De Peelhorst-route, De Rips te Noord-Brabant

11 km Wandelroute De Peelhorst-route, te De Rips

Het landgoed de Stippelberg bestaat voornamelijk uit naaldbossen. Het van oorsprong ontginningsbos ontwikkeld zich hoe langer hoe meer tot een afwisselend bos. De tocht gaat onder andere langs de oude stuifduinen die als 'stippels' in het landschap liggen. Het gebied de Stippelberg dankt zijn naam aan deze oude stuifduinen. In het Beestenveld wordt een brede waterloop gevolgd die onderdeel uitmaakte van het Koordekanaal ook komt men langs een restant van het kanaal dat in het bosgebied nog goed herkenbaar is. Het Koordekanaal is in 1939 gegraven, net voor de Tweede Wereldoorlog. Het kanaal was samen met het Defensiekanaal onderdeel van de "Peel-Raamstelling". Veel geholpen heeft het kanaal niet, vrijwel direct na de Duitse inval heeft het Nederlandse leger het kanaal verlaten. 100% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 6-7-2008, laatst bijgewerkt op: 26-12-2018

Met de rug naar de doorgaande weg RD vertrekken, het bospad aan achterzijde van het parkeerterreintje volgen.
Bij splitsing links aanhouden, rode NM en wn route.
Bij 4-sprong RD, rode NM en wn route.
Bij kruising RA, rode NM en wn route.
# Na ca. 360m is aan linkerhand op een heuveltop “d’n blikkenemmer” te zien.
Bij kruising LA, rode NM en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna t.h.v. bankje eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, rode NM en wn route, vervolgens na ca. 60m bij splitsing rechts aanhouden, rode NM en wn route.
Bij T-splitsing LA, rode NM en wn route, het pad buigt naar rechts.
Bij kruising met ruiterpad RD, rode NM en wn route.
Na ca. 130m, in bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden, smal licht stijgend bospad, W-R route, de rode NM en wn route worden verlaten.
Bij kruising RD, W-R route, verderop passeert men aan linkerhand een open plek.
Bij kruising met breed pad RD, W-R en wn route.
Bij T-splitsing RA, W-R route, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan linkerhand negeren, ruiterpad, de W-R en wn route worden verlaten.
Bij kruising LA, eveneens breed pad, direct daarna bij kruising met smal ruiterpad RD.
Bij kruising RA, brede beukenlaan.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, direct daarna het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, beukenlaan, gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij 4-sprong t.h.v. rand bosgebied RA, kn70 volg 41, vervolgens na ca. 30m RA, pad buigt naar links en volgt beekje aan linkerhand, de wn route wordt weer verlaten.
# Bij de 4-sprong staat linkerhand een gemeentegrenspaal.
Bij kruising LA, direct daarna bij volgende kruising RA, waterloop aan rechterhand volgen, vervolgens het pad volgen tot brede beukenlaan aan rechterhand, overige zijpaden negeren.
Bij deze beukenlaan RA, “Wilhelminalaan”, vervolgens het pad volgen tot kruising, verderop volgt men aan rechterhand weer het beekje.
Bij deze kruising LA.
Bij kruising met ruiterpad RD, verderop is aan rechterhand een open plek, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed pad ruim voorbij de open plek, iets voor deze kruising passeert men straatnaambordje “Henri Allee”, vage zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, het brede pad volgen.
RD, pad met bankje aan linkerhand negeren, direct daarna bij 5-sprong het smalle pad rechts van de brede waterloop volgen, zie ook het wn routepaaltje.
# De brede waterloop die men volgt is onderdeel geweest van het “Koordekanaal”.
Bij kruising RD, de brede waterloop aan linkerhand verder volgen, verderop buigt de brede waterloop met een flauwe bocht naar links.
Bij T-splitsing t.h.v. deze bocht RA, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij open plek, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, wn route.
# Men passeert aan rechterhand een restant van het Koordekanaal met informatiepaneeltje.
Na ca. 300m RA, wn route.
Voorbij een wat dichter bosperceel, bij kruising RA, wn route.
Bij kruising met smal pad LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met gescheiden fietspad, kn72 volg 70.
Bij kruising LA, pad met NM bordje “De Stippelberg”, “Keiweg”, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA.
# Let vooral op de paal waarin de lagen van verschillende grondsoorten te zien is.
Na ca. 90m RA, rode NM en wn30 route.
RD, pad aan rechterhand negeren, rode NM en wn30 route.
# Hier even RA de heuvel oplopen naar een mooi uitzichtpunt met bankje.
Bij kruising RD, rode NM route, kn30 volg 34.
Bij Y-splitsing LA, direct daarna bij kruising RD, rode NM en wn route.
Iets voor fietspad langs doorgaande weg RA, smal pad, rode NM en wn route.
Bij Y-splitsing RA, direct daarna LA over dam in waterloop, vervolgens het pad volgen tot het parkeerterreintje, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
NM=Natuurmonumenten
W-R = LAW pad met wit-rode richting aanduidingen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats van Natuurmonumenten halverwege de weg Milheeze-De Rips, tegenover het woning van de beheerder, Stippelberg 1, 5764 PA te De Rips. Plan Route

Vanuit Nijmegen de A73, neemt u afslag Boxmeer en vervolgens de N272 richting Deurne. Na Oploo en De Rips komt u bij de parkeerplaats (rechts van de weg) waar de route start. Komt u vanuit Helmond of Deurne, ga dan eerst richting Milheeze en vervolgens richting De Rips-Boxmeer tot aan de parkeerplaats (links van de weg).

Neem vanaf station Helmond bus 23 richting De Rips. U stapt uit bij halte "De Boswachter" halverwege de weg Milheeze-De Rips.

Open plek in de Stippelberg Adrie: Open plek in de Stippelberg
Een beetje verrast Adrie: Een beetje verrast
D'n Blikken Emmer Adrie: D'n Blikken Emmer
Meanderend beekje door het Beestenveld Adrie: Meanderend beekje door het Beestenveld
Laan door het Beestenveld Adrie: Laan door het Beestenveld
Deze waterloop is onderdeel geweest van het Koordekanaal Adrie: Deze waterloop is onderdeel geweest van het Koordekanaal
Deel van het Koordekanaal dat in het bosgebied nog herkenbaar is Adrie: Deel van het Koordekanaal dat in het bosgebied nog herkenbaar is
Paal met bodemprofiel Adrie: Paal met bodemprofiel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-peelhorst-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Jan en Tonny van der Els 27 april 2017 om 19:22

Hallo Adri,

Jan en ik hebben vandaag de Peelhorst route gelopen en we hebben enorm genoten. De route was erg duidelijk en ook goed begaanbaar. In een woord “geweldig”. De 11 km hebben wij in 2,5 uur gelopen. Stilgestaan op de mooie plekjes die beschreven stonden.
    Zeker de moeite waard om het nog eens over te doen.
    Een echte aanrader.

2. Jos 23 maart 2017 om 19:14

Vandaag 23 maart 2017 de route gelopen met prachtig lente weer.
    Slechts twee andere wandelaars tegengekomen dichtbij de parkeerplaats.

Net voorbij punt 2 op de kaart, links in de dekking, op ongeveer 30 meter een wild zwijn, een zeug van ongeveer 65 kg met drie overlopers. ( jonge varkens).

Het is dus zeker belangrijk om honden aangelijnd te houden, en zeker niet van de paden en wegen af te gaan om het bos in te gaan!

Een prachtig gebied, en een mooie wandeling.

3. Adrie 1 maart 2017 om 16:43

Vandaag 1 maart 2017 de wandelroute gecontroleerd en iets gewijzigd. Tijdens de tocht komt men nu langs een restant van het Koordekanaal, het restant van het kanaal is nog goed herkenbaar in het bosgebied Beestenveld. Verder wordt er in de routebeschrijving meer aandacht besteed aan de bijzonderheden die men tijdens de wandeltocht tegenkomt. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Johanna 18 juli 2016 om 18:23

Prachtige bosrijke route. Als je van stilte en bossen houdt moet je deze wandelroute beslist wandelen. Goed uitgezet Adrie. Bedankt! De beschrijving is perfect.

Foto’s boven: d’n blikkenemmer, onder van links naar rechts: 2x Het beekje en Langs de waterloop

5. Adrie 25 november 2015

Op 23 november 2015 ben ik gaan kijken wat de werkzaamheden in gehouden hebben. De omleiding is opgeheven, en op een enkele plaats is het bos wat uitgedund. Het is weer stil in het bosgebied. Veel wandelplezier!

6. Adrie 20 augustus 2015

In september 2015 voert Natuurmonumenten werkzaamheden uit op de Stippelberg. Op de Stippelberg worden bomen verwijderd, zodat de andere bomen en lagere struiken meer ruimte krijgen. Hiervoor worden werkpaden aangelegd voor de machines. Daarnaast worden er 2 hectare aan de Amerikaanse eiken verwijderd en vervangen door inlandse eiken en beuken. In de periode van de werkzaamheden kunnen enkele wandelpaden deels tijdelijk worden verlegd. Zou men de wandelroute lopen tijdens de werkzaamheden dan doet men er verstandig aan ook het kaartje mee te nemen. Zodra de werkzaamheden zijn beëindigd en de wandelroute is gecontroleerd wordt dit via een voetnootje vermeld.

7. Lennard 2 december 2012

Vandaag gelopen met grotendeels zonnig weer.
    Als er niet zo verdomd veel motorcrossers waren geweest zou deze route niet alleen mooi maar ook rustig zijn geweest. Wellicht dat de rust er op doordeweekse dagen wel is…

De route is correct, ik heb echter alleen niet het infobord van Natuurmonumenten kunnen vinden bij de kruising in de eerste zin van punt 4. Eventueel kan in plaats hiervan de de namen op de bordjes van de zijwegen genoemd worden: "Keiweg" en "Beestendrift".

1. Adrie 3 december 2012 om 09:13

De voorgestelde wijziging is in de beschrijving opgenomen. Lennard bedankt voor de reactie!

8. Adrie 23 september 2012

De route is op 23-09-2012 gecontroleerd. Veel wandelplezier.

9. Gommaar Bruynseels - België 3 maart 2009

Heb op 28/2/2009 deze route gelopen en ook de Slenkroute. Allebei schitterende routes met heel veel natuur en bos. Correcte beschrijving en dito kaartjes.
    Bedankt voor deze mooie wandeldag.