Door de Baest, Oirschot te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Door de Baest, te Oirschot

Wandeltocht door Landgoed Baest een bosrijk gebied dat bestaat uit afwisselend naald- en loofbos met in het centrum van het zuidelijke deel akker- , weidegronden en gebouwen. De wandeltocht start bij de mooi gelegen kapel van de Heilige Eik in het noordelijk deel. Er bestaan verschillende versies over de oorsprong van deze kapel, een ervan spreekt over een beeldje dat in een eik werd geplaatst en door de boeren en herders vereerd. Nadat men het beeldje naar de kerk van Oostelbeers of Middelbeers gebracht had, stond het de volgende dag weer op zijn oorspronkelijke plaats. Ten zuiden van het Wilhelminakanaal is het een landgoed rond Huis te Baest. In dit deel stromen de Groote Beerze en de Kleine Beerze waar ze samenvloeien tot de Beerze. De beek gaat via een duiker onder het kanaal door en vloeit verder door het noordelijke deel van het landgoed naar het noorden. Het Waterschap heeft in de eerste helft van de twintigste eeuw ook de Beerze willen kanaliseren. De toenmalige eigenaar van het landgoed wilde dit niet, daarom meanderen de Groote Beerze en Kleine Beerze nog in hun natuurlijke vorm door het gebied. Ter wille van de waterafvoer is een omleidingskanaal gegraven. Zowel delen van het omleidingskanaal, de Groote Beerze, de Kleine Beerze en de Beerze worden gevolgd. De vier waterlopen zorgen in het gebied voor een grote afwisseling, aangezien er droge en vochtige gedeelten zijn. 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-11-2019, laatst bijgewerkt op: 26-11-2023

De parkeerplaats aan linkerzijde verlaten en het verhard voetpad aan overzijde van de weg richting de kapel inlopen, kn34 volg 35/12.
Voor de kapel, bij splitsing rechts aanhouden, wn35, vervolgens voorbij de kapel het 2de onverharde pad aan rechterhand volgen, het pad met links en rechts bankjes, iets verder voor een beekje buigt het pad naar rechts en gaat over een brugje richting “grot van de Moeder der Smarten”, doorlopen tot de grot, voor de grot buigt het pad naar links en gaat over een 2de brugje met voorbij het brugje kapelletje ter ere van “Anthonis van Padua”.
Voorbij het 4de brugje met picknicktafel, bij 3-sprong LA, smal pad met het beekje aan linkerhand, wn35.
Iets na verlaten van het bos LA het hangbrugje over, wn35, aan overzijde RA door draaihekje, kn35 volg 18, door de rechterzijde van perceel grasland richting draaihekje aan overzijde lopen, na verlaten van het grasland het pad RD volgen tot kruising met brede beukenlaan in het bos, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, brede beukenlaan, kn18 volg 29.
Bij kruising LA, bospad met houten afsluitboom en BL bordje, verderop voor een perceel grasland aan linkerhand buigt het pad naar links, voorbij het perceel grasland volgt het pad de bosrand aan rechterhand en buigt voorbij het bosperceel naar rechts.
Voor stuw, bij kruising RA, pad met beek aan linkerhand, wn route.
RD, brede houten brug aan linkerhand negeren, de beek verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg met kanaal aan rechterhand, kn12 volg 30/34.
Voorbij beek de Beerze LA, pad met de beek aan linkerhand, kn12 volg 34, vervolgens voorbij stuw met metalen rooster aan rechterhand en houten afsluitboom RA, de wn route wordt verlaten, smal pad met iets verder op enige afstand een perceel grasland aan linkerhand, verderop ruim voor het einde van het perceel buigt het pad naar rechts richting het kanaal.
Voor kanaal, bij Y-splitsing links aanhouden, verharde weg.
RA de brug over, kn30 volg 31/93/95, aan overzijde bij kruising RD, kn30 volg 95.
Iets voorbij inrit woning nr.7 RA, onverhard pad, wn route, vervolgens voor stuw, bij T-splitsing LA, wn route, pad met omleidingskanaal aan rechterhand.
Bij kruising RA het brugje over (aan linkerzijde is een smalle doorgang), kn95 de wn route wordt verlaten, rechte laan, de laan ca. 400m volgen tot 3de duidelijk herkenbare kruising direct na een waterloop met voor de waterloop een pad aan rechterhand, overige zijpaden negeren
Bij deze kruising RA, brede eikenlaan met de waterloop aan rechterhand, verderop voor een grasrijke open plek buigt het pad naar links en gaat licht slingerend verder door het bos, in half open bos met veel varens passeert men aan rechterhand een bordje “Rustgebied”, voorbij de plek met varens buigt het pad met flauwe bocht naar rechts met verderop beek de Beerze aan linkerhand, het pad verder volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een brug, smalle zijpaden negeren
Bij deze T-splitsing LA de brug over.
Voorbij ruime meander van de beek, bij 3-sprong rechts aanhouden.
Na ca. 80m het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, verderop is op enige afstand aan linkerhand een open plek met percelen grasland.
Voorbij de open plek RD, pad aan linkerhand negeren.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar links, men loopt dan door een rechte beukenlaan.
Bij T-splitsing LA, breed pad, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, pad met iets verder aan rechterhand op enige afstand een open plek met perceel grasland.
Bij Y-splitsing RA, iets verder RD, pad aan linkerhand negeren, pad met het perceel grasland nog steeds aan rechterhand, het pad verder volgen tot 4-sprong voor houten poort met bordje “Privé”, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong het 2de pad aan linkerhand inlopen.
Bij kruising met in het pad aan rechterhand een poort RD.
Voor beek de Groote Beerze, bij T-splitsing RA de brug over, direct na de brug LA, het smalle pad pal naast de beek met de beek aan linkerhand richting bankje inlopen.
Voor het bankje buigt het pad naar rechts, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, pad met beekje de Kleine Beerze aan linkerhand, vervolgens na ca. 30m RD, brug aan linkerhand negeren, het pad met het beekje aan linkerhand verder volgen.
Bij kruising  met aan rechterhand een pad  dat verderop (privé) is met in de verte een woning en aan linkerhand een brug RD, het pad pal naast het beekje met het beekje aan linkerhand verder volgen.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing met aan linkerhand een brug RA, breed pad, direct daarna RD ANWB paddenstoel 22582 richting “Diessen”, pad aan linkerhand negeren, kn74 volg 5.
RD, verharde weg, “Dr. Jan v.d. Mortellaan”, weg “Baesterdijk” aan linkerhand negeren, de weg volgen tot kruising met beek de Groote Beerze.
Voor de beek LA, de wn route wordt verlaten, het pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld” ca. 400m volgen tot pad aan rechterhand direct na een bosperceel aan linkerhand met veel kleine berken, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, voor de beek buigt het pad naar links met voorbij deze bocht een smal brugje, de beek is nu op enige afstand aan linkerhand, ca. 90m voorbij het brugje buigt het pad voor een open plek (akkertje) naar rechts met de open plek aan linkerhand.
Aan einde van de open plek, bij 4-sprong LA, pad met nog steeds de open plek (akkertje) aan linkerhand, voorbij de open plek is aan linkerhand de meanderende beek weer te zien, voor dichter bos buigt het pad naar rechts.
Ca. 150m voorbij deze bocht LA, men volgt nog steeds de beek op enige afstand aan linkerhand, verderop passeert men dicht na elkaar twee brugjes, iets voorbij 2de brugje buigt het pad met ruime bocht naar links, om vervolgens met bocht naar rechts het bos te verlaten.
Na verlaten van het bos, voor brede waterloop, bij 3-sprong LA, het pad buigt naar rechts met in deze bocht een draaihekje en aan rechterhand een stuw, voorbij de stuw LA de betonnen brug over, het pad met de brede waterloop Omleidingskanaal Groote Beerze aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg direct na een draaihekje.
Bij deze kruising RD, smal gras-pad met de brede waterloop aan linkerhand, kn9 volg 8, verderop voor een smallere waterloop buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA de stuw over, wn route, aan overzijde eveneens LA, kn8 volg 76.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een brug RA, verharde weg, kn76 volg 73/77.
Na ca. 110m, direct na beek de Kleine Beerze LA door houten poort, kn76 volg 73, iets verder een klein stukje over de rand van het landbouwperceel, over de dam in de waterloop en het pad met bosrand aan linkerhand volgen, voorbij het bosperceel volgt het pad de brede waterloop Omleidingskanaal Groote Beerze aan linkerhand.
Ca. 70m voor verharde weg links aanhouden, smal pad met de brede waterloop aan linkerhand, wn route.
Bij verharde weg links aanhouden, verharde weg, wn route.
Bij 5-sprong RD, het smalle pad tussen de brede waterloop en schuilhut inlopen met de brede waterloop aan linkerhand, kn73 volg 95, verderop passeert men een stuw aan linkerhand.
Bij kruising met aan linkerhand een brugje RD, het smalle pad met de brede waterloop aan linkerhand verder volgen, kn95 volg 30.
T.h.v. stuw RA, wn route, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Bij kruising met fietspad RD de brug over, kn30 volg 33/12, aan overzijde bij 4-sprong RA, onverhard pad met kanaal aan rechterhand, kn33 de wn route wordt verlaten.
Ca. 100m voorbij twee kleine weilandjes LA, smal pad richting visvijver, direct daarna voor de visvijver, bij T-splitsing RA, gras-pad met visvijver aan linkerhand, na ca. 170m passeert men kn32 volg 34, het gras-pad langs de visvijver verder volgen tot klein parkeerterreintje aan de overzijde iets voorbij woning/horecagelegenheid.
Bij dit parkeerterreintje RA, de visvijver wordt verlaten, direct daarna bij T-splitsing eveneens RA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Voor inrit van woning nr.4A scherp LA, grind-/fietspad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD richting “H. Eik”, wn route.
Direct na bosrand, bij kruising LA, pad door de bosrand, vervolgens t.h.v. afbeelding V  “Simpson van Cyrene helpt Jezus” van de kruisweg het pad met bocht naar rechts verder volgen.
Aan einde van het pad RA, verharde weg met iets verder het parkeerterrein, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Parkeerterrein bij kapel van de Heilige Eik, Hakkelaar, 5688 te Oirschot. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein tegenover de kapel.

De Heilige Eik Adrie: De Heilige Eik
Brugje over zijarm van de Beerze bij de Heilige Eik Adrie: Brugje over zijarm van de Beerze bij de Heilige Eik
Bregje naar kapelletje Adrie: Bregje naar kapelletje
Kapelletje ter ere van Anthonis van Padua Adrie: Kapelletje ter ere van Anthonis van Padua
Hangbrugje over de Beerze Adrie: Hangbrugje over de Beerze
De Beerze Adrie: De Beerze
Pad door de Baest Adrie: Pad door de Baest
De Kleine Beerze Adrie: De Kleine Beerze
Nogmaals de KLeine Beerze Adrie: Nogmaals de KLeine Beerze
Laan naar Huis te Baest Adrie: Laan naar Huis te Baest
Pad door de Baest Adrie: Pad door de Baest
De Baest in herfstkleuren Adrie: De Baest in herfstkleuren

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-de-baest.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café De Nachtegaal

Proosbroekweg 6-A
5688 JH Oirschot

1. Adrie 29 juni 2022 om 15:34

Vandaag naar de brug gaan kijken. Er wordt volop gewerkt aan het herstel van de brug. Voorlopig een omleiding in de routebeschrijving opgenomen zie ook de blauwe lijn op de Google Maps kaart. Zou men tijdens de wandeltocht weer over de brug kunnen graag dit laten weten via een reactie of via de contact pagina, bij voorbaat bedankt!

1. Aad 8 oktober 2022 om 14:26

De brug is klaar en open.

2. Adrie 8 oktober 2022 om 17:30

Beste Aad, bedankt voor het melden van de opengestelde brug! De tijdelijke omleiding is verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart.

3. Cor, Ad en nellie 23 november 2022 om 20:54

Vandaag deze route gelopen. Het was mooi weer en de zon scheen.
      Bij het begin werden we al verwelkomd door een kabouter die viool speelde.
      De route zelf was ook weer meer dan de moeite waard. Mooie Beerzen, prachtige beukenlanen, mooie vergezichten en de zon door de bomen.
      Dank weer voor een heerlijke ochtend.

2. Marloes 27 juni 2022 om 18:42

Afgelopen zaterdag de route gelopen. Bij punt 4 is de brug ingestort, er staan hekken omheen. Je kunt echt nergens dicht in de buurt de rivier oversteken en ook kun je niet bij het kanaal komen. Dus ik ben een stuk teruggelopen en heb de route helaas moeten afkorten. Verder zijn sommige paden bijna volledig overgroeid en niet meer zichtbaar, bijvoorbeeld vlak na punt 7. Wel een prachtige route!

1. Adrie 27 juni 2022 om 18:56

Marloes bedankt voor het melden van de ingestorte brug! Voorlopig de wandeltocht gesloten, er zijn daar inderdaad weinig mogelijkheden om de Groote Beerze over te steken.

3. Ton Geers 16 mei 2021 om 13:23

Zo’n 15 minuten van mijn huis ligt in Oirschot Landgoed Baest. Een van de oudste en zeker de mooiste landgoederen van Brabant. De Groote en de Kleine Beerze komen hier samen en vormen de Beerze. Ik wandel er meerdere malen per jaar. Het is er rustig, zelfs op een zondag kom je er praktisch niemand tegen. Nu wil ik dat graag zo houden maar ik wil je toch de foto’s van dit prachtige bos niet onthouden.(en je moet er zeker ens gaan wandelen) Zie de foto’s op landschapsfotografie/landgoed-baest-oirschot (de foto’s van Baest in de herfst vind je op landschapsfotografie/landgoed-baest)

4. Adrie 12 mei 2021 om 15:39

Vandaag 12 mei 2021 de wandeltocht gecontroleerd. Bij punt 5 zie reactie Isabelle van den Berk-Schakenraad klopte de routebeschrijving, mogelijk dat bij punt 5 5de regel het pad pal naast de beek niet als pad herkend is. Deze regel wat gedetailleerder beschreven. In de Baest aan noordzijde van het kanaal is een deel van het gebied rustgebied geworden en zijn de paden die door het rustgebied gaan gesloten. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

1. Isabelle van den Berk-Schakenraad 14 mei 2021 om 21:56

Dank je wel, de route beschrijving is nu heel duidelijk!

5. Isabelle van den Berk-Schakenraad 10 mei 2021 om 14:38

Wij hebben deze route maandag 3 mei voor de derde X gelopen, was weer prachtig!

Wij raken het sppor steeds bijster bij: punt 5, “Bij T splitsing met aan de linkerkant een brug RA breed pad direcht erna bij splitsing rechts aanhouden”, maar RA is prive terrein! wij zijn bij het brugje een soort van rechtdoor gegaan en hebben het kronkelende weekje gevolgd tot we een ANWB padestoel zagen, een andere keer zijn RA en metteen LA en dan kwamen ook weer goed uit.

1. Adrie 10 mei 2021 om 16:24

Isabelle van den Berk-Schakenraad bedankt voor het melden! Binnenkort ga ik kijken wat er veranderd is.

6. liesbeth en Wil 15 november 2020 om 15:48

er is overigens wel horeca op deze route want we kwamen langs café de Nachtegaal. Proosbroekseweg.

1. Adrie 15 november 2020 om 16:30

Liesbeth en Wil bedankt voor het melden! Staat er bij, vergeten de horecagelegenheid te vermelden.

7. liesbeth en Wil 15 november 2020 om 15:45

We hebben deze route vandaag gelopen. Het was prachtig….

8. Adrie 29 oktober 2020 om 14:18

De Groote Beerze heeft in het landgoed enkele ruimere meanders gekregen. Het oorspronkelijk pad dat door de nieuwe meanders doorsneden is is verlegd de kaarten en de routebeschrijving zijn hierop aangepast. De routebeschrijving is weer actueel.