De Plateaux-grote tocht, Borkel en Schaft te Noord-Brabant

22 km Wandelroute De Plateaux-grote tocht, te Borkel en Schaft

Een tocht door het Dommeldal en het grensoverschrijdend natuurgebied De Plateaux-Hageven. De tocht start in Borkel en direct na verlaten van het plaatsje wordt het riviertje de Dommel gevolgd om vervolgens door landbouwgebied dat grenst aan het Dommeldal en de rand van het Belgische plaatsje Neerpelt naar het bezoekerscentrum Hageven te gaan. In de direct omgeving van het bezoekerscentrum wordt het riviertje de Dommel weer gevolgd maar nu door het natuurgebied Hageven. Op twee plaatsen passeert men een vogelkijkhut, vooral de tweede is zeker een bezoekje waard. Vanuit deze hoge vogelkijkhut heeft men een weids uitzicht over het Hageven en het daar achtergelegen De Plateaux. Na het passeren van een hangbrugje gaat de tocht in het Nederlandse deel van het gebied De Plateaux verder. De Plateaux bestaat uit een gebied van gevarieerd bos, heide, vennen en vloeiweiden. Voorbij het hangbrugje loopt men op de grens met België door een uitgestrekt open gebied met heide en vennen om vervolgens via de vloeiweiden in de Pelterheggen en een gevarieerde bos het gebied weer te verlaten De vloeiweiden zijn voormalige hooilanden die met behulp van watersysteem bevloeid werden. In de 19e eeuw was er veel vraag naar hooi voor paarden. Om de schrale grond op De Plateaux geschikt te maken voor hooilanden bedacht men een bewateringssysteem. In het laatste deel van de tocht wordt de Dommel weer gevolgd. Het Dommeldal staat bekend als een van de mooiste beekdal landschappen in Noord-Brabant. Als bezienswaardigheid komt men aan het einde van de tocht langs korenmolen St Antonius Abt. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 5-6-2017, laatst bijgewerkt op: 26-11-2017

Met de rug naar het plein voor de kerk LA vertrekken, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren, kn5 volg 94, direct daarna LA, “Sportparkdreef”, wn route.
Bij kruising voorbij woning nr.19 LA, onverhard pad, wn route, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden.
Voor brugje over het riviertje de Dommel RA, kn94 volg 93, vervolgens het riviertje volgen tot kruising met verharde weg, verderop passeert men kn93 volg 25.
Bij deze kruising LA, verharde weg, kn25 de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg volgen tot woning aan rechterhand direct na 2de verkeerssluis, zijpad negeren.
Voor deze woning RA, onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, pad met waterloop aan rechterhand.
Bij 3-sprong LA, het pad buigt naar links, de beemden aan rechterhand volgen.
Na ca. 200m het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad met houten afsluitboom en NM bordje “Rustgebied” aan rechterhand negeren.
Na ca. 200m RA, pad met aan beide zijde bosschages.
Bij T-splitsing RA, verderop voor de beemden buigt het pad naar links en passeert men na enkele meters grenspaal No.182, na een klein stukje de rand van een grasland gevolgd te hebben buigt het pad naar rechts en wordt breder.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met verhard weggetje RD, G-R route.
Bij T-splitsing RA, G-R route.
Iets voorbij linkerbocht RD, pad aan rechterhand negeren, oc route, de G-R route wordt verlaten, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verhard weggetje voor bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, verhard weggetje, oc route.
Na ca. 80m RA, brugje over, oc route, direct daarna RD, bosrand volgen, smal bospad aan linkerhand negeren.
Voor bosschages aan linkerhand RA, bospad, oc route.
Bij 4-sprong RD, oc route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, oc route.
Bij T-splitsing voor woning nr.49 RA, verharde weg, direct daarna LA, “Buizerdstraat”, oc route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, onverhard pad, oc route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, oc route.
Bij T-splitsing voor witte woning RA, direct daarna LA, oc route.
Weg met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, oc route.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, oc route.
Na passeren van het riviertje de Dommel in flauwe bocht naar links RA, het rechter pad volgen, oc route, verderop komen beide paden weer samen.
# Voor een bezoek aan het bezoekerscentrum Hageven een klein stukje RD, vervolgens bij 3-sprong LA, na enkele meters is aan linkerhand het bezoekerscentrum. Open op woensdag van 13u tot 17u en in de weekends van 14u tot 18u. Dan kan je hier ook een drankje verkrijgen.
Bij T-splitsing voor vogelkijkhut RA, oc route, iets verder na passeren van een metalen brugje buigt het pad naar links en volgt het riviertje de Dommel aan linkerhand, verderop t.h.v. betonnen brugje buigt het pad naar rechts weg van de Dommel, verhard weggetje, oc route.
Ca. 200m voorbij deze bocht LA, onverhard pad, oc route.
Na ca. 250m, voorbij flauwe rechterbocht LA door houten voetgangerssluis, G-R route, de oc route wordt verlaten, iets verder passeert men een vlonder en weer iets verder een hangbrugje, ca. 170m na passeren van het hangbrugje buigt het pad t.h.v. een lage heuvelrug naar links en weer verder t.h.v. grenspaal No.185 buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad volgen tot bosrand van een groot bosgebied.
T.h.v. deze bosrand, in bocht naar links RA, pad met bankje en NM bordje “Plateaux”, G-R en gele NM route.
Na ca. 270m LA, smal bospad, gele NM route, de G-R route wordt verlaten, verderop na passeren van een klaphek buigt het pad naar links en gaat door grasland, vervolgens het gras-pad volgen tot bocht naar rechts voorbij een smal houten brugje, let op de routepaaltjes.
Iets voorbij deze bocht het grasland via klaphek verlaten, vervolgens rechts aanhouden, direct daarna RD, gras-pad aan linkerhand negeren, gele NM route, vervolgens het pad met grasland aan rechterhand volgen tot een parkeerterreintje.
Voor dit parkeerterreintje RA, gele NM en wn route, verderop voor houten hek het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen.
Bij T-splitsing voor houten hek RA, gele NM route, kn11 volg 21, direct daarna voorbij klaphek LA, gele NM en wn route, smal beekje aan linkerhand volgen, iets verder buigt het pad naar rechts weg van het beekje.
Bij splitsing LA, pad door half open gebied, gele NM en wn route, verderop na een klein stukje het smalle beekje weer gevolgd te hebben buigt het pad naar rechts en gaat door open gebied.
Bij Y-splitsing voor bosrand LA, direct daarna RA, smal bospad, gele NM en wn route.
Bij kruising met iets breder pad RD, gele NM en wn route.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met NM bordje “Rustgebied” aan linkerhand negeren, gele NM en wn route, verderop passeert men een knuppelbrugje.
Bij kruising voor het knuppelbrugje LA, wn route, de gele NM route wordt verlaten, bij deze kruising is aan rechterhand een uitkijkpunt.
Bij T-splitsing met iets verder aan rechterhand een grenspaal LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voorbij woningen, iets voor deze 4-sprong gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij deze 4-sprong RA, kn21 volg 22.
Voorbij inrit van woning nr.6 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens na ca. 50m LA, wn route.
Na ca. 80m RA, kn22 volg 24.
Bij 3-sprong voor bosrand rechts aanhouden, bospad met NM bordje “Dommeldal”, verderop voor de Dommel buigt het pad naar links, vervolgens de Dommel aan rechterhand volgen tot 6de overstap voor een wat dichter bosgebied met kn24 paaltje.
Voor deze overstap LA, de rechterzijde van het grasland volgen, kn24 volg 23, vervolgens in de hoek links aanhouden, overstap aan rechterhand negeren, de rechterzijde verder volgen.
Bij volgende hoek het grasland via overstap verlaten, vervolgens RA, breed pad, wn route.
Bij Y-splitsing RA, eveneens wat breder pad met bosrand aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
In flauwe bocht naar links rechts aanhouden, waterloop aan rechterhand volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, de waterloop verder volgen, verderop buigt het pad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD.
Bij 4-spong RA.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Bruggerdijk”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Dorpsstraat”, vervolgens de weg volgen tot plein voor de kerk, het startpunt.
#Als bezienswaardigheid passeert men aan de dorpsstraat korenmolen “St Antonius Abt”.

NM = Natuurmonumenten
G-R = streekpad “Brabantsvennen pad” met geel-rode route markeringen.
Wandelnetwerken:
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.
Wandelnetwerk met oranje cirkel (oc) als richting aanduiding.

Mgr. Kuyperplein voor de kerk in Borkel, Dorpsstraat 49, 5556 VL te Borkel en Schaft. Plan Route

A2, neem afrit naar de Valkenswaardseweg/N396 in Leende. Ga verder op de N396. Neem de Luikerweg/N69 naar de Dorpsstraat in Borkel en Schaft. Parkeren kan men het beste aan Pater Aartslaan, een zijweg tegenover het Mgr. Kuyperplein.

Station Eindhoven. Bushalte Station, Eindhoven. Bushalte Markt, Valkenswaard. Bushalte Mgr Kuypersplein, Valkenswaard, rijdt niet op zondag.

Uitzicht vanuit vogelkijkhut in het Hageven Adrie: Uitzicht vanuit vogelkijkhut in het Hageven
Plaquette ter nagedachtenis aan conservator van het Hageven Adrie: Plaquette ter nagedachtenis aan conservator van het Hageven
Hangbrugje over de Dommel Adrie: Hangbrugje over de Dommel
Uitzicht over het Hageven Adrie: Uitzicht over het Hageven
Grenspaal No.185 Adrie: Grenspaal No.185
De Plateaux Adrie: De Plateaux
Uitzichtpunt over De Plateaux Adrie: Uitzichtpunt over De Plateaux
Een van de vele overstapjes langs De Dommel Adrie: Een van de vele overstapjes langs De Dommel
De Dommel Adrie: De Dommel
Korenmolen St Antonius Abt Adrie: Korenmolen St Antonius Abt

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-plateaux-grote-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Borkel

Bezoekerscentrum Hageven, beperkt open

Tussenstraat 10
3910 Neerpelt

1. Frans 9 april 2018 om 08:46

op 8-04-2018 gewandeld , een mooie afwisselde route.
    zelfs de roerdomp horen roepen , leuk
    Bedankt

2. Jaap 23 december 2017 om 10:58

Afgelopen donderdag gelopen. Misschien wel de mooiste tocht in de regio!