Ellerschans-route, Swartbroek te Limburg
Wandeltocht door de natuurgebieden de Krang, het Heijkersbroek en de Ellburg. De Krang is een natuurgebied dat bestaat uit loof- en naaldbos, hakhout, grasland en oude bolle akkers. In het noorden wordt het gebied doorsneden door de Leukerbeek en in het zuiden door de Tungelroyse Beek. Het Heijkersbroek is een gebied dat hoofzakelijk bestaat uit loofbos, perceeltjes grasland en diverse poelen, door het natuurgebied stroomt eveneens de Tungelroyse Beek. De Ellburg is een klein natuurgebied langs de oevers van de Tungelroyse Beek met als bijzonderheid de Ellerschans, een eeuwenoude vluchtschans die werd ontdekt bij de herinrichting van de Tungelroyse beek en weer zichtbaar is. Deze schans bestaat uit een stuk grond met een gracht en aan de binnenzijde een meters hoge aarde omwalling. Deze schans werd gebruikt tijdens de 80 jarige oorlog als vluchtschans. 84% van deze wandeltocht is onverhard.
Routebeschrijving
1.
Met rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, het smalle onverharde pad rechts van de begraafplaats inlopen, rd route, voorbij de begraafplaats, bij T-splitsing RA, ww74 volg rd, het pad volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA, verharde weg, direct daarna RD, onverhard pad aan rechterhand negeren, rd route, verderop buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing LA, grindpad, rd route.
Iets voorbij bosrand aan rechterhand, voor bankje RA, smal bospad met NM bordje “de Krang”, ww75 volg rd.
Iets voorbij 3de knuppelbrugje RD het brugje over, gras-/onderhoudspaden langs de beek negeren, rd route, voorbij bocht naar links passeert men aan rechterhand een pad richting een vogelkijkscherm, het pad met nog twee knuppelbrugjes verder volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, ww76 volg rd.
Bij 4-sprong het doorgaande pad met bocht rechts verder volgen, pad met gescheiden verhard fietspad, de rd route wordt verlaten, het pad dat verderop overgaat in een verharde weg volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, weg met verkeerssluis.
Bij T-splitsing RA, “Ittervoorterweg”, doorgaande weg, direct daarna LA, “Kremersweg”, de weg volgen tot weg “Spikstraat” aan rechterhand direct na woning nr.4.
Bij deze weg RA, “Spikstraat”, rd route, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
3.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg, rd route.
Na ca. 80m RA, “Molenbrugweg”, rd route.
In flauwe bocht naar rechts van de weg links aanhouden, gras-pad richting lage stallen inlopen, rd route.
Bij 4-sprong met verharde weg RD, onverhard pad, rd route.
Voorbij flauwe bocht naar rechts, voor klein bosperceel LA, gras-pad, rd route.
Bijna aan einde van het bosperceel aan linkerhand RA door klaphek, door het grasland richting brugje met klaphek lopen, rd route, vervolgens het brugje over.
Voor landbouwperceel, bij T-splitsing RA, smal pad met landbouwperceel aan linkerhand, ww71 volg rd, kn71 volg 32, na ca. 250m buigt het gras-pad voor de beek naar links, de linkerzijde van het grasland volgen.
#De begroeide wal aan rechterhand is de Ellerschans, rond een geschikt stuk grond werd een gracht gegraven, met de vrijgekomen grond werd aan de binnenkant een wal opgeworpen waarachter men zich kon verschansen.
4.
Voorbij de schans, bij T-splitsing met aan linkerhand een klaphek RA, de linkerzijde van het grasland verder volgen, rd en wn route, verderop voorbij een poel buigt het gras-pad met flauwe bocht naar links.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, kn32 volg 35, de rd route wordt verlaten.
Na ca. 250m LA, kn35 volg 34, iets verder pad met bosrand aan rechterhand.
T.h.v. bankje het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca.40m voorbij deze bocht LA, kn34 volg 45(0,7km), vervolgens voorbij metalen afsluitboom RA, wn45(0,7km), verderop passeert men aan linkerhand enkele kassen, voorbij deze kassen het gras-pad ca. 200m verder volgen met een landbouwperceel aan linkerhand tot een gras-pad langs een waterloop aan rechterhand in een ruime flauwe bocht naar links.
Bij dit gras-pad RA,
5.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, kn45 volg 44, het rechte pad volgen tot 4-sprong voorbij metalen afsluitboom.
Bij deze 4-sprong RD, gras-pad met metalen afsluitboom en met bosrand aan rechterhand, kn44 volg 60, het pad volgen tot ruime 4-sprong met aan rechterhand een klaphek, iets voorbij een picknicktafel, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze 4-sprong RD, iets verder gras-pad over een lage kade, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, iets verder voor een beekje buigt het pad naar rechts.
Voorbij deze bocht RD, betonnen brugje aan linkerhand negeren, kn60 volg 38, het pad met beekje aan linkerhand volgen tot houten brugje over de Tungelroyse beek, zijpad met klaphek en betonnen brugje negeren.
6.
LA het houten brugje over, wn(Swartbroek), voorbij het brugje het pad RD volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met bankje, het pad volgen tot bosperceel aan rechterhand ca. 250m voorbij boerderij nr.2 theetuin “De Tungelroyse Beek” beperkt open of op afspraak.
Voorbij het bosperceel scherp RA, op de hoek van het bosperceel staat een bankje.
RD, pad door bosrand aan linkerhand negeren, het pad door het bos ca. 300m volgen tot klaphek met NM bordje “De Krang” aan linkerhand met daarachter een open gebied, overige zijpaden negeren, ca 100m voor het klaphek passeert men routepaaltje ww77.
LA door het klaphek, in een ruime bocht naar links met het ven aan linkerhand richting het klaphek aan overzijde lopen, via dit klaphek het grasland verlaten.
7.
Voorbij het klaphek, bij splitsing rechts aanhouden, smal pad met afrastering aan rechterhand, voorbij het bosperceel aan linkerhand buigt het pad naar rechts, men passeert twee klaphekken bij een doorgang tussen twee percelen grasland, smal gras-pad met afrastering aan rechterhand volgen, verderop iets voorbij volgende doorgang met klaphekken buigt het pad naar rechts, ruim voorbij een bocht naar links het grasland via een klaphek verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD, “Venboordstraat”, weg aan rechterhand negeren, bv route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, bv route.
Voorbij begraafplaats RA richting de kerk, het startpunt.
Legenda:
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
NM = Natuurmonumenten
ww = wandelwisselnummer vergelijkbaar met een knooppuntnummers. De gekleurde symbolen rd = rode driehoek en bv = blauwe vierhoek geven de richting aan.
Wandelnetwerk:
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.
Bekijk de volledige routebeschrijving ⇢
Bereikbaarheid en toegankelijkheid
Startpunt
Kerk, Ittervoorterweg 68, 6005 NR te Swartbroek. Plan Route
Met de auto
Rijd naar de Ittervoorterweg in Swartbroek. Parkeren kan op het Sint Cornelisplein voor de kerk.
Openbaar vervoer
Bushalte Kerk, Swartbroek.
Rolstoeltoegankelijkheid
Deze route is niet geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.
Honden
Mits de geldende regels worden nageleefd, zijn honden toegestaan in dit gebied.
Foto's (7)
Routekaart
Topografische routekaart
Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ellerschans-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.
Download(s)
Horecagelegenheden
Café Plexat
Ittervoorterweg 101
6005 NP Swartbroek
Theetuin de Tungelroyse Beek, alleen op afspraak
Hulsweg 2
6005 PL Tungelroy
Bezoek website
B&B Linje
Antoniusstraat 30
6011 SE Ell
De machines zijn weer verdwenen uit het Heijkersbroek, het alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart. Op enkele plaatsen is aan paden te zien dat er gewerkt is verder zijn de paden ongewijzigd. Veel wandelplezier!
Er zijn op 14 september werkzaamheden gestart die circa 5 weken in beslag nemen (afhankelijk van de van de weersomstandigheden). In de routebeschrijving is een tijdelijk alternatief zie hiervoor ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Voor meer informatie over werkzaamheden klimaatbuffer Heijkersbroek. Met dank aan Theo voor het melden hiervan!
Deze route gisteren gelopen met gps. Route duidelijk te volgen. Doordat het al lang droog is, is de route goed te lopen. Het is algemeen een zeer mooie route. Indien het gedeelte tussen 2 en 3 (verharde weg) anders kon zou het een top route zijn.
Inmiddels is het zover alle vlonderpaden in De Krang zijn vernieuwd. Een hele verbetering! Het alternatief is uit de routebeschrijving verwijderd. Veel wandelplezier!
6 juni 2018 de wandelroute gecontroleerd. Het al wat langer geleden aangekondigde herstel van de vlonderpaden in De Krang is van start gegaan. De eerste van de vier vlonderpaden is vervangen. Een hele verbetering! De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!
Vandaag (21 april) deze mooie wandeling gelopen. Alles zat mee: het weer, de bloesem aan de bomen, de kwakende kikkers, de weilanden vol paardenbloemen en de zingende vogels.
Deze wandeling is echt een aanrader!
Mooie tocht, gelopen met gps track. Nergens problemen ondervonden. Jammer was wel dat er ook net een wandeltocht gelopen werd, waardoor het nergens echt rustig was. We doen de wandeling daarom zeker nog eens over!
gisteren vrijdag 21 april de route gelopen , de route beschrijving was prima in orde.
de tocht is zeer mooi en overal goed te lopen, zeker een aanrader.
we komen zeker nog eens terug.
Op 14 september 2016 de wandelroute gecontroleerd. In juni is er een alternatief aan deze wandelroute bijgevoegd. Als gevolg van de grote hoeveelheid neerslag die in de maand Juni was gevallen heeft Natuurmonumenten toen tijdelijk een pad in de Krang afgesloten. Het pad is inmiddels weer een paar maanden open. Voorlopig laat ik het alternatief staan dit omdat de knuppelbrugjes op het betreffende pad mankementen aan het vertonen zijn. Verder geen veranderingen geconstateerd, als extra herkenningspunten zijn de wandelnetwerkpaaltjes in de routebeschrijving opgenomen. Veel wandelplezier!
14-2 ter controle nog eens gelopen met in het begin nog stralend weer.
De route is nog helemaal actueel, met de volgende kanttekening: het alternatief bij hoge waterstand kan waarschijnlijk komen te vervallen. Het pad dat 17-12-2011 onder water stond is recentelijk opgehoogd. Dit ligt nu ongeveer even hoog als de linker oever waar ik toen noodgedwongen gebruik van moest maken.
Het alternatief bij hoge waterstand is verwijderd uit de routebeschrijving. Lennard bedankt voor de controle!
Vandaag de route gelopen. Het was vochtig, maar met goede wandelschoenen aan wel te doen. Mooie route. Goede beschrijving. Alleen bij de viersprong met het oranje paaltje, op de 2 de helft van de route was het paaltje moeilijk te ontdekken. Dit zat nl verscholen achter bramenstruiken.
De route is vernieuwd, er is een pad door een weidegebied in de route opgenomen. Veel wandelplezier!
De route is gecontroleerd, tevens is er een GPS track gemaakt van deze route. Het vervallen gebouwtje is inderdaad afgebroken. De beschrijving is hierop aangepast. Toos nog bedankt voor je reactie!
Vandaag deze prachtige tocht gelopen.
De beschrijving klopt perfect alleen het vervallen houten gebouwtje onder punt 4 regel 3 hebben we niet gezien. Mogelijk is het afgebroken.
Vandaag, 25 februari 2012, deze route gewandeld. Mooie afwisselende route. Zeer de mooite waard om te wandelen. Wel waterdichte hoge wandelschoenen aan doen want sommige paden zijn erg nat en drassig. De routebeschrijving is perfect. Bedankt voor deze mooie tocht.
Groeten en voor iedereen veel wandelplezier.
Johanna.
Gisteren deze mooie, maar natte, route gelopen met prima wandelweer.
De routebeschrijving klopt op een paar puntjes na:
Punt 1 tussen 3e en 4e regel toevoegen:
“Op T-splitsing LA, direct daarna wordt de weg onverhard.”
Punt 3: “# Op linkerhand ziet men de begroeide omwalling van de Ellerschans.”
“Linkerhand” moet “rechterhand” zijn.
Punt 3: “Bij bankje RD, pad op linkerhand negeren, gele route.”
Ook hier moet “linkerhand” “rechterhand” zijn.
Gisteren was door de hoge waterstand van een waterloop de route versperd tussen regels 8 en 9 van punt 4.
Voorgestelde wijziging en toevoeging alternatief:
“Voor beekje rechts aanhouden, pad tussen beekje en omheining volgen, betonnen brugje negeren.”
Veranderen in:
“Voor beekje rechts aanhouden.
Als er bij hoge waterstand verderop water op het pad zichtbaar is alternatieve route volgen.
Bij normale waterstand RD pad tussen omheining en beekje volgen, negee
De route beschrijving is op de vermelde punten aangepast. Bij punt 1 is de ontbrekende regel na 4e regel bijgevoegd in plaats van de 3e. Verder is het alternatief bij een hoge waterstand in de tekst op genomen. Lennard bedankt voor zowel de correcties als het alternatief.