Beemden-route, Nijnsel te Noord-Brabant

9 km Wandelroute Beemden-route, te Nijnsel

De wandelroute start in het dorp Nijnsel en gaat door het in 2016 opengestelde processiepark. Na verlaten van het dorp gaat de wandeltocht langs de Dommelbeemden, de Moerkuilen en gaat richting de Hazenputten, vervolgens weer naar Nijnsel het startpunt. Beemden zijn graslanden in beekdalen en het zal dus niet zo vreemd zijn dat deze route voornamelijk door kleinschalig agrarisch gebied loopt. Maar bos is van de partij en onderweg komt u nog langs veenplas de Moerkuilen die door turfsteken is ontstaan.

Opgesteld door: Lennard, op: 5-1-2013, laatst bijgewerkt op: 18-4-2019

Opmerking vooraf
Deze wandeling werd oorspronkelijk uitgezet en uitgegeven door de VVV in de serie “Wandelroutes de Meierij”. Als gevolg van de komst van de wandelnetwerken worden ze niet meer actief onderhouden en raken de markeringen die deze routes aanduidden in verval. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze ter behoud omgezet in een beschreven route waarbij het oorspronkelijke traject hier en daar is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Herkenningspunten
In de beschrijving wordt gebruikt gemaakt van extra herkenningspunten zoals markeringen en wandelnetwerkpaaltjes. Ze worden steeds uitsluitend vermeld als ze voor deze route in de juiste richting wijzen.

Met de rug naar de kerk RA vertrekken, het verhard voetpad langs weg volgen tot grindpad aan rechterhand met informatiepaneel “Het kerkdorp Nijnsel”, direct na de begraafplaats.
Bij dit grindpad RA, het grindpad volgen.
Bij splitsing van grindpaden rechts aanhouden, het grindpad verder volgen tot bocht naar links voor speelveldje met enkele speeltoestellen.
In deze bocht rechts aanhouden verhard voetpad.
Aan einde van voetpad, bij verharde weg RA, direct daarna LA, “Klaproosstraat”, voor sportveld buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing LA, “Hortensiastraat”, de weg met sportvelden aan linkerhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, kn 21 volg 22.
In bocht naar links van de doorgaande weg rechts aanhouden, verhard fietspad, “Bolckpad”, wn route, het fietspad helemaal uitlopen tot T-splitsing, zijpaden negeren, men steekt onderweg de Dommel over.
Bij deze T-splitsing RA, smalle weg, kn 22 volg 82.
RA langs metalen afsluitboom, pad langs weiland/akker met SBB-bordje “Noordoost-Brabant”, G-R, het pad buigt met heel ruime bocht naar links.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, graspad aan linkerhand negeren, G-R, blauw paaltje, de rand van weiland/akker met de beemden aan rechterhand blijven volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, G-R, blauwe paaltjes, verderop t.h.v. informatiepaneel “Dommelbeemden” buigt het pad naar links weg van de beemden.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, G-R, blauw paaltje, aan de rechterhand passeert men een kapelletje.
Na huisnr. 12 RA, smal bospad, G-R, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, verderop voor ven buigt het pad naar links, G-R.
Bij 3-sprong RA richting bankje, het pad met ven aan rechterhand volgen tot men het bosgebied verlaat.
Na verlaten van het bosgebied de rechter zijde van weiland/akker met ven aan rechterhand verder volgen, G-R.
Na passeren van doorgang de rechterzijde verder volgen, verderop in hoek van weiland/akker buigt het pad naar links weg van het ven, G-R, blauw paaltje.
T-splitsing voor weiland LA, G-R, iets verder het smalle pad met bocht naar rechts langs de rand van weiland/akker blijven volgen, G-R.
Voor bosgebied, bij 3-sprong rechts aanhouden, langs metalen afsluitboom, direct daarop het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal ATB pad aan rechterhand negeren, G-R.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, G-R, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren, G-R.
Bij deze T-splitsing RA, doorgaande weg, fietspad volgen, G-R.
LA, “Hazenputten”, kn 71 volg 72, G-R.
T.h.v. inrit huisnr. 19 links aanhouden, breed zandpad, G-R, wn route.
Voor bosrand, bij 4-sprong 2e pad aan rechterhand, “Hazenputten”, kn 72 volg 76, vervolgens het brede pad volgen tot dit overgaat in verharde weg, zijpaden negeren, wn route.
Verharde weg volgen, kn 76 volg 8 (kn paaltje staat iets naar links), de weg buigt naar rechts.
Bij T-splitsing RA, “Vresselseweg”, kn 8 volg 74, let op dit stukje op medeweggebruikers!
LA, smal grindpad “Hooibeemdenpad”, kn 74 volg 9, verderop passeert men brugje over de Dommel.
T.h.v. picknicktafel het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, men verlaat de Dommel, graspad aan linkerhand negeren.
T-splitsing LA, breed grindpad, kn 9 volg 89.
RD, verharde weg, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. woonboerderij huisnr. 9/11, bij 3-sprong RA, kn 89 volg 20.
RD, “Dahliastraat”, weg aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot “Rozenstraat” aan rechterhand direct na huisnr.3.
Bij deze weg RA, “Rozenstraat”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna bij T-splitsing LA, “Tulpstraat”.
Bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor
G-R = geel-rode route.
wn route = wandelnetwerkroute
kn = knooppunt.

Kerk, Lieshoutseweg 9A, 5492 HR te Nijnsel. Plan Route

A50, neem afrit 9-Sint-Oedenrode vanaf de A50. Ga verder op de Oostelijke Randweg. Rijd naar de Lieshoutseweg. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Station Eindhoven. Bus 156 richting Den Bosch. Bushalte Kruispunt, Sint-Oedenrode. Aanlooproute: Ga in noordelijke richting op de Sonseweg. Sla rechtsaf naar de Lieshoutseweg. Sla rechtsaf om op de Lieshoutseweg te blijven. Vervolgens de weg volgen tot de kerk het startpunt.

Knoptoren in Sint Oedenrode Knoptoren in Sint Oedenrode
Kapelletje Kapelletje
In de verte de knoptoren in Sint Oedenrode In de verte de knoptoren in Sint Oedenrode
De Dommelbeemden De Dommelbeemden
Brugje over de Dommel Brugje over de Dommel
De Dommel De Dommel
Mooi plekje om te pauseren Mooi plekje om te pauseren

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart beemden-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nijnsel

1. Adrie 18 april 2019 om 14:35

Het startpunt van de wandelroute is verplaatst naar de kerk in Nijnsel. Met aan het begin van de wandeltocht het in 2016 opengestelde processieparkje. Dit processieparkje lag meer dan honderd jaar min of meer verscholen achter een hek en struiken. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Frits 16 april 2019 om 06:42

Prachtige wandeling met afwisseling tussen bos en weiland. Wel vragen we ons af waarom het vertrekpunt niet in Nijnsel is. Daar kan de auto veel beter geparkeerd worden dan op de locatie in de berm zoals nu wordt aanbevolen. Bij terugkomst vonden we onze auto langs de kant van de weg een storend element.

1. Adrie 17 april 2019 om 06:17

Frits bedankt! In het verleden heeft het VVV in de serie “Wandelroutes de Meierij” dat punt als startpunt gekozen. Op die plek stond een klein informatiepaneeltje en er was wat meer ruimte om te parkeren. Momenteel is de plek inderdaad wat minder geschikt als startpunt. Wij gaan het startpunt verplaatsen naar het centrum van Nijnsel.

3. Heidi Broeren 24 februari 2019 om 19:04

Gestart bij het kapelletje, heerlijke wandeling.

4. Rieky noud 12 januari 2018 om 13:23

Wij hebben deze super mooie wandeling gelopen ondanks dat het mistig was is het een hele mooie wandeling de beschrijving was ook heel goed uitgelegd
    Bedankt voor deze mooie wandeling

5. Mieke 22 januari 2017 om 15:20

Op 21-01-2017 de route gelopen. Wij hebben genoten van deze mooie afwisselende route over prima paden. De wandeling is in de routebeschrijving zeer goed en volledig weergegeven. En dan nog een lekker vries zonnetje erbij. Dat was echt genieten. Chapeau voor de maker.

6. Lennard 1 december 2014

Gisteren heb ik de route gecontroleerd en aangepast aan de huidige omstandigheden. De wandeling is weer helemaal actueel.

Veel wandelplezier!

7. Erwin 12 oktober 2014 om 19:10

Foto’s van links naar rechts en van boven naar beneden: Doorkijk naar beemden, kapelletje onderweg, bij een boerderij weer eens wat andere dieren en brugje over de Dommel.

8. Frank 7 september 2014

Op zonnige en warme 7de september 2014 gelopen. Mooie afwisselende route. Heel de moeite waard.

9. Gu en Jur Kingma 2 februari 2014 om 08:04

Prima wandeling gemaakt op 30 januari 2014. Aanbevolen. Op de terugweg zagen wij dat je ook bij een metalen hek met rood gele strepen had kunnen starten. Wij zijn gestart bij een metalen hek met een blauw paaltje.

Foto: De Dommel in januari toch een voorjaarsgevoel

10. Erwin 10 november 2013

Erg mooie, afwisselende route. Ondanks veel regen laatste tijd, weinig natte paden. Goed beschreven, dus genieten

11. Sanneke 8 juli 2013

Vanmorgen gelopen, leuke afwisselende route en route klopt perfect, start goed te vinden en onderweg ook alles duidelijk…daar hou ik van!

12. Bert en Alice 14 april 2013

Mooie route door weide, bos en langs vennen. Alles prima te vinden. Ook liggen er twee geo-oppikkertjes langs de route. Bedankt!

13. Adrie 4 februari 2013

Gevarieerde tocht, men krijgt tijdens deze tocht een aardige indruk van het dommeldal. Vooral de omgeving van de Moerkuilen is een mooi gebied.