Allemanspad langs de Ruiten Aa, Smeerling te Groningen

3 km Wandelroute Allemanspad langs de Ruiten Aa, te Smeerling

De naam Allemanspad geeft aan dat dit pad voor iedereen, voor alle mensen, toegankelijk en bruikbaar is. Allemanspad is een naam gericht op integratie. Samen met de hele familie op pad, van jong tot oud, lopend met de wandelwagen of rolstoel. De start van de wandeling is in het beschermde dorpsgezicht Smeerling met acht monumentale boerderijen. De route gaat over het beleef-pad van Natuurmonumenten, een betonnen voetpad met veel uitzichtpunten, zitjes en informatie over de bebouwing van de kleine akkers op de es. Het pad gaat langs de Ruiten Aa en het Metbroekbos. Aan de rand van het bos grazen in het voorjaar soms Lakenvelders met hun kroost. Aan het einde staat de boerderij van Natuurmonumenten, waarin Gasterij Natuurlijk Smeerling is gevestigd. Binnen is door het glazen plafond de dakconstructie te zien. Buiten is behalve een terras op het gras, ook een verhard terras. Het Ellersinghuizerveld is nat en golvend, met plassen in de lagere delen. Op de es wordt o.a. graan verbouwd zonder chemische middelen, zodat er ook akkerkruiden groeien. Vóór de storm van 1972 werd het hout in het Metbroekbos gebruikt als geriefhout. Sindsdien kan het bos zijn gang gaan. Dat is fijn voor insecten, vogels en paddenstoelen.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Vereniging Bevordering Toerisme VBT, op: 20-2-2023, laatst bijgewerkt op: 6-3-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

Onder deze routebeschrijving staat een alternatief beschreven voor de punten 5 t/m 9. Punt 5 is een half verhard en soms wat hobbelig fietspad, goed te doen met een kinderwagen, maar volgens ons misschien wat minder goed voor rolstoelen.

1. Op de parkeerplaats is een uitzichtpunt over het nieuwe natuurterrein, het Ellersinghuizerveld. Ga niet terug naar de weg, maar loop in de richting van het uitzichtpunt op het parkeerterrein en ga daar LA bij het bord: Voetpad.
  2. Steek aan het einde de weg over en ga RD een betonnen voetpad op.
  3. Ga bij een kruising van paden, bij een bankje, RD. Links zijn kleine akkers van Natuurmonumenten en rechts is het dal van de Ruiten Aa. Ga RD tot een volgende parkeerplaats.
  4. Ga vlak vóór de parkeerplaats LA over een voetpad en loop in de richting van een klinkerweg. Ga hier LA bij kn.38.**
    **Voor degenen die even het dorp willen bekijken : ga hier even RA en weer terug. Er is een horecagelegenheid tegenover de parkeerplaats. En even verderop , op nummer 16 is Antiek Smeerling, de moeite waard, Weer even verder staan infopanelen over de boerderijen. Ga daarna weer terug naar kn.38 en ga daar RD of volg het alternatief dat hieronder staat beschreven.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

2. Steek aan het einde de weg over en ga RD een betonnen voetpad op.
  5. Daarna het 1ste pad RA, een half verhard fietspad. Ga helemaal RD tot het einde. Langs dit pad staat een monument en een kunstwerk:
    • Op de hoek van het 1ste pad naar rechts staat een klein oorlogsmonument. Hier zijn in april 1945 twee Amerikanen neergestort en omgekomen. Zij zijn begraven in Onstwedde.
    • Even verder staat aan de rechterkant een ijzeren Pick-k-Nick tafel uit 1986, een kunstwerk van de beeldhouwer Chris Verbeek uit Winschoten, leraar aan de kunstacademie in Groningen.
  6. Negeer alle zijwegen, en ga aan het einde LA, bij een betonnen fietspad langs een rij bomen.
  7. Passeer een bankje en ga aan het einde LA bij kn.96, een asfaltweg. Aan de rechterkant is het Ellersinghuizerveld.
  8. Ga de 1ste weg RA, de Eemboerveldweg. Hier is de parkeerplaats.
Alternatief voor het half verharde fietspad van punt 5:
Twee mogelijkheden om dit pad te vermijden:

• Neem vanaf kn.38 het beleef-pad terug. Heen en terug zo’n 1,5 km.
  • Ga terug via de klinkerweg: Neem niet de 1ste weg RA, het fietspad, ga daar RD via de klinkerweg en neem dan de 1ste weg links, de Eemboerveldweg. Daar staat bij een wegwijzer de parkeerplaats aangegeven.

Parkeerplaats Natuurmonumenten Eemboerveldweg,, Eemboerveldweg, 9591 te Smeerling. Plan Route

Het is ook mogelijk om de auto te parkeren bij Gasterij Natuurlijk Smeerling, Smeerling 15 9591 TX Onstwedde, bij mooi weer kan het hier wel heel druk zijn. Ga dan vanaf de parkeerplaats LA bij kn.38. Ga verder bij punt 5.

Bushalte Smeerling, Onstwedde.
Aanlooproute: Loop vanuit de bushalte naar de zijweg met fietswegwijzerbord. Volg deze zijweg naar het alternatieve startpunt, de parkeerplaats tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling. Lees in dat geval eerst de ** van punt 4 en begin dan of bij punt 5 of loop het belevings-pad heen en terug.

Deze route is geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.

Een uitzichtpunt langs het beton-pad VBT Sellingen: Een uitzichtpunt langs het beton-pad
Lakenvelders gespot vanaf het beton-pad VBT Sellingen: Lakenvelders gespot vanaf het beton-pad
Nog een zitje langs het Allemanspad VBTSellingen: Nog een zitje langs het Allemanspad
National Geographic was in Smeerling VBT Sellingen: National Geographic was in Smeerling
Voorjaar langs de Ruiten Aa VBT Sellingen: Voorjaar langs de Ruiten Aa
Even verder en dan in de winter VBT Sellingen: Even verder en dan in de winter
Een antiekboerderij in Smeerling VBT Sellingen: Een antiekboerderij in Smeerling
In de zomer is dit een theetuin VBT Sellingen: In de zomer is dit een theetuin
Monument voor twee gesneuvelde Amerikanen VBT Sellingen: Monument voor twee gesneuvelde Amerikanen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart allemanspad-langs-de-ruiten-aa.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.