Door de Biezen, Bakel te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Door de Biezen, te Bakel

Wandeltocht door de Grotelsche Heide ook wel Grotelsche Bos genoemd, langs de Snelle Loop, en door de Biezen. De Biezen is een bosgebied met populierenaanplant, droog eikenbos en broekbos. Er liggen ook schrale en bloemrijke graslanden. De wandeltocht start in de Grotelse Heide een gebied dat bestaat uit afwisseling van bos, heide en grasland. In de Grotelse Heide wordt zowel de Snelle Loop als het meanderende beekje de Esperloop gevolgd. De Esperloop ontspringt ter hoogte van Milheeze uit de Snelle Loop, en vloeit er na een achttal kilometer weer in terug. Het beekje is in tegenstelling tot de Snelle Loop over een groot gedeelte niet gekanaliseerd. Voordat de Grotelse Heide verlaten wordt een kleine stukje meanderende Snelle Loop om vervolgens langs het gekanaliseerd deel van de Snelle loop naar Missieklooster Heilig Bloed en De Biezen. In de Biezen gaat de wandeltocht over smalle paadjes slingerend door het gebied. Na verlaten van De Biezen gaat de wandeltocht terug naar de Grotelse Heide met een kort bezoek aan de Esperloop. Het Missieklooster Heilig Bloed is een klooster van de Missiezusters van het Kostbaar Bloed. 89% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-5-2019, laatst bijgewerkt op: 8-10-2019

Met de rug naar het kleine parkeerterrein LA vertrekken, verharde weg.
Bij kruising RA, breed onverhard pad, “Beekse Peeldijk”
RD door klaphek, pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot beekje t.h.v. rand bosgebied.
Voorbij het beekje rechts aanhouden, men passeert een bankje, gras-pad met beekje aan rechterhand, verderop voor bankje buigt het pad naar links weg van het beekje.
Bij T-splitsing RA, bospad, verderop na verlaten van het bos doorlopen tot houten hek met draaihekje.
Voorbij het draaihekje, bij 3-sprong LA, kn23 volg 21.
Voor 2de flauwe bocht naar rechts LA door klaphek, gras-pad richting bankje tegen bosrand, rode paaltjes route, de wn route wordt verlaten, verderop voorbij het bankje gras-pad met bosrand aan linkerhand.
Voorbij klaphek, bij 3-sprong links aanhouden, rode route, vervolgens het pad volgen tot houten hek met klaphek.
Voorbij dit klaphek RA, rand open gebied met afrastering aan rechterhand, rode route.
Bij T-splitsing RA, rode route, men loopt het bosgebied in, direct daarna RD, klaphek aan linkerhand negeren.
T.h.v. houten hek aan rechterhand LA, rode en wn route, verderop na verlaten van het bos de rode paaltjes links van poel volgen richting klaphek tegen bosrand.
Voorbij dit klaphek RA het metalen brugje over, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing LA, rode route, kn22 volg 12.
Bij 3-sprong links aanhouden door houten voetgangerssluis, vervolgens gras-pad met beekje aan linkerhand door open grasland volgen.
Na verlaten van het grasland via klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg, rode route, kn12 volg 27, direct daarna voorbij beekje RA, smal gras-pad met beekje aan rechterhand, vooral in het voorjaar kan dit pad door begroeiing lastig te belopen zijn volg dan het alternatief, de rode en wn route wordt verlaten, vervolgens het gras-pad met beekje aan rechterhand volgen tot houten brugje aan rechterhand.
# Alternatief indien het gras-pad lastig te belopen is teruglopen naar kn12. Bij knooppuntpaaltje RD, kn12 volg 11, verharde weg. In bocht naar rechts van de weg LA, “Tereyken”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, kn11 volg 89, vervolgens de weg volgen tot woonboerderij nr.30. T.h.v. deze woonboerderij de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Daalhorst”, doodlopende weg aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts met groen elektriciteitskastje 059.601. In deze bocht LA, “Naar de derde Steeg”, onverhard pad, wn route. RD, smalle weg, “Bruggenpad”, pad aan rechterhand negeren, kn89 volg 78. Voorbij brugje RD, gras-pad langs het beekje negeren. Ga verder bij punt 4. 3de regel.
Met zicht op houten brugje, t.h.v. stuw met brede strook gras RA, iets verder aan andere zijde van het beekje buigt het gras-pad naar links.
Bij smalle verharde weg LA het houten brugje over, direct daarna aan overzijde RD, gras-pad langs het beekje negeren.
Na passeren van draaihekje, bij T-splitsing LA, kn78 volg 79.
Voorbij boerderij RA, breed grindpad, wn route.
Voorbij lage stallen, bij 3-sprong LA, kn79 volg 19.
Bij kruising met verharde weg RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, “Kloosterdreef”, kn17 volg 18, iets verder kloostergebouw aan rechterhand.
Iets voorbij ingang van het klooster LA, onverhard pad, laan, kn18 volg 2, verderop iets voor kruisbeeld buigt het pad naar rechts, smal gras-pad door rand grasland, wn route.
Bij 3-sprong LA door metalen voetgangerssluis, wn route, vervolgens bij kruising met breed pad RD, het pad buigt naar links en loopt parallel aan het brede pad, verderop buigt het pad naar rechts weg van het brede pad, men passeert knuppelbrugje.
Bij T-splitsing RA, lang recht grindpad, kn2 volg 19.
Na ca. 250m LA, gras-pad met SBB bordje en houten afsluitboom, gras-pad met aan beide zijde kleine percelen grasland, verderop na passeren van bosrand buigt het pad naar rechts.
Voorbij 2de knuppelbrugje, bij T-splitsing LA, wn route, verderop voorbij knuppelbrugje buigt het pad naar rechts en gaat door rand bosgebied, na ca. 140m, voor bankje buigt het pad naar rechts het bosgebied weer in, men passeert dicht na elkaar 2 knuppelbrugjes.
RD, pad met knuppelbrugje aan rechterhand negeren, kn19 volg 13, verderop voor rand bosgebied buigt het pad naar links en gaat over een knuppelbrugje, na verlaten van het bosgebied wordt het pad breder, t.h.v. boerderij gaat het onverhard pad over in verharde weg.
Bij T-splitsing LA, wn route, verderop iets voor bosrand gaat de verharde weg over in onverhard pad
Direct na deze overgang het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn13 volg 16, direct daarna links aanhouden, bospad met houten afsluitboom, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong in bosgebied.
Bij deze 5-sprong 2de pad aan rechterhand inlopen, het smalle pad voorbij ruiter routepaaltje, smal licht slingerend bospad.
Bij T-splitsing RA, breder bospad.
Na ca. 40m LA, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, verderop passeert men aan linkerhand een open plek.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand inlopen, het pad loopt aan rechterhand parallel met het ATB pad.
Bij 5-sprong LA.
Bij kruising RD smal metalen brugje over, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing LA.
RD, pad aan rechterhand negeren, het beekje verder volgen.
LA smal metalen brugje over, direct daarna aan overzijde RA, smal slingerend bospad.
Bij T-splitsing RA, pad met afrastering aan rechterhand, men verlaat het bosgebied, wn route.
Na passeren van kleine woning nr.4 RD, achtereenvolgens pad aan linker- en rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot klein parkeerterreintje aan linkerhand, het startpunt.

SBB = Staatsbosheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

SBB parkeerterreintje naast horecagelegenheid Grotels Genieten, Grotel 5, 5761 RA te Bakel. Plan Route

Klein parkeerterreintje van staatsbosbeheer naast horecagelegenheid Grotels Genieten.

Mortelse toren aan rand van de Grotelse Heide, Adrie: Mortelse toren aan rand van de Grotelse Heide,
Snelle Loop Adrie: Snelle Loop
De Snelle Loop, nu in een ander seizoen Adrie: De Snelle Loop, nu in een ander seizoen
Brug over de Snelle Loop Adrie: Brug over de Snelle Loop
Missieklooster Heilig Bloed Adrie: Missieklooster Heilig Bloed
Rustpunt Adrie: Rustpunt
In de verte Missieklooster Heilig Bloed Adrie: In de verte Missieklooster Heilig Bloed
Pad in de Biezen Adrie: Pad in de Biezen
Nat grasland in de Grotelse Heide Adrie: Nat grasland in de Grotelse Heide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-biezen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Grotel’s Genieten

Asdonkseweg 6
5735 SP Aarle-Rixtel

1. Marij Verhoeven 18 februari 2020 om 15:08

Prachtige route, vooral door de Biezen.
    Bij punt 7 nadat we de eerste metalen brug hadden gehad en daarna la konden we niet verder omdat er erg veel water stond. Rechts het bos ingegaan en de route weer opgepakt. Na de tweede metalen brug ra en daarna konden we weer niet verder. Teruggegaan en ra breed bospad genomen, daarna rechts en kwamen we weer op de route.

1. Adrie 18 februari 2020 om 16:21

Marij Verhoeven bedankt voor het melden! Door hoogwater van de Esperloop is er vermoedelijke een klein vennetje aan het ontstaan in het bosperceel voorbij het 2de brugje. Bij hoogwater voorlopig even voor het 1ste smalle brugje LA en het beekje aan rechterhand volgen tot volgend metalen brugje. Bij dit brugje LA het brede bospad volgen. Bij 5-sprong RA, verderop verlaat men het bosgebied, ga verder bij punt 7. voorlaatste regel. Binnenkort wordt het hoogwater alternatief in de routebeschrijving verwerkt.