Liskes-route, Borkel en Schaft te Noord-Brabant

26 km Wandelroute Liskes-route, te Borkel en Schaft

Wandeltocht door het Dommeldal, het grensoverschrijdend natuurgebied Plateaux-Hageven en het natuurgebied De Maaij. De plaatsjes Borkel en Schaft worden gescheiden door het riviertje de Dommel. Het Dommeldal staat bekend als een van de mooiste beekdal landschappen in Noord-Brabant. Na verlaten van het riviertje gaat de tocht door het grensoverschrijdend natuurgebied Plateaux-Hageven. Op de grens met België wordt weer een gedeelte van de Dommel gevolgd. Vervolgens gaat de tocht door het natuurgebied De Maaij. Dit gebied bestaat uit een aantal voormalige kweekvijvers zoals de Liskes en de Pastoorsweijer waarin karpers en waterlelies gekweekt werden. Momenteel kan de natuur in dit gebied zijn gang gaan. Vanuit een uitkijktoren heeft men een mooi uitzicht over dit waterrijk gebied. Als bezienswaardigheid komt men aan het einde van de tocht langs de ronde stenen beltmolen St Antonius Abt. Deze molen is maalvaardig en wordt door vrijwilligers gebruikt om graan te malen. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-8-2009, laatst bijgewerkt op: 20-4-2019

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, vervolgens weg volgen tot bocht naar rechts, zijwegen negeren.
Bij deze bocht de weg met bocht naar rechts verder volgen, fietspad aan linkerhand negeren, kn6 volg 95.
Na passeren van kombord “Schaft” bij kruising RA, kn95 volg 94, verharde weg, iets verder t.h.v. poort buigt de route naar rechts en gaat over in een onverhard pad.
Bij kruising met waterloop RD, onderhoudspaden langs de waterloop negeren, wn route.
Na passeren van houten brugje LA, gras-pad met het riviertje de Dommel aan linkerhand, kn94 volg 93, vervolgens het riviertje volgen tot kruising met verharde weg, verderop passeert men kn93 volg 25.
Bij deze kruising RD, kn25 volg 24, gras-pad met het riviertje aan linkerhand verder volgen.
Bij 3de overstap RD, kn24 volg 22, het riviertje verder volgen, voorbij 6de overstap buigt het gras-pad naar links en gaat door rand bosschages, na verlaten van de bosschages passeert men nog twee overstappen daarna gaat het gras-pad door een klein bosgebied.
In het bosgebied het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal gras-pad langs het riviertje aan linkerhand negeren, wn route, het pad buigt weg van het riviertje.
Na verlaten van het bosgebied bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij Y-splitsing LA, kn22 volg 21.
Bij T-splitsing RA richting woningen, wn route, iets verder gaat het onverharde pad gaat over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.11.
Bij deze 4-sprong LA , kn21 volg 11, iets verder gaat de smalle weg over in een onverhard pad, verderop voorbij een flauwe bocht naar links gaat het pad door een smalle strook bos.
Na verlaten van het bos RD, pad met houten afsluitboom aan rechterhand negeren, G-R route, de wn route wordt verlaten, men passeert grenspaal No.184 (achterzijde van de grenspaal), verderop t.h.v. brugje gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg.
Bij kruising RA, onverhard pad, gele NM route.
Bij T-splitsing RA, gele NM route, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RD, pad aan rechterhand negeren, oc route, de gele NM route wordt verlaten, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij smalle weg voor bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, smalle verharde weg, oc route.
Na ca. 80m RA, brugje over, oc route, direct daarna RD, smal pad met bosrand aan rechterhand, smal bospad aan linkerhand negeren.
Voorbij akker/grasland, bij 4-sprong RA, bospad, oc route.
Bij 4-sprong RD, oc route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, oc route.
Bij T-splitsing voor woning nr.49 RA, verharde weg, direct daarna LA, “Buizerdstraat”, oc route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, onverhard pad, oc route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, oc route.
Bij T-splitsing voor witte woning RA, direct daarna voorbij de woning LA, smalle weg, oc route, vervolgens de bochtige weg volgen tot brugje over de Dommel, zijpaden negeren.
Iets voorbij het brugje over de Dommel, direct na betonnen brugje RA, het rechter pad volgen, oc route, verderop komen beide paden weer samen.
# Voor een bezoek aan het bezoekerscentrum Hageven de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, direct daarna bij 3-sprong LA, iets verder is aan linkerhand het bezoekerscentrum. Open op woensdag van 13u tot 17u en in de weekends van 14u tot 18u. Dan kan je hier ook een drankje verkrijgen.
Bij T-splitsing voor vogelkijkhut RA, oc route, iets verder na passeren van een metalen brugje buigt het pad naar links en volgt het riviertje aan linkerhand, verderop t.h.v. betonnen brugje buigt het pad naar rechts weg van de Dommel, smalle verharde weg, oc route.
Ca. 200m voorbij deze bocht, iets voorbij bosperceel aan rechterhand LA, onverhard pad, oc route.
Na ca. 250m, voorbij flauwe bocht naar rechts LA door houten voetgangerssluis, pv route, de oc route wordt verlaten, iets verder passeert men een vlonder, verderop houten voetgangerssluis en hangbrugje, ca. 100m voorbij kleiner brugje buigt het pad t.h.v. een lage heuvelrug naar links, t.h.v. grenspaal No.185 buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot bocht naar links t.h.v. bosrand groot bosgebied.
In deze bocht, voorbij bankje RA, bospad met NM bordje “Plateaux”, gele NM route, de pv route wordt verlaten.
Na ca. 270m LA, smal bospad, gele NM route, verderop na passeren van klaphek buigt het pad naar links en gaat door grasland, vervolgens het gras-pad volgen tot bocht naar rechts voorbij een smal houten brugje met iets verder een klaphek, let op de routepaaltjes.
Na passeren van het klaphek RA, direct daarna RD, gras-pad aan linkerhand negeren, gele NM route, vervolgens het pad met grasland aan rechterhand volgen tot parkeerterreintje.
Voor dit parkeerterreintje RA, gele NM route, verderop voor houten hek buigt het doorgaande pad naar links.
Bij T-splitsing voor houten hek LA, kn11 volg 26.
Via klaphek rechts van houten hek het bosgebied verlaten, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, let op!!!! zeer drukke weg, verhard fietspad, “Maaij”, kn26 volg 27.
Na ca. 300m, ruim voor flauwe bocht naar links RA, bospad aan overzijde van weg met NM bordje “Plateaux” inlopen, wn route.
Na ca. 350m LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, kn27 volg 12.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Na passeren van woning nr.15 aan rechterhand LA, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot brugje, verderop buigt het pad met ruime bocht naar rechts.
RD het brugje over, pad aan rechterhand negeren, kn12 volg 80, direct daarna aan overzijde eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens in bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, pad met houten afsluitboom en NM bordje “De Maay”, wn route.
# Halverwege de Maay staat een uitkijktoren, van hieruit heeft men een mooi zicht over de voormalige kweekvijvers de Liskes.
Na passeren van woning RD, de wn route wordt verlaten, pad met verhard fietspad.
Bij 4-sprong RA, pad door rand bosgebied, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, bospad met NM bordje “De Maai”, vervolgens het doorgaande pad volgen tot verharde weg, verderop buigt het pad naar links, ruim voorbij deze bocht passeert men op enige afstand aan rechterhand de kweekvijvers “Pastoorsweijer”, weer verder na passeren van ondiepe waterloop met stuw buigt het pad naar rechts, in deze bocht is aan linkerhand een bankje met gedenkmonumentje, zijpaden negeren.
Bij deze verharde weg RD, pad met verhard fietspad aan linkerhand negeren, W-R route.
Voorbij picknicktafel rechts aanhouden, onverhard pad, W-R route.
Bij 5-sprong rechts aanhouden, verhard fietspad, W-R route, nu even goed opletten in bocht naar links van het fietspad RA, smal onverhard pad, W-R route.
Bij 3-sprong voor waterloop rechts aanhouden, W-R route, direct daarna voorbij pijlbuis buigt het pad naar links met bredere waterloop aan rechterhand, voor schuilhut buigt het pad naar rechts men passeert achtereenvolgens stuw en brugje.
Na passeren van het brugje, bij kruising RD, W-R route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, W-R route.
Bij kruising voor open plek LA, W-R route.
Bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, W-R route.
Na ca. 200m LA, pad tussen akkers, W-R route, vervolgens het pad volgen tot kruising voor bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn88 volg 82, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren, verderop wordt de wn route verlaten.
Bij deze T-splitsing LA, een klein stukje de linker berm volgen of als de waterloop droog staat het verhard fietspad, vervolgens t.h.v. boom met 2 witte ringen RA de doorgaande weg oversteken, let op!!!! zeer drukke weg, bospad.
Bij 5-sprong RD.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 90m RA, verderop buigt het pad naar links en volgt afrastering aan linkerhand.
Aan einde van de afrastering RD, smal pad aan linkerhand negeren.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden.
Bij T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot doorgaande weg, men passeert kn82 volg 92, verderop t.h.v. woning nr.3 gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg, zijpaden negeren.
Bij doorgaande weg RD, wn route, vervolgens na ca. 50m LA, “Kapelweg”, onverhard pad, wn route.
Na passeren van woning nr.26 RA, “Kapellerpad”, klinkerweg, kn92 volg 93.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, wn route.
Na ca. 200m LA, bospad met bordje “Gemeentelijke bossen”, wn route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met aan rechterhand een pad door landbouwgebied, smalle zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA, direct daarna bij kruising RD, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Bruggerdijk”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Dorpsstraat”, vervolgens de weg volgen tot plein voor de kerk, het startpunt.
#Als bezienswaardigheid passeert men aan de Dorpsstraat korenmolen “St Antonius Abt”.

NM = Natuurmonumenten
G-R = streekpad “Brabantsvennen pad” met geel-rode route markeringen.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.
Wandelnetwerk met oc = oranje cirkel als richting aanduiding.

Monseigneur Kuypersplein voor kerk, Dorpsstraat 49, 5556 VL te Borkel en Schaft. Plan Route

A2, neem de afrit N396. Ga verder op de N396. Neem de Luikerweg/N69 naar de Dorpsstraat in Borkel en Schaft. Parkeren kan men het beste aan Pater Aartslaan, een zijweg tegenover het Mgr. Kuyperplein. Startpunt vanuit België: Bezoekerscentrum Natuurpunt Hageven Tussenstraat 10 - 3910 Neerpelt. Aanlooproute: Vanuit het parkeerterreintje bij het bezoekerscentrum RA vetrekken, vervolgens bij 3-sprong RA, direct daarna voor het brugje over de Dommel LA, het 2de pad volgen. De routebeschrijving starten bij punt 6. 1ste regel.

Station Eindhoven. Bushalte Station, Eindhoven. Bushalte Markt, Valkenswaard. Bushalte Mgr Kuypersplein, Valkenswaard, rijdt niet op zondag.

De Dommel Adrie: De Dommel
Wespennest Adrie: Wespennest
Natuurgebied Plateaux-Hageven Adrie: Natuurgebied Plateaux-Hageven
Uitkijktoren in het natuurgebied De Maaij Adrie: Uitkijktoren in het natuurgebied De Maaij
Natuurgebied De Maaij Adrie: Natuurgebied De Maaij
Molen Sint Antonius Abt Adrie: Molen Sint Antonius Abt

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart liskes-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant de Zwaan

Tussenstraat 10
3910 Neerpelt

1. Adrie 3 juni 2017 om 17:42

De wandelroute 26 mei 2017 gecontroleerd tevens de tocht naar aanleiding van de reactie van Piet iets gewijzigd. Het zuidelijke deel van de tocht is meer naar het oosten richting Neerpelt verschoven waardoor de tocht als geheel verder van de N74 is komen te liggen. Niet de N69 maar de N74 in België veroorzaakt de meeste geluidsoverlast. Tevens gaat de tocht nu langer door het mooie beekdal van de Dommel met een leuk hangbrugje. Verder zijn de Pelterheggen in de route opgenomen, een voor Nederland uniek vloeiweiden systeem. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Piet 2 november 2015

Op zich aardig en afwisselend. Maar de zeer drukke autoweg N69 doorsnijdt de track en is altijd te horen. De hele dag dus herrie op de achtergrond. Ik zal deze track dan ook niet aanbevelen aan mijn vrienden.

3. Adrie 18 mei 2014

Ik ben vandaag eens gaan kijken naar de door Jos en Corrie gemelde verdwenen pad. Inmiddels is er een nieuw pad ontstaan bij de plaats waar kap en snoeiwerkzaamheden zijn geweest, de routebeschrijving is weer actueel, veel wandelplezier!!!

4. Jos en Corrie 6 maart 2014

Vandaag deze mooie route gelopen.
    We hebben de auto geparkeerd bij de werkschuur van natuurmonumenten,
    even ten zuiden van wandelknooppunt 26, aan de linkerkant van de Luikerweg.
    Dit is ongeveer halfweg de route.
    Hierdoor hebben we rust in Borkel, waar diverse eetmogelijkheden zijn.
    Bij punt 6, aanvulling:
    Bij kruising met verharde fietspad RA. fietspad volgen,
    dit fietspad blijven volgen tot voor de waterloop, bij bordje "Schut" RA, vervolgens na enkele meters LA.
    Dit i.v.m. kap en snoeiwerkzaamheden in het bos, smal pad door bos is verdwenen.

1. Adrie 6 maart 2014 om 20:08

De routebeschrijving, kaartje en de GPS-track is aangepast. Jos en Corrie bedankt voor de melding en het wijzigingsvoorstel!

5. Adrie 10 augustus 2012

De route is gecontroleerd, de beschrijving is aangepast op de huidige situatie.

6. Jo Heylen 21 maart 2011

20-03-2011
    Vandaag de prachtige route gelopen. Super voor wie houdt van open countryside en rust. Perfect te volgen via routebeschrijving. Wie halfweg een drankje wil nuttigen kan probleemloos een doorsteekje maken naar de grensovergang op de luikersteenweg waar cafe Tolhuis en De hutten te vinden zijn. Een ommetje van ong. 1 km.
    Bij ons krijgt de route een 9,5/10 en komt probleemloos in onze top 5!
    Bij aankomst een gezellige pint in De Woest Hoeven of De zwaan, meer moet dat niet zijn! Perfecte dag gehad! Meer van dat!
    Proficiat aan de maker van de route!

7. wim van de kerkhof 20 april 2010

Op maandag 19-4-2010 deze routie gelopen.
    De route is perfect bescheven.
    Mooie afwisselde route.
    Ga hem zeker nog eens lopen.
    dank aan de maker van deze route.