De Hovelingplas route, Berkenwoude te Zuid-Holland

15 km Wandelroute De Hovelingplas route, te Berkenwoude

Het gebied waar u doorheen wandelt, biedt onderkomen aan tal van weidevogels, zoals eenden, meerkoeten, smienten, watersnippen, kievitten, futen en grutto's. Vooral de roep van de laatste kunt u van maart t/m juli veelvuldig horen: grut-to-grut of gut-to-gut. De route loopt tussen sloten en weilanden door.

Opgesteld door: M.A. Slingerland, op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 20-5-2015

RA=Rechts af LA=Links af en RD=Rechtdoor

BERKENWOUDE 6 KM.

WIND, WATER EN WEIDEVOGELS.

Een korte maar relaxte route +/- 6 km. door een polderlandschap.

ROUTEBESCHRIJVING:
Start Berkenwoude. Auto parkeren bij het Cultureel Centrum aan de Kerkweg, even voorbij de kerk.
RD in noordelijke richting de Kerkweg uitlopen. De weg met de bocht mee naar rechts volgen. In de bocht ziet u “de stal antiek”.
In de bocht naar links, RA (huisnr 106) = graafkade, een doodlopende en gedeeltelijk verharde weg inlopen.

U passeert een informatiebord over nabijgelegen eendenkooien.
Aan uw linkerkant ziet u de achterkant van een buxuskwekerij.
In de zomer zitten de sloten vol met krabbescheer. Een goed teken, want krabbescheer groeit alleen in schoon water. Ook is de kans groot dat u langs de slootkant bamboestokjes met fel oranje/roze gekleurde “vlaggetjes” ziet staan. Zij markeren de plek waar de rattenvangers vallen voor de muskusratten geplaatst hebben. De muskusrat ondergraaft letterlijk in de Krimpener-
waard de waterkeringen met hun gangen en kamers. Zelfs koeien hebben last van de muskus-

Vóór een ijzeren hek RA en weer LA langs een geel/rood/geel paaltje aan de linkerkant van de weg. RA, ook langs een geel/rood/geel paaltje. Rechts van het pad is het weiland afgezet met houten palen en prikkeldraad. Aan uw linkerkant staan elzenbosjes. U loopt dan ook over de “Elserkade”. Kijk goed waar u loopt, want het pad zit vol gaten die gemaakt zijn door muskusratten en op sommige plekken is de grond wat verzakt. Er bevinden zich op het pad ook enkele ingangen van twee bunzingholen.

In de nabije omgeving huizen ook 2 buizerds. Als u geluk heeft kunt u ze zien en horen. Hun geroep heeft wat weg van het miauw van katten: pie-auw pie-auw !!

Na een wit bruggetje heeft u een nog wijdser uitzicht omdat daar geen elzenbosjes meer staan.
Op het eind van de Elserkade gekomen, gaat u RA de asfaltweg op = Schenkel.
Met de bocht in de weg mee naar links.

U passeert rechts een boerenbedrijf met koeien én kalfjes in de wei (waar zie je dat nog?)
Tevens verkoop van echte boerenkaas (niet op zondag).

Vervolgens neemt u de 1e straat RA = Oosteinde.

U passeert rechts Tuincentrum Hoveling, dat camelia's en ouderwetse tuinplanten verkoopt.
Voorjaar 2003 is de “Hovelingplas” geopend, ontstaan uit de voormalige kwekerij en bedoeld als biotoop voor inheems flora & fauna. De plas is voor wandelaars dagelijks geopend van 9-18 uur. Een rondje “Hovelingplas” is ongeveer 800 meter en verboden voor honden.

De 2e straat RA = Kerkweg, brengt u weer terug bij het Cultureel Centrum.

——————————————————————————–

BERKENWOUDE 6 KM.

Een wandeling van +/- 6 km door een polderlandschap.

ROUTEBESCHRIJVING:
Start Berkenwoude. Auto parkeren bij Cultureel Centrum aan de Kerkweg, even voorbij de kerk.
Loop terug in de richting van de kerk en sla LA = Oosteinde.
Op T-splitsing LA = Schenkel.

Even vóór de T-splitsing bevindt zich links Tuincentrum Hoveling, dat camelia's en ouderwetse tuinplanten verkoopt. Voorjaar 2003 is de “Hovelingplas” geopend, ontstaan uit de voormalige kwekerij en bedoeld “als biotoop voor inheemse flora & fauna”. De plas is voor wandelaars dagelijks geopend van 9-18 uur. Een rondje “Hovelingplas” is ongeveer 800 meter en verboden voor honden.

Met de weg mee in de bocht naar rechts.
LA smal en onverhard pad inlopen = Elserkade.

De kans is groot dat u langs de slootkanten bamboestokjes met fel oranje/roze gekleurde “vlaggetjes” ziet staan. Zij markeren de plek waar rattenvangers vallen voor de muskusratten geplaatst hebben. De muskusrat ondergraaft letterlijk in de Krimpenerwaard de waterkeringen met hun gangen en kamers. Zelfs koeien hebben last van de muskusratten. Stapt een koe met een poot in een verzakt stuk grond, dan kan het dier zijn poot breken, hetgeen regelmatig voorkomt. Er bevinden zich op het pad ook enkele ingangen van twee bunzingholen.

Einde LA en RA, brug over. LA, half verhard pad langs de sloot volgen.

In de zomer zitten de sloten vol met krabbescheer. Een goed teken, want krabbescheer groeit alleen in schoon water. Sommige sloten zitten zo vol, dat het wel een groen tapijt lijkt.
Loopt u deze route in het voorjaar, dan kunt u aan de hoogte van het gras in de diverse weilanden zien welke graslanden in handen zijn van het Zuid-Hollands Landschap of van boeren die bijdragen aan een vrijwillige weidevogelbescherming.
Deze graslanden worden pas voor de eerste keer in het jaar gemaaid ná 15 juni.
Rond die datum kunnen alle jonge weidevogels – en met name de grutto – vliegen.
Zo worden niet alleen de nesten beschermd maar ook de jonge vogels.
Meewerkende boeren die vee hebben lopen in het weiland, plaatsen in samenwerking met vrijwillgers ijzeren “kooien” over de vogelnesten, zodat het vee ze niet kan vertrappen.

Einde pad LA = Wellepoort. Wellepoort wordt Kerkweg.
In de bocht van de weg bevindt zich “de stal antiek” .
Weg vervolgen. Aan uw linkerhad ziet u het Cultureel Centrum weer.

——————————————————————————–

BERKENWOUDE 15 KM.

Een wandeling van +/- 15 km door een polderlandschap.

ROUTEBESCHRIJVING:
Loop terug in de richting van de kerk en sla LA = Oosteinde.
Op T-splitsing LA = Schenkel.

Met de weg mee in de bocht naar rechts.
LA smal en onverhard pad inlopen = Elserkade.

De kans is groot dat u langs de slootkanten bamboestokjes met fel oranje/roze gekleurde “vlaggetjes” ziet staan. Zij markeren de plek waar de rattenvangers vallen voor de muskusratten geplaatst hebben. De muskusrat ondergraaft letterlijk in de Krimpenerwaard de waterkeringen met hun gangen en kamers. Zelfs koeien hebben last van de muskusratten. Stapt een koe met een poot in een verzakt stuk grond, dat kan het dier zijn poot breken, hetgeen regelmatig voorkomt.

Einde LA en RA, brug over. LA, half verhard pad langs sloot volgen.

Einde weg RA = Kerkweg.
RD weg vervolgen: Wellepoort. Met de bocht mee naar links.
In de bocht naar rechts LA = een onverhard pad, een doodlopende weg.
Dit is de Ouderkerkse Landscheiding. Deze weg wordt steeds smaller en eindigt in een pad.
Einde pad hek overklimmen en RA de kade volgen.

Deze kade is dichtbegroeid. Zowel het gras als de brandnetels staan hoog !!
Op de kade kunnen koeien lopen. U kunt ze rustig passeren.

LA bruggetje over (wit-rode markering van het Oeverloperpad).
U komt uit op een picknickplaats bij een molenstomp. Dit is het overblijfsel van een Berkenwoudse molen.

LA, fietspad langs water volgen.
Eerste weg LA = Westeinde.
In Berkenwoude LA naar Cultureel Centrum.

Bijgewerkt 20 mei 2015.

Cultureel Centrum, even voorbij de kerk., Kerkweg 2, 2825 BS te Berkenwoude. Plan Route

Berkenwoude is moeilijk berijkbaar met het openbaar vervoer. Het dorp ligt tussen Krimpen a/d IJssel, Gouda en Schoonhoven in. Met de auto rijdt u vanaf Rotterdam naar Kr a/d IJssel. Via de prov. weg de N210 rijdt u richting Schoonhoven. ANWB-borden helpen u verder. Vanaf Gouda rijdt u via de prov.weg de N 207 naar Berkenwoude.

Het is onbekend of er honden zijn toegestaan in dit gebied.

Foto's

Er zijn geen foto's beschikbaar

Er is geen topografische kaart beschikbaar

Download(s)

Er zijn geen downloads beschikbaar

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Arnold Vermeeren 20 mei 2015

Op Hemelvaartsdag hebben we deze route gelopen. De uitleg van de route is duidelijk en het is leuk dat er allerlei wetenswaardigheden vermeld worden. Mooie route, veel bloemen in deze tijd van het jaar. De buizerds hebben we zien vliegen, alsmede veel weidevogels. Het hek van het weiland heeft geen prikkeldraad meer, en we hebben enige tijd getwijfeld of we wel op het goede pad liepen, maar alles bleek prima te kloppen. Bedankt voor de route.

2. Familie Kaas 13 augustus 2011

12-08-2011 deze route (6 km) gelopen. Leuke route, goed te doen met onze vier kinderen in de leeftijd van 3 tot 11 jaar. Een buizerd gezien, grutto’s, veel bloemen in de berm. Mooie wandeling!

3. Wilma Brijder 7 juli 2011

Vorige week deze route gelopen.
    de route van 10 kilometer is inderdaad niet meer dan 6 kilometer in werkelijkheid. In iets meer dan een uurtje ben je klaar. Wel een mooie route, langs slootje en door het gras. Aan het begin van de route staat dat je net na een tuincentrum moet afslaan: dit tuincentrum is er niet meer. Let dus goed op de straatnaambordjes, het is niet de eerste maar de tweede teesplitsing die je moet nemen.

4. Simone Bouman 24 februari 2008

Vorige week de 10 km route gelopen. Volgens onze GPS kwamen we uit op bijna 6 km. (looptijd was 1 uur en 10 min. klopt dus) Erg jammer

5. nico van es 2 oktober 2007

leuke rustige wandeling

6. Astrid Tamerius 10 september 2007

Gister deze wandeling van 10 km gelopen, heerlijk. Ook nog even de Hovelingplas meegenomen. Volgende keer doen we de Berkenwoudse Driehoek! Is volgens mij ook heel mooi!

7. Frank van Heijst 2 augustus 2007

Wijzigingsvoorstel: In deze wandelingen lopen we o.a. over de Kerkweg tussen Berkenwoude-Dorp en de bocht bij “stal-antiek” (in de 6km-versie bij het begin vd wandeling, in de 10km-versie aan het eind). Dat is een asfaltweg. Parallel daaraan ligt een prachtig gras-pad door een weiland van ZHL, onderdeel van de “Berkenwoudse Driehoek”. Dat pad is veel leuker dan het asfalt van de Kerkweg. Vanuit Berkenwoude lopend begint het pad bij het eind vd bebouwde kom, na huisnr 83 aan de linkerkant, en daarna links is een “rustpunt” van het ZHL. Vandaar het graspad (blauwe paalkoppen) volgen, evenwijdig aan de Kerkweg. Bij het einde van het weiland door het hek en RA na 100 m is aan uw linkerhand de “stal antiek”, etcetera.
    Overigens is die “stal antiek” niet (meer) op donderdag open: uitsluitend nog vrij en zat van 11-17 uur.