Baest-tocht, Oostelbeers te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Baest-tocht, te Oostelbeers

Wandeltocht door de Baest, het gebied bestaat uit afwisselend naald- en loofbos met in het centrum akker- en weidegronden en de gebouwen. In het gebied stromen de Grote Beerze en de Kleine Beerze waar ze samenvloeien tot de Beerze. Vandaar gaat de beek met een duiker onder het kanaal door en vloeit verder naar het noorden. Het Waterschap heeft in de eerste helft van de twintigste eeuw ook de Beerze willen kanaliseren. De toenmalige eigenaar van het landgoed wilde dit niet aantasten. Daarom meanderen de Grote en Kleine Beerze nog binnen het gebied. Ter wille van de waterafvoer is een omleidingskanaal gegraven. Zowel delen van het omleidingskanaal, de Groote Beerze, de Kleine Beerze en de Beerze worden gevolgd. De vier waterlopen zorgen in het gebied voor een grote afwisseling, aangezien er droge en vochtige gedeelten bestaan. In het noordelijk deel van het gebied komt men langs de mooi gelegen kapel van de Heilige Eik. Er bestaan verschillende versies over de oorsprong van deze kapel, een ervan spreekt over een beeldje dat in een eik werd geplaatst en door de boeren en herders vereerd. Nadat men het beeldje naar de kerk van Oostelbeers of Middelbeers gebracht had, stond het de volgende dag weer op zijn oorspronkelijke plaats. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 17-11-2017, laatst bijgewerkt op: 10-11-2018

Met de rug naar de ingang van de vrijstaande kerktoren RA vertrekken, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens voorbij de bushaltes links aanhouden, “Schoolstraat”.
RD, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, “Neereindseweg”, vervolgens de weg volgen tot flauwe bocht naar links voorbij woning nr.5, zijwegen negeren.
In deze bocht RA richting “Landgoed Baest”, “Baesterdijk”, wn route.
Voor beekje RA door houten poort, kn76 volg 73, iets verder passeert men stapstenen, pad met bosrand aan linkerhand.
# Het beekje dat men aan linkerhand passeert is de Kleine Beerze.
RD, pad aan linkerhand negeren, breder pad met omleidingskanaal aan linkerhand volgen.
# De brede waterloop die men nu volgt is “Omleidingskanaal Groote Beerze”.
Ca. 70m voor verharde weg links aanhouden, smal pad met omleidingskanaal aan linkerhand volgen, wn route.
Bij Y-splitsing links aanhouden, verharde weg, wn route.
Bij 5-sprong RD, het smalle pad tussen omleidingskanaal en schuilhut inlopen, kn73 volg 95, verderop passeert men een stuw.
Bij kruising met aan linkerhand een brugje RD, het smalle pad met omleidingskanaal aan linkerhand verder volgen, kn95 volg 30.
T.h.v. stuw RA, wn route, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Bij kruising met fietspad RD de brug over, kn30 volg 33/12, direct daarna aan overzijde 4-sprong RA, het onverharde pad met kanaal aan rechterhand volgen, kn33 de wn route wordt verlaten.
Ca. 100m na passeren van twee kleine weilandjes LA, smal pad richting visvijver, direct daarna bij T-splitsing voor de visvijver RA, vervolgens het gras-pad met visvijver aan linkerhand volgen tot klein parkeerterreintje aan overzijde, iets voorbij woning/horecagelegenheid, men passeert kn32 volg 34.
Bij dit parkeerterreintje RA, de visvijver verlaten, direct daarna bij T-splitsing eveneens RA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Voor woning 4A scherp LA, grind-/fietspad, wn34.
Bij kruising met verharde weg RD richting “H. Eik”, wn route.
Bij kruising voorbij bosrand LA, verderop t.h.v. afbeelding V van de kruisweg “Simpson van Cyrene helpt Jezus” buigt het pad naar rechts.
Bij 5-sprong RD, het verhard voetpad aan overzijde van de weg inlopen, kn34 volg 35/12.
Bij splitsing voor de kapel rechts aanhouden, wn35, vervolgens voorbij de kapel 2de onverharde pad aan rechterhand volgen, pad met links en rechts bankjes, iets verder voor een beekje buigt het pad naar rechts en gaat over een brugje richting “grot van de Moeder der Smarten”, verderop passeert men het kapelletje ter ere van “Anthonis van Padua”.
Bij 3-sprong voorbij 4de brugje met picknicktafel LA, het beekje aan linkerhand volgen, wn35.
Na verlaten van het bosgebied LA hangbrugje over, wn35, vervolgens aan overzijde RA door draaihekje, kn35 volg 18, de rechterzijde van grasland richting draaihekje aan overzijde volgen.
Ca. 60m na verlaten het grasland RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met breed pad in het bosgebied.
Bij deze kruising LA, breed pad, kn18 volg 29.
Bij kruising LA, bospad met houten afsluitboom en BL bordje.
Bij splitsing rechts aanhouden.
Na ca. 200m LA, eikenlaan met aan rechterhand grasland, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising voor stuw RA, gras-pad met beek aan linkerhand, wn route.
RD, brede houten brug aan linkerhand negeren, de beek verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg met kanaal aan rechterhand, kn12 volg 30/34.
Na passeren van beek “De Beerze” LA, gras-pad met beek aan linkerhand, kn12 volg 34, vervolgens voorbij houten afsluitboom en waterloop aan rechterhand RA, smal pad met iets verder op enige afstand grasland aan linkerhand, verderop ruim voor einde van het grasland buigt het pad naar rechts richting het kanaal.
Bij Y-splitsing voor kanaal links aanhouden, verharde weg.
RA de brug over, kn30 volg 31/93/95, vervolgens bij kruising aan overzijde RD, kn30 volg 95.
Na passeren van inrit woning nr.7 RA, onverhard pad, wn route, vervolgens bij T-splitsing voor stuw LA, wn route, pad met omleidingskanaal aan rechterhand.
Bij kruising RA het brugje over, aan linkerzijde is een smalle doorgang, kn95 de wn route wordt verlaten, vervolgens de laan volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, vervolgens het verderop licht slingerende pad volgen tot kruising met waterloop en aan linkerhand een kleine stuw, zijpaden negeren.
Voorbij deze waterloop het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, brugje over.
Voorbij ruime meander van de beek bij 3-sprong rechts aanhouden.
Na ca. 80m bij splitsing rechts aanhouden, verderop is op enige afstand aan linkerhand een open plek met grasland.
Voorbij de open plek met grasland RD, pad aan linkerhand negeren.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het naar links, men loopt dan door een rechte beukenlaan.
Bij T-splitsing LA, breed pad, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, aan rechterhand volgt men open plek met grasland.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong voor houten poort met bordje “Prive”, 2de pad aan linkerhand inlopen.
Bij kruising met in het pad aan rechterhand een poort RD.
Voor beekje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, men passeert een brug, direct daarna voorbij de brug LA, smal pad met het beekje aan linkerhand richting bankje volgen.
Voor het bankje buigt het pad naar rechts, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, beekje aan linkerhand, vervolgens na ca. 30m RD, brug aan linkerhand negeren, het beekje aan linkerhand verder volgen.
Bij kruising met beukenlaan en aan linkerhand een brug RD, het beekje aan linkerhand verder volgen.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een brug RA, breed pad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, ANWB paddenstoel 22582 richting “Diessen”, kn74 volg 92.
RD, verharde weg, “Dr. Jan v.d. Mortellaan”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot kruising met de beek “Groote Beerze”.
Voor de beek LA, pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld”, kn92 volg 10.
RD, pad aan linkerhand negeren, open plek aan linkerhand.
Aan einde van de open plek RA, wn route, verderop t.h.v. beek buigt het pad naar links, iets verder passeert men een smal brugje.
Bij 3-sprong voor open plek links aanhouden, wn route, het pad volgt op enige afstand de beek.
Bij 3-sprong links aanhouden, de beek op enige afstand aan linkerhand verder volgen, verderop passeert men dicht na elkaar twee brugjes, voorbij 2de brugje buigt het pad met ruime bocht naar links, om vervolgens met bocht naar rechts het bosgebied te verlaten, wn route.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing voor omleidingskanaal LA, kn10 volg 9, het pad buigt naar rechts, men passeert een stuw/brug, direct daarna aan overzijde LA de betonnen brug over, wn route, vervolgens het pad met omleidingskanaal aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, smal gras-pad met omleidingskanaal aan linkerhand volgen, kn9 volg 8, verderop voor een smallere omleidingskanaal buigt het gras-pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA de stuw over, kn8 volg 76, direct daarna aan overzijde LA, wn route.
Bij kruising RA, verharde weg, kn76 volg 73/77, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, men passeert kn76 volg 77.
Bij deze T-splitsing LA, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Na passeren van kombord “Oostelbeers” rechts aanhouden, “Dominee’s Hof”, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “Antoniusstraat”.
Na ca. 120m LA, “Schravenstraat”.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna LA, “v.d. Sandestraat”, vervolgens de bochtige weg langs het parkje volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA richting de kerktoren, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Toren van voormalige kerk, Kerkstraat 17, 5091 BE te Oostelbeers. Plan Route

A58/E312, neem afrit 8-Oirschot. Volg de N395 naar de Kerkstraat in Oostelbeers. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerktoren.

Station Best. Bus 142 richting Tilburg via Hilvarenbeek. Oostelbeers, Bushalte Andreasstraat.

Kapel van de Heilige Eik Adrie: Kapel van de Heilige Eik
Brugje met kapelletje ter ere van Anthonis van Padua Adrie: Brugje met kapelletje ter ere van Anthonis van Padua
Hangbrugje over de Beerze Adrie: Hangbrugje over de Beerze
De Beerze Adrie: De Beerze
De Kleine Beerze Adrie: De Kleine Beerze
Langgevel boederij Adrie: Langgevel boederij

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart baest-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

't Bakhuis

Proosbroekweg 6a
5688 JH Oirschot

1. nellie wesel 29 augustus 2018 om 14:15

Vandaag deze route gelopen. Heerlijk weer, 20 graden en af en toe zon en ….. Een fantastische wandeling.
    Heel afwisselend, geen moment saai, prachtige visvijver, mooie beekjes, kronkelende Beerze, veel bruggerjes, maar ook uitzicht over open stukken, echt een pareltje onder de meestal toch al mooie wandelingen.
    Dank voor weer een mooie dag.