De Kloosterboerderij, Sellingen te Groningen

14 km Wandelroute De Kloosterboerderij, te Sellingen

In het gehucht Wessingtange op een stille plek aan de grens bij Sellingen staat sinds een aantal jaren een kloosterboerderij, gelieerd aan de orde van de kruisheren in Ter Apel. Er wordt geboerd op de fundamenten van het verleden, terug naar de basis met respect voor de koeien, Blaarkoppen in dit geval, een oud Groninger ras. Via het Ruiten Aa-kanaal gaat u via essen en zandpaden naar Laude. U steekt het riviertje de Ruiten Aa over en komt in Ter Borg. Daar is een groot heideveld. In het schilderachtige es - gehucht staan een aantal boerderijen onder monumentenzorg. Dan wordt u langs de rietfilterplassen en de Slangenborg geleid, een bijzonder natuurgebied. U steekt het kanaal weer over en komt in Zuidveld. Dit gebied is bestemd voor de landbouw. Er is één uitzondering: een klein restje hoogveen met een trekvogelpost leidt u naar de grensdijk. Met het gezicht naar het zuiden en een weids uitzicht loopt u terug naar de kloosterboerderij. 65 % van deze wandeling is onverhard.
Etappe 8 van het Ruiten Aa- pad en Westerwolde lus 7 gaan ook langs de kloosterboerderij.
Een variatie op een wandeling van Cees Stolk in het Dagblad van het Noorden, 13-10-2006.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 27-3-2018, laatst bijgewerkt op: 4-7-2019

1. De start is op de parkeerplaats bij Kloosterboerderij Bleyendael, Lauder Hokweg 11. Deze boerderij is te bezichtigen, er is een winkel, een refter en een terras. Loop vanaf de boerderij terug naar de weg.
  2. Ga hier LA.
  3. Bij een splitsing RA in de richting van het Ruiten Aa-kanaal.
  4. Over de brug, bij het 2de pad RA. Het 1ste pad is een zandweg langs het kanaal.
  5. Dit is een paadje rechts van een es. Aan het einde van dit paadje nog steeds RD. Dit is het gehucht Laude.
  6. Voorbij een huis LA, de Meente. Volg dit kronkelige pad tot het einde en ga daar RA in de richting van de provinciale weg.
  7. Steek de weg over en loop RD, Poststruikenweg, een klinkerweg. Loop in de richting van een brug over de Ruiten Aa en steek de brug over.
  8. Het is mogelijk om het 1ste pad na de brug RA te gaan, bij een slagboom. Dit pad gaat naar een pingo- ruïne, een ronde moerassige laagte, ontstaan in de laatste ijstijd. ’s Winters is dit een ijsbaan. Dit pad loopt dood. Loop terug naar de weg en ga RA.
  2. Ga hier LA.
  3. Bij een splitsing RA in de richting van het Ruiten Aa-kanaal.
  9. Aan het einde RA, richting Ter Borg, bij fietsknooppunt 19 en ANWB –paddenstoel 65254 / 001. Passeer na een paar huizen en een grote schuur een parkeerplaats aan de linkerhand.
  10. Voorbij de parkeerplaats direct 1ste pad RA, een bospad.
  11. Aan het einde buigt het pad naar links, loop over een vee – rooster, RD. Rechts stroomt de Ruiten Aa.
  12. 1ste pad LA, over de heide.
  13. Aan het einde bij een fietspad met een brede zandweg RA. Loop nu door tot een wildrooster.
  14. Voorbij het wildrooster is links is een parkeerplaats van Staatsbosbeheer. Rechts staat een boerderij van het Westerwolder type, Borgerweg 7.
  15. Ga hier nog steeds RD over het zandpad met fietspad. Links is de hoogste es van de omgeving. Rechts stroomt de Ruiten Aa.
  16. Loop door tot bij een brug over de Ruiten Aa en ga hier RA over de brug om in het es – gehucht Ter Borg te komen met zijn monumentale boerderijen, een gerestaureerde schaapsstal uit de 18de eeuw en een rentenierswoning, de Slangenborg. Bijna aan het einde van de weg is rechts een infopaneel over Ter Borg. Even verder is links een picknickbank.
  17. Aan het einde de provinciale weg oversteken, LA over het fietspad en dan vrij snel het 1ste pad RA bij een bord van SBB.
  18. Volg nu een poosje de rode paaltjes, eerst langs een bomenrij links, dan door een weide met een bomenrij rechts.
  19. Ga, nog steeds langs de rode paaltjes, LA, klinkerweg. Daarna 1ste LA, Borgerschapenweg, een asfaltweg. Het is ook mogelijk om in de richting van een huis lopen dwars door de weide. Bij het huis LA, dit is ook de Borgerschapenweg.
  20. Bij klaphek, RA door het hek. Volg de rode paaltjes in de richting van een volgend klaphek en een vlonder.
  21. Voorbij de vlonder aan het einde LA, een zandweg.
  22. Even verder het 1ste pad LA, bij een bord van SBB. Verlaat nu de rode paaltjes. Ga door een klaphek en daarna RD over een wal. Volg dit pad langs allerlei plassen, de rietfilterplassen, die dienen voor de zuivering van het water uit het kanaal. Ga bij een gebouwtje met zonnepaneel RA. Ga met het pad mee LA langs het riet. Het pad maakt daarna een bocht naar rechts en dan weer naar rechts. Loop tussen het riet rechts en een open plas links. tenslotte is er weer een bocht naar links.
  23. Aan het einde bij het Ruiten Aa-kanaal LA, fietspad met zandweg langs het kanaal.
  24. Op de hoek is links een huis met een kruidentuin, vrij toegankelijk. Ga hier RA, over de Zuidveldsluis.
  25. Direct LA, een zandweg langs het kanaal.
  26. Aan het einde van de zandweg, daar waar het zand overgaat in asfalt, RA, en direct LA, bij een bord Trekvogel – hut, 500 meter.
  27. Volg dit pad, een restje hoogveen te midden van het ontgonnen land, tot een dam Hier even LA, direct 2 x RA over de dam.
  28. Bij een klaphek, LA door het hek, begrazingsgebied voor landgeiten, die er graag uit willen. Wij zijn maar over het hek geklommen.
  29. RD tot een overstapje. Klim over het trapje, ga RA, over een dijk langs de grenssloot. Links is Duitsland.
  30. Loop nu ruim 2 km. richting ZZW langs de grens. Na een paar honderd meter is rechts onder aan de dijk een Bentheimer zandstenen grenspaal uit de 18de eeuw. Er lopen hier vaak reeën in het open veld.
  31. Na ruim 2 km. is links een grensbrug met bankjes, een groene grensovergang. Ga hier niet over de brug, maar RA, over een fietspad.
  32. Einde fietspad, voorbij twee bankjes, RA.
  33. Aan het einde van deze weg LA, bij een picknickbank, de Lauder Hokweg. Op nummer 11 is het startpunt: Kloosterboerderij Bleyendael.

Kloosterboerderij Bleyendael, Lauder Hokweg 11, 9551 XV te Sellingen. Plan Route

Station Emmen Bus 42 ( richting ter Apel via Roswinkel ). Halte busstation Ter Apel , Bus 42 richting Vlagtwedde. Bushalte Ter Borg, Sellingen. Het fietspad vervolgen richting Sellingen en net voorbij de afslag naar Ter Borg, RA, een pad van Staatsbosbeheer. Ga verder bij punt 18.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Kloosterboerderij Bleyendael Kloosterboerderij Bleyendael
Een zandpad in Laude Margriet Smeets: Een zandpad in Laude
De heide in wintertooi Janni Barents: De heide in wintertooi
Ter Borg Margriet Smeets: Ter Borg
Een Westerwoldse boerderij Margriet Smeets: Een Westerwoldse boerderij
Een Saksische boerderij Margriet Smeets: Een Saksische boerderij
Een vlonder bij de Slangenborg Margriet Smeets: Een vlonder bij de Slangenborg
Voorjaar bij de rietfilterplassen Margriet Smeets: Voorjaar bij de rietfilterplassen
De Zuidveldsluis Margriet Smeets: De Zuidveldsluis
Het pad naar de trekvogelpost Margriet Smeets: Het pad naar de trekvogelpost
De groene grensovergang bij Wessingtange Margriet Smeets: De groene grensovergang bij Wessingtange
Beelden van Blaarkoppen bij de kloosterboerderij Margriet Smeets: Beelden van Blaarkoppen bij de kloosterboerderij

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-kloosterboerderij.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Kloosterboerderij Bleyendael

Lauderhokweg 11
9551 XV Sellingen

1. Ina Oldenburger 2 juli 2019 om 22:08

Ik heb deze wandeling zondag 30 juni gelopen. Er zit echter een foutje in. Bij nummer 22 van de routebeschrijving staat, dat je twee keer rechts moet. Dit kán niet, want het gras en riet is daar heel hoog. Het pad houdt in feite op. Vanaf het klaphek gewoon rechtdoor lopen, aan het einde rechts, daarna links en dat pad gaat daarna richting de Ruiten Aa. Daar linksaf richting de sluis.
    De wandeling was verder prachtig! Ik heb genoten!

1. Gijs en Margriet Smeets 3 juli 2019 om 10:44

Beste Ina,

Fijn dat u genoten heeft. Ook prettig dat u ons wijst op punt 22. Wij gaan het bekijken en de beschrijving aanpassen. Er verandert weleens wat en het is prettig als wandelaars ons daarop wijzen.