Boddebroek-tocht, Wanssum te Limburg

17 km Wandelroute Boddebroek-tocht, te Wanssum

Wandelroute door klimaatbuffer Ooijen-Wanssum. De klimaatbuffer heeft als belangrijk doel de verbinding tussen de Oude Maasarm en de Maas te herstellen. Bij hoge waterstanden gaat de geul stromen en voert Maaswater af zodat de kans op overstromingen vermindert. Bij extreem droge perioden fungeert de Maasarm als waterberging. Het grootste deel van de tocht gaat door het natuurgebied 't Sohr, een oude Maasmeander. In dit gebied heeft de Oude Maasarm zijn oorspronkelijke functie teruggekregen, met als resultaat een prachtig gevarieerd gebied. Verder gaat de tocht langs de Boddebroek een klein meanderend beekje dat in het beekdal van de Groote Molenbeek uitmondt in de Groote Molenbeek. Bij de herinrichting van de Groote Molenbeek heeft men ook het kleine beekje weer laten meanderen, met als resultaat een prachtig stukje beekdal. Als bezienswaardigheid komt men langs het Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo. Wat resteert is het poortgebouw, waar het kasteel heeft gestaan is niet bekend. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-6-2013, laatst bijgewerkt op: 12-5-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk RD vertrekken, “Meester Ruttenstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, voetpad aan overzijde van de weg volgen, let op drukke weg!, vervolgens het voetpad volgen tot weg “Meerloseweg” aan rechterhand,  de zijweg voorbij het beekdal.
Bij deze weg RA “Meerloseweg”, kn53 volg 19, verderop buigt de weg naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, “Molenhoek”, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Rechts aanhouden, doorlopen tot doorgaande weg, direct daarna RD het weggetje iets naar rechts aan overzijde van de doorgaande weg volgen, “Krekelkamp”, kn19 volg 23.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn23 volg 20, vervolgens voor woning nr.2 RA, onverhard pad, kn20 volg 21.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn21 volg 22.
RD, bospad aan linkerhand negeren, kn22 volg 50, vervolgens het pad verder volgen tot bocht naar rechts voor bosrand, zijpaden negeren.
Ca. 60m voorbij deze bocht LA, smal bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, iets voorbij top lage heuvelrug.
Bij deze T-splitsing RA.
Iets voor metalen gebouwtje LA, kn93 volg 12.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met verharde weg RD, bospad met bordje “Hooge Heide”, kn12 volg 8.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 50m eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten.
Voorbij “Peelen Jan benkske”, bij 4-sprong RA.
Bij kruising met smal pad RD, direct daarna bij T-splitsing LA, vervolgens het brede pad met bosrand aan linkerhand volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, direct daarna RD, “Megelsum”, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn19 volg 65, vervolgens de weg ca. 170m volgen tot klaphek aan linkerhand.
# Bij het klaphek wordt een struinpad gevolgd, tijdens natte jaargetijden kunnen delen van dit pad drassig zijn, als alternatief bij het klaphek RD, de verharde weg verder volgen. RD, pad aan rechterhand negeren, kn65 volg 64, vervolgens na ca. 60m LA, onverhard pad, wn route. RD, pad aan rechterhand negeren. Bij kruising RD, kn64 volg 62, vervolgens het brede pad volgen tot kruising. Ga verder bij punt 4. 1ste regel.

LA door het klaphek, “Struinpad”, gras-pad door grasland, de gele SBB routepaaltjes volgen, het gras-pad buigt iets naar rechts richting doorgang in bosschages, na passeren van de doorgang buigt het gras-pad iets naar links richting bosrand aan overzijde, vervolgens bospad volgen.
Na het passeren van klaphek bij T-splitsing RA, breed pad, de gele SBB route wordt verlaten.
Bij kruising LA, kn64 volg 62, vervolgens het brede pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, kn62 volg 63, men loopt het gebied weer in.
Na ca. 350m RA door klaphek, kn63 volg 60, voor waterplas buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, kn60 volg 61, vervolgens RD, pad met metalen afsluitboom aan rechterhand negeren, direct daarna LA, kn61 volg 4, waterplas aan linkerhand volgen, verderop t.h.v. van waterplas aan rechterhand buigt het gras-pad naar rechts en volgt gras-pad tussen populieren.
# Voordat men LA gaat, voor een mooi uitzicht met bankje over de omgeving het pad met metalen afsluitboom inlopen tot uitzichtpunt op de heuvel.
Bij kruising RD, het gras-pad tussen de populieren verder volgen.
Voor waterplas rechts aanhouden richting klaphek, kn4 volg 71 “Osterbospad”, direct daarna na passeren van het klaphek RD, gras-pad langs afrastering aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn71 volg 72, vervolgens na ca. 50m RA, onverhard pad, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijpaden negeren.
# Na enkele meters is aan linkerhand het iets naar achtergelegen Mariakapelletje te zien
Bij deze kruising RA, iets verder gaat verharde weg over in onverhard pad, vervolgens het pad ca. 1,2km volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, verharde weg, kn77 volg 54.
Na ca. 50m RA, “Flemingweg”, direct daarna links aanhouden, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met aan linkerhand verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn54 de wn route wordt verlaten, gras-pad langs bosrand volgen.
Bij Y-splitsing links aanhouden.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens na ca. 60m LA, onverhard pad, “Pescheweg”, kn65 volg 51, straatnaambordje en kn paaltje staan bij het 2de pad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens het pad ca. 1km volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, wn route.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn51 volg 47, direct daarna de weg met bocht naar links verder volgen, onverhard pad aan rechterhand negeren.
Ca. 40m voor kombord “Meerlo” RA, gras-pad langs waterloop volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, gras-pad met beekje aan linkerhand volgen, kn50 volg 49.
# Indien bij hoge waterstand van de “Groote Molenbeek” het gras-pad langs de beek te drassig is of voor een bezoek aan een horecagelegenheid kan men als alternatief bij de beek RD de weg verder volgen, kn50 volg 48, vervolgens de weg verder volgen tot 4-sprong bij doorgaande weg. Bij deze 4-sprong RA, doorgaande weg richting de kerk, kn48 volg 49, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.2, zijwegen negeren. Bij deze kruising RA, onverhard pad, wn route. Na passeren van poortgebouw en binnenplaats het pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, kn49 volg 92. Ga verder bij punt 8. 1ste regel.

T.h.v. betonnen brugje LA het brugje over, wn route.
RD, pad richting binnenplaats aan linkerhand negeren, kn49 volg 92.
# De binnenplaats is van het kasteel van Meerlo ook wel Huis Meerlo.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn route.
Na ca. 200m LA, “Holstraat”, kn92 volg 84.
Voor smal beekje, t.h.v. houten hek RA door klaphek met SBB bordje begrazingsgebied, wn route, gras-pad met smalle beekje aan linker- en afrastering aan rechterhand volgen, verderop voor een bredere beek buigt het gras-pad naar links, vervolgens deze beek aan rechterhand volgen men grasland via klaphek verlaat, voorbij het klaphek buigt het pad iets naar links.
# Het smalle beekje dat gevolgd wordt is de “Boddebroek” en de bredere beek de “Groote Molenbeek”. Iets voor verlaten van het grasland is in het bosgebied aan linkerhand Sint Goarkapel uit 1662 te zien.
Bij Y-splitsing voor bosrand LA, kn84 volg 85, direct daarna voor rand van het bosgebied scherp RA, smal licht stijgend bospad, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
Voorbij bankje RA, vervolgens voor trimtoestel “Bokkenspringen” (rij palen) LA.
Bij Y-splitsing met trimtoestel “Opdrukken”  links aanhouden.
Na ca. 110m, op heuveltop met trimtoestel “Klimstang” RA richting houten afsluitboom, direct daarna bij T-splitsing LA, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Gele paaltjes route, SBB route met geel bordje en zwarte pijl als richting aanduiding.
Rood/gele en metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Pastoorstraat 13, 5861 BJ te Wanssum. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray. Volg de N270 naar de Pastoorstraat in Wanssum. Parkeren kan bij de kerk of het grote parkeerterrein aan de Venrayseweg (N270).

Station Venray. Bus 30 (richting Well LB). Bushalte Centrum, Wanssum. Looprichting startpunt: Vertrek in westelijke richting op de Brugstraat. Deze weg volgen tot afslag Geijsteren, hier RA. Vervolgens 2de weg LA richting kerk.

't Sohr onderdeel van klimaatbuffer Ooijen-Wanssum Adrie: 't Sohr onderdeel van klimaatbuffer Ooijen-Wanssum
Ludieke peilmeters in 't Sohr Adrie: Ludieke peilmeters in 't Sohr
De verschillende waterstanden Adrie: De verschillende waterstanden
Schotse hooglanders in 't Sohr Adrie: Schotse hooglanders in 't Sohr
Mariakapelletje Adrie: Mariakapelletje
Het interieur Adrie: Het interieur
Kruikje Adfrie: Kruikje
Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo Adrie: Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo
De Sint Goarkapel uit 1662 Adrie: De Sint Goarkapel uit 1662

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart boddebroek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Verdeuzeldonk De Echte Bakker

Hoofdstraat 20a
5864 BE Meerlo

1. Eliez Sprenkels 22 april 2018 om 16:28

Fantastische wandeling. Echt heel mooi op een zondag gelopen

2. Adrie 28 maart 2018 om 10:54

De werkzaamheden bij het haventje zijn gestart, de eerste hekken staan er al. Voorlopig het gedeelte langs het haventje uit de wandelroute gehaald. De doorgang van de Groote Molenbeek wordt aanzienlijk verbreed, in combinatie met deze verbreding wordt zowel de weg als het haventje opnieuw ingericht. Zodra het haventje en de omgeving opnieuw zijn ingericht neem ik het haventje weer op de wandeltocht. Veel wandelplezier!

3. Adrie 4 augustus 2016

4-8-2016 de wandelroute gecontroleerd. In ’t Sohr is door Staatsbosbeheer een pad verlegd, tevens is op een aantal nattere punten het pad wat opgehoogd. Ook is men bezig de twee soorten wandelnetwerken in het gebied aan elkaar te koppelen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Erik Sprokkereef 19 september 2015

Vandaag bij de visvijver nabij de Peschweg een witte reiger gezien, vlakbij een familie zwanen. Prachtige wandeling !

5. Adrie 26 januari 2015

De route 25-1-2015 gecontroleerd, bij de waterplassen waren enkele kleine veranderingen. De routebeschrijving is hierop aangepast en is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Johanna 8 juli 2014

Prachtige route met afwisselend landschap. Tussen punt 6 en 7 is het even lastig. Bij de waterplassen moet je goed opletten.
    Bedankt Adrie en ga zeker door met het uitzetten van wandelroutes. Wij wandelen jouw routes met veel plezier.

7. Harrie 26 januari 2014

19-1-2014: Prachtige route alleen een beetje drassig bij het nieuwe natuurgebied

8. Ineke 24 november 2013

Vandaag deze wandeling gelopen. Prachtig en wat een afwisseling. Complimenten voor de supergoede beschrijving. het was erg duidelijk.

9. Adrie 21 juli 2013

De beschrijving is aangepast, Twan Jansen bedankt voor je reactie!

10. Twan Jansen 21 juli 2013

Heel mooie route vooral door de klimaatbuffer, (denk aan anti muggen middel).Bedankt voor het plaatsen van de mooie route!
    Een kleine opmerking: Nr. 1 staat RA Molenstraat, moet zijn Molenhoek.