De twaalf vennekes-tocht, Helmond te Noord-Brabant

12 km Wandelroute De twaalf vennekes-tocht, te Helmond

Wandeltocht voor de liefhebber van boswandelingen. De wandeltocht gaat door de Stiphoutse Bossen een bosgebied op de grens van de drie gemeenten Helmond, Laarbeek en Nuenen, Gerwen en Nederwetten. De wandeltocht gaat in de Stiphoutse Bossen door de deelgebieden de Papenvoortse Heide en de Geeneindse Heide. De van oorsprong heidevelden en voormalige stuifzanden zijn in de jaren '20 van de 20e eeuw voornamelijk beplant als productiebos met grove den en diverse sparrensoorten. Inmiddels is het bosgebied omgevormd tot een aantrekkelijk wandelgebied met enkele heiderestanten en een aantal vennen. De wandeltocht gaat langs twaalf plus één van deze vennen. Twaalf van de vennen zijn terug te vinden op de huidige topografische kaarten, eentje de dertiende is sinds 2000 verdwenen van de topografische kaarten mogelijk dat het niet meer als vennetje gezien wordt. Ook verschillen de vennen veel, de een is wat groter dan de ander, drie zelfs heel klein en drie zonder naam. Afhankelijk van de neerslag kan het zijn dat enkele van de vennen na een wat langere droge periode droogstaan. Bezocht worden het ven De Meer, drie naamloze vennen, het Witven, het Kamerven, een klein vennetje het Halve Maantje (volgens een oud inwoner van Stiphout), de Schapengracht, het Kikkerven, het Wasven, het Kromven ook wel Eiven genoemd, het Kulkesven en het Langdaalven. 96% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 31-3-2020

Vanuit het parkeerterrein naar de ingang van sportpark “Stiphout Vooruit” lopen, vervolgens het de rug naar de ingang LA vertrekken, breed verhard fietspad, “Molenven”, het fietspad volgen tot 2de smalle bospad met ruiter routepaaltje aan rechterhand, iets voorbij de sportvelden.
Bij dit pad rechts aanhouden, smal bospad.
Bij kruising met breed pad RD, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Na ca. 200m, ruim voor metalen afsluitboom LA, smal bospad, wn en wg route.
Bij T-splitsing RA, breed verhard fietspad, wn en wg route, direct daarna LA richting ven (De Meer), wn en wg route, vervolgens bij 3-sprong voor het ven rechts aanhouden, pad met ven aan linkerhand.
Voorbij het ven rechts aanhouden, wn en wg route, het pad verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RA, wn en wg route.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn en wg route, het pad buigt naar links, vervolgens voorbij deze bocht RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij ruime 4-sprong RA, wn en wg route, vervolgens bij T-splitsing RA, kn9 volg 83, wg route, het pad volgen tot kruising voorbij open plek, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, kn83 volg 8, de wg route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens bij volgende 4-sprong LA, wn route.
Bij kruising met breed pad RD, kn8 volg 54, pad met metalen afsluitboom en bordje “Opengesteld”, het pad volgen tot T-splitsing voor open plek met ven, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, pad met de open plek aan rechterhand.
Voorbij de open plek RA, de wn route wordt verlaten, het pad ca. 150m volgen tot kruising met in het pad aan rechterhand een wn routepaaltje, zijpaden richting het ven negeren.
Bij deze kruising RA, wn route, het pad volgen tot 4-sprong bij breed pad en met in het pad aan rechterhand een metalen afsluitboom en bordje “Opengesteld”, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, breed recht pad, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing LA, verhard fietspad, wn route, direct daarna RA , breed recht onverhard pad, “Mikboomweg”, wn route.
Voor open plek met heide RA, smal pad door heide, de wn route wordt verlaten, voorbij de open plek met heide buigt het pad iets naar rechts.
Voor het klein boogvormige ven, bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna voorbij het ven, bij splitsing links aanhouden, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts weg van het ven.
Na ca. 100m, bij 3-sprong RA, direct daarna bij splitsing links aanhouden, iets verder voor het perceel met jonge aanplant eveneens links aanhouden.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een breed pad, het smalle bospad inlopen.
Bij 3-sprong links aanhouden, vervolgens bij kruising RD, recht bospad.
Bij kruising met ruiterpad RD, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op beperkt zicht!!, bospad aan overzijde weg en fietspad inlopen.
Voor metalen afsluitboom, bij 5-sprong LA, kn84 volg 1.
Na ca. 120m RA, het 1ste smalle bospad aan rechterhand inlopen, smal pad met houten paaltjes, wn route, vervolgens RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong RA richting het ven (Witven), G-B route, de wn route wordt verlaten, pad met ven aan linkerhand.
Voorbij het ven, bij 3-sprong links aanhouden, G-B route, het pad dat zich geleidelijk verder van het ven verwijderd volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een grote eik.
Bij deze 3-sprong RA langs de eik, direct daarna voorbij de eik bij T-splitsing LA.
Bij kruising RA, G-B en wn route.
Bij kruising LA, smal bospad, de G-B en wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met aan linkerhand dennen en aan rechterhand eiken.
Bij T-splitsing LA, breed pad.
Bij T-splitsing RA, breed ruiterpad, het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, het pad volgen tot T-splitsing voor grote open plek met ven (Kamerven).
Bij deze T-splitsing LA, kn1 volg 50, het meest rechtse pad volgen, het pad door de rand van de open plek.
Voor bosrand aan rechterhand RA, kn50 volg 84, het pad aan rand van de open plek ca. 1,2km volgen tot bocht naar rechts voor bosrand aan lange zijde van de open plek en met een picknicktafel links van deze bocht, onderweg wordt wb route gevolgd, na ca. 300m wordt de wn route verlaten.
Voor deze bocht schuin naar links naar het parallel lopend pad links van de picknicktafel lopen, wb route.
Iets voorbij de picknicktafel, bij kruising RD, wn en wb route.
Bij kruising LA, smaller bospad, wn en wb route.
Bij kruising met pad en smal pad RD, wb route, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing bij breed pad, zijpaden negeren, ruim voorbij klein vennetje (Halve Maantje) wordt de wb route verlaten.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad.
Bij kruising RD, pad met perceel jonge aanplant aan linkerhand, na ca. 60m passeert men iets in het bos aan rechterhand een boogvormig vennetje.
Voorbij het perceel jonge aanplant, bij kruising RA, smal bos met houten paaltjes en bordje “Opengesteld”, het pad volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel.
Bij deze T-splitsing RA, pad met open plek aan linkerhand met heide en aan de rand een langwerpig ven (Schapengracht).
Voorbij het ven, bij 3-sprong LA, het pad buigt naar rechts en gaat door de rand van het bos.
Bij kruising met breed pad RD, smal bospad met houten paaltjes, verderop iets voor een schuurtje buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij het schuurtje RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong RD, breed pad met metalen afsluitboom en bordje “Opengesteld”.
Voor open plek met ven (Kikkerven), bij 4-sprong RD, breed pad met de open plek aan rechterhand, het pad volgen tot kruising iets voorbij de open plek, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA richting ven (Wasven), vervolgens voor het ven in bocht naar links van doorgaande pad RA, smal pad met ven aan linkerhand, het smalle pad volgen tot 4-sprong aan overzijde van het ven.
Bij deze 4-sprong RA.
Na ca. 70m, in flauwe bocht naar rechts LA, smal bospad.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA richting open plek, voor de open plek met ven (Kromven) links aanhouden, pad door rand open plek met ven aan rechterhand.
Voorbij de open plek met ven, bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing LA, breed pad, het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, kn2 volg 60.
Na ca. 120m, voorbij diepe greppel aan linkerhand RA.
In open plek, bij 3-sprong met aan rechterhand ven (Kulkesven) links aanhouden, het pad buigt naar links het bos in met perceel berken aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong RD, wr route.
Bij kruising RD, pad met open plek met ven (Langdaalven) aan rechterhand, wr route.
Bij kruising met smal pad RD.
Bij kruising RD, de wr route wordt verlaten.
Na ca. 150m LA, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg voor woningen.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Bij kruising met doorgaande weg RD richting de ingang van de sportvelden het startpunt.

wg, wb en wr routes = zijn respectievelijk wit/groene, wit/blauwe en wit/rode routemarkeringen van gemeente Helmond wandelroutes met gekleurde driehoek als richting aanduiding.
G-B = geel/blauwe route markeringen van OLAD wandelroute.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Sportvereniging Stiphout-Vooruit, Molenven 7, 5708 DW te Helmond. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein bij het sportpark aan de weg Molenven, bereikbaar via Gerwenseweg of de Stiphoutse Dreef.

Bushalte Kerk Stiphout, Helmond (wijk Stiphout), op ruim 1km van het startpunt.

Ven De Meer Adrie: Ven De Meer
Ven in de Papenvoortse Heide Adrie: Ven in de Papenvoortse Heide
Klein boogvormig vennetje in de Papenvoortse Heide Adrie: Klein boogvormig vennetje in de Papenvoortse Heide
Het Witven Adrie: Het Witven
Het Kamerven Adrie: Het Kamerven
Het Halve Maantje Adrie: Het Halve Maantje
Sinds 2000 verdwenen van de topografische kaarten Adrie: Sinds 2000 verdwenen van de topografische kaarten
De Schapengracht Adrie: De Schapengracht
Het Kikkerven na een droge zomer Adrie: Het Kikkerven na een droge zomer
Het Wasven Adrie: Het Wasven
Het Kromven ook wel Eiven genoemd Adrie: Het Kromven ook wel Eiven genoemd
Het Kulkesven na een droge zomer Adrie: Het Kulkesven na een droge zomer
Het Langdaalven Adrie: Het Langdaalven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-twaalf-vennekes-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Op enige afstand bij de kerk in wijk Stiphout

1. Margriet 12 april 2020 om 20:46

Vandaag, 12 april, deze mooie route gelopen met daarbij prachtig weer. Leuk om al die vennetjes te ontdekken! We hebben genoten

2. Arnold Schweren 12 april 2020 om 14:39

Het is een soort ‘zoektocht’ naar de 11 vennetjes, en gewoon fijn om te doen. Mooie plekjes, we waren er op 1e Paasdag, best wel druk overal. Maar vooral gewoon een mooie wandeling in een mooi bosgebied tussen Helmond en Nuenen.
    M vr gr Arnold & Hilde

1. Adrie 13 april 2020 om 06:01

Arnold & Hilde bedankt voor de reactie! Het zijn er toch echt 12.

3. Erna Poulussen 12 april 2020 om 13:26

Vanochtend in alle vroegte deze tocht gelopen met GPS
    Prachtige route!
    Dank daarvoor
    Erna en Peter

4. Martin (Ti.) en Ineke 7 april 2020 om 20:59

Deze nieuwe wandeling meteen bij de eerste gelegenheid (dinsdagochtend) opgepakt. Perfect te wandelen met de GPS, (we kunnen dus over de routebeschrijving zelf geen oordeel geven). Zeer afwisselend, nauwelijks asfalt. En niet te vergeten, heerlijk bankje precies halverwege voor de koffie, daar zouden we uren kunnen blijven zitten genieten van de zon en het uitzicht.
    12 vennetjes gevonden (en vastgelegd op de GPS). Dank voor deze mooie route!
    Misschien een idee om de coordinaten van de venntjes op te nemen in het GPX bestand?

1. Adrie 8 april 2020 om 06:20

Martin (Ti.) en Ineke bedankt voor de reactie! Ik heb overwogen de coördinaten van de vennetjes op te nemen in het GPX bestand uiteindelijk niet gedaan. Tijdens de wandeltocht zal men al zoekend meer oog hebben voor het bosgebied waardoor men loopt.