Allemanspad rond de Noordesch, Sellingen te Groningen

4 km Wandelroute Allemanspad rond de Noordesch, te Sellingen

De naam Allemanspad geeft aan dat dit pad voor iedereen, voor alle mensen, toegankelijk en bruikbaar is. Allemanspad is een naam gericht op integratie. Samen met de hele familie op pad, van jong tot oud, lopend met de wandelwagen of rolstoel. De start is midden in het dorp bij de Hof van Sellingen. We gaan naar de Ruiten Aa, Kopje Genieten en het Theater van de Natuur. We passeren ook het openluchttheater en het -zwembad. In dit bos zijn trouwens aardig wat kinderwandelingen uitgezet en vlakbij is ook een natuurspeelplaats : Het Egelnest. Het Theater van de Natuur, een kunstwerk van Adriaan Nette, is een heuvel met natuurstenen trappen, waarin op elke trede een gedicht over de natuur is gegraveerd van een bekende Nederlander. Op de top van de heuvel staat een statief met een draaibaar toneelkader dat uitziet over de Ruiten Aa. Dit is de plek waar de her- meandering van de rivier in de jaren 90 is gestart. De terugweg gaat via de rond lopende Noord – Esweg. Daar is een wijngaard en achter het gemeentehuis is de plek waar jaarlijks een paasvuur wordt ontstoken, een gebruik dat in deze streek wijd en zijd is verspreid.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Vereniging Bevordering Toerisme VBT op: 16-2-2023

Deze geheel verharde wandelroute is 3,8 km. Er zijn wel twee wildroosters bij punt 11. Daar moeten de honden aan de lijn.

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Steek de straat over en ga LA, met de rug naar de Hof van Sellingen en de Vereniging Bevordering Toerisme. Loop in de richting van de supermarkt.
  2. Ga vóór de supermarkt RA, de Breewischweg.
  3. Voorbij het appartementencomplex LA. Dit is nog steeds de Breewischweg, die met een aantal bochten overgaat in een pad langs sportvelden en tennisbanen tot een brug over de Ruiten Aa.
  4. Steek de brug over, loop even RD en ga bij kn.3 LA, een klinkerweg.
    Ga aan het einde bij de brug, niet over de brug, maar RA, de Beetserweg. Ga op het punt waar de weg naar links buigt RA en loop naar de ingang van een villapark in aanbouw.

kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

2. Ga vóór de supermarkt RA, de Breewischweg.
  4. Steek de brug over, loop even RD en ga bij kn.3 LA, een klinkerweg.
  5. Loop niet helemaal door tot de ingang, maar ga het 1ste verharde pad RA. Dit asfaltpaadje gaat langs het openlucht – theater en het openlucht – zwembad.
  6. Ga bij de parkeerplaats tegenover de ingang van het zwembad schuin naar links over de parkeerplaats in de richting van een paadje met een bruggetje en een blauw bord P-invaliden.
  7. Ga het bruggetje over in de richting van het terras van Kopje Genieten en ga direct RA, een smal klinkerpad.
  8. Loop naar de klinkerweg, ga LA en loop door tot vlak voor een wildrooster.
  9. Ga ,indien mogelijk, vlak voor een wildrooster even naar rechts naar het Theater van de Natuur, een kunstmatige heuvel, die uitzicht biedt over de Ruiten Aa. Op de stenen trappen zijn gedichten te lezen. Hier is helaas geen verharding.
  10. Loop hierna terug naar de klinkerweg en ga RA over het wildrooster of door het klaphek. Loop door tot een volgend wildrooster + klaphek en blijf RD lopen. Passeer kn.2.
  11. Loop door tot een kruising van wegen. Links is Camping de Bronzen Eik en restaurant de Ruiten Aa. Daar RA in de richting van een brug.
  12. Over de brug bij kn.10 de 1ste weg RA, de Noord-Esweg, een asfaltweg.
  13. Loop de hele weg af, langs wijngaard Cruoninga, naar de Dorpsstraat. Achter het gemeentehuis wordt elk jaar een paasvuur ontstoken.
  14. Steek aan het einde van de weg de straat over en ga bij kn.9 RA. Loop naar het startpunt, de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8.

Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Wandelaars kunnen ook starten bij Kopje Genieten, Dennenweg 1A, 9551 VJ Sellingen. Zij starten dan vanaf de parkeerplaats bij punt 8.

Bushalte Kerkpad, Sellingen

Deze route is geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.

De Ruiten Aa gezien vanaf de brug VBT Sellingen: De Ruiten Aa gezien vanaf de brug
Kopje Genieten in het bos VBT Sellingen: Kopje Genieten in het bos
De Ruiten Aa aan de Dennenweg VBT Sellingen: De Ruiten Aa aan de Dennenweg
Het Theater van de Natuur VBT Sellingen: Het Theater van de Natuur
Ontmoeting op de heide VBT Sellingen: Ontmoeting op de heide
De Dennenweg VBT Sellingen: De Dennenweg
Wijngaard Cruoninga VBT Sellingen: Wijngaard Cruoninga
Het Poaskevuur Robin Meijer: Het Poaskevuur

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart allemanspad-rond-de-noordesch.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.