pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, breed pad, wn route.
Na ca. 150m RA, smal bospad, wn route.
Bij kruising met ruiterpad RD, wn route.
Bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD.
Bij 5-sprong RA, breed pad, vervolgens pad volgen tot kruising t.h.v. rand bosgebied, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, vervolgens het pad volgen tot kruising met aan linkerhand pad door landbouwgebied.
# Op hoek van deze kruising staat Keijepad monument.
Bij deze kruising RA, bospad, W-R route, verderop t.h.v. rand bosgebied buigt het pad naar links, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot bocht naar links, zijpaden negeren.
Voorbij deze bocht RD, smal pad aan rechterhand negeren, W-R route, vervolgens pad ca. 600m verder volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, W-R route, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad door rand bosgebied, W-R route.
Bij 4-sprong voor gemeentebordje “Boksenberg” LA, pad met gescheiden grind-/fietspad, de W-R route wordt verlaten, vervolgens het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot kruising met aan linkerhand verharde weg.
# Drentse zwerfkei die men aan rechterhand passeert markeert de oorspronkelijke plaats van een 4,5 meter lange douane-paal.
Bij deze kruising met bankje RA, bospad, wn route.
RD, ruiterpad aan linkerhand negeren, wn route
Bij kruising LA, kn22 volg 23.
Bij kruising met ruiterpad RD, het pad is tevens ruiterpad, wn route.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens bij kruising met ruiterpad RD.
Bij kruising RD, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA.
Bij 4-sprong LA, het pad loopt aan rechterhand op enige meters parallel aan een pad.
RD, ATB pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 6-sprong RD, smal pad met houten afsluitboom en SBB bordje “De Pan”, kn53 volg 50.
Bij 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten.
Na passeren van brugje over “Sterkselsche Kanaal”, bij kruising RD.
Bij T-splitsing LA.
Na kruising met beekje RD, graspaden langs het beekje negeren, wz route.
Bij kruising RA, wz route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, verharde weg, wz route.
Bij T-splitsing LA, wz route, vervolgens na ca. 40 RA, onverhard pad met houten afsluitboom en SBB bordje “De Pan”, wz route.
Bij kruising met ruiterpad RD, wz route.
Bij T-splitsing RA, wz route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor kanaal.
Bij deze T-splitsing LA, wz route, direct daarna RA brugje over, verderop buigt het pad voor open plek met grasland naar links, voorbij het grasland passeert men een picknicktafel.
Bij kruising RA, breed pad, iets verder passeert men klaphek en veerooster.
Bij kruising voor lage heuvelrug LA, ruiterpad met SBB bordje “De Pan”, vervolgens bij kruising met ruiterpad RD.
Voor bankje, bij Y-splitsing LA.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, kn10 volg 13, vervolgens na ca. 30m RD, pad met SBB bordje aan linkerhand negeren, direct daarna LA, smal bospad met kleine paaltjes, wn route, verderop het gras-pad aan rechterzijde van kleine open plek volgen, wn route.
Voorbij deze open plek, bij 3-sprong LA, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route, direct daarna RA, smal bospad, wn route.
Na ca. 120m LA, eveneens smal bospad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met breed pad, zijpaden en grind-/fietspad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed zandpad.
RD, “Pandijk”, verharde weg, pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.12 “Camping St. Jorishoeve”, zijpad negeren
Iets voorbij deze woning LA, “Holderden”, kn13 volg 14, voorbij inrit gaat de verharde weg over in een grindpad en buigt naar rechts.
Na het passeren van brugje bij T-splitsing RA, verharde weg, “Stoeiing”, wn route, vervolgens de weg ca. 1km volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijweg negeren.
Bij deze 4-sprong RA.
LA, “Beukenlaan”, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
wz = SBB wandelroute met witte bordjes met zwarte markeringen voor richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Beukenlaan 1, 6029 PX te Sterksel. Plan Route

A2, neem de afrit N396/Valkenswaard. Ga verder op de Valkenswaardseweg naar je bestemming in Sterksel. Parkeren kan bij het plein voor de kerk.

Station Heeze. Bushalte Kerk, Sterksel.

De Lange Bleek Adrie: De Lange Bleek
Somerense Heide, omgeving Keelven Adrie: Somerense Heide, omgeving Keelven
Het Bultven Adrie: Het Bultven
De Keijepaol Adrie: De Keijepaol
Gedenkteken van de Adrie: Gedenkteken van de "Steenen Paal"
Het Sterkselsch Kanaal Adrie: Het Sterkselsch Kanaal
De Pan Adrie: De Pan

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-pan.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Cafétaria De Scheep

Pastoor Thijssenlaan 3
6029 RL Sterksel

1. Adrie 11 april 2019 om 17:39

Vandaag 11 april 2019 de wandeltocht gecontroleerd. In het gebied zijn op een paar plaatsen paden gesloten. Een pad dat onderdeel was van de oorspronkelijke route is door twee forse recent omgezaagde bomen afgesloten. Dit pad is uit de wandelroute gehaald. Op een ander punt is de wandelroute ook iets gewijzigd met loopt nu over een grotere afstand door het heidegebied. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Ad, Cor en Nellie 14 februari 2019 om 15:58

Gisteren deze route gelopen. Wederom een heerlijke route. Start al meteen vanaf een mooi plein, mooie vergezichten en vennen. Maar bovenal indrukwekkend was het grote heide gebied dat “oorverdovend” stil was.
    Inmiddels maken we al twee jaar iedere twee weken een wandeling van deze website en op een enkele wandeling na zijn ze steeds weer een aanrader. CHAPEAU!!!!
    Groet van Ad, Cor en nellie

3. Adrie 29 november 2017 om 15:18

De tocht kan weer gelopen worden! De boswerkzaamheden zijn beëindigd, de paden zijn goed, wel liggen er nog grote stapels gerooide bomen bij de randen van het bosgebied.

4. Adrie 24 augustus 2017 om 15:25

De wandelroute is tijdelijk gesloten. Staatsbosbeheer is gestart met boswerkzaamheden in De Pan. Het streven van Staatsbosbeheer is om dit jaar klaar te zijn, met een doorlooptijd tot uiterlijk 15 maart 2018. Na deze werkzaamheden ga ik kijken of er gevolgen zijn voor de routebeschrijving.

5. Adrie 30 maart 2016

Vandaag 30 maart 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op een kleine verandering na in de bewijzering van de SBB route waarvan een deel gevolgd wordt klopte alles nog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Martin Kessel 24 november 2014 om 14:25

Vandaag deze wandeltocht met zeer mooi weer gelopen. Enkele plekken waren drassig, maar voor de rest was het goed te doen. Zeer de moeite waard

Foto: De Lange Bleek

7. Menno Slaats 15 september 2014

Aan de rand van het heidegebied heb je grote kans om levendbarende hagedissen te zien bij zonnig weer! Daarnaast heb je grote kans ten westen van het heideveld reeën te zien.

8. Adrie 13 september 2014

13 september 2014 de wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Adrie 4 maart 2013

De route is gecontroleerd bij punt 2, de beschrijving klopt. Vermoedelijk is Gommaar, zie reactie 22-12-2012, op dat punt te ver doorgelopen.

10. Adrie 22 december 2012

Gommaar Bruynseels bedankt voor de reactie! Tussen het punt waarop men RA moet op de T-splitsing en het pad LA zijn geen zijpaden. Ik denk dat U op een ander punt iets verderop op een T-splitsing uitgekomen bent. Het stukje pad vanaf de oever van het ven en de T-splitsing is zeker gedurende deze tijd van het jaar lastig te herkennen doordat het volledig bedekt is met bladeren. Het pad "even verder op R-hand negeren" in uw opmerking is het punt waar U had moeten uitkomen. Het kan ook zijn dat er een nieuw pad is ontstaan, binnenkort ga ik eens poolshoogte nemen.

11. Gommaar Bruynseels - België 22 december 2012

Op 21/12/2012 dit prachtig natuurparcours gewandeld.
    Correcte beschrijving op één punt na: onder punt 2 (op het einde): "… op T-splitsing R.A.
    L.A. dit pad in zijn geheel uitlooen…."
    Tussen deze 2 regels zou het volgende moeten gevoegd worden: "Achtereenvolgens weg op L-hand en even verder op R-hand negeren".
    Zonder deze tekst is het inderdaad niet duidelijk waar men L.A. moet.

12. Adrie 16 december 2012

De beschrijving is aangepast op gemeld foutje. De afstand is gewijzigd in 21 km. De door mij gebruikte GPS registreerde tijdens het maken van de beschrijving 21,7 km en tijdens een controle tocht 21,5 km. Samen met de 21.0 km komt het gemiddelde uit op 21,4 km, dit afgerond wordt 21 km.
    Lennard bedankt voor de reactie!

13. Lennard 16 december 2012

Vandaag gelopen met grijs weer en af en toe wat regen.

Het is een stevige boswandeling die door een overwegend rustig gelegen gebied loopt.

De route is op één foutje na correct en duidelijk beschreven.
    Punt 4, 4e zin: "RD, achtereenvolgens weg op rechterhand en onverhard pad op linkerhand negeren, “Ten Brakeweg”, kn17 volg 19."
    moet zijn:
    "RD, achtereenvolgens weg op linkerhand en onverhard pad op rechterhand negeren, “Ten Brakeweg”, kn17 volg 19."

Gebaseerd op de verstreken looptijd schatte ik de afstand in als 21 km, niet 22. De GPS-logger bevestigde dat later met 21.0 km afgelegde afstand.