Door De Grijze Steen, Netersel te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Door De Grijze Steen, te Netersel

De tocht gaat door het natuurgebied de Neterselse Heide, het beekdal van de Groote Beerze en het natuurgebied De Grijze Steen. De Neterselse Heide is een restant van de uitgestrekte boomloze heidevlakten, die van de late Middeleeuwen tot begin twintigste eeuw grote delen van de Brabantse zandgronden bedekten. Het gebied De Grijze Steen heeft veel kenmerken van een kleinschalig oud beekdallandschap, hooilanden afgewisseld door houtwallen en een verscheidenheid aan droge en natte bossen. In het beekdal kan het gedurende natte jaargetijden drassig zijn, waterdichte wandelschoenen zijn dan ook aan te raden. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 3-11-2012, laatst bijgewerkt op: 23-4-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, vervolgens RD richting “Middelbeers/Lage Mierde”, “Carolus Simplexplein”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot woning nr.33.
T.h.v. deze woning LA richting “Lage Mierde”, kn56 volg 71.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting “Lage Mierde”.
RD, ”de Lei”, weg aan rechterhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Voorbij woning nr.21 RA, onverhard pad met waterloop aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn71 volg 20.
Na ca. 350m RA, “Witvensberg”, direct daarna LA, smal bospad rechts van informatiepaneel “Stiltegebied”, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA.
Na ca. 70m links aanhouden.
Voor open gebied, bij Y-splitsing links aanhouden, voor landbouwperceel buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad met waterloop aan linkerhand volgen tot smal grind-/fietspad met links van het grindpad een picknicktafel.
Iets voor het grind-/fietspad, bij 3-sprong links aanhouden, ruiterpad met gescheiden smal pad, kn26 volg 23, direct daarna RD, pad tussen picknicktafel en bankje aan rechterhand negeren.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong LA, de wn route wordt verlaten.
Ca. 80m na passeren van bankje RD, pad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot pad aan rechterhand, t.h.v. bosrand aan linkerhand ruim voor klaphek, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, gras-pad met blauw routepaaltje.
Bij T-splitsing LA richting houten hek met klaphek, blauwe route.
Na passeren van het klaphek, bij kruising RD, bospad, blauwe route.
Bij kruising met smal ruiterpad RD, direct daarna bij 4-sprong RA, blauwe route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing iets voor rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, pad door rand bosgebied, de blauwe route wordt verlaten, direct daarna rechts aanhouden, wn route, na passeren van houten afsluitboom buigt het pad naar links en volgt de bosrand aan linkerhand, vervolgens het pad verder volgen T-splitsing bij verharde weg, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn93 volg 21.
Na ca. 130m, voor kombord “Westelbeers” RA, onverhard pad, kn21 volg 92.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand verder volgen tot bocht naar links in bosgebied.
Direct na deze bocht, bij splitsing RA, wn route.
Iets voor verharde weg RA, smal bospad, het pad buigt naar links richting de verharde weg.
Bij verharde weg rechts aanhouden, smal pad met weg aan linkerhand, direct daarna RA, breed grindpad met aan linkerhand een klein parkeerterreintje, kn92 volg 22.
# Mariakapel
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna voor beek RA door klaphek, “Het Westelbeersche Broek”, wn24, smal pad met beek aan linkerhand, verderop na passeren van draaihekje de linkerzijde van grasland met beek aan linkerhand verder volgen, na verlaten van het grasland het gras-pad tussen afrastering en beek volgen, bij volgend draaihekje buigt het gras-pad naar rechts, vervolgens de linkerzijde van grasland met brede waterloop aan linkerhand volgen, via draaihekje voor verharde weg het grasland verlaten.
Na passeren van het draaihekje, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn24 volg 25, vervolgens de verharde weg ca. 450m volgen tot pad aan rechterhand met BL informatiepaneel “Neterselsche Heide” en bankje voorbij een wat grotere open plek, zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, breed onverhard pad met smal grind-/fietspad.
Na ca. 200m LA, smal gras-pad met houten afsluitboom en rood routepaaltje, verderop t.h.v. rand bosrand buigt het pad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD, kn25 volg 8.
RD, pad aan linkerhand negeren, pad buigt naar rechts.
T.h.v. smal bosperceel aan linkerhand LA, smal bospad, kn8 volg 29, verderop voor beek buigt het pad naar links.
Na passeren van smalle metalen brug, bij 3-sprong LA, kn29 volg 30, het pad buigt naar rechts met brede waterloop aan linkerhand.
Na passeren van houten afsluitboom RA, smal bospad, kn30 volg 62, verderop voor open gebied buigt het pad naar rechts en volgt de rand van het open gebied.
Voor waterloop buigt het pad naar links, vervolgens na ca. 40m de waterloop oversteken, gras-pad met waterloop aan linkerhand volgen, wn route.
Na ca. 90m RA, smal bospad, wn route, verderop voor open gebied buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong voor weiland RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn62 volg 29.
In bosgebied, bij T-splitsing voor waterloop LA, wn route.
Bij T-splitsing voor beek LA, pad met rood routepaaltje, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 600m volgen tot bosschages voorbij 1ste grasland aan linkerhand, t.h.v. dit punt buigt de beek met flauwe bocht naar rechts.
Voorbij deze bosschages LA, smal gras-pad met rood routepaaltje tussen waterloop en afrastering.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Iets voor deze flauwe bocht RA, grindpad, kn60 volg 59.
In bocht naar rechts voor de beek LA, smal pad met beek aan rechterhand, wn route.
Bij stuw RA de beek oversteken, direct daarna aan overzijde eveneens RA, wn route, verderop ca. 50m meter na passeren van de bosrand buigt het pad naar links, vervolgens waterloop aan rechterhand volgen.
T.h.v. rand bosgebied, bij 3-sprong links aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn59 volg 6.
In flauwe bocht naar links, t.h.v. smal bosperceel LA, smal gras-pad tussen afrastering en waterloop met waterloop aan rechterhand, wn route.
Voor de beek, bij T-splitsing RA, vervolgens gras-pad met de beek aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RA, “De Hoeve”, fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, kn6 volg 97.
Na ca. 450m LA, “Polderdijk”, kn97 volg 98.
T.h.v. sportvelden RA, verhard fietspad, kn98 volg 55.
Aan einde van het fietspad, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden, “Neerakker”.
Bij T-splitsing RA, “de Muilen”, kn55 volg 56, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

H. Antonius kerk, De Hoeve 4, 5534 AD te Netersel. Plan Route

A58/E312, neem afrit 8-Oirschot. Ga verder op de N395. Neem de Stroomkesberg, Meester van Hasseltweg en Westelbeersedijk naar de De Hoeve in Netersel. Parkeren kan bij de kerk.

Station Eindhoven. Bus 319 richting Reusel. Bushalte Oud Provincialeweg, Hapert. Buurtbus 291 richting Middelbeers Bushalte Carolus Simplexplein, Netersel.

Monumentje ter nagedachtenis aan de bemanning van een neergestorte Stirling Adrie: Monumentje ter nagedachtenis aan de bemanning van een neergestorte Stirling
Natuurgebied de Neterselsche Heide Adrie: Natuurgebied de Neterselsche Heide
Mariakapel Adrie: Mariakapel
De Groote Beerze Adrie: De Groote Beerze
Het beekdal van de Groote Beerze Adrie: Het beekdal van de Groote Beerze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-grijze-steen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café d'n Driesprong

Carolus Simplexplein 15
5534 AJ Netersel

1. Adrie 24 april 2019 om 14:55

Maandag 2de paasdag de wandelroute gecontroleerd en tevens iets gewijzigd. Een wat langer breed pad is vervangen door een meer gevarieerd smaller bospad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Ad,Cor & Nellie 23 oktober 2018 om 14:11

Gelopen op 23-10-2018 met grijs weer maar droog en dat was ook wel te zien op div. plaatsen sloten en plassen die helemaal droog stonden maar ondanks dat een zeer mooie wandeling zeer afwissellend landschap veel kronkelweggetjes en hei ,bossen en diverse beken was ook goed beschreven je kan bijna niet verkeerd lopen

3. Adrie 4 oktober 2017 om 12:01

17 september 2017 de wandelroute gecontroleerd, tevens een kleinere tocht “Door De Grijze Steen-de kleine tocht” van 14 kilometer gemaakt voor wandelaars die 19 kilometer iets te lang vinden. Momenteel worden er door het Waterschap De Dommel plannen gemaakt voor herinrichting van het beekdal de Groote Beerze. Doel is verdroging tegen te gaan, kwetsbare natuur te versterken en wateroverlast te beperken. De planning is om in 2019 met de eerste werkzaamheden te starten. In 2028 zal het totale project klaar zijn. Voorlopig kan de tocht nog gelopen worden. Veel wandelplezier!

4. Willem van Gerwen 12 april 2017 om 15:37

Gisteren, 11 april 2017, de route gelopen. Mooie wandeltocht met één klein foutje in de omschrijving.

Onder punt 10 staat: “Einde pad bij T-splitsing LA, verharde weg kn51 volg 6”.
    Dit moet zijn: “Einde pad bij T-splitsing LA, verharde weg kn59 volg 6”.

Verder alle lof over deze wandeling.

1. Adrie 12 april 2017 om 16:35

Inderdaad een foutje, het knooppuntnummer moet 59 zijn. De routebeschrijving is aangepast. Willem van Gerwen bedankt voor het melden!

5. Adrie 6 september 2015

6 september de wandelroute gecontroleerd. Tevens is op de Neterselse Heide de route iets gewijzigd, de route gaat nu met een kleine lus over het open heidegebied. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Fam Ooms 14 april 2014

13-04 deze route gewandeld, met zonnig en droog weer. Een aanrader deze route, zeer afwisselend. Route is volgens de beschrijving goed te lopen.

7. H.Loomans 15 november 2013

24-10 gewandeld, prachtige route alleen bij een beetje drassig op sommige plaatsen

8. Rene, Nell, Ingeborg en Socca (hond) 8 april 2013

Gisteren de route gelopen bij de eerste lekkere dag na de winter! Het is een afwisselende route hier en daar moet je wel langs een weg lopen waar auto`s voorbij razen, Er zaten stukken bij waar de hond los mocht lopen, over de Neterselse heide echter niet. We weten niet waar de titel "de grijze steen" vandaan komt, maar gezien hebben we hem niet. Mariakapel is een aanrader!

1. Adrie 9 april 2013 om 15:00

De naam van het gebied De Grijze Steen, een gebied van het Brabants Landschap, is afgeleid van de grondstofwinning voor het vervaardiging van blauwgrijze stenen. Als overblijfsel van deze grondstofwinning zijn in het gebied nog resten te vinden van leemputten.

9. Lennard 18 november 2012

Een week geleden gelopen met grijs, maar droog, weer. Het is een leuke route met voldoende afwisseling.

De route is m.i. correct beschreven.