De Meinweg, Herkenbosch te Limburg

21 km Wandelroute De Meinweg, te Herkenbosch

Wandeltocht door het Nationaalpark De Meinweg. De Meinweg bestaat uit een voor Nederland bijzonder terrassenlandschap met steile overgangen tussen deze terrassen. Dit unieke landschap is in de loop van tienduizend jaren ontstaan door inschuring van het water van de Maas in combinatie met drie breukvlakken in de aarde die door het nationaal park lopen, onder andere de Peelrandbreuk. Tijdens de wandeltocht komt men langs enkele mooie vennen zoals de Rolvennen en het Elfenmeer De Meinweg wordt doorsneden door twee beken een daarvan is de Rode Beek die het water van de plateaus naar de Roer voert. De wandeltocht gaat door het beekdal van de Rode Beek met de mooi gelegen Dalheimer Mühle net over de Duitse grens. De geschiedenis van de molen Dalheim begint met een verkoopcertificaat van 1231, later is de molen een aantal keer verwoest door brand. De laatste keer in 1998, na jaren van bouwen is de molen in 2008 heropend. De Rode Beek vormt de rijksgrens tussen de buurtschap Vlodrop Station en het dorp Vlodrop ca. 5 km verderop. Als verdere bezienswaardigheid komt men langs de Sint Ludwigkapel met begraafplaats van het voormalig Franciscaner klooster Sint Ludwig en de IJzeren Rijn, een buiten gebruik geraakte spoorlijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. 98% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-11-2020, laatst bijgewerkt op: 21-3-2023

Het bezoekerscentrum aan de zijde van de verharde weg verlaten, voor deze weg LA het fietspad volgen, wn62, vervolgens na ca. 30m RA, grindpad door het bos, kn62 volg 39, G-R route.
RD, smal pad met houten beeld aan rechterhand negeren, vervolgens bij ruime 4-sprong RD, wn39 en G-R route, het pad dat t.h.v een schuilhut met flauwe bocht naar links buigt en daarna door een open strook met hoogspanningslijnen gaat volgen tot kruising in het bos, zijpaden negeren, wn39 en G-R route.
Bij deze kruising RA, wn39 en G-R route, men loopt weer richting de hoogspanningslijnen.
Onder de hoogspanningslijnen LA, G-R route, het pad parallel aan hoogspanningslijnen volgen tot Y-splitsing bij breed pad en aan linkerhand een hoogspanningsmast, smalle zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA richting de hoogspanningsmast.
T.h.v. de hoogspanningsmast, bij 5-sprong met kn39 routepaaltje het 2de pad aan rechterhand inlopen, het pad direct na de hoogspanningsmast richting “Venhof”, smal pad dat iets verder door de bosrand gaat en min of meer parallel loopt aan de verharde weg aan linkerhand, dit pad geheel uitlopen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna bij kruising RA, kn25 volg 50, t.h.v. van inrit naar “Café Rijstal Venhof” gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad met smal beton-/rolstoelpad, het brede pad volgen tot restant van een spoorlijn (IJzeren Rijn).
Direct na de spoorlijn RA, pad met beton pad, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. overgang van beton pad naar grindpad links aanhouden, licht stijgend grind-/rolstoelpad.
T.h.v. bankje RD, pad richting de uitkijktoren aan rechterhand negeren, iets verder het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een mooi uitzicht over de heide toch even de uitkijktoren beklimmen.
Voorbij een lange picknicktafel, bij kruising RA, wn67 en G-R route, onverhard pad.
Na ca. 800m, t.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn67 volg 66, G-R route, het pad ca. 450m verder volgen tot 4-sprong iets voorbij een picknicktafel met informatiepaneeltje “Het Rijk van de Elfen”, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje, kn66 de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 900m voorbij deze bocht RD, houten brugje aan linkerhand negeren, het pad ca. 1km verder volgen tot 3-sprong voor een ven met aan linkerhand een bankje, iets voor de 3-sprong buigt het pad direct na grondwatermeetbuis 11 naar rechts.
Bij deze 3-sprong links aanhouden richting het bankje, het smalle pad links van het bankje inlopen, na ca. 40m buigt het smalle pad naar rechts.
Voorbij draaihekje, bij 3-sprong RA, breder pad met heuvelrug aan linker- en afrastering aan rechterhand, na ca. 950m buigt het pad naar rechts weg van de heuvelrug, ca. 100m voorbij deze bocht buigt het pad naar links, voorbij de bocht naar links het pad ca. 350m verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong met iets verder aan rechterhand een bankje langs een eik LA.
Iets voorbij metalen klaphek met veerooster, bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens na ca. 70m LA, breed onverhard pad met grijs elektriciteitskast, direct daarna RA, eveneens wat breder pad met schuilhut, het pad volgen tot kruising met eveneens wat breder pad voorbij fietsbordje “Nat. Park Meinweg route” en aan linkerhand een rechthoekige open plek.
Bij deze kruising RD, pad met de rechthoekige open plek aan linkerhand.
Voorbij de rechthoekige open plek RD, pad aan rechterhand negeren, men volgt nog steeds de fietsroute.
Voorbij open plek aan rechterhand met heide, bij kruising LA, het pad volgen tot 5-sprong.
Bij deze 5-sprong RD, het iets breder pad links van het ruiterpad inlopen.
Bij 5-sprong het pad schuin naar links (2de pad aan linkerhand) inlopen, wn78, verderop buigt het pad naar rechts, het pad verder volgen tot kruising voorbij een schuilhut.
Bij deze kruising RD, wn78, na ca. 180m buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, het pad met verderop een groot perceel grasland aan linkerhand verder volgen tot kruising bij verharde weg direct na een slagboom.
Bij deze kruising LA, breed grindpad met wit-rode metalen afsluitboom, kn78 volg 93, verderop voorbij volgende wit-rode afsluitboom gaat het pad t.h.v. grenspaal 380 over in een verharde weg.
Voor woning, bij Y-splitsing rechts aanhouden, verharde weg, wn93, vervolgens in flauwe bocht naar links van de weg rechts aanhouden door tunnel richting “Dalheimer Mühle, onverhard pad, voorbij de tunnel RD, pad aan rechterhand negeren, wn93.
Voor watermolen RA, kn93 volg 79, iets verder het knuppelbrugje over.
Ca. 70m voorbij het brugje LA door houten voetgangerssluis en iets verder het knuppelbrugje over, wn79.
# Voor wandelaars met hond is het pad LA niet toegestaan, het pad verder RD volgen, de wn route wordt verlaten, iets verder perceel grasland aan linkerhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links verder langs het perceel grasland. Ca. 90m voorbij het perceel het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren. Bij 3-sprong links aanhouden. RD, pad met houten voetgangerssluis aan linkerhand negeren. Ga verder bij punt 7 laatste regel beginnend bij: verderop voorbij een paardenstal…….

Voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten, verderop voorbij een paardenstal buigt het pad naar rechts, doorlopen tot verharde weg, voorbij een hotel/restaurant.
Voorbij het hotel, bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens halverwege het grotere parkeerterrein RA het smalle bospad tussen twee betonnen paaltjes en SBB bordje aan overzijde van het parkeerterrein inlopen, G-R route, direct daarna schuin naar links de voormalige spoorlijn oversteken, G-R route.
Iets voorbij de spoorlijn, bij kruising RD, G-R route, het pad buigt iets naar links en stijgt, voorbij eerste betonnen paaltje schuin naar rechts de stijgende eikenlaan inlopen met dal en betonnen paaltjes aan linkerhand, wn76 en G-R route, verderop op het hoogste punt buigt het pad naar rechts, wn76 en G-R route.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 50m het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal dalend pad aan linkerhand negeren, wn76 en G-R route.
Na ca. 120m RA, kn76 volg 78, G-R route, verderop langs de voorzijde van de kapel lopen, iets voorbij de kapel met aan rechterhand een omheining buigt het pad naar links, wn78 en G-R route.
# De begraafplaatskapel Sint Ludwig is gebouwd in 1909 gelijktijdig met College St. Ludwig een klooster met jongensinternaat van de paters Franciscanen.
Bij T-splitsing LA, G-R route, de wn route wordt verlaten direct daarna RA, het pad volgen tot kruising met breed pad in laagte, ruim voor deze kruising wordt de G-R route verlaten.
Bij deze kruising LA, breed pad door laagte.
Bij kruising met ruiterpad RD, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, wn75 en G-R route, verderop passeert men en metalen klaphek met veerooster, het pad verder volgen tot pad aan rechterhand ca. 220m voorbij volgend klaphek met veerooster.
Bij dit pad RA, G-R route, de wn route wordt weer verlaten, na ca.200m passeert men een klaphek met veerooster, verderop het begrazingsgebied weer via een klaphek met veerooster verlaten, na verlaten van het begrazingsgebied pad met afrastering aan linkerhand.
Ca. 120m na verlaten van het begrazingsgebied LA door klaphek met veerooster, men loopt het begrazingsgebied weer in, verderop afrastering aan linkerhand.
Bij splitsing rechts aanhouden, de afrastering wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, na ca. 80m passeert men een metalen klaphek met veerooster, het pad ca.450m verder volgen tot ruiterpad (routepaaltje staat in het pad) aan linkerhand t.h.v. een half open bosperceel met veel bremstruiken.
Bij dit pad LA, pad met ruiterroutepaaltje 63 zie achterzijde van het routepaaltje, het pad ca. 1km RD volgen tot kruising met de voormalige spoorlijn, zijpaden negeren, ruim voor de voormalig spoorlijn kruist het pad een breed ruiterpad 64.
Iets voor de voormalige spoorlijn, bij kruising met smal pad RA, iets verder gaat het pad door de bosrand met de spoorlijn aan linkerhand, het pad volgen tot 5-sprong.
Bij deze 5-sprong LA, men passeert de voormalige spoorlijn, direct daarna aan overzijde bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad volgen tot kruising voor een klaphek iets voor verlaten van het bos, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD door klaphek, kn63 volg 62, pad met bosrand aan linkerhand, het pad volgen tot pad met metalen hek aan rechterhand voor een waterloop, ca. 350m voorbij bosrand aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, wn62, smal pad met waterloop aan linkerhand, het pad volgen tot kruising voorbij een metalen hek.
Bij deze kruising LA, wn62.
In flauwe bocht naar links, t.h.v. houten beeld RA, wn62, het pad volgen tot het bezoekerscentrum, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Het bezoekerscentrum Nationaal Park De Meinweg, Meinweg 2, 6075 NA te Herkenbosch. Plan Route

Rijd naar de Meinweg in Herkenbosch. Parkeren kan op het grote parkeerterrein bij het bezoekerscentrum.

Bushalte Meinweg, Herkenbosch. Aanlooproute: Vanuit bushaltes in zuidelijke richting naar zijweg met wegwijzerbord "De Meinweg" lopen. Deze zijweg volgen tot aan rechterhand het bezoekerscentrum de Meinweg, het startpunt van deze wandelroute.

Een van de Rolvennen Adrie: Een van de Rolvennen
De heide staat weer in bloei Adrie: De heide staat weer in bloei
Nogmaals een van de Rolvenmen Adrie: Nogmaals een van de Rolvenmen
Terrassenlandschap Adrie: Terrassenlandschap
Dalheimer Mühle Adrie: Dalheimer Mühle
Knuppelbrugje in het beekdal van de Rode Beek Adrie: Knuppelbrugje in het beekdal van de Rode Beek
Omgeving van de Rode Beek Adrie: Omgeving van de Rode Beek
Laan in hefstkleuren Adrie: Laan in hefstkleuren
Sint Ludwigkapel Adrie: Sint Ludwigkapel
Pad door de heide Adrie: Pad door de heide
Inmiddels is het weer herfst Adrie: Inmiddels is het weer herfst

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-meinweg.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brasserie de Boshut & Bezoekerscentrum De Meinweg

Meinweg 2
6075 NA Herkenbosch

Restaurant Dalheimer Mühle

Mühlenstraße 15
41844 Wegberg, Duitsland

1. Petra 10 maart 2024 om 17:32

De Meinweg blijft mooi. Een groot natuur gebied met vennen en veel bos. Er waren vele bomen gekapt en ook nieuwe aanplant gedaan. De route beschrijving klopt, maar evengoed soms de gps moeten raadplegen. Een mooie dag gewandeld, Adrie bedankt voor deze route. Wel vaker hier gewandeld ,toch kom je weer op nieuwe paadjes voor ons, leuk.

2. Annenlies Hendrix 6 oktober 2022 om 13:06

Hoeveel kilometers is deze route?

1. Adrie 6 oktober 2022 om 16:49

Beste Annenlies Hendrix, de lengte is 21 kilometer dit staat rechtsboven in de kleine afbeelding bij de omschrijving en op de kaarten.

3. Hennie 23 januari 2022 om 19:04

Vorige week deze wandelroute gelopen op een beetje donkere en grijze dag. Het is een heel mooie, gevarieerde route met goed beloopbare onverharde paden ondanks dat het s’nachts had geregend. Wat me ook opviel was dat de sporen van de heidebrand nauwelijks nog zichtbaar waren. Ook de rust en stilte in het gebied waren een prettige gewaarwording. Al met al een echte aanrader deze tocht!

4. Adrie 20 januari 2022 om 17:13

Vandaag 20 januari 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Voorbij het brugje bij punt 4 1ste regel was Staatsbosbeer de oude paden aan herstellen en de door droogte ontstane afkortingen door de lagere delen aan het versperren met zandwalletjes. Volg hier de herstelde oude paden en niet de afkortingen. De routebeschrijving is weer actueel, Veel wandelplezier!

5. Chris 20 juli 2021 om 17:49

20 juli 2021.
    Een prachtige wandeling. Om 6.00 gestart en genoten van de stilte in de vroege ochtend.
    De zon opkomend in de ochtenddauw draagt bij aan een sfeervol beeld. De kans op reeën is in de ochtend groot, heb er enkele gespot.
    In de buurt van Vlodrop Station is het handig om met GPS te lopen want er kronkelen meerdere paadjes door het heuvelachtige terrein.
    Onderweg zijn plekken waar bankjes staan.

6. Anne-Marie 14 april 2021 om 20:45

Prachtige wandeling! Genoten van de bossen en heidevelden (en wat ervan over was na de heidebrand van een jaar geleden). Een ree gezien, ondanks veel zwijnensporen geen zwijn kunnen spotten, terwijl het heel rustig was, we hebben nauwelijks andere wandelaars gezien. Leuk ook om het buiten gebruik gestelde spoorlijntje telkens tegen te komen (IJzeren Rijn). Omdat we vanwege corona op dit moment Duitsland niet in mochten, hebben we de route zelf een beetje aangepast zodat we aan de Nederlandse kant van de grens konden blijven. Gelukkig wel de Dalheimer Mühle kunnen bewonderen. Dank voor de mooie wandeling!

7. Adrie 2 november 2020 om 18:52

De wandelroute is met uitzondering van de eerste paar kilometer volledig vernieuwd. De oorspronkelijke lange paden worden niet meer gevolgd, nu ook met meer variatie zoals het beekdal van de Rode Beek met de Dalheimer Mühle net over de grens met Duitsland wordt bezocht. Veel wandelplezier!

8. Ronald 30 oktober 2020 om 15:18

Ik kwam net over de grens bij een groot hek waar doorgang niet meer is toegestaan. Dit was voorheen wel het geval, maar mij werd nu verteld dat dit niet meer mocht. Ik heb 8 km moeten omlopen. Goed idee om deze op zichzelf mooie route te herschrijven!

1. Adrie 30 oktober 2020 om 15:51

Ronald bedankt voor het melden! Jammer dat de doorgang niet meer toegestaan is. De wandelroute voorlopig gesloten tot er een alternatief gevonden is. Tot die tijd is de Herkenbosscherheide-tocht een goed alternatief.

2. Anja 12 december 2020 om 17:13

Wij zijn geen hek tegen gekomen. De hele route op navigatie gelopen, ging perfect. Het was wel bijna 22 km. Mooie wandeling.

3. Adrie 12 december 2020 om 17:28

Anja bedankt voor de reactie! Het klopt dat jullie geen hek zijn tegen gekomen, de wandelroute is in zijn geheel vernieuwd zie mijn reactie op 2 november 2020. Het kan kloppen dat de gelogde track op bijna 22 kilometer uitkomt, over het algemeen geeft de gelogde track een iets grotere afstand aan dan de lengte berekend door Google Maps of Garmin. Beide komen uit op 21,4 kilometer.

9. Patrick 27 maart 2019 om 22:49

Kan men de wandeling ook wat inkorten ?

1. Adrie 28 maart 2019 om 07:25

Niet als men op pad gaat met alleen de routebeschrijving. Wel als men de wandelroute loopt met ook een GPS er zijn in dat gebied voldoende paden om ergens de route te onderbreken om verderop de track weer op te pikken.

10. Lennard 17 november 2013

Vandaag gelopen met heel rustig en grijs herfstweer.

Ik vond het een mooie wandeling door overwegend rustig gelegen gebied. Ondanks een aantal erg lange rechte stukken is er voldoende afwisseling in het landschap. Sta aan het begin van het laatste lange stuk (de 2,7 km van de laatste alinea) even stil en let eens op de rust in dit deel van het gebied.

De route heeft de tand des tijds redelijk goed doorstaan, slechts hier en daar zijn wat dingetjes veranderd. Een GPS is mee geweest op de wandeling, dus ik kan binnenkort een routekaart en gpx track inzenden, samen met een bijgewerkte omschrijving.

M.b.t. het voetnootje van 03-06-2007, het stukje privé terrein na grenspaal 395 is voor wandelaars gewoon toegankelijk, het verbod geldt alleen voor fietsers.

11. miek 7 oktober 2011

Lange wandeling. Zou erg fijn zijn als er een route kaart van is dan kun je de route zelf op delen.

12. anoniem 3 juni 2007

Deze wandelroute loopt tussen de twee draaihekjes (grenspaal 395) over prive terrein. Publiek toegang is hier niet toegestaan!!