Door de Oeffelter Meent, Oeffelt te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Door de Oeffelter Meent, te Oeffelt

Een wandeltocht voor de liefhebber van rivierlandschappen. De wandeltocht gaat door kleine percelen grasland omzoomd door Maasheggen in de Oeffelter Meent en de Oeffeltse Weiden maar ook over de dijk met mooi uitzicht over de Maasheggen De Maasheggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns wat ze bijzonder geschikt maakt als afrastering. Door beide gebieden stroomt het inmiddels weer meanderende beekje de Oeffeltse Raam die in de Maas uitmondt. Tijdens de wandeltocht komt men langs enkele ruïnes van rivierkazematten uit de 2de wereldoorlog. Deze rivierkazematten waren onderdeel van Maaslinie en hadden tot doel de spoorbrug tussen Gennip en Oeffelt te beschermen. Een groot gedeelte van de wandeltocht gaat door grasland in de uiterwaarden, waterdichte schoenen zijn daarom zeker een noodzaak. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-5-2022, laatst bijgewerkt op: 28-8-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna voor woning nr.5 aan de rand van het plein RA het grindpad voor deze woning inlopen, voorbij de begraafplaats buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, grindpad met bordje “Wandel- fietspad”, het pad met voorbij de woning omheinde percelen aan linkerhand volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, smal grindpad, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, verharde weg richting de dijk, vervolgens op de dijk RD, smalle weg aan rechterhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij brug over de Oeffeltse Raam, bij 4-sprong RD via betonnen trap de dijk oplopen, kn54 volg 97, vervolgens op de dijk RA, gras-pad over de dijk (verderop passeert men op de dijk een metalen poort, deze poort kan gesloten zijn, als alternatief kan men ook de weg aan voet van de dijk volgen met de dijk aan linkerhand).
Voorbij de metalen poort  rechts aanhouden via de verharde weg de dijk afdalen, wn route.
In bocht naar rechts van de weg RD door draaihekje, wn route, het begrazingsgebied inlopen langs de meidoornstruiken naar de overzijde lopen, aan overzijde van het begrazingsgebied via een draaihekje weer verlaten.
Na verlaten van het begrazingsgebied, bij T-splitsing LA, kn97 volg 96, direct daarna RD, draaihekje aan rechterhand negeren.
RD, draaihekje aan linkerhand negeren, kn96 volg 50, verderop ruim voorbij een bocht naar rechts via een draaihekje de linkerzijde van het grasland inlopen, voorbij 2de draaihekje RD door het grasland met bosschages aan linkerhand richting een grote boom in de verte.
Rechts van deze boom door twee draaihekjes, in het volgende perceel grasland RA door de rechterzijde van het grasland, kn50 volg 51, verderop voor afrastering buigt het gras-pad naar links richting de Maas, voor de Maas RA door draaihekje, verderop passeert men dicht na elkaar twee draaihekjes en een houten voetgangerssluis bij drinkplaats aan de Maas voor vee, ruim voorbij de voetgangerssluis buigt het gras-pad voor de monding van de Oeffeltse Raam naar rechts.
Iets voor het groene draaihekje LA het brugje over, kn51 volg 52, nu ook weer door de rechterzijde van het grasland, verderop het grasland via een draaihekje verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij 3-sprong RA, kn52 volg 53, het brede pad volgen tot bocht naar rechts.
In deze bocht LA door draaihekje, gras-pad met beekje aan rechterhand, wn route, verderop voor de afrastering schuin naar links het 2de perceel grasland aan linkerhand inlopen, wn route, diagonaal door het perceel naar de hoek aan overzijde lopen, in deze hoek via smalle doorgang met draaihekje naar volgend perceel grasland lopen en de rechterzijde volgen, in de hoek RA door een draaihekje, wn route, nu diagonaal door grasland naar de brede doorgang aan overzijde lopen, voorbij deze doorgang de linkerzijde volgen, iets voor overzijde LA door een draaihekje, de linkerzijde van grasland volgen verderop voorbij de volgende doorgang buigt het gras-pad iets naar rechts richting een metalen poort met draaihekje, via dit draaihekje de percelen grasland verlaten.
Na verlaten van de percelen grasland, bij T-splitsing LA, smalle weg, kn53 volg 61.
Bij T-splitsing RA, weg met de Maas aan linkerhand, kn61 volg 98, men passeert een camping met een horecagelegenheid.
Voorbij volgende horecagelegenheid, in bocht naar rechts van de weg LA, verhard fietspad, kn98 volg 13.
Voorbij brug over de Maas RD, grindpad, fietspad aan rechterhand negeren, kn13 volg 14.
Na ca. 600m het pad met bocht naar rechts verder volgen, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RD, kn14 volg 16, via draaihekje het perceel grasland inlopen richting doorgang aan overzijde, voorbij deze doorgang schuin naar links door het grasland richting doorgang in de linkerhoek aan overzijde lopen, voorbij deze doorgang rechts aanhouden, diagonaal door een groter perceel langs de hoek in de haag naar de overzijde lopen, bijna aan overzijde passeert men aan rechterhand een poel, voorbij de poel LA door een draaihekje nu de rechterzijde volgen tot volgend draaihekje, voorbij dit draaihekje diagonaal door perceel grasland richting draaihekje in hoek aan overzijde lopen, wn route, voorbij dit draaihekje de rechterzijde van het grasland volgen tot men via een draaihekje de percelen grasland weer verlaat.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, grindpad, kn16 volg 17, direct daarna het grindpad dat overgaat in een verharde weg met bocht naar links verder volgen, verhard fietspad aan rechterhand negeren.
Op de dijk RA het pad over de dijk volgen, kn17 de wn route wordt verlaten, verderop voor verharde weg de dijk verlaten en naar de verharde weg aan linkerhand lopen.
# Als de dijk begraast wordt door schapen of het gras is te hoog, de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, fietspad aan linkerhand negeren, kn17 volg 11, vervolgens aan de voet van de dijk RD, grindpad met de dijk aan rechterhand, paden aan linkerhand negeren, wn route. RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg. Ga verder bij de volgende regel.
Bij kruising RD, kn11 volg 12.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!, “Urlingsestraat”, kn12 volg 56, de weg ca. 500m volgen tot grindpad aan linkerhand direct na woning nr. 11C rechts van de weg, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, grindpad, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts en voorbij een bocht naar links passeert men een brugje, voorbij het brugje klinkerpad met school aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Kerk, Kerkplein 3, 5441 BE te Oeffelt. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Raadhuisplein, Oeffelt. Aanlooproute naar startpunt: Ga in noordwestelijke richting naar Lietingsestraat. Sla rechtsaf naar de Lietingsestraat. Sla linksaf naar het Kerkplein.

Pad met in de verte de kerktoren van Oeffelt Adrie: Pad met in de verte de kerktoren van Oeffelt
Uitzicht over de Oeffelter Meent Adrie: Uitzicht over de Oeffelter Meent
Het gebied wordt begraast door paarden Adrie: Het gebied wordt begraast door paarden
De Maas Adrie: De Maas
In de verte de resten van 't Genneperhuys Adrie: In de verte de resten van 't Genneperhuys
Grasland omzoomd door Maasheggen Adrie: Grasland omzoomd door Maasheggen
Voormalige groeve in de Oeffeltse Weiden Adrie: Voormalige groeve in de Oeffeltse Weiden
Rivierkazemat Adrie: Rivierkazemat
De rivierkazemat, nu laat in de zomer Adrie: De rivierkazemat, nu laat in de zomer
De groeve in de Oeffeltse Weiden ook laat in de zomer Adrie: De groeve in de Oeffeltse Weiden ook laat in de zomer
Oeffelter Meent aan het einde van de winter Adrie: Oeffelter Meent aan het einde van de winter

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-oeffelter-meent.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Oeffelt

Bistro De Maasvallei

Veerweg 8
5441 PL Oeffelt

Restaurant 't Veerhuis Oeffelt

Veerweg 2
5441 PL Oeffelt

1. Mark 23 mei 2023 om 12:33

Vandaag met bewolkt weer en een stevige wind deze mooie tocht door het Maasheggenlandschap en langs de Maas gelopen. Wandeling is een absolute aanrader. De bloei van de heggen loopt op zijn eind, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de aanwezigheid van vele andere soorten bloeiende bloemen en struiken. Daarnaast hebben we mogen genieten van de vele vogels onderweg, o.a. lepelaars. Het meest bijzondere was de ontmoeting met een vos met haar jong. Hou er rekening mee dat op de graslanden momenteel het gras tot wel een meter hoog staat. Hierdoor zijn sommige paadjes minder goed zichtbaar. Een lange broek en stevige wandelschoenen zijn aan te bevelen. De poort bij punt 2 kan weer geopend worden. Routebeschrijving is actueel.

2. Adrie 8 mei 2023 om 17:54

Bij punt 2 van de routebeschrijving is het sluitwerk van de poort op de dijk afgebroken en de poort met een hangslot afgesloten. Wanneer dit gerepareerd wordt en de poort weer geopend kan worden is niet bekend. Voorlopig de weg aan de voet van de dijk volgen.