Bunderbostocht, Bunde te Limburg

15 km Wandelroute Bunderbostocht, te Bunde

Stevige struintocht door het prachtige Geuller- en Bunderbos van 15 km. Naar believen in te korten tot 7 of 11 km. Het Geuller- en Bunderbos is een smal hellingbos gelegen ten noorden van Bunde en strekt zich uit tot aan Elsloo. Er is een bijzondere flora en fauna aanwezig die vooral in de vroege lente het bos een prachtig aanzicht geven. Nog voordat de bomen bladeren krijgen is de bosbodem – die op veel plaatsen bijna helemaal bedekt is – net een tapijt bloemetjes. Ook kenmerkend zijn de vele bronbeekjes die van de hellingen af komen.
Deze route is zoveel mogelijk door het bos uitgezet,daardoor is het een route met veel stijgen en dalen geworden. Enige oefening is dus wel vereist, maar de Bunderbostocht kan daardoor ook prima als voorbereiding op bijv. een vakantie in de bergen dienen, en dat in een prachtige omgeving.

Opgesteld door: Lennard, op: 16-4-2017, laatst bijgewerkt op: 27-10-2018

Verlaat het station aan de zijde van de parkeerplaats en fietsenstalling, RA over het “Stationstraatje” en volg deze weg met het spoor aan de rechterhand tot de T-splitsing.
Bij die T-splitsing ga je LA de “Roggeveldstraat” en meteen RA “ ‘t Kempke” in.
Bij de driesprong schuin naar links RD en verderop links aanhouden; na huisnummer 73 RA.
Aan het einde van de weg RA over het dalende verharde pad en voor het grasveld RA het onverharde voetpad gaan volgen.
Dit pad duikt na het verkeersbord “ Zone gesloten voor alle verkeer” als grindpad het bos in en gaat een stukje verderop parallel aan het hoger gelegen spoor lopen.

Blijf dit pad door het bos, min of meer parallel aan het spoor, volgen. Via buizen komen bronbeekjes onder het spoor door uit het Bunderbos.
Zo’n 200 m na het oversteken van het eerste beekje loopt het pad met een paar bochten langs een weiland aan je linkerhand. Daarna volgt er 300 m verder een beekje met een brugje.
Weer iets verder steek je nogmaals een bronbeekje over, direct daarachter ligt een splitsing.
Bij deze splitsing rechts aanhouden en het pad verder volgen tot de T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA een stijgende onverharde holle weg inslaan en volg deze met een haarspeldbocht naar boven.

Boven aangekomen steek je via een brede brug het spoor over en ga je direct LA een smal pad parallel boven het spoor in.
Bijna 500 m verder kom je met wat dalen en stijgen (met soms aarden traptreden) bij een soort van zijdal, volg hier schuin naar links via de trap het dalende pad.
Beneden wordt het bronbeekje dat uit dit dal komt overgestoken en gaat het pad weer via een trap steil omhoog.

Blijf het pad nu ruim 500 m RD volgen tot een driesprong met een groen metalen hek aan je linkerhand, ga hier RA het brede stijgende pad in, aan de rechterhand wordt een soort van (droogstaand) bassin gepasseerd.
100 m verder komt de route uit bij een muurtje met schuif in een beekje aan je rechterhand.

Wil je de route inkorten tot 7 km (korte variant)? Ga dan verder bij alinea 17.

Kort na dit muurtje LA, sterk stijgend pad tussen twee rode palen gaan volgen, hogerop op de viersprong RD blijven gaan en het pad uitlopen tot de schuine T-splitsing bij de grindweg.
Ga hier LA en loop richting het huis, en houd voor het huis links aan.
Hier zijn twee paden met het bord “Zone gesloten voor alle verkeer”, volg het pad na het metalen hek bij het huis. Dit pad heeft aan het begin links een rijtje knotwilgen aan de afgrond en rechts een schuur van golfplaten.
Na een flauwe rechterbocht loopt het pad tussen twee hagen en komt het uit op een verharde weg.
Op deze weg LA gaan dalen en 100 m na het passeren van een bankje RA de doodlopende en stijgende “Schieversbergweg 1” in.

T.h.v. de inrit gaat de weg over in een grindpad en maakt een bocht naar rechts.
Ga nu door (of over) het metalen hek het weiland met beekje in en loop via het graspad naar beneden.
Wil of kun je niet over het hek klimmen? Aan het eind van de beschrijving vind je een alternatief.
Steek de beek links over de dijk over en loop vervolgens wat naar rechts naar de doorgang onder een korte oude beuk.
Op dit pad LA, iets verderop loopt een klein stroompje ermee parallel.

Bij de driesprong links aanhouden.
Bij de volgende driesprong, met op de achtergrond tussen de bomen zichtbaar een vijver, RA het stevig stijgende pad volgen (of even LA en naar beneden voor het bekijken van een bovenslagmolen).
Nog niet helemaal boven bij de gele palen LA en na het huis de verharde weg RD oversteken en het pad met afsluitboom en gele paal volgen.
RD het stijgende pad blijven volgen tot een open veldje met bankjes.

Wil je de route inkorten tot 11 km (middel variant)? Ga dan hier RA en verder bij alinea 14.
Tip: ook al ga je de route hier inkorten, het is meer dan de moeite waard om toch even een klein stukje (ca. 200 m) van de volledige variant door te lopen. Bij twee bankjes is nl. een pracht van een uitzichtpunt.

Op de verharde weg links aanhouden en t.h.v. huisnr. 2 het smaller geworden klinkerpad gaan volgen, aan het einde ervan gaat dit over in een onverhard pad met afsluitboom.
Een stukje verder loopt het pad langs twee bankjes met een prachtig uitzicht over de omgeving.
Blijf bij een volgende bankje het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen tot het na een groene metalen afsluitboom op een verharde weg komt.
Hier LA de weg gaan volgen en door de smalle spoortunnel. Let op medeweggebruikers en loop bij voorkeur aan de linkerzijde van de weg.
In de ruime haarspeldbocht RA “Broekhoven 6-7-7a” in richting Elsloo (fietswegwijzer).
Bij blauw paaltje, tevens tegenover huisnummer 7a, RA een breed onverhard pad. Aan de linkerzijde heb je achter een akker zicht op de dijk van het Julianakanaal omzoomd met bomen vol met maretakken.

Na ongeveer 500 m blijf je het pad met blauwe palen in de bocht naar rechts volgen, bij de volgende (linker) bocht gaat het pad met een aarden trapje omhoog naar het spoor.
Boven aangekomen meteen LA, een paadje met witte, groene en blauwe paal.
RA en daal de hoge metalen trap af en ga beneden weer RA en door de tunnel.
Aan de andere zijde komt men op een punt waar drie beekjes samen komen.
Loop hier LA, steek het brugje over en ga direct daarna RA een stijgend pad met wit paaltje in.

Houd ruim 300 m verderop bij een splitsing rechts aan en volg het pad verder tot de T-splitsing voor een weiland.
Ga bij deze T-splitsing RA en ruim 200 m verder bij verkeersbord “Zone gesloten voor alle verkeer” RA, een dalend pad met afrastering aan de linkerhand. De natuur aan de rechterhand is hier bijzonder wild.
Blijf dit smalle pad met bochten volgen tot het bijna 600 m verder eindigt bij een holle weg met gele paal, volg ondertussen bij een splitsing het pad met de aarden treden.

Ga bij de holle weg LA, het pad stijgt en loopt een stukje door weilanden.
Direct nadat de weilanden weer zijn verlaten LA een smal stijgend pad tussen twee gele palen in inslaan.
Even verderop bij de hoek van een weiland en gele paal LA het doorgaande pad met 100 m verderop een draaihekje blijven volgen.
Het pad gaat over in een verharde oprit vlak voordat deze uitkomt op de “Hussenbergstraat”.
Ga hier RA en in de flauwe bocht van de weg, vlak vóór de houten vangrail LA een met kinderkopjes verhard voetpad in, na de afdaling van een trapje wordt dit een smal onverhard pad met de afgrond aan de linkerhand. Naarmate je verder loopt wordt het beekje links van je steeds breder.

Na een metalen rooster met daarop een paar grote keien LA en meteen weer LA het stijgende pad in lopen. Dit stukje komt je bekend voor, je keert een stukje over je schreden terug.
Je passeert weer het mooie uitkijkpunt terug naar de huizen.
Bij het grasveldje met bankjes ga je nu niet naar beneden, maar houd je links aan en vervolgt de verharde weg.

14. Vanaf dit punt gaat de middel variant verder.
Tegenover huisnummer 14 RA en via een smal steil paadje naar beneden en de verharde weg schuin naar rechts oversteken naar verkeersbord “Zone gesloten voor alle verkeer” en het paadje verder vervolgen.
Bij viersprong LA de brede grindweg gaan volgen en 200 m verder passeer je een groene afsluitboom.
100 m na afsluitboom de RA een dalend pad in lopen. Beneden kom je uit bij het veld dat eerder werd overgestoken (tenzij je het alternatief liep), hier LA en richting brugje gaan.
Bij de splitsing rechts aanhouden en het smalle pad met rode paal in lopen.

200 m verder bij viersprong scherp RA het dalende paadje met rode paal gaan volgen, verderop steek je een brugje over.
Bijna 200 m na het brugje gaat het pad over in een verhard weg met de toepasselijke naam “Bospad”, loopt dit verder uit tot de T-splitsing.
Bij de T-splitsing RA en eerste weg naar rechts RA, de “Moorveldsberg” in.
Bij de kapel LA, “Moorveldsberg 130-144” en loop de bebouwde kom van Geulle uit via de holle weg.

100 m hierna tref je twee zijwegen direct na elkaar aan de rechter hand. Sla hier de tweede in, een dalend grindpad met bord “Zone gesloten voor alle verkeer” en rode paal.
Tijdens de laatste controle van de route (21-10-2018) stond er een dranghek met het bord “gevaarlijke weg, betreden op eigen risico”. Onlangs heeft een vloedgolf van een hoosbui een deel van de grindweg weggeslagen. Dit levert voor voetgangers echter geen problemen op.
Na een weiland aan de linkerhand duikt deze het bos weer in en kom verderop weer uit bij het muurtje met afsluiter in het beekje waar de route eerder al kwam.

17. Vanaf dit punt gaat de korte variant verder.
Steek het beekje ongeveer 10 m stroomopwaarts t.h.v. een grote boom over en volg het erachter gelegen stijgende pad. Dit pad kan door bladeren misschien wat moeilijker te onderscheiden zijn.
In de herfst kan het pad verderop door bladeren onzichtbaar zijn geworden, houd in dat geval het weiland een tiental meters verder achter de bosrand in de gaten en loop er min of meer aan parallel.
Bij de T-splitsing LA en volg het paadje met het weiland aan je linkerhand en de beboste helling aan je rechterhand. Loopt dit soms vrij smalle paadje helemaal uit tot de T-splitsing, halverwege passeer je een bouwvallig schuurtje.

Bij de T-splitsing aan de bosrand RA en blijf het pad soms door en soms aan de bosrand geruime afstand (ca. 800 m) volgen tot een schuine T-splitsing. Het pad volgt met een paar min of meer haakse bochten de contouren van de akkers/weilanden aan de linkerhand.
Bij deze schuine T-splitsing, waar het pad naar links stijgt en naar rechts daalt, scherp RA, en loop met het dal aan je rechterhand naar beneden.
Ca. 300 m verder op de schuine T-splitsing LA en nog geen 50 m verder schuin LA het bredere pad weer verlaten op een smal stijgend paadje.
1e pad RA, dit is een tikkie breder en je loopt nu met de dalende helling aan je rechterhand.
Bij een zeer ruime viersprong scherp RA, pad met gele paal.
Ruim vóór de picknicktafel LA, het pad met gele paal inslaan.

19. Laatste stukje kuieren of nog even stevig verder?
Na 300 m kom je uit bij een zijpad aan de linkerhand, de laatste keuzemogelijkheid in de route. Nu geen echte afkorting maar de keuze uit het laatste stukje lekker terug kuieren, even over een redelijk vlakke weg bijkomen of toch nog met een voortdurend stijgend en dalend pad langs de helling verder lopen.

Wil je toch nog even stevig verder? Ga dan verder bij alinea 20.

Als je wel genoeg hebt gehad van al dat stijgen en dalen, dan loop je hier een klein stukje door tot aan het spoor en volg dan LA het parallel gelegen pad helemaal terug richting Bunde.
Onderweg steek je de stroompjes over die je eerder op de route aan de andere kant van het spoor ook al tegen kwam. Nu kun je ze van de helling zien komen, het is ook leuk om even stroomopwaarts een “ontdekkingstochtje” te doen. Verder bij alinea 21.

20. Stevig verder.
Ga het pad enkele tientallen meters vóór de T-splitsing bij het spoor LA in, dit stijgt licht en er staat een blauw paaltje. Verderop krijg je even een felle klim.
Op viersprong RA, pad met groene paal.
Na krap 500 m passeer je een paar grote stenen die in een modderig stukje als stapstenen dienen, direct daarachter op de viersprong RD blijven gaan. Hier staan een blauw en een groen paaltje.
Bij een zandvlakte met twee bankjes ook RD blijven gaan.
Na een fikse afdaling en bocht kom je terug bij het spoor en ga je het pad met het spoor aan de rechterhand volgen.

21. Bijna terug.
Na het passeren van de groene metalen afsluitboom gaat het pad over in een verharde weg en loop je deze uit tot de T-splitsing bij de spoorwegovergang.
Hier ga je RA en na het spoor LA over de “Spoorstraat”, terug naar het station van Bunde, het startpunt.

Alternatief bij punt 6:
Nadat je van het uitzicht op het dalletje met de Molenbeek hebt genoten loop je terug naar de doorgaande weg .
Sla hier RA en daal verder af, voor het spoor vervolg je deze weg met een bocht naar rechts.
Tegenover het tweede spoortunneltje ga je RA op een smal grindpad, aan je linkerhand zie je een watermolen.
Passeer een draaihekje en loop tussen twee hagen naar boven, in een opening in de haag heb je aan je linkerhand een mooi uitzicht op de vijver in de beek.
Zodra je het bos weer in gelopen bent, t.h.v. een gele paal aan je linkerhand, blijf je RD gaan op een stijgend pad tussen de beuken.
Vervolg de routebeschrijving bij de 3e zin van punt 7.

LA = linksaf
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden zichtbaar.
Genoemde markeringen of paaltjes dienen als herkenningspunt, ze worden niet gevolgd.

Station van Bunde, Spoorstraat 4, 6241 CL te Bunde. Plan Route

A2, afrit 51 Rotonde RA, Princes Ireneweg Direct na spoorwegovergang RA en na 200 m ruime parkeergelegenheid aan rechterhand.

Station Bunde.

Pad aan de rand van het Bunderbos. Pad aan de rand van het Bunderbos.
Eén van de vele bronbeekjes. Eén van de vele bronbeekjes.
Aarden trap. Aarden trap.
Smal pad door groen tapijt. Smal pad door groen tapijt.
Molenbeek te Geulle. Molenbeek te Geulle.
Molenbeek. Molenbeek.
Bosanemonen in bloei. Bosanemonen in bloei.
Eén van de brugjes op de route. Eén van de brugjes op de route.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart bunderbostocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Bunde

Café 't Hemelke

Broekhoven 4
6243 BC Geulle

Café terras De Peerdstael, op ca. 150m

Op de Locht 52
6241 NS Bunde

1. Anna 6 juni 2020 om 00:11

Wat een fantastische wandeling was dit. We hadden regelmatig het gevoel dat we in Luxemburg liepen. De wandeling is afwisselend en echt verrassend mooi.
    De routebeschrijving vonden we erg duidelijk. Er was 1 puntje waar we even moesten zoeken, toen we over dat hek heen moesten. Om vervolgens in het weitje met het beekje te komen en de dijk moesten we nog een hek door met prikkeldraad, dat we een bepaald punt aan de kant konden doen.
    We hebben de lange gedaan en dat is ook echt aan te bevelen!

2. H&H 17 december 2018 om 19:12

Prachtige wandeling. Liepen de grote ronde. De route is heel goed beschreven.

3. Ankie Dijksma 2 november 2018 om 19:20

ik ken deze omgeving helemaal niet. Je zegt: uitstappen bij het station!!! Dan vraag ik : WELK STATION??

1. Adrie 3 november 2018 om 06:36

Ankie Dijksma bedankt voor de reactie! Het startpunt is station Bunde, de adresgegevens staan bij de rubriek Bereikbaarheid en toegankelijkheid.

4. Hans en Rianne 9 oktober 2018 om 21:33

We hebben deze prachtige wandeling dik twee weken gelopen gelopen. Hij leek sterk op een Groene Wissel wandeling (Bunde: Geuller- en Bunderbos) die wel al eens hadden gedaan. We merkten wel het volgende:
    3. Na ca. 100 m LA een smal paadje inlopen en in de bocht naar rechts RD het nog smallere pad gaan volgen. Dit paadje loopt zichtbaar vanaf hier door een omgevallen boom waarin een opening is gezaagd. Het paadje loopt door een groen tapijt van bosanemoon en lelietjes-van-dalen.

4. In september was het een nauwelijks belopen klim over/onder diverse omgevallen bomen pad.
    In een deel van het jaar kan het pad wat overwoekerd zijn met onkruid en bramen en is het een echt struinpad. Indien dit te erg het geval is kun je teruglopen naar het pad langs het spoor

Klopt helemaal maar dan ben je al zover dat je al naar het spoor toe aan het lopen bent. Ook hier klim over/onder diverse omgevallen bomen.

Blijf het pad nu ruim 200 m RD volgen tot een driesprong met een groen metalen hek aan je linkerhand, ga hier RA het brede stijgende pad in, a

Het brede stijgende bospad was afgezet met een dranghek en een bord Gevaarlijke weg. Betreden op eigen risico.

Na een metalen rooster met daarop een paar grote keien LA en meteen weer LA het stijgende pad in lopen. Dit stukje komt je bekend voor, maar wordt kort daarna bij het eerste pad alweer LA verlaten.

Ik denk dat een omgevallen boom parallel aan het pad het zicht op het pad LA verhinderde want we liepen op hetzelfde pad terug.

1. Lennard 27 oktober 2018 om 09:32

Beste Hans en Rianne,
      Bedankt voor jullie bericht. Mede dankzij jullie opmerkingen heb ik de route op de genoemde punten gecontroleerd en herzien.

Ik ben bekend met de GW route, en die diende als inspiratie voor mijn variant. Door de langgerektheid van het bos was het onvermijdelijk om overlap met de GW route te krijgen. Mijn route duikt veel vaker het mooie bos in terwijl de GW route een meer omzomend traject volgt dat minder felle stijgingen en dalingen bevat.

5. Philo 16 april 2018 om 20:00

gelopen op 14 april 2018. 11 km Prachtige tocht.
    “ga door of over het metalen hek” (het hek was dicht) dat was toch wel een beetje een dingetje om over een hek van ongeveer mijn eigen lengte te klimmen (1.57). Het ging maar nét goed Als ik dat vantevoren geweten had …..

1. Lennard 27 oktober 2018 om 09:15

Beste Philo,
      Bedankt voor je reactie. Mede vanwege je opmerking heb ik de route vorige week gecontroleerd en een alternatief toegevoegd zodat er eventueel niet over het hek geklommen hoeft te worden.

6. Frans 24 april 2017 om 09:36

gelopen 23-04-2017
    Inderdaad een stevige struin tocht, door het prachtige geuller- en Bunderbos.
    Gelopen de 16km, mooi de beekjes, en de tapijt van bloemen.