Busjop-de kleine tocht, Roggel te Limburg

16 km Wandelroute Busjop-de kleine tocht, te Roggel

Deze tocht is een kleinere variant van de 21 kilometer lange Busjop-tocht. Voor degene die de langere tocht reeds gelopen heeft valt er toch wat nieuws te ontdekken zoals de vijftien meter hoge stenen Uilentoren. De tocht start in de plaats Roggel en gaat in het plaatsje al langs de Roggelse Beek naar natuurgebied het Leudal, een mooi gevarieerd en geliefd wandelgebied. In het Leudal wordt op een aantal plaatsen de Leubeek, stroomopwaarts de Tungelroyse Beek, gevolgd. Tijdens de tocht komt men langs het grafveld Busjop, een uitgestrekt grafveld met 17 grafheuvels waaronder een langbed. Halverwege de tocht wordt het landgoed De Bedelaar bezocht met de hoge stenen Uilentoren. Verder komt men als bezienswaardigheden langs de gerestaureerde St Elisabethmolen en het Leudal Museum. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-10-2017, laatst bijgewerkt op: 31-5-2019

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna LA, “Markt”, kn35 volg 36, vervolgens de weg volgen tot weg “Apollolaan” aan rechterhand iet voor beekje.
Bij deze weg RA, “Apollolaan”, kn36 volg 38, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, ook leuk om voorbij heuveltje met bomen het smalle verhard voetpad langs het beekje parallel aan de weg te volgen.
Bij deze T-splitsing LA, “Brugstraat”, direct daarna voor beekje RA, onverhard pad met beekje aan linkerhand, “Brugstraat nrs. 9-9A-9B”, kn38 volg 40, verderop buigt het pad langs het beekje naar rechts.
Bij 3-sprong voorbij akker links aanhouden, kn40 volg 41, vervolgens pad met het beekje aan linkerhand verder volgen tot 3-sprong voorbij brugje.
Bij deze 3-sprong RA, kn41 volg 43, iets verder passeert men weer een brugje.
Na klein klimmetje bij 3-sprong LA, wn route, vervolgens na ca. 40m bij T-splitsing RA, kn43 volg 45, het pad buigt naar links.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij 4-sprong LA, breed ruiterpad, kn45 volg 46.
Bij kruising RA, ruiterpad, kn46 volg 60, vervolgens het pad ca. 350m volgen tot wat breder pad aan rechterhand t.h.v. ruiterpad bord, iets voorbij flauwe bocht naar rechts, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RD, het pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, smal bospad.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Na ca. 80m LA, onverhard pad.
Voorbij klaphek met veerooster, bij kruising RD, vervolgens het pad volgen tot kruising voor bosrand, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, iets verder is aan rechterhand een grote iets lager gelegen open plek.
Voorbij deze lager gelegen open plek, bij kruising RA, pad met de open plek aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, verderop gaat het pad over een heuvelrug.
T.h.v. wn routepaaltje aan voet van heuvelrug RD, smal pad richting de lager gelegen open plek aan rechterhand negeren.
Na ca. 90m, voor bosrand LA, licht dalend pad, iets verder een ven met bankje aan linkerhand.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 45m bij Y-splitsing RA, kn9 volg 21.
Bij splitsing links aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand, de wn route wordt weer verlaten, vervolgens het pad volgen tot een wat ruimere 4-sprong voor een half open plek met informatiepaneel “Grafveld Busjop”, zijpaden negeren, verderop gaat het pad door het bosgebied.
Bij deze 4-sprong LA, het pad gaat met een ruime bocht naar rechts door een gedeelte van het grafveld.
# Het grafveld Busjop, is een prehistorische begraafplaats uit de Bronstijd en IJzertijd.
Bij 5-sprong 1ste pad aan linkerhand, bospad.
# Voor bezoek aan een horecagelegenheid hiervoor een klein stukje RD.
T.h.v. rand bosgebied, bij kruising LA, wn route, smal pad met waterloop aan rechterhand, verderop voor beekje buigt het pad naar rechts.
Bij kruising LA brug over, kn92 volg 94, vervolgens het grindpad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn94 volg 2/96, vervolgens na ca. 50m RA, smal pad bosrand aan rechterhand, wn96, verderop voor grasland buigt het pad naar rechts.
LA door klaphek richting 2de klaphek, wn route, na passeren van dit klaphek het slingerend pad door bosperceel volgen.
Bij T-splitsing LA, kn96 volg 78, breed pad.
Na ca. 70m RA door hoog draaihekje, bospad met bordje “Opengesteld”.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een hoge toren LA.
# De hoge toren aan rechterhand is een uilentoren.
Na ca. 100m, bij 3-sprong RA.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad naar houten voetgangerssluis in afrastering aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong voor imposante beuk rechts aanhouden, direct daarna buigt het pad met een flauwe bocht naar links, verderop verlaat men het bosgebied via voetgangerssluis.
Bij T-splitsing voor spoorlijn LA.
Voorbij afrastering LA, recht bospad met afrastering aan linkerhand, vervolgens na ca. 35m RA.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 80m, voor half open plek RA, pad met half open plek aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, verder passeert men op heuvelrug een open plek met heide aan rechterhand.
Bij kruising RD, kn74 volg 73, stijgend pad, men passeert weer een heuvelrug.
Bij T-splitsing RA, verhard fietspad, kn73 volg 75.
Na ca. 65m LA, pad door rand bosgebied, na verlaten van het bosgebied het pad verder volgen tot omheind terrein van schutterij, t.h.v. dit terrein gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Ca. 70m na passeren van dit terrein, iets voor T-splitsing met verharde weg LA, bospad, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze bij 3-sprong links aanhouden, verharde weg.
T.h.v. bosgebied RD, pad aan linkerhand negeren.
Ca. 40m na passeren van parkeerterreintje LA, breed bospad.
Na ca. 300m RA, smal bospad.
Bij 3-sprong RA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens voorbij de open plek met heide LA, onverhard pad, kn26 volg 6.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn6 volg 5, vervolgens het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn5 volg 7.
RD, ruiterpad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna RA, kn7 volg 23, iets verder buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan rechterhand negeren.
RD, verbindingspad met bankje naar verhard fietspad aan rechterhand negeren.
Bij kruising voor verhard fietspad LA, onverhard pad parallel aan fietspad volgen, de wn route wordt verlaten.
Aan einde van het pad links aanhouden, verharde fietspad.
T.h.v. vlonderpad RA de doorgaande weg oversteken, direct daarna voor horecagelegenheid LA, verhard voetpad, kn27 volg 14.
Voorbij bezoekerscentrum “Leudal” RA, verhard voetpad, wn route, iets verder gaat het verharde voetpad over in een grindpad, men passeert achtereenvolgens klaphek, brugje en klaphek.
Het grindpad met flauwe naar links verder volgen, pad met bankje aan rechterhand negeren, kn14 volg 13.
Voorbij klein informatiepaneeltje “Ribbels en richels”, bij kruising RD, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing LA, kn11 volg 9, iets verder passeert men brug over een beekje.
Iets voor verharde weg LA, kn9 volg 6, pad met bankje door rand bosgebied parallel aan de weg.
Bij T-splitsing voor horecagelegenheid LA, verharde weg, wn route, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, fietspad aan overzijde van de weg volgen, kn6 volg 7.
Iets voorbij bankje RA, onverhard pad, kn7 volg 42.
Voorbij bankje, bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
T.h.v. grasland met poel RA, kn42 volg 2, pad met iets verder bosrand aan linkerhand, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, kn2 volg 38.
Voorbij bushalte met parkeerterreintje LA, “Brugstraat”, wn route.
Voorbij woning nr.6 RA, “Past Schippersstraat”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij woning nr.20 LA het brugje over, vervolgens aan overzijde bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing LA, “Markt”, kn36 volg 35, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Markt 1, 6088 BP te Roggel. Plan Route

A67/E34, neem de afrit 36-Asten vanaf de A67/E34. Volg de N279 naar de Markt in Roggel. Parkeren kan op de Markt in Roggel.

Station Roermond. Bus 75 (richting Meijel). Bushalte Brugstraat, Roggel. De route kan gestart worden bij punt 9 6de regel Voorbij bushalte met parkeerterreintje...........

Natuurgebied het Leudal Adrie: Natuurgebied het Leudal
Hersteld Bosven in het Leudal Adrie: Hersteld Bosven in het Leudal
IJslands paard in het Leudal Adrie: IJslands paard in het Leudal
Uilentoren in het landgoed de Bedelaar Adrie: Uilentoren in het landgoed de Bedelaar
Het restant van de Elisabethsmolen met nieuwe ombouw Adrie: Het restant van de Elisabethsmolen met nieuwe ombouw
WOII monument ter nagedachtenis aan oorlogsslachtoffers Adrie: WOII monument ter nagedachtenis aan oorlogsslachtoffers
Tungelroyse Beek Adrie: Tungelroyse Beek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart busjop-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant De Busjop

Raadhuisstraat 2
6088 BR Roggel

1. Adrie 23 maart 2019 om 16:22

Gisteren 22 maart 2019 de wandeltocht gecontroleerd. In omgeving van het bezoekerscentrum Leudal wordt gewerkt aan de 2de fase van het Elisabethpad, als gevolg hier hiervan enkele kleine wijzigingen. In deze wandelroute wordt een deel van het in de 1ste fase aangelegde Elisabethpad gevolgd. De routebeschrijving is weer actueel. Op foto de toch wel bijzondere uilentoren op het landgoed De Bedelaar. Veel wandelplezier!

2. Leen Oosterveen 15 oktober 2017 om 20:19

Dit is een fraaie, afwisselende tocht, gelopen op een zonnige dag. Gps en beschrijving zijn correct. Complimenten voor de makers.