Door De Grijze Steen-de kleine tocht, Netersel te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Door De Grijze Steen-de kleine tocht, te Netersel

De tocht is een kleinere variant van de 19 kilometer lange tocht “Door De Grijze Steen”. Indien men de langere tocht reeds gelopen heeft zal niets nieuws te ontdekken zijn. Evenals de langere tocht gaat deze tocht ook door het natuurgebied de Neterselse Heide, het beekdal van de Groote Beerze en het natuurgebied De Grijze Steen. De Neterselse Heide is een restant van de uitgestrekte boomloze heidevlakten, die van de late Middeleeuwen tot begin twintigste eeuw grote delen van de Brabantse zandgronden bedekten. Het gebied De Grijze Steen heeft veel kenmerken van een kleinschalig oud beekdallandschap, hooilanden afgewisseld door houtwallen en een verscheidenheid aan droge en natte bossen. In het beekdal kan het gedurende natte jaargetijden drassig zijn, waterdichte wandelschoenen zijn dan ook aan te raden. 71% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 17-9-2017, laatst bijgewerkt op: 23-4-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, vervolgens RD richting “Middelbeers/Lage Mierde”, “Carolus Simplexplein”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot woning nr.33.
T.h.v. deze woning LA richting “Lage Mierde”, kn56 volg 71.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting “Lage Mierde”.
RD, ”de Lei”, weg aan rechterhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Voorbij woning nr.21 RA, onverhard pad met waterloop aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn71 volg 20.
Na ca. 350m RA, “Witvensberg”, direct daarna LA, smal bospad rechts van informatiepaneel “Stiltegebied”, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA.
Na ca. 70m links aanhouden.
Voor open gebied, bij Y-splitsing links aanhouden, voor landbouwperceel buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad met waterloop aan linkerhand volgen tot smal grind-/fietspad met links van het grindpad een picknicktafel.
Iets voor het grind-/fietspad, bij 3-sprong links aanhouden, ruiterpad met gescheiden smal pad, kn26 volg 23, direct daarna voor bosrand RA, het pad tussen picknicktafel en bankje richting houten hek in de verte volgen, iets verder loopt het pad parallel aan het grind-/fietspad.
Ca. 160m na passeren van het houten hek RA, bospad met houten afsluitboom en rood routepaaltje, verderop t.h.v. rand bosrand buigt het pad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD, kn25 volg 8.
RD, pad aan linkerhand negeren, het pad buigt naar rechts.
T.h.v. smal bosperceel aan linkerhand LA, smal bospad, kn8 volg 29, verderop voor beek buigt het pad naar links.
Na passeren van smalle metalen brug, bij 3-sprong LA, kn29 volg 30, het pad buigt naar rechts met brede waterloop aan linkerhand.
Na passeren van houten afsluitboom RA, smal bospad, kn30 volg 62, verderop voor open gebied buigt het pad naar rechts en volgt de rand van het open gebied.
Voor waterloop buigt het pad naar links, vervolgens na ca. 40m de waterloop oversteken, gras-pad met waterloop aan linkerhand volgen, wn route.
Na ca. 90m RA, smal bospad, wn route, verderop voor open gebied buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong voor weiland RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn62 volg 29.
In bosgebied, bij T-splitsing voor waterloop LA, wn route.
Bij T-splitsing voor beek LA, pad met rood routepaaltje, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 600m volgen tot bosschages voorbij 1ste grasland aan linkerhand, t.h.v. dit punt buigt de beek met flauwe bocht naar rechts.
Voorbij deze bosschages LA, smal gras-pad met rood routepaaltje tussen waterloop en afrastering.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Iets voor deze flauwe bocht RA, grindpad, kn60 volg 59.
In bocht naar rechts voor de beek LA, smal pad met beek aan rechterhand, wn route.
Bij stuw RA de beek oversteken, direct daarna aan overzijde eveneens RA, wn route, verderop ca. 50m meter na passeren van de bosrand buigt het pad naar links, vervolgens waterloop aan rechterhand volgen.
T.h.v. rand bosgebied, bij 3-sprong links aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn59 volg 6.
In flauwe bocht naar links, t.h.v. smal bosperceel LA, smal gras-pad tussen afrastering en waterloop met waterloop aan rechterhand, wn route.
Voor de beek, bij T-splitsing RA, vervolgens gras-pad met de beek aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RA, “De Hoeve”, fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, kn6 volg 97.
Na ca. 450m LA, “Polderdijk”, kn97 volg 98.
T.h.v. sportvelden RA, verhard fietspad, kn98 volg 55.
Aan einde van het fietspad, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden, “Neerakker”.
Bij T-splitsing RA, “de Muilen”, kn55 volg 56, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

H. Antonius kerk, De Hoeve 4, 5534 AD te Netersel. Plan Route

A58/E312, neem afrit 8-Oirschot. Ga verder op de N395. Neem de Stroomkesberg, Meester van Hasseltweg en Westelbeersedijk naar de De Hoeve in Netersel. Parkeren kan bij de kerk.

Station Eindhoven. Bus 319 richting Reusel. Bushalte Oud Provincialeweg, Hapert. Buurtbus 291 richting Middelbeers. Bushalte Carolus Simplexplein, Netersel.

De Neterselse Heide Adrie: De Neterselse Heide
De Grijze Steen Adrie: De Grijze Steen
Beek de Groote Beerze Adrie: Beek de Groote Beerze
Beekdal de Groote Beerze Adrie: Beekdal de Groote Beerze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-grijze-steen-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Netersel

1. Adrie 24 april 2019 om 15:21

Maandag 2de paasdag de wandelroute samen met de 19km lange “Door De Grijze Steen” gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!