Dijken-route noord, Middelrode te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Dijken-route noord, te Middelrode

Bij deze wandeltocht staan dijken centraal, je loopt langs of over historische en nieuwe dijken. De wandelroute start in Middelrode, steekt de Zuid-Willemsvaart over en gaat door landbouwgebied met enkele oude boerderijen richting Den Dungen. Ter hoogte van Den Dungen loopt men over een mooi begroeid slingerend dijkje, de Hooidonksedijk met hier en daar de restanten van dijkdoorbraken, wielen genaamd. Dit zijn plassen water aan de voet van de dijk die zeer diep kunnen zijn. Weer aan de andere zijde van de Zuid-Willemsvaart gaat de route langs de Aa. Decennia lang is de Aa hier gekanaliseerd geweest, maar onlangs is de beek in haar oude glorie hersteld waardoor er een veel aantrekkelijkere omgeving is ontstaan. Over de dijk langs de Aa gaat de wandeltocht naar Berlicum en verder naar de ruïnes van Seldensate. Het laatste stuk van de wandeling gaat over een struinpad door het beekdal van Aa, bij hoogwater van de Aa kan een alternatief gevolgd worden.

Opgesteld door: Lennard, op: 11-6-2017, laatst bijgewerkt op: 7-5-2021

Opmerking vooraf
Deze wandeltocht komt van oorsprong uit de serie “Wandelroutes de Meierij” van de VVV die na de komst van de wandelnetwerken uit de handel werd genomen. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze omgezet naar een beschrijving met kaart en gps-track waarbij het traject is aangepast aan de huidige omstandigheden.

De oorspronkelijke wandeltocht “Dijken-route” genaamd is nu opgesplitst in “Dijken-route zuid” en “Dijken-route noord”. Dit noordelijke deel heeft als startpunt Middelrode.

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, “Brugstraat 8-10-12-14”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Op deze T-splitsing RA, direct daarop eveneens RA richting klaphek, vervolgens voor het klaphek links aanhouden, onverhard pad met afrastering aan rechterhand, het pad volgen tot verharde weg
Bij de verharde weg rechts aanhouden de brug over, verharde weg, voorbij de brug passeert men (kn36v35), de verder weg volgen tot kruising.
Bij de kruising RA richting “Schijndel” (vwn) en RD naar de brug, ruim voor de brug passeert men (kn35v23). Let op dit stuk op medeweggebruikers!
Ruim voorbij de brug LA richting “Den Dungen” (kn23v59), “Zuid Willemsvaart”, weg met de Zuid-Willemsvaart aan de rechterhand.
Na ruim 600 m LA, “Woud” (vwn).
Verderop passeert men de “Schijndelse Loop”, daarna 1e weg RA de “Preutelsteeg” in.
Op T-splitsing RA, “Spurkstraat” (bordje hangt verderop aan een gevel).
T.h.v. woning nr.80A LA, “Hoek” (vwn).
Voorbij woning nr.7 LA, “Beemdweg” (kn53v68).
Bij de “Dungense Loop” RD (kn68v22) en meteen daarna rechts aanhouden het smalle pad door bosschages over een dijkje parallel aan de verharde weg volgen.
Aan het einde daarvan RA (kn22v63, paaltje staat iets naar links langs de weg), grind-/fietspad, men loopt nu over een deel van de ringdijk om Den Dungen met hier en daar huizen langs de dijk, het pad over de dijk ruim 2 km volgen tot einde van de dijk, onderweg passeert men (kn63v62 en kn62v90).
Aan het einde van de dijk “Hooidonksedijk” rechts aanhouden (vwn) op de verharde weg, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts vervolgen, weg aan linkerhand negeren (kn90v42).
Na passeren van de ophaalbrug naar het fietspad aan de rechterzijde van de weg lopen (let op: druk punt!), meteen daarna RA het graspad met het kanaal aan je rechterhand gaan volgen, verderop buigt het pad met de bocht naar links en gaat onder het viaduct door.
Na het viaduct, bij de splitsing links aanhouden de voet van de talud volgen.
Na ruim 150 m, in de bocht naar rechts, LA de talud richting rotonde oplopen en daar meteen RA over het fietspad richting Berlicum (kn86v41), het fietspad gaat met een lus richting de brug over het kanaal, voorbij de brug het fietspad langs de doorgaande weg “Beusingsedijk” vervolgen tot brug over beek (Aa).
Direct na de brug RA het grindpad inslaan (kn41v24), men loopt nu geruime tijd over de dijk langs de beek en zijn brede bedding, na ruim 500 m passeert men een klaphek en nog eens ruim 400 m verder een overlaat die bij hoog water het naast gelegen gebied kan laten onderlopen, bij overlaat passeert men (kn24v25).
Vlak na een draaihekje met veerooster eindigt het pad en ga LA op de verharde weg (aan de rechterhand ligt een brug), de weg volgen tot T-splitsing.
Op de T-splitsing RA over “Beekveld” en deze RD blijven volgen (kn25v26 en even verderop kn26v27), verderop na het verlaten van Berlicum maakt de weg een bocht naar links.
Iets voorbij deze bocht, bij groen elektriciteitskast het gras-pad parallel aan de verharde weg inlopen, direct daarop RA brugje over door klaphek, na passeren klaphek rechts aanhouden, gras-pad met afrastering aan rechterhand richting de dijk.
Op de dijk bij T-splitsing LA, gras-pad over de dijk volgen, iets verder onder brug door, voorbij de brug de dijk weer volgen, verderop bij een houten hek op de dijk door het klaphek rechts van de dijk.
Bij kruising met verharde weg RA de brug over en direct na de brug LA, onverhard pad over dijk (vwn), het pad ca. 800 m volgen tot driesprong in bosschages (vwn).
Bij deze driesprong links aanhouden, het beekdal aan linkerhand vervolgen, na ruim 300 m passeer je de ruïnes van Seldensate.
70 m daarna RA pad richting poortgebouw inslaan (vwn), door de boog gaan en het pad daarachter RD uitlopen tot de poort.
# Voorbij de poort gaat de wandeltocht iets verder door het beekdal van de Aa, bij hoogwater van de Aa kan als alternatief: Voorbij poort, bij viersprong RD over de “Assendelftseweg” (kn33v36). Aan het einde daarvan op de T-splitsing LA (kn36v38). Voorbij brug over de Aa links aanhouden, onverhard pad parallel aan de weg met afrastering aan linkerhand, het pad volgen tot verharde weg, ga verder bij punt 6 laatste regel.

Voorbij de poort LA, verhard fietspad (kn33v31), het fietspad volgen tot brugje over de Aa.
Direct na het brugje, bij kruising RA door klaphek, het struinpad aan rand van iets hoger gelegen grasland volgen met de beek aan rechterhand.
Na ruim 600m, voor bocht naar links, t.h.v. twee grote eiken langs smalle waterloop links aanhouden, gras-pad met bosschages aan rechterhand richting afrastering, voor de afrastering links aanhouden, de afrastering aan rechterhand volgen tot klaphek, via dit klaphek het beekdal verlaten, vervolgens doorlopen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA, de doodlopende weg “Brugstraat” inlopen, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn23v59 = knooppunt 23, volg 59
vwn = volg wandelroutenetwerk
LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden zichtbaar.

Kerk, Driezeeg 40, 5258 LE te Middelrode. Plan Route

A50, neem afrit 11-Veghel. Ga verder op de N279. Rijd naar de Brugstraat in Middelrode. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Centraal Station, 's Hertogenbosch. Bus 158 (richting Veghel). Bushalte Brugstraat, Middelrode.

De Aa weer teruggebracht in een meer natuurlijke loop. De Aa weer teruggebracht in een meer natuurlijke loop.
Rustende ganzen. Rustende ganzen.
Aa t.h.v. Seldensate. Aa t.h.v. Seldensate.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart dijken-route-noord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Middelrode

Eeterij De Dungense Brug

Poeldonk 28
5275 HP Den Dungen

Majorcabar/Herberg de Poeling

Poeldonk 17
5275 HP Den Dungen

1. Yolanda en Theun 24 mei 2021 om 19:50

Op eerste pinksterdag hebben wij deze route gelopen. We vonden het de moeite waard; een verrassend mooi landschap,heel goed te doen wat afstand betreft, genoeg picknickbankjes, dus we gaan deze route zeker nog eens doen !!

2. Adrie 15 mei 2019 om 14:27

Het startpunt is van de Poeldonk in Den Dungen verplaatst naar de kerk in Middelrode. Het starten in Middelrode heeft als voordeel dat het gedeelte over verharde wegen van N279 tot de ringdijk t.h.v. Den Dungen als aanlooproute aan het begin van de wandelroute zit. Na de ringdijk is horeca (halverwege) vervolgens krijg je het mooie beekdal van de Aa. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Irene 16 juli 2017 om 17:34

Vandaag deze route gewandeld. Jammer dat de N279 nooit ver weg is en op sommige plaatsen zelfs goed te horen en te zien is. Verder vond ik het stuk na het oversteken van de brug bij Middelrode erg druk met auto’s. Maar ook erg mooie stukjes natuur zoals de Aa en Seldensate. Ook het dijkje aan het eind van de wandeling is erg de moeite waard.