Donderberg-tocht, Beesel te Limburg

15 km Wandelroute Donderberg-tocht, te Beesel

De tocht start in het plaatsje Beesel en gaat over rustige landweggetjes richting het buurtschap Rijkel. Ten zuiden van het buurtschap Rijkel is een klein natuurgebiedje De Donderberg met aan de rand een grote waterplas, deze waterplas is een dode Maasarm. De tocht gaat door het natuurgebiedje met begroeide rivierduinen en een stukje langs deze Maasarm. Na verlaten van De Donderberg gaat de tocht richting het Beesels Broek. Het Beesels Broek is een gevarieerd cultuurlandschap met elzenbroek- en populierenbossen, afgewisseld met kleine vochtige graslandpercelen. Daarna keert de tocht eveneens weer via rustige landweggetjes terug naar Beesel. Tijdens de tocht komt men langs Kasteel Nieuwenbroeck en een aantal mooi gelegen kapelletjes. Kasteel Nieuwenbroeck werd circa 1550 gebouwd op de plaats waar de boerderij Broick stond. De naam Broick betekend is broek of moeras, vandaar de naam "Nieuwenbroeck". 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-5-2015, laatst bijgewerkt op: 26-8-2018

Met de rug naar de achterzijde van de kerk RA richting plein vertrekken, vervolgens bij kruising voor het plein RD, “Markt”, weg met het plein aan linkerhand, kn1 volg 25.
Voorbij het plein LA, “Markt”, direct daarna rechts aanhouden “Cruysbergstraat”, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Bij kruising RD.
# Aan rechterhand het Kasteel Nieuwenbroeck.
In bocht naar links RA, grindpad, kn25 volg 30, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, grindpad met kasteelgracht aan rechterhand.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn30 volg 40.
Na ca. 70m RA, smal bospad.
T.h.v  laan met aan rechterhand doorkijk naar achterzijde van het kasteel LA.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Na ca. 140m, iets voor flauwe bocht naar rechts RA, onverhard pad met bosschages aan linkerhand, wn route, vervolgens na ca. 60m bij kruising met verharde weg RD, kn40 volg 68.
Na passeren van kapelletje RD, grindpad, grindpad aan linkerhand negeren, kn68 volg 26.
Voor kleine woning, t.h.v. overgang naar verharde weg LA, gras-pad met haag aan rechterhand, kn26 volg 63, verderop buigt het pad naar rechts het bosgebied in.
Direct na deze bocht LA, bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen, vervolgens voorbij het omheind terreintje LA, wn route, breed grindpad, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij 4-sprong RD, smal bospad, kn63 volg 64.
Bij splitsing rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten, direct daarna t.h.v. rand bosgebied bij T-splitsing RA, gras-pad met bosrand aan rechterhand.
Voorbij boerderij, bij T-splitsing RA, verharde weg.
RD, weg “Gubbelsweg” aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong LA, voorbij boerderij “Historische Groentenhof” gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij T-splitsing met kapelletje LA, direct daarna het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route.
In bosgebied, voor kleine witte woning LA, bospad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, kn52 volg 75, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht links t.h.v. rand bosgebied met aan rechterhand een grote waterplas.
Iets voorbij deze bocht, bij splitsing links aanhouden, gras-pad met bosrand aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong LA, wn route, licht slingerend bospad met heuvelrug aan linkerhand, vervolgens het bospad volgen tot 3-sprong aan rand van het bosgebied, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong LA, licht stijgend bospad, kn67 volg 94, vervolgens het bospad volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, kn94 volg 65.
Bij T-splitsing LA, “Burg. Janssenstraat”, fietspad langs de doorgaande weg volgen, kn65 volg 64.
RD, “Burg. Janssenstraat”, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren, wn route, vervolgens het fietspad verder volgen tot onverhard pad met kruisbeeld aan rechterhand voorbij smal bosgebied.
Bij dit pad RA, breed grindpad, kn64 volg 48.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, kn48 volg 49.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
RD, gras-pad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn49 volg 71.
Bij kruising met SLL bord “Beesels Broek” LA, grindpad met bosrand aan linkerhand, kn71 volg 47.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn47 volg 46.
T.h.v. van bankje doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn46 volg 43, vervolgens het pad verder volgen tot Y-splitsing t.h.v. kapelletje met bankje.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, verharde weg, kn43 volg 42.
Iets voor boerderij aan linkerhand LA, grindpad, kn42 volg 41.
In flauwe bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden, gras-pad, kn41 volg 40.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, “Bussereindseweg”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren.
Na passeren van witte woning nr.47 LA, “Muizenhoekerweg”, wn route.
# Indien de weg “Muizenhoekerweg” gesloten is voor wandelaars, aangegeven door een rode vlag dan als alternatief: omkeren, bij doorgaande weg RA, vervolgens de doorgaande weg ca. 600m volgen tot verharde weg aan rechterhand. Bij deze weg RA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing LA, kn32 volg 33. Ga verder bij punt 7. 1ste regel.

Bij 4-sprong LA, kn31 volg 32.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn32 volg 33.
Bij kruising RD, “Wittebergstraat”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren.
In bocht naar links RA, “Ruttencampstraat”, direct daarna links aanhouden, weg aan rechterhand negeren, vervolgens in bocht naar links RA, “Walsbergweg”, kn33 volg 35, verderop gaat de verharde weg over in een smal onverhard pad.
Bij 4-sprong voorbij het voetbalveldje LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij Y-splitsing links aanhouden, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn79 volg 72.
In 3-sprong voor bosschages LA, kn72 volg 24, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, direct daarna RA, onverhard pad.
T.h.v. overgang naar verharde weg, bij 4-sprong RA, kn24 volg 23, direct daarna in flauwe bocht naar links RA.
Bij T-splitsing LA.
Rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, kn22 volg 20.
Na passeren van klein houtengebouwtje RA, direct daarna links aanhouden, gras-pad over de dijk volgen, wn route, vervolgens het gras-pad volgen tot verharde weg t.h.v. woning.
Bij de weg scherp LA, direct daarna RD, “Ouddorp”, weg aan rechterhand negeren, kn20 volg 1.
Na passeren van begraafplaats RA, smal pad tussen woning nr.3 en toegangspoort naar begraafplaats, verderop t.h.v. volgende toegangspoort gaat het onverharde pad over in een verharde weg, wn route.
In flauwe bocht naar links rechts aanhouden, breed verhard voetpad, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Kerkstraat 2-4, 5954 BC te Beesel. Plan Route

A73, neem afrit 18-Beesel. Ga verder op de Bussereindseweg. Rijd naar de Kerkstraat in Beesel.

NS station Reuver. Bus 55 (richting Beesel). Bushalte Markt, Beesel.

Kasteel Nieuwenbroeck Adrie: Kasteel Nieuwenbroeck
Poortgebouw van kasteel Nieuwenbroeck Adrie: Poortgebouw van kasteel Nieuwenbroeck
Ophaalbrugje achter het kasteel Adrie: Ophaalbrugje achter het kasteel
Bakhei's Kapelke Adrie: Bakhei's Kapelke
Molen de Grauwe Beer Adrie: Molen de Grauwe Beer
Kersenbloesem Adrie: Kersenbloesem
Omgeving van Beesel met in de verte de kerk van Kessel Adrie: Omgeving van Beesel met in de verte de kerk van Kessel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart donderberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Beesel

1. Adrie 2 februari 2017 om 19:54

Op 26 januari 2017 de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving klopte op een paar kleine wijzigingen in de extra herkenningspunten. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Ook vonden er boswerkzaamheden plaats, op een punt was het pad wat lastig te herkennen. Over het algemeen worden na de boswerkzaamheden de paden weer hersteld. Veel wandelplezier!

2. Lennard 17 mei 2015

Vandaag gelopen met heel redelijk wandelweer. Veel bewolking en een paar drupjes regen, maar de zon heeft zich ook laten zien.

Ik vond het een mooie en afwisselende route die zeker de moeite van het lopen waard is.
    Ook als je in dit gebied al gelopen hebt (Rijkels rondje), dan biedt deze wandeling toch veel nieuws.