Boddebroek-tocht, Wanssum te Limburg

16 km Wandelroute Boddebroek-tocht, te Wanssum

Wandelroute door klimaatbuffer Ooijen-Wanssum. De klimaatbuffer heeft als belangrijk doel de verbinding tussen de Oude Maasarm en de Maas te herstellen. Bij hoge waterstanden gaat de geul stromen en voert Maaswater af zodat de kans op overstromingen vermindert. Bij extreem droge perioden fungeert de Maasarm als waterberging. Het grootste deel van de tocht gaat door het natuurgebied 't Sohr, een oude Maasmeander. In dit gebied heeft de Oude Maasarm zijn oorspronkelijke functie teruggekregen, met als resultaat een prachtig gevarieerd gebied. Verder gaat de tocht langs de Boddebroek een klein meanderend beekje dat in het beekdal van de Groote Molenbeek uitmondt in de Groote Molenbeek. Bij de herinrichting van de Groote Molenbeek heeft men ook het kleine beekje weer laten meanderen, met als resultaat een prachtig stukje beekdal. Als bezienswaardigheid komt men langs het Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo. Wat resteert is het poortgebouw, waar het kasteel heeft gestaan is niet bekend. 68% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-6-2013, laatst bijgewerkt op: 11-7-2019

Opmerking vooraf : Op dit moment zijn er in het gebied tussen Ooijen en Wanssum werkzaamheden. Het gebied wordt heringericht om beter beschermd te zijn voor hoge waterstanden van de Maas. Dit kan overlast veroorzaken.

Met de rug naar de ingang van de kerk RD vertrekken, “Meester Ruttenstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, voetpad aan overzijde van de weg volgen, let op drukke weg!, vervolgens het voetpad volgen tot weg “Meerloseweg” aan rechterhand, de zijweg voorbij het beekdal.
Bij deze weg RA “Meerloseweg”, kn53 volg 19, verderop buigt de weg naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, “Molenhoek”, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Rechts aanhouden, doorlopen tot doorgaande weg, direct daarna RD de smalle weg iets naar rechts aan overzijde van de doorgaande weg inlopen, “Krekelkamp”, kn19 volg 23.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn23 volg 20, vervolgens voor woning nr.2 RA, onverhard pad, kn20 volg 21.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn21 volg 22.
RD, bospad aan linkerhand negeren, kn22 volg 50, vervolgens het pad verder volgen tot bocht naar rechts voor bosrand, zijpaden negeren.
Ca. 60m voorbij deze bocht LA, smal bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, iets voorbij top lage heuvelrug.
Bij deze T-splitsing RA.
Iets voor metalen gebouwtje LA, kn93 volg 12.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met verharde weg RD, bospad met iets in het houten afsluitboom en bordje “Hooge Heide”, kn12 volg 8.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 50m eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren, verderop passeert men een bankje.
Bij Y-splitsing links aanhouden, wn route.
Bij kruising RD, wn route, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts richting rand bosgebied.
T.h.v. rand bosgebied rechts aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij bungalowpark RA, grindpad, wn route.
Bij kruising RA, smalle weg met metalen afsluitboom, kn8 volg 22, direct daarna LA, weg met gebouwen aan rechterhand, verderop voorbij metalen slagboom passeert men aan linkerhand een klein parkeerterreintje.
Voorbij het parkeerterreintje LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg richting viaduct.
Ruim voorbij viaduct RA, verderop buigt de weg naar links.
Bij kruising RA, grindpad, “Kortenbos”, kn23 volg 21, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren, verderop passeert men kn21 volg 64.
Bij deze kruising RA, kn64 volg 65.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Na. ca. 60m LA, grindpad, “Peschweg”, kn65 volg 51 (straatnaambordje en knooppuntpaaltje staan in het 2de pad), direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong bij verharde weg met aan linkerhand ingang bungalowpark, verderop buigt het pad naar links.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, wn route.
In flauwe bocht naar rechts LA, grindpad, “Dellekamp”, kn51 volg 55, vervolgen het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze 3-sprong RA, kn55 volg 83
Bij splitsing rechts aanhouden, “Mgr Jenneskensstraat”, wn route.
Na ca. 170m LA, “De Ham”, grindpad, wn route, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg, kn83 volg 45.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Na ca. 80m LA, “Beekveld nrs. 4 en 5”, kn45 volg 42.
Voor inrit woning RA, wn route, eveneens een smalle verharde weg.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, direct daarna LA, grindpad, “Elshout”, wn route.
Bij beekje RD, gras-/onderhoudspad langs beekje aan linkerhand negeren, kn42 volg 43.
Bij 5-sprong RD, onverhard pad aan overzijde van verharde weg volgen, kn43 volg 88.
Bij Y-splitsing scherp RA, grindpad, wn route, vervolgens na ca. 55m LA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Bij 4-sprong LA, kn88 volg 87, breed grindpad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Iets voorbij bocht naar links RD, “De Cocq van Haeftestraat”, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren.
Bij kruising RD, “De Cocq van Haeftestraat”, plantsoen met iets verder speelveldje aan linkerhand.
Voorij het speelveldje, bij 5-sprong RD, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder RD, weg aan rechterhand negeren, kn47 volg 48,
T.h.v. bushalte, voorbij woning nr.25 RA, “Bergboslaan”, kn48 volg 50.
Voorbij het brugje LA, gras-pad met beekje aan linkerhand, kn50 volg 49.
# Indien het gras-pad door hoge waterstand van de “Groote Molenbeek” te drassig is teruglopen naar de doorgaande weg,kn50 volg 48. Bij de doorgaande weg RA richting de kerk, kn48 volg 49, vervolgens de doorgaande weg volgen tot kruising voorbij woning nr.2, zijwegen negeren. Bij deze kruising RA, grindpad, wn route. Na passeren van poortgebouw en de binnenplaats het pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, kn49 volg 92. Ga verder bij punt 7. 3de regel Bij T-splitsing RA, fietspad…..
Bij betonnen brugje LA het brugje over, wn route.
RD, pad richting binnenplaats aan linkerhand negeren, kn49 volg 92.
# De binnenplaats is van het kasteel Meerlo ook wel Huis Meerlo.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Na ca. 200m LA, “Holstraat”, kn92 volg 84, vervolgens de weg volgen tot smal beekje.
# Bij hoogwater in het beekdal van de Boddebroek en de Groote Molenbeek de verharde weg “Holstraat” verder volgen tot weg “Postbaan” aan rechterhand. Bij deze weg RA, “Postbaan”, wn route. Na passeren van bankje, ruim voor bosperceel RA, onverhard pad richting “Sint Goar” kapel, kn85 volg 84, verderop bij metalen hek met houten voetgangerssluis buigt het pad naar links richting de kapel, na passeren van de kapel via houten voetgangerssluis het bosperceel met kapel weer verlaten. RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna links aanhouden, licht stijgend bospad, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand. Ga verder bij punt 9 1ste regel.
Voor het smalle beekje, t.h.v. houten hek RA door klaphek met SBB bordje begrazingsgebied, wn route, gras-pad met het smalle beekje aan linker- en afrastering aan rechterhand, verderop voor een bredere beek buigt het gras-pad naar links, vervolgens deze beek aan rechterhand volgen tot men het grasland via klaphek verlaat, voorbij het klaphek buigt het pad iets naar links.
# Het smalle beekje dat gevolgd wordt is de “Boddebroek” en de bredere beek de “Groote Molenbeek”. Iets voor verlaten van het grasland is in het bosgebied aan linkerhand Sint Goarkapel uit 1662 te zien.
Bij Y-splitsing voor bosrand LA, kn84 volg 85, direct daarna voor rand van het bosgebied scherp RA, licht stijgend bospad, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
Voorbij bankje RA, vervolgens voor trimtoestel “Bokkenspringen” (rij palen) LA, pad met aan rechterhand parallel aan het pad een slingerend pad.
Voorbij trimtoestel “Opdrukken”, bij 3-sprong links aanhouden pad met aan rechterhand het nog steeds het slingerende pad.
Na ca. 110m, op heuveltop RD, iets verder schuin naar links, pad met verderop een omheind perceel met gebouwtje rechts van het pad.
Bij kruising met smal pad RD, direct daarna bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, grindpad, vervolgens het grindpad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Gele paaltjes route, SBB route met geel bordje en zwarte pijl als richting aanduiding.
Rood/gele en metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Meer informatie over herinrichting gebied Ooijen-Wanssum

Kerk, Pastoorstraat 13, 5861 BJ te Wanssum. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray. Volg de N270 naar de Pastoorstraat in Wanssum. Parkeren kan bij de kerk of het grote parkeerterrein aan de Venrayseweg (N270).

Station Venray. Bus 30 (richting Well LB). Bushalte Centrum, Wanssum. Looprichting startpunt: Vertrek in westelijke richting op de Brugstraat. Deze weg volgen tot afslag Geijsteren, hier RA. Vervolgens 2de weg LA richting kerk.

't Sohr onderdeel van klimaatbuffer Ooijen-Wanssum Adrie: 't Sohr onderdeel van klimaatbuffer Ooijen-Wanssum
Ludieke peilmeters in 't Sohr Adrie: Ludieke peilmeters in 't Sohr
De verschillende waterstanden Adrie: De verschillende waterstanden
Schotse hooglanders in 't Sohr Adrie: Schotse hooglanders in 't Sohr
Mariakapelletje Adrie: Mariakapelletje
Het interieur Adrie: Het interieur
Kruikje Adfrie: Kruikje
Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo Adrie: Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo
De Sint Goarkapel uit 1662 Adrie: De Sint Goarkapel uit 1662

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart boddebroek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Verdeuzeldonk De Echte Bakker

Hoofdstraat 20a
5864 BE Meerlo

1. Adrie 19 maart 2019 om 16:35

Aan het einde van de tocht loopt men door grasland in het beekdal van de Groote Molenbeek normaal het hele jaar goed te belopen. Echter tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe brug en haven in Wanssum kan het zijn dat de waterstand in het beekdal hoog is, is dit het geval dan bij punt 8 het alternatief volgen. Aan het begin van de tocht heeft men goed zicht op de werkzaamheden en waterstand in het beekdal. Op foto de waterstand op 18 maart 2019.

2. Eliez Sprenkels 22 april 2018 om 16:28

Fantastische wandeling. Echt heel mooi op een zondag gelopen

3. Adrie 28 maart 2018 om 10:54

De werkzaamheden bij het haventje zijn gestart, de eerste hekken staan er al. Voorlopig het gedeelte langs het haventje uit de wandelroute gehaald. De doorgang van de Groote Molenbeek wordt aanzienlijk verbreed, in combinatie met deze verbreding wordt zowel de weg als het haventje opnieuw ingericht. Zodra het haventje en de omgeving opnieuw zijn ingericht neem ik het haventje weer op de wandeltocht. Veel wandelplezier!

4. Adrie 4 augustus 2016

4-8-2016 de wandelroute gecontroleerd. In ’t Sohr is door Staatsbosbeheer een pad verlegd, tevens is op een aantal nattere punten het pad wat opgehoogd. Ook is men bezig de twee soorten wandelnetwerken in het gebied aan elkaar te koppelen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Erik Sprokkereef 19 september 2015

Vandaag bij de visvijver nabij de Peschweg een witte reiger gezien, vlakbij een familie zwanen. Prachtige wandeling !

6. Adrie 26 januari 2015

De route 25-1-2015 gecontroleerd, bij de waterplassen waren enkele kleine veranderingen. De routebeschrijving is hierop aangepast en is weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Johanna 8 juli 2014

Prachtige route met afwisselend landschap. Tussen punt 6 en 7 is het even lastig. Bij de waterplassen moet je goed opletten.
    Bedankt Adrie en ga zeker door met het uitzetten van wandelroutes. Wij wandelen jouw routes met veel plezier.

8. Harrie 26 januari 2014

19-1-2014: Prachtige route alleen een beetje drassig bij het nieuwe natuurgebied

9. Ineke 24 november 2013

Vandaag deze wandeling gelopen. Prachtig en wat een afwisseling. Complimenten voor de supergoede beschrijving. het was erg duidelijk.

10. Adrie 21 juli 2013

De beschrijving is aangepast, Twan Jansen bedankt voor je reactie!

11. Twan Jansen 21 juli 2013

Heel mooie route vooral door de klimaatbuffer, (denk aan anti muggen middel).Bedankt voor het plaatsen van de mooie route!
    Een kleine opmerking: Nr. 1 staat RA Molenstraat, moet zijn Molenhoek.