De Drentse Aa en de Strubben, Schipborg te Drenthe

8 km Wandelroute De Drentse Aa en de Strubben, te Schipborg

Schipborg is een esdorp van zo’n 600 inwoners. Het ligt in een beschermd natuurgebied: het Nationaal Beek- en Esdorpen Landschap. Deze 8,4 km. lange wandeling bestaat uit twee delen: eerst is er een rondje langs het beekdal van de Drentse Aa van 5 km via “de belvédère”, een weids uitzicht over het beekdal vanaf de Kymmelsberg, een stuifzandheuvel. Voordat het hele rondje Drentse Aa gemaakt wordt, gaat de route naar de Strubben. Een strubbe of een stobbe is een kaalgevreten eik, overal zichtbaar in dit heidegebied, een archeologisch reservaat door de vele grafheuvels en een hunebed. En met een beetje geluk is de schaapskudde daar ook aanwezig. Om de verbinding tussen deze twee natuurgebieden te maken wandelen we door het opengestelde deel van het landgoed de Schipborg, de Hunneborg. Dit tweede rondje is 3,4 km lang. Tenslotte steken we de Aa over via een smal voetgangersbruggetje om aan de westelijke oever terug te lopen naar een terras aan de rivier. 89% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Ali Stehouwer, op: 10-12-2019, laatst bijgewerkt op: 1-6-2020

De Strubben is een gebied met zeer veel paden en paadjes. Wij hebben de route zo precies mogelijk beschreven en soms hebben we gebruik gemaakt van de gele paaltjes van Staatsbosbeheer. Deze paaltjes zijn slechts herkenningspunten. Advies: maak bij de punten 9 t/m 22 gebruik van de te downloaden en te printen topografische kaart, of het eveneens te downloaden GPS-bestand.

1. Ga met de rug naar het restaurant RA, Ruiterweg.
  2. Aan het einde RA, Borgweg.
  3. Loop door tot een parkeerplaats rechts.
  4. Ga daar naar links bij een bord van Staatsbosbeheer “ de Kymmelsberg “, een stuifzandheuvel, op in de richting van een bankje boven op de berg. Vanwege het weidse uitzicht over het dal van de Drentse Aa wordt deze plek ook wel de Belvédère van Schipborg genoemd.
  5. Ga voorbij het bankje naar beneden, steek de weg over en ga heel even naar links en dan direct RA, de Schapendrift, een zandpad met fietspad.
  6. Ga (na ongeveer 700 m) het 1ste pad LA in een bocht naar rechts *, dit is een bospad met een bord: verboden voor auto’s en fietsers.
    * Om de wandeling 3,4 km. in te korten : ga hier RD en vervolg de route bij punt 26.
    Dit gebied hoort bij het Landgoed de Schipborg. Op dit landgoed staat een grote boerderij ontworpen door Berlage in opdracht van de familie Kröller Müller. Het gebied is beperkt open voor wandelaars. Wel open is dit stukje bos, de Hunneborg waar enkele arbeidershuizen staan, die behoren bij het landgoed. Enkele van deze huizen staan onder monumentenzorg.

1. Ga met de rug naar het restaurant RA, Ruiterweg.
  2. Aan het einde RA, Borgweg.
  3. Loop door tot een parkeerplaats rechts.
  7. Loop RD tot een hoog hek. Ga daar LA. Het pad eindigt bij de hierboven genoemde huizen aan de weg.
  8. Steek de weg over en loop door een klaphek een begrazingsgebied in, de Strubben. Honden moeten aan de lijn.
  9. Ga voorbij het hek RD richting “een doorgang door een duin”. Dit wordt een paraboolduin genoemd, omdat het de vorm heeft van een parabool of een hoefijzer. Voorbij het duin is heel goed de vorm van het duin zichtbaar.
  10. Ga voorbij het duin nog steeds RD richting een klaphek.
  11. Ga ruim 30 meter vóór het klaphek schuin naar rechts bij een Y-splitsing.
  12. Het pad buigt naar rechts tussen 2 eiken door. Ga vervolgens na bijna 50 meter LA. Blijf het pad volgen, ga een heuvel op en loop voorbij de heuvel nog steeds RD.
  13. Bij een kruising van paden staat een geel paaltje, loop hier RD en volg het gele paaltje.
  14. Even verder is een grote grafheuvel. Laat de heuvel rechts liggen en loop nog steeds RD.
  15. Even voorbij de heuvel is een kruising van paden. Ga hier LA en volg het gele paaltje.
  16. Loop nu RD. Ga vóór het volgende gele paaltje RA, een brede zandweg met een fietspad, gescheiden door betonnen paaltjes.
  17. Loop 220 meter RD tot de 1ste kruising van paden en ga daar RA, een breed gras-pad over de hei in de richting van een heuvel.
  18. Laat ook deze heuvel rechts liggen. Voorbij de heuvel is het duidelijk dat dit een kunstmatige heuvel is, een bunker. In de tijd dat dit een militair oefenterrein was, oefenden de soldaten daar met handgranaten. Nu is de deur op slot. Binnen huizen nu vleermuizen.
  19. Ga RD en negeer een pad naar links.
  20. Ga bij een kruising even naar rechts en dan direct naar links, dus min of meer RD. Volg een geel paaltje. Even verder is een bankje. Dit is niet het gebied van de Galgenberg, zoals op de kaart wordt vermeld, maar hier is links een dichtgegroeid ven, het Boekweitven. De Galgenberg is elders en ligt aan het zandpad van Schipborg naar Anloo.
  21. Loop nu door in de richting van het bos en buig met het pad mee naar rechts. Volg het gele paaltje. Loop nu langs het bos, ga het bos niet in, want in het bos is een smal en soms heel druk mountainbike-pad. Na 140 meter is links Hunebed D07, en beetje verscholen in het bos.
  22. Ga na 130 meter voorbij het hunebed RA en daarna bij een kruising en een geel paaltje LA. Na 270 meter voorbij deze kruising LA en loop nu terug naar het klaphek van punt 8.
  23. Steek de weg over, ga RD tussen de huizen door.
  24. Neem het 1ste pad RA en ga aan het einde van dit pad even naar links en dan direct naar rechts.
  25. Ga aan het einde voorbij de wei even naar rechts om weer uit te komen bij de Schapendrift, het fietspad met de brede zandweg van punt 5. Ga hier LA.
  26. Loop RD langs het Landgoed de Schipborg (links) in de richting van een bos aan de rechterkant. Loop bij het bos aangekomen(negeer het 1ste pad RA) ongeveer 200 m door .
  27. Ga hier schuin RA, een smal bospad, ga bij een splitsing LA en ga vervolgens naar rechts in de richting van een bruggetje over de Drentse Aa.
  28. Voorbij de brug RD het pad blijven volgen en ga bij de volgende splitsing RA.
  29. Even verder is een picknickbank. Blijf dit pad met een prachtig uitzicht over het dal van de Drentse Aa volgen gedurende bijna 2 km.
  30. Bijna aan het einde buigt het pad bij een bosje naar links.
  31. Ga bij een splitsing van paden RA en passeer een picknickbank.
  32. Ga aan het einde RA, de Schipborgerweg, een half verharde weg in de richting van een brug over de Aa en het restaurant, het eindpunt van deze rondwandeling.

Restaurant de Drentsche Aa, Ruiterweg 2, 9469 PN te Schipborg. Plan Route

Uitzicht vanaf de Kymmelsberg. Margriet Smeets: Uitzicht vanaf de Kymmelsberg.
Grafheuvels in de Strubben. Margriet Smeets: Grafheuvels in de Strubben.
Koeien in de Strubben. Margriet Smeets: Koeien in de Strubben.
De herder en zijn kudde.
Margriet Smeets: De herder en zijn kudde.
Hunebed D07. Margriet Smeets: Hunebed D07.
Een rijksmonument aan de Borgweg. Margriet Smeets: Een rijksmonument aan de Borgweg.
 Een brug over de Drentse Aa. Margriet Smeets: Een brug over de Drentse Aa.
De Drentse Aa. Margriet Smeets: De Drentse Aa.
Een terras aan het water. Margriet Smeets: Een terras aan het water.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-drentse-aa-en-de-strubben.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant de Drentsche Aa

Ruiterweg 2
9469 PN Schipborg

1. Hanneke Drenth 19 juni 2020 om 19:09

Zullen we wel vertellen hoe mooi het hier is? Hoe stil, hoe weids, hoe verrassend, hoe ongerept en hoe uniek? En hoe perfect de routebeschrijving is?