De stuwwal-route, Plasmolen te Limburg

19 km Wandelroute De stuwwal-route, te Plasmolen

De tocht gaat door het natuurgebied de Sint-Jansberg en over de Mookerheide. De Sint-Jansberg is een landgoed met beboste hellingen, akkers en weilanden. De landbouwgronden worden doorsneden door holle wegen. Het bosgedeelte bestaat uit fraaie oude loofbossen en naaldbossen. Sint-Jansberg is niet alleen een fraai natuurgebied, er liggen ook sporen uit een ver verleden. Onder de grond bevinden zich waardevolle resten van een Romeinse villa van bijna 2000 jaar oud. Bovengronds geven lage muurtjes de grondcontouren weer. Een kunstwerk van buizen is een driedimensionale weergave van het oorspronkelijke hoofdgebouw. De Mookerheide ligt op een uitloper van de Nijmeegse stuwwal en kent forse hoogteverschillen. Hierdoor heeft u op sommige punten prachtige vergezichten over de Maas. Tijdens de tocht komt men nog een aantal andere bezienswaardigheden tegen zoals de restanten van een voormalig landhuis. In de tweede wereldoorlog is dit landhuis vernield en waarvan nu nog slechts de fundamentresten. Vlakbij ligt een voormalige ijskelder. Deze biedt nu ruimte aan verschillende soorten vleermuizen. Verder komt men langs een jachtslot De Mookerheide. Bij het jachtslot ligt een Schotse boerderij . Eveneens worden er twee schansen aangedaan, de eerste de Heumense schans is vermoedelijk uit de tweede helft van de zeventiende eeuw gebouwd. De schans is gebouwd in de vorm van een vijfpuntige ster met een doorsnede van 50 meter. De tweede schans de Mookerschans en is uit dezelfde periode gebouwd als een vierkant en heeft een omvang van ongeveer 70 bij 70 meter. Als laatste komt men langs een oude watermolen de bovenste Plasmolen, deze molen stamt uit 1725. Om de Bovenste Plasmolen van water te voorzien, heeft men enkele eeuwen geleden het water via een kanaaltje parallel aan de helling naar de Molen geleid. Het water van de helbeek komt via de Molenvijver in het midden van het waterrad uit. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 18-3-2012, laatst bijgewerkt op: 6-4-2019

Kijkend naar de horecagelegen aan het parkeerterrein, het parkeerterrein aan de linkerzijde verlaten, na verlaten van het parkeerterrein RA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, “Rijksweg”, let op drukke weg!!, vervolgens het fietspad volgen tot bushalte aan linkerzijde van de doorgaande weg.
Iets voorbij deze bushalte LA, grindpad met NM bord “St Jansberg”, “St Maartensweg”.
Bij 4-sprong met waterbron RA door houten voetgangerssluis, grindpad met smal beekje “Helbeek” aan linkerhand volgen, w-NM route.
# Voor bezichtiging van de driedimensionale weergave van het Romeinse hoofdgebouw, hier even RD de helling oplopen, zie bordje Romeinse villa. Om vervolgens weer terug te keren tot dit punt.
Na passeren van houten voetgangerssluis, bij 3-sprong met aan linkerhand een houten vlonder RA, vervolgens na ca. 40m bij 4-sprong RD, b-NM “Landgoed” route, het pad loopt parallel met een iets lager gelegen pad aan rechterhand, verderop komen beide paden samen, bij samenkomst met lager gelegen pad RD, b-NM route.
Bij 4-sprong LA, stijgend pad met enkele traptreden, pad met waterbekken aan rechterhand.
Bij 4-sprong met aan rechterhand aarden dam RD, men passeert 2de waterbekken aan rechterhand.
Bij 3-sprong iets links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, het pad stijgt licht, vervolgens het pad volgen tot kruising, verderop passeert men aan rechterhand het restant van een tuinmuur.
# De tuinmuur is restant van een voormalig landhuis. In de tweede wereldoorlog is dit landhuis vernield, wat resteert zijn de fundamenten en de tuinmuur.
Bij deze kruising RA, licht stijgend pad.
Bij T-splitsing LA, men volgt weer de b-NM route.
# Na ca. 50m passeert men aan linkerhand pad naar een ijskelder, na restauratie in gebruik als vleermuizen verblijf.
Bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, b-NM en G-R route.
Na passeren van dal, bij 3-sprong rechts aanhouden, G-R route, de b-NM route wordt verlaten, stijgend pad, vervolgens op hoogste punt RD, pad aan linkerhand negeren, G-R route.
In laagte, bij 3-sprong rechts aanhouden, G-R route, het pad stijgt weer.
Bij 4-sprong met ANWB paddenstoel 21689/001 RD, G-R route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden aan linkerhand negeren, verderop ruim voorbij bocht naar links wordt de G-R route verlaten.
Bij deze T-splitsing RA richting rand bosgebied.
Na verlaten van het bosgebied, bij T-splitsing LA, pad met landbouwgebied aan rechterhand, vervolgens het pad ca. 1,2km volgen tot ruime 4-sprong voor bosrand, zijpaden negeren, verderop t.h.v. zwerfstenen buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
# De zwerfstenen komen uit verschillende delen van Europa, afhankelijk van hun ontstaanswijze liggen er zowel noordelijke als zuidelijk zwerfstenen.
Bij deze ruime 4-sprong RA, pad met bosrand aan linkerhand, W-R route.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren.
Na ca. 450m LA richting bosgebied, W-R route.
Bij bosrand RD, pad aan linkerhand negeren, SBB bordje “Groesbeekse bos”, direct daarna bij kruising eveneens RD, smal pad door grasland volgen, de W-R route wordt verlaten.
Aan overzijde van het grasland LA, smal pad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 70m RA, smal bospad.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong RD.
Bij kruising RD, vervolgens het pad volgen tot kruising voor smal pad.
Bij deze kruising LA.
Voor houten afsluitboom, bij kruising RA, men passeert aan linkerhand een kapelletje, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong bij doorgaande weg.
Bij deze 5-sprong met ANWB paddenstoel 24757 RD, doodlopend weg aan overzijde van doorgaande weg inlopen, g-NM route, vervolgens de weg volgen tot poel aan linkerhand, iets voorbij woning nr.10.
# Voor een pauze, bij de 5-sprong is aan linkerhand Herberg ‘t Zwaantje. Tegenover deze herberg staat een oude waterput, De Alde put, uit 1913, diep 57m en gerestaureerd in 1996.
Voorbij deze poel LA, onverhard pad met NM bord “Mookerheide”, g-NM route.
Ca. 50m na passeren van smal bosperceel het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, g-NM route.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, g-NM route, men loopt bosgebied in.
Bij kruising LA, g-NM route.
Na ca. 250m, bij 3-sprong voor laagte RA, g-NM route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad volgen tot kruising met smalle verharde weg.
Bij deze kruising RD, g-NM route.
Bij kruising LA, verharde weg, “Slotlaan”, direct daarna bij Y-splitsing rechts aanhouden, de g-NM route wordt verlaten.
# Jachtslot Mookerheide
Iets voorbij het jachtslot scherp LA richting “Scottish Barn”, verharde weg.
T.h.v. parkeerterreintje aan achterzijde van het jachtslot RA, onverhard pad, direct daarna eveneens RA, iets verder t.h.v. vijver “Léau d’Armour” gaat het onverharde pad over in een verhard pad met tegels, verderop voor de “Scottish Barn” buigt het pad naar links .
# Scottish Barn, schotse boerderij
Bij Y-splitsing RA, smalle verharde weg, vervolgens bij 4-sprong RD, g-NM route, onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, direct daarna rechts aanhouden richting houten hek met klaphek, g-NM “Twee schansen” route, verderop ruim voorbij het klaphek gaat het pad door heidegebied, ruim na passeren van de schans pad met traptreden.
# Midden op dit heidegebied passeert men de Heumense schans.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, g-NM route, vervolgens na ca. 70m RA, g-NM route.
RD, pad aan rechterhand negeren, g-NM route.
Bij Y-splitsing RA, g-NM route, vervolgens na. ca. 50m RD, pad aan linkerhand negeren, g-NM route.
RD, pad aan linkerhand negeren, g-NM route, het pad buigt met flauwe bocht naar links, vervolgens voor heidegebied LA, g-NM route, pad met bosrand aan linkerhand, na ca. 40m buigt het pad langs de bosrand naar links.
Ca. 60m voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts richting uitkijktoren volgen, g-NM route.
# Na passeren van houten vlonder loopt men door de Mookerschans.
T.h.v. uitkijktoren, bij 4-sprong RD, G-R route, de g-NM route wordt verlaten, voorbij de uitkijktoren de bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing voorbij het heidegebiedje.
Bij deze T-splitsing LA, G-R route, dalend pad.
Iets voor woningen, bij 3-sprong links aanhouden, dalend grindpad, direct daarna bij Y-splitsing scherp LA, breed pad met NM bordje “Mookerheide” en houten afsluitboom, de G-R route wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren, men volgt weer de g-NM route.
RD, pad aan rechterhand negeren, g-NM route.
Bij kruising RA, g-NM route, eveneens wat breder pad.
Bij T-splitsing LA, g-NM route.
Bij kruising RD, g-NM route.
In laagte RD, pad aan linkerhand negeren, de g-NM route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA richting rand bosgebied.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Hendrik van Nassaulaan 1 t/m 29”, verharde weg.
Bij kruising RA, onverhard pad, “Avilaweg”.
Voorbij bosgebied LA, smal pad met bosrand aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, G-R route.
Bij kruising RD, G-R route, dalend pad verder volgen.
Na daling, bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA, G-R route, stijgend pad, verderop voor parkeerterreintje buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Direct na deze bocht RD, pad aan rechterhand negeren.
Voorbij het parkeerterreintje rechts aanhouden, r-NM “Mookerheide” route.
Bij 6-sprong 2de pad aan rechterhand, r-NM route.
Iets voorbij klaphek, bij 3-sprong rechts aanhouden, r-NM route, het pad buigt naar rechts met heidegebied aan linkerhand.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren, r-NM route.
LA, dalend pad door heidegebied volgen, r-NM route.
Na ca. 80m RA, smal licht dalend pad door dalletje volgen, r-NM route.
In bebost deel bij T-splitsing voor afrastering LA, stijgend pad, r-NM route, het pad buigt naar links en volgt afrastering, verderop na ca. 300m buigt het pad naar links weg van de afrastering, r-NM route.
Bij 3-sprong RA, r-NM route, verderop passeert men een bankje bij eik met mooi uitzicht.
Voor bosrand, direct na bocht naar links RA door klaphek, de r-NM route wordt verlaten, iets voorbij het klaphek links aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing eveneens links aanhouden, p-NM route.
RD stijgend pad aan rechterhand negeren, p-NM route.
Na ca. 250m rechts aanhouden, p-NM route, het licht stijgend pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing RA, verharde weg, p-NM route.
Na ca. 50m LA, onverhard pad, p-NM route, let op! verderop voorbij inrit woning nr.10 buigt het pad iets naar links, p-NM route, het pad aan rechterhand is inrit naar woning.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, de p-NM route wordt verlaten, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot flauwe bocht naar rechts, bijna aan einde van de graslanden.
Voor deze bocht LA, stijgend pad, vervolgens bij splitsing links aanhouden.
Bij 4-sprong op heuvelrug RD.
Bij 3-sprong voor dal met houten afrastering LA.
Bij splitsing rechts aanhouden richting aarden dam, vervolgens voorbij de aarden dam, bij 3-sprong rechts aanhouden.
RD, pad aan linkerhand negeren, w-NM route, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing, verderop buigt het pad met ruime bocht naar rechts.
Bij deze T-splitsing RA, w-NM route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
# Verderop passeert men aan rechterhand watermolen de bovenste Plasmolen met muurankerjaartal 1725. De exacte ouderdom van de Bovenste Plasmolen is onbekend, maar mogelijk deed hij al in de vijftiende eeuw dienst.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg volgen, vervolgens het fietspad volgen tot zijweg aan linkerhand.
Bij deze zijweg LA, “Witteweg”, let op drukke weg!!, vervolgens de weg volgen tot het parkeerterrein aan linkerhand, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
SBB = Staatsbosheer
b-NM, g-NM, p-NM, r-NM en w-NM = zijn NM routepaaltjes met respectievelijk blauwe, gele, paarse, rode en witte pijlen voor richting aanduiding.
G-R = streekpad met geel – rode routemarkeringen.
W-R = LAW pad met wit – rode routemarkeringen.

Parkeerterrein aan de Muldershofweg, Witteweg 9, 6586 AD te Plasmolen. Plan Route

A73, neem afrit 2-Gennep. Volg de Rijksweg/N271 naar de Witteweg in Plasmolen. Parkeren kan op het grote parkeerterrein aan de Witteberg.

Met de bus: Station Nijmegen. Bushalte Swaere Noodt, Plasmolen. Aanlooproute: met de rug naar de horecagelegenheden LA vertrekken, fietspad volgen. Start bij punt 1. 2de regel. Met de trein: Station Mook-Moolenhoek. Aanlooproute: aan zijde van het heidegebied het perron aan linkerzijde verlaten, vervolgens de "Twee schansen route" volgen. Voor afrastering links aanhouden. Na ca. 50m RA via trap van houten balken helling oplopen. Boven aangekomen RD pad aan linkerhand negeren, direct daarna rechts aanhouden richting houten hek met klaphek, g-NM route, ruim voorbij het klaphek pad door heidegebied volgen. Start bij punt 7. 2de regel.

Bewoners in het Zevendal Adrie: Bewoners in het Zevendal
St. Jansberg, langs het pad de helbeek Adrie: St. Jansberg, langs het pad de helbeek
De Bovenste Plasmolen Adrie: De Bovenste Plasmolen
The Scottish barn Adrie: The Scottish barn
Jachtslot De Mookerheide Adrie: Jachtslot De Mookerheide
De Mookerheide Adrie: De Mookerheide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-stuwwal-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Plasmolen

Herberg Restaurant 't Zwaantje

Groesbeekseweg 106
6585 KH Mook

1. Adrie 21 april 2018 om 15:02

Gisteren 20 april 2018 op een zomerse lentedag de wandelroute gecontroleerd. Wat kleine veranderingen in de extra herkenningspunten klopte de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Theo Wilbers en Huub Dieteren 16 december 2016

Wij hebben 15 december 2016 deze route gelopen.
    Het is een prachtige, afwisselende route die geen enkel moment verveelt. Een echte aanrader.

3. Jo Heylen 26 oktober 2016

Wij hebben deze uitstekende route gelopen op maandag 24 oktober 2016.
    Wij hebben gebruik gemaakt van onze GPS en is perfect te volgen.
    Deze route komt met stip binnen in onze TOP 5 aller tijden !!!
    Bedankt Adrie voor deze supermooie route.

4. meranda ackerman 18 oktober 2016

Punt 12, laatste zin: Bij kruising met doorgaande weg RA, moet zijn : Bij kruising met doorgaande weg RD….

Een prachtige route!

1. Adrie 18 oktober 2016 om 11:59

Inderdaad het moet RD zijn, bij het aanpassen van de route is een foutje in de routebeschrijving geslopen. De routebeschrijving is aangepast. Meranda Ackerman bedankt voor het melden!

5. Adrie 5 juli 2016

De wandelroute op 4 juli 2016 gecontroleerd. Een kleine wijziging doorgevoerd, een pad dat door Natuurmonumenten als verbindingspad diende tussen twee tochten van Natuurmonumenten is uit de route gehaald. De routepaaltjes bij het pad waren verdwenen en het pad zelf was bijna dichtgegroeid. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Jeroen en Marianne bax 13 mei 2015

Vandaag deze schitterende en afwisselende route gelopen. Route klopt helemaal, bedankt Adrie voor weer een mooie wandeldag.

Jeroen en Marianne Bax

7. Lennard 29 november 2014

Vandaag heb ik deze mooie en afwisselende route nog eens gelopen en tevens gecontroleerd. Het waaide af en toe redelijk stevig, maar een waterig zonnetje maakte dat weer goed en van de wind had je weinig in de bossen.

Ook vermeldenswaardig: de oude uitkijktoren bij de Mookerschans is vervangen door een nieuwe die hoger is en daardoor een beter uitzicht over de omgeving geeft.

De route is op een paar punten aangepast zodat hij weer helemaal actueel is. Veel wandelplezier!

8. Johanna 30 augustus 2014

Weer een prachtige wandelroute van Adrie. Met veel afwisseling. We hebben genoten. Bedankt Adrie. Ga zo door.
    Groeten en voor iedereen veel wandelplezier.

9. Rene en Soca (hond) 1 februari 2014

Bij werkelijk schitterend weer deze route gelopen. Foutloos gelopen en genoten van alle bezienswaardigheden. Ongeveer 20 km lang met hier en daar flinke kuitenbijters. Mooie route voor nog eens te lopen in het naseizoen! Complimenten aan de maker!

10. Ria & Nils 25 november 2013

Wij hebben in oktober deze route gelopen op een regenachtige dag. Het weer deed niets af an de route! geweldig mooie route, ook voor de hond.

11. Wim en Marga 31 mei 2012

Afgelopen weekend deze route gelopen met warm weer. Prachtige route en doordat deze ook voor een groot deel door of langs bossen gaat prima te doen met warm weer. Route beschrijving was prima te volgen. Toch nog even één puntje. Het zou makkelijker zijn als er voor iedere zin een nummer staat dan is het makkelijker terug te vinden op het geprinten formulier als je een aantal dezelfde regels achter elkaar hebt. Eventueel zouden deze nummer dan ook op de platte grond gezet kunnen worden (of een deel daarvan) zodat je op de plattegrond ook ziet waar je bent. Hartelijk dank voor de mooie route.

12. Pieter 8 mei 2012 om 14:01

Afgelopen weekend deze route gelopen, het is een mooie afwisselende route met af en toe een klimmetje maar voor iedereen goed te doen.
    Hij is goed beschreven maar ik denk op sommige punten iets te vaag.

Foto’s volgorde van links naar rechts en van boven naar beneden: bewoner Mookerheide, de Bovenste Plasmolen, de Alde Put 1913, de Helbeek met wandelpad, de Heumense schans, de Mookerschans, een van de vennetjes, waterbron en toegang tot Heumense schans.

1. Adrie 9 mei 2012 om 16:54

Pieter bedankt voor je reactie! De ontvangen verbetervoorstellen zijn in de routebeschrijving opgenomen.

13. Lennard 18 maart 2012

Gisteren deze prachtige wandeling gelopen bij overwegend prima wandelweer.

Voor mij was vrijwel de hele route bekend van diverse andere wandelingen en kwam me daardoor enigszins voor als een "samenvatting" hiervan. Pluspunt: het zijn m.i. de mooiere stukken die in deze wandeling bijeenkomen.
    Mensen die hier nog niet bekend zijn wil ik dan ook aanraden om deze route als eerste te lopen.

In de route vond ik één foutje:
    Punt 1, 3e zin. de Helbeek ligt op de linkerhand i.p.v. rechterhand nadat met RA is gegaan.

Dan nog een tip:
    Bij punt 6, op twee en op één na laatste zinnen:
    "RD, pad op rechterhand negeren, de rode NM route wordt tijdelijk verlaten.
    RD, pad op rechterhand negeren, de rode NM route wordt weer gevolgd."

Het is de moeite waard om wèl de rode NM route te blijven volgen. Dit is een leuker stukje dan recht over de hei. Maakt wandeling ca. 500 m langer.

Hiervoor bovenstaande twee zinnen vervangen door:
    "RA, smal heidepad door dalletje, rode NM route.
    In bossig deel ruim voor hek LA omhoog, rode NM route.
    Pad buigt naar links richting de hei.
    RA, rode NM route."

1. Adrie 18 maart 2012 om 12:34

Het foutje is gecorrigeerd. Tijdens het samenstellen van deze route had ik al getwijfeld bij de keuze rechtdoor over de heide of rechtsaf door het dalletje waardoor de route een stukje langer wordt. Vooral het deel door het dalletje is een mooi stukje, de tip is dan ook de route verwerkt, tevens is de kaart hierop aangepast. Lennard bedankt voor je reactie!