Bos en velden route, Lelystad te Flevoland

14 km Wandelroute Bos en velden route, te Lelystad

Je zou het van Lelystad niet verwachten, maar de natuur is er echt mooi. Rondom Lelystad ligt heel veel bos waar heerlijk gefiets en gewandeld kan worden. Echt een aanrader! De bossen zijn rijk aan zangvogels en de Zuigerplas trekt veel watervogels. Er zijn veel verschillende soorten wilde planten te zien, waaronder orchideeen. Rond de schemering is de kans groot dat je veel reeen tegenkomt
De hier beschreven route gaat door de bossen en langs de velden aan de noordzijde van Lelystad. De route begint in het Zuigerplasbos. Dit bos is aangelegd rondom de Zuigerplas, een plas die ontstaan is door de winning van zand voor de aanleg van de dijk langs het Ijsselmeer. Via het Jagersveld en Groene Velden (een gebied met ecologische bedrijven) gaat de route richting het Overijsselse Hout om vervolgens weer via Groene Velden naar het Zuigerplasbos te gaan.
De paden zijn heel goed begaanbaar. Veel paden zijn schelpenpaden, maar soms ook bosgrond, gras en kleine stukjes asfalt/klinkers. De route is in principe ook met de fiets te volgen.

Opgesteld op: 10-5-2006

• Loop vanaf de parkeerplaats richting west, langs het metalen hek. Ga direct daarna rechtsaf, het bruggetje over.
  • Blijf het pad volgen. Na een tijdje loopt u over een tweede bruggetje. Ga direct daarna rechtsaf.
  • Het pad buigt even later naar links, weg van het water het bos in. Ga aan het einde links.
  • Na een tijdje komt u een splitsing van (vrij grote) paden tegen, blijf het pad links volgen en ga bij het volgende kruispunt van paden weer linksaf (bij het ‘Cooper-test’ bord).
  • Het pad loopt richting de Zuigerplas. Ga daar rechts, het bruggetje over (u heeft 3 km achter de rug) en direct na het bruggetje weer rechts.
  • Blijf dit pad volgen (negeer het paadje naar links) tot u een geasfalteerd fietspad tegenkomt. Ga daar rechts op. U gaat dan weer een bruggetje over.
  • Ga aan het eind linksaf, weer een bruggetje over en vervolgens onder het spoor door.
  • Ga aan het eind rechtsaf het fietspad op en meteen linksaf de grote weg over (pas op voor het verkeer!).
  • Volg het pad aan de overkant, het bos in. Aan de linkerkant kijkt u even later uit over akkerland (u heeft 5 km achter de rug).
  • Steek de weg (Beginweg) over en loop rechtdoor Jagersveld op. Blijf deze klinkerweg volgen en ga daar waar de weg een haakse bocht naar links maakt rechtdoor het fietspad op, langs het bord Jagersbos.
  • Na het water (aan de linkerkant) kunt u links het bos in. Let op, neem niet het ruiterpad, maar het paadje dat een paar meter later komt. Let op, dit pad wordt gebruikt door mountainbikers en die kunnen snel fietsen! Als alternatief kunt u eventueel ongeveer 50 m verder over het gras tussen de bosrand en een hek lopen. Beide routes lopen parallel. Het hek grenst aan ‘Groene Velden’. Dit is een ecologisch bedrijventerrein. Kijk voor vertrek eens op www.groenevelden.nl. Misschien vindt u het interessant om er een kijkje te nemen.
  • Aan het eind van het bospad (of graspad) gaat u rechtsaf, langs een tocht. Links kijkt u uit over akkers van biologische landbouwers en rechts ziet u ‘Groene Velden’.
  • Na een tijdje ziet u links een bruggetje over de tocht (u bent nu halverwege de route).
  • Eventueel kunt u vanaf hier een uitstapje maken (heen en terug samen 2 km) naar koffie- en theeschenkerij ‘Wind in de Wilgen’ (www.windindewilgen.nl). Hier kunt u tevens hun landschappelijke heemtuin bezoeken. De openingstijden zijn (op het moment van schrijven in 2006) 11.00-17.00u. (in de periode nov. t/m mrt. alleen in ’t weekend).
  • Als u dat wilt ga dan het bruggetje over, het bos in. Het pad buigt naar rechts, maar u loopt rechtdoor en vervolgens naar links (dus niet het kleine paadje rechtdoor), tot aan de bosrand. Daar gaat u rechtsaf langs de bosrand, tot aan de asfaltweg (Bronsweg) waar u linksaf gaat. Na ongeveer 100 m is links ‘Wind in de Wilgen’. Ga terug hetzelfde paadje op, maar blijf het paadje nu volgen tot aan de tocht. Daar buigt het pad naar links en even later kunt u rechts het bruggetje weer over.
  • Als u niet naar ‘Wind in de Wilgen’ wilt ga dan niet het bruggetje over, maar rechts het bos in. Volg dit pad helemaal tot u een grote weg tegenkomt (Binnenhavenweg).
  • Steek deze weg over en ga rechtsaf het fietspad op.
  • Ga de eerste mogelijkheid links het bos in.
  • Ga vervolgens rechtsaf (niet het ruiterpad, maar het pad dat even later komt [nieuw-land fietsroute], u heeft nu 9 km achter de rug).
  • Ga aan het einde van dit pad rechtsaf het verharde fietspad op en meteen linksaf de Oostranddreef over.
  • Volg het fietspad rechtdoor, langs het bos.
  • Sla na ongeveer 500 m rechtsaf, steek de weg (Binnenhavenweg) over (pas op voor het verkeer!) en ga vervolgens rechtdoor ‘Groene Velden’ in.
  • Ga even verderop linksaf het smalle paadje langs het bosje in. Dit paadje komt op een fietspad uit, dat u rechtdoor volgt. U komt dan op een punt waar u eerder ook was (bij het graspad tussen de bosrand en het hekwerk). Ongeveer 50 m na het hek kunt u links een klein paadje het bos in (tegenover het mountainbikepad dat u eerder het bos in kon nemen). Doe dit en ga direct rechtsaf (u heeft nu 11 km achter de rug).
  • Dit pad komt uit op een verhard fietspad, waar u links op gaat, een bruggetje over de Binnenhavenweg over. Volg het fietspad en ga vlak voordat het fietspad naar links buigt rechts een heel klein paadje op het bosje in.
  • Volg dit paadje tot u aan het eind (vrij steil) weer bij het fietspad komt. Ga daar rechts en daarna weer rechts een brug over de Zuigerpasdreef over.
  • Ga na de brug rechts, blijf links aanhouden en vervolgens buigt het fietspad naar links, onder het spoor door en over een klein bruggetje (u heeft nu 13 km achter de rug).
  • Ga na het bruggetje rechtdoor (beetje links) een smal paadje op.
  • Volg dit paadje en houdt waar het paadje splitst rechts aan. U komt dan bij een klein parkeerplaatsje (bij volkstuintjes).
  • Ga na het parkeerplaatsje direct rechts het bos in.
  • Ga aan het eind rechts en even later links een geasfalteerd fietspad op (hier was u eerder ook al).
  • Volg het fietspad tot u na ongeveer 700 m rechts de parkeerplaats weer ziet.Hopelijk heeft u genoten van de tocht.

Parkeerplaats Zuigerpasbos, Lelystad Zuigerplasdreef, 8231 te Lelystad. Plan Route

Neem op de A6 afslag Lelystad-Noord (N307). Ga na ongeveer 3 km linksaf richting Lelystad. Na ongeveer 2 km kunt u rechtsaf (onder het spoor door)de parkeerplaats bij het Zuigerplasbos op.

Neem bij station Lelystad-Centrum een (trein)taxi richting de parkeerplaats van het Zuigerplasbos een de Zuigerplasdreef

Foto's

Er zijn geen foto's beschikbaar

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart bos-en-velden-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Koffie en Thee schenkerij Wind in de wilgen

Bronsweg 25
8222 RB Lelystad

1. Adrie 11 augustus 2015

Jacqueline bedankt voor de reactie. Volgens het kaartje zou U na passeren van het eerste brugje het tweede na 1km aan de overzijde plas moeten passeren. Als dit niet meer klopt wil een volgende wandelaar de wijzigingen doorgeven, bij voorbaat bedankt!

2. jacqueline 10 augustus 2015

gisteren de route gelopen. In het begin al de route kwijt geraakt (waar is die 2e brug?), maar later weer opgepakt.
    Verder een hele mooie route, met lekker veel bos.
    Voor herhaling vatbaar.

3. Adrie 2 augustus 2015

Er wordt bedoelt “Zuigerplasbos” en niet natuurpark “Zuigerplasbos” zoals in voetnootje 19-6-2014 staat. Harmen bedankt voor het melden!

4. Harmen uit Lelystad 2 augustus 2015

Het lijkt me dat in de voetnootjes van 19-6-2014 twee parken met elkaar verward worden: Het Zuigerplasbos, een mooi park ten noorden van Lelystad dat opgenomen is in deze routebeschrijving. En het park met de naam Natuurpark Lelystad, ten oosten van Lelystad waar diverse diersoorten in een natuurlijke omgeving rondlopen.

5. Adrie 19 juni 2014

J.A.Zuidwijk bedankt voor het voetnootje. Ik ga ervanuit dat U hier het natuurpark “Zuigerplasbos” bedoeld. Met het openbaar vervoer zijn er helaas beperkte mogelijkheden, de enige bushalte die bij dit gebied een beetje geschikt zou zijn is de Bushalte H. Bekiusschool – De Rede, Lelystad.

6. J.A.Zuidwijk 19 juni 2014

Alles , in en om Lelystad is het goed toeven , maar kan als 88 jarige niet met de bus in het Natuurpark komen. Zou daar door de betreffende niet eens naar gekeken kunnen worden.

7. Adrie 1 augustus 2013

Rianne bedankt voor het melden.

8. Rianne 1 augustus 2013

Honden zijn toegestaan, gedeeltelijk los te lopen (rond Zuigerplas is dit toegestaan en het bos richting Wind in de Wilgen.

9. webmaster 15 april 2010

De route is naar aanleiding van de voetnootjes aangepast. Bedankt voor de reacties.

10. M.v.d.Berg 21 februari 2010

De tekstwijzigingen die Clemens en Frederiks voorstellen zijn correct.

Wat de bereikbaarheid betreft:
    Lelystad heeft geen treintaxi. De route is ook te bereiken met bus 154 (Connexxion, gebrekkige frequentie), die vertrekt vanaf het station richting Swifterbant/ Emmeloord. De bushalte is bij de rotonde meest oostelijk op het routekaartje. Je pakt de routebeschrijving dan op bij “…tot u een grote weg tegenkomt (Binnenhavenweg). Steek deze weg over en ga rechtsaf het fietspad op.”

Heerlijke wandeltocht. Wel zeer modderig hier en daar. Maar dat vergrootte het avontuur.

11. Gert 21 februari 2009

Mooie afwisselende route. Prima routebeschrijving. En de thee met scones bij Wind in de Wilgen is inderdaad een aanrader!

12. Clemens Frederiks 27 augustus 2008

Op 24-8-2008 hebben wij deze aardige wandeling gelopen. De routebeschrijving kan op 2 punten duidelijker:
    – ‘Steek de weg (Beginweg) over en loop rechtdoor Jagersveld op. Blijf deze klinkerweg volgen en ga aan het eind rechtdoor het fietspad op’.
    Beter is: ‘Steek de weg (Beginweg) over en loop rechtdoor Jagersveld op. Blijf deze klinkerweg volgen en ga daar waar de weg een haakse bocht naar links maakt rechtdoor het fietspad op, langs het bord Jagersbos’. (zie ook mijn foto op http://www.wandelzoekpagina.nl)
    – ‘Steek na ongeveer 500 m de weg (Binnenhavenweg) over (pas op voor het verkeer!) en ga vervolgens ‘Groene Velden’ in.
    Steek de weg over en ga het smalle paadje langs het bosje op’.
    Beter is: ‘Sla na ongeveer 500 m rechtsaf, steek de weg (Binnenhavenweg) over (pas op voor het verkeer!) en ga vervolgens rechtdoor ‘Groene Velden’ in.
    Ga even verderop linksaf het smalle paadje langs het bosje in’.

13. John 11 mei 2008

De route is niet rolstoeltoegankelijk omdat er smalle paden en onverharde paden in voorkomen.

14. Marjet 7 januari 2008

Een mooie wandeling. Doordat er rond de Zuigerplas hard wordt gewerkt verdwaalden we toch even maar de kaart bracht uitkomst. Er moest, vooral in het tweede deel, veel door de modder worden gelopen, veel paden waren stuk gereden. De Wind in de Wilgen is een aanrader, zelden smaakten thee met scones zo goed! We doen het in de zomer nog eens over.

15. Esther (utrecht) en Antoon (Lelystad) 13 augustus 2007

Zeer fraaie route, lekker gelopen. Vooral de diversiteit van de route is ons zeer goed bevallen.

16. John 9 mei 2007

Op http://www.wandelzoekpagina.nl staat een link naar deze wandeling. Hier staan ook verschillende foto’s van deze mooie wandeling bij.

17. nelleke uit almere 25 maart 2007

we hebben vandaag de route gelopen en vonden het erg mooi,duidelijke foutloze routebeschrijving

18. Richard uit Zeewolde 17 september 2006

10-9-2006 vandaag deze prachtige route gelopen. Routebeschrijving heel duidelijk. Voor herhaling vatbaar.