De Groene Poort-route, Liempde te Noord-Brabant

23 km Wandelroute De Groene Poort-route, te Liempde

Een mooie tocht door het Meierijse peppellandschap met veel afwisseling op de route: bossen, weilanden, boomkwekerijen, beken, kleinschalig cultuurlandschap en bebouwde kom. De Groene Poort-route start in Liempde bij het oude raadhuis en voert van daaruit richting Kasteren waar het Duits Lijntje, de voormalige spoorlijn tussen Boxtel en Wesel, wordt overgestoken. Verder door de Leemskuilen en langs het gehucht Langenberg gaat de route richting Boxtel. Bij het Bezoekerscentrum De Groene Poort (naamgever en voormalig startpunt van deze route) duik je eerst de bossen van Sparrenrijk in voordat de tocht door een wandelpark en een stukje van Boxtel en Lennnisheuvel terug naar Liempde gaat. 53% van deze wandeltocht is onverhard

Opgesteld door: Lennard, op: 14-3-2014, laatst bijgewerkt op: 22-1-2024

Opmerking vooraf
Deze wandeltocht komt van oorsprong uit de serie “Wandelroutes de Meierij” van de VVV die na de komst van de wandelnetwerken uit de handel werd genomen. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze omgezet naar een beschrijving met kaart en gps-track waarbij het traject is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Met de rug naar ingang van het voormalige raadhuis RA vertrekken, de 1ste weg richting de kerk aan rechterhand volgen (kn77v2), “Dorpsstraat”.
Na ca. 80m, bij driesprong rechts aanhouden, de weg verder richting de kerk volgen.
Voorbij de kerk de weg met bocht naar rechts verder volgen (kn2v1).
Bij pleintje “Tooseplein” links aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje het smalle onverhard voetpad aan overzijde van de weg links van woonboerderij nr.3 inlopen, het pad “Kerkpad door Smalder” tussen haag en de woonboerderij, iets verder buigt het pad naar links, het smalle pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA (vwn), verharde weg, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Aan einde van het pad, bij driesprong rechts aanhouden (kn4v8), het smalle pad door berm rechts van verharde weg inlopen, verderop na circa. 230m, t.h.v. perceel met populieren buigt het pad iets naar rechts weg van de weg, het gras-pad tussen bosschages en afrastering met de afrastering aan rechterhand volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, onverhard pad, voorbij visvijver aan rechterhand voorbij draaihekje schuin naar rechts door grasland richting draaihekje aan overzijde van het grasland lopen, voorbij het draaihekje het smalle pad tussen afrastering en het riviertje de Dommel met de Dommel aan rechterhand volgen, iets verder de talud van de spoordijk oplopen.
Op de spoordijk, bij T-splitsing RA de spoorbrug over, smal grindpad met spoor aan linkerhand.
De spoorlijn die men nu volgt is het “Duits Lijntje”.
T.h.v. spoorwegovergang, bij kruising LA, verharde weg, “Gemondesestraat”.
Na circa. 450m, voor woning RA (kn27v28), onverhard pad, “Donkerstraat, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA (kn28v14).
RD (kn14v18), pad aan rechterhand negeren, iets verder in bocht naar links van de weg rechts aanhouden (vwn), breed onverhard pad, “Hoogstraat”.
Na circa 900 m, bij driesprong met aan linkerhand “Laagstraat” RA (kn18v13).
Aan einde van het pad, bij Y-splitsing RA (vwn), de verharde weg volgen tot weg “De Vennekens” aan linkerhand voor loodsen.
Bij deze weg LA (vwn), “De Vennekens”, verderop voor inrit huisnr. 1 RA (vwn) het onverhard pad volgen.
Iets voor doorgaande weg, bij driesprong LA richting woning, verharde weg, “Schijndelsedijk”.
Voor kanaal, bij T-splitsing RA, “Kanaaldijk”.
Voorbij viaduct, in bocht naar rechts van de weg links aanhouden langs metalen afsluitboom, gras-pad met kanaal aan linkerhand.
Na ongeveer 300 m, iets voorbij rand 2de strook bosschages aan rechterhand RA de talud oplopen en iets verder de verharde weg volgen, verderop voorbij boerderij huisnr. 9 buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing LA (vwn), vervolgens in bocht naar rechts van de weg links aanhouden (vwn), onverhard pad, “Groensteeg”.
Bij driesprong het pad met bocht naar links vervolgen (vwn), “Gemondsebeemd” .
Na ongeveer 600 m het pad met bocht naar rechts verder volgen (vwn), “De Schoonberg”, draaihekje aan linkerhand negeren.
Voor een mooi uitzicht over het water is het de moeite waard om ca. 100 m achter het draaihekje een kijkje te nemen.
Bij driesprong rechts aanhouden (kn89v87), verharde weg, de weg volgen tot bocht naar rechts direct na huisnr. 2.
In deze bocht LA (vwn), onverhard pad “Kriekelaar”.
Het brede pad met flauwe bocht naar links verder volgen (kn87v88), pad “De Hultert” aan rechterhand negeren.
RD (kn88v39), smal pad aan rechterhand negeren, iets verder volgt het pad de Dommel aan rechterhand, verderop wordt het pad langs de Dommel smaller.
Het pad met bocht naar rechts het brugje over (kn39v38).
Voor bosrand, bij T-splitsing LA (vwn38), breed grindpad, verderop in bocht naar rechts gaat het grindpad over in een verharde weg.
Direct na deze bocht, bij driesprong rechts aanhouden, de weg met voor het viaduct over de A2 (kn38v37) en ruim voorbij het viaduct (kn37v42) volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA (kn42v59), het fietspad aan overzijde van de weg richting “Sint Michielsgestel” volgen tot pad door de bosrand met gemetselde zuilen ruim 130 m voorbij hoofdingang van “Oertijdmuseum” aan overzijde van de weg.
Bij dit pad LA, het onverharde pad door de bosrand met landbouwperceel aan rechterhand volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, pad verder door de bosrand volgen.
Bij kruising met aan rechterhand een rijtje bielzen LA, pad door het bos.
Bij viersprong RA, het rechte bospad bijna 300m volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD (kn41v33), pad met aan linkerhand enkele perceeltjes grasland en iets verder een bankje.
RD (kn33v44), pad aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij poort “Sparrenrijk” bij T-splitsing LA (kn44v32), de verharde weg ruim 400m volgen tot weg “Essche Heike” aan rechterhand direct na voetbalveld.
Bij deze weg RA (vwn), “Essche Heike”, direct daarna LA (vwn), onverhard pad door bos, iets voorbij groen elektriciteitskastje buigt het pad naar rechts.
Voor omheining rond kinderboerderij, bij T-splitsing LA (vwn), het brede verhard voetpad door het wandelpark volgen tot kruising met aan rechterhand parkeerplaatsen direct na clubgebouw voetbalvereniging ODC.
Bij deze kruising RD (kn32v5), na verlaten van het wandelpark, bij kruising RD (vwn), “Jan van Brabantstraat”, de weg ruim 350 m volgen tot kruising voorbij appartementencomplex met huisnr. 1 als laatste woning.
Bij deze kruising RA (kn5v6), de weg ongeveer 250m volgen tot driesprong.
# Bij deze driesprong is voor wandelaars die gestart zijn vanaf station Boxtel aan het einde van de routebeschrijving Terug naar het station.
Bij deze driesprong RA (kn6v7) richting “Haaren/Oisterwijk”, “Tongersestraat”, de weg volgen tot bocht naar links direct na 2de spoorwegovergang.
In deze bocht RA (vwn) richting “Haaren/Oisterwijk”, “Kapelweg”.
Voor kruisbeeld LA (kn7v8), “Molengraafseweg”, verderop in bocht naar rechts voor beek Smalwater gaat de verharde weg over in een smal grind-/fietspad met de beek aan linkerhnad.
Einde grindpad, bij T-splitsing LA (vwn), verharde weg men passeert beek “Smalwater” , iets verder gaat de weg over in een onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad.
Bij kruising RD (kn8v88), “Loxvenseweg”.
RD (kn88v59), verhard fietspad “Staartsepad” aan linkerhand negeren.
Na bijna 300 m LA, breed onverhard pad.
Bij driesprong RA, verharde weg, vervolgens bij splitsing links aanhouden, “Armehoefstraat”, de weg volgen tot kruising met weg “Lennisheuvel”.
Bij deze kruising RD (kn20v70), “Brede Heide”, de weg volgen tot huisnr. 1/1A.
Iets voorbij deze woning links aanhouden, “Korte Heide”, doodlopende weg.
Direct na flauwe bocht naar rechts van de weg RA, onverhard pad, “De Bocht”.
Bij T-splitsing LA (vwn), verharde weg.
Ruim voorbij boerderij “Hoeve de Vorst” huisnr. 3 LA (vwn70), “De Vorst”, doodlopende weg.
Voor woning RA (vwn70), “Heringsweg”, de verharde weg gaat na 80 m over in een onverhard pad, verderop iets voor doorgaande weg buigt het pad naar rechts en loopt parallel aan een verhard fietspad.
Voor schrikhekken naar het fietspad lopen, via fietspad de doorgaande weg oversteken (kn70v71), aan overzijde LA, een klein stukje door de berm en iets verder RA (vwn) het onverharde pad inlopen, na ongeveer 50 m het pad met bocht naar rechts verder volgen (vwn), onverhard pad met beuken aan rechterhand.
Na ruim 350 m, bij T-splitsing LA (vwn).
Einde pad, bij T-splitsing LA (vwn71), de verharde weg met iets verder (kn71v74) volgen tot kruising met doorgaande weg ruim voorbij spoortunnel.
Bij deze kruising RD (vwn), “Vrilkhovenseweg”, iets verder passeert men (kn74v10), de weg verder volgen tot fietspad aan linkerhand direct na groen elektriciteitskastje 090-542 rechts van de weg.
Bij dit fietspad LA (kn10v75), het fietspad buigt naar rechts en gaat iets verder door tunnel “Vrilkhoven” onder de A2.
Iets na verlaten van de tunnel, voorbij bocht naar links, bij T-splitsing RA (kn75v76), de weg met kombord “Liempde” volgen tot huisnr 27B rechts van de weg.
Voorbij deze woning RA, “Rosenhofstraat”, voorbij flauwe bocht naar links volgt de weg de rand van de bebouwde kom, de weg ruim 500 m verder volgen tot een splitsing iets voorbij huisnr. 12.
Bij deze splitsing met aan linkerhand woonboerderij huisnrs. 30/28 links aanhouden, “Parkstraat”, de weg volgen tot T-splitsing voor plantsoen met kiosk.
Bij deze T-splitsing LA richting het voormalige raadhuis, het startpunt.

Van het station naar de wandeltocht:
Het station aan centrumzijde verlaten, met de rug naar het stationsgebouw LA vertrekken, de weg “Parallelweg Noord” volgen met verderop aan linkerhand een fietsenstalling en parkeerterrein “Jan van Eschplein”. Voorbij het parkeerterrein links aanhouden, verhard voetpad tussen wit voormalig stationsgebouw en het kleine parkeerterreintje aan rechterhand inlopen, het voetpad RD uitlopen. Aan einde van het voetpad, bij Y-splitsing links aanhouden. RD, “Brugstraat”, weg aan rechterhand negeren, de weg buigt met flauwe bocht naar rechts. Bij T-splitsing LA, “Breukelsestraat”, vervolgens na ca. 50m, bij 3-sprong LA (kn6v7) richting “Haaren/Oisterwijk”, “Tongersestraat”, de weg volgen tot bocht naar links direct na 2de spoorwegovergang. Start bij punt 8 1ste regel.

Terug naar het station:
Bij deze 3-sprong links aanhouden (kn6v1) richting centrum, “Breukelsestraat”. Voorbij beekje “Smalwater” RA, “Brugstraat”. Voor spoorlijn de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Spoorstraat”, weg aan linkerhand negeren. T.h.v. woning nr.22 rechts aanhouden, het verhard voetpad inlopen. Aan einde van het voetpad rechts aanhouden, de weg volgen tot het station.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn77v2 = knooppunt 77, volg 2
vwn = volg wandelroutenetwerk
vwn59 = volg wandelroutenetwerk richting 59
LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden e.d. zichtbaar.

Het oude raadhuis van Liempde, Raadhuisplein 1, 5298 CC te Liempde. Plan Route

Er zijn beperkte parkeerplaatsen in de directe omgeving van het voormalige raadhuis. Er is een grotere parkeerplaats aan de Barrierweg richting Boxtel. Zie de P op de Google Maps kaart.

Bushalte Raadhuisplein aan de Oude Postbaan in Liempde.
Station Boxtel, Stationsplein 23, 5281GH Boxtel. Het station is op ongeveer 700 meter loopafstand van de wandeltocht, zie hiervoor de beschrijving van en naar het station aan het einde van de routebeschrijving.

Tussen Liempde en Kasteren. Lennard: Tussen Liempde en Kasteren.
De Dommel met spoorbrug van Duits Lijntje. Lennard: De Dommel met spoorbrug van Duits Lijntje.
Mozaiek kunstwerk langs de Dommel. Lennard: Mozaiek kunstwerk langs de Dommel.
Voormalig stationsgebouw langs Duits Lijntje. Lennard: Voormalig stationsgebouw langs Duits Lijntje.
Uitzicht op de Dommel. Adrie: Uitzicht op de Dommel.
Dommel. Lennard: Dommel.
Half dichtgegroeide oude Dommelarm. Lennard: Half dichtgegroeide oude Dommelarm.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-groene-poort-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Diverse gelegenheden in het centrum van Liempde

Restaurant Molenwijk

Molenwijk 2 (in het wandelpark aan het water)
5282 SH Boxtel

Eetcafé De Oude Ketting

Bosscheweg 74
5283 WB Boxtel

Theetuin 't Bakhuys

De Bocht 4
5281 PE Boxtel

1. Adrie 22 januari 2024 om 08:40

Gisteren 21 januari 2024 de wandeltocht gecontroleerd. De wandeltocht is ook op een kleine loopafstand vanuit het station in Boxtel te lopen. Het station is op ongeveer 700 meter van de wandeltocht, aan einde van de routebeschrijving is de heen- en terugweg beschreven. Verder is er in Liempde een groter parkeerterrein aangelegd op een kleine loopafstand van het startpunt zie hiervoor de P op de Google Maps kaart. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 20 januari 2022 om 18:46

Gisteren 19 januari 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Geen grote veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 15 januari 2020 om 16:34

Maandag 13 januari 2020 de wandelroute gecontroleerd. Het gedeelte langs de best wel drukke weg Molendijk/Kasterensestraat is uit de wandelroute gehaald. Gevolgd wordt nu een gras-pad parallel aan de deze weg vervolgens door een perceel grasland en langs een gedeelte van het Duits Lijntje. Verder is Theetuin ’t Bakhuys in de wandelroute opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Lennard 9 oktober 2017 om 16:45

15-6 heb ik de route gecontroleerd en in nieuwe stijl herschreven. Het voetnootje was ik tot nu toe nog vergeten te plaatsen.
    Het oorspronkelijke startpunt bij Oertijdmuseum De Groene Poort heb ik vanwege de beperkte toegankelijkheid van de parkeerplaats definitief verplaatst naar het centrum van Liempde. De route zelf was nog actueel.
    Veel wandelplezier!

5. Hans van der Aalst 4 mei 2016 om 17:25

Bij 5, eerste regel, was het verwijzingsbord naar fietsknooppunt 47 verdwenen. Lees daarom i.p.v. deze regel:
    Meteen na bord “De Schoffel” LA, onverhard, gesloten voor auto’s/motoren.

1. Adrie 6 mei 2016 om 21:10

Het wijzigingsvoorstel is in routebeschrijving overgenomen. Hans van der Aalst bedankt voor het melden!

6. Tjerk 22 juni 2014 om 18:19

De wandeling begint in het bezoekerscentrum van het oermuseum. Let op dat de parkeerplaats om 17:00 uur wordt afgesloten met een hek. Je zou deze route ook kunnen starten bijvoorbeeld bij punt 9 in Liempde

1. Lennard 24 augustus 2014 om 20:22

Tjerk, bedankt voor je voetnootje.
      Het startpunt is overgenomen van de oorspronkelijke route en het klopt dat het terrein buiten openingstijden is afgesloten. In het informatieblok had ik daarom vermeld dat er ook in de buurt geparkeerd kan worden.
      Het genoemde startpunt moet slechts gezien worden als suggestie, uiteraard kan de route overal opgepikt worden. Starten bij punt 9 is inderdaad een goed alternatief, en het is tevens het startpunt van de Hezelaar route die ook op deze site te vinden is (http://www.klikprintenwandel.nl/wandelroutes/hezelaarroute#informatie). Voor de gegevens en routebeschrijving naar dat punt verwijs ik dan ook naar die route.