Westerwolde Lus 9, Sellingen Zuid, Sellingen te Groningen

7 km Wandelroute Westerwolde Lus 9, Sellingen Zuid, te Sellingen

Deze wandeling start bij het rustpunt de Woeste Grond, een biologische slagerij in de Oude Melkfabriek te Laude, en gaat naar het dal van de Ruiten Aa tussen het landgoed Ter Walslage, het bos- en heidegebied in Ter Borg en als kers op de taart : het Lijkenpad tussen Ter Borg en Laude. Lijkenpaden waren in het verleden de verbindingsroutes tussen de dorpen en gehuchten in Westerwolde. Rouwstoeten gingen erover, vandaar de naam. Het herstel van dit pad is gecombineerd met het hermeanderen van het stukje Ruiten Aa dat in Ter Borg ligt. Stervelingen kunnen er nu over kuieren en mijmeren over lang vervlogen tijden.
De coöperatieve melkfabriek van Sellingen en omstreken is opgericht in 1898. Hoewel het sinds 1976 gedaan is met de bedrijvigheid, is het Lauder kaasvat tot op de dag van vandaag een begrip. De Westerwoldse uitvinding wordt nog steeds in Ter Apel gemaakt en is wereldwijd in gebruik voor de productie van Edammer kazen. Nu wordt de fabriek gerestaureerd door o.a. de Woeste Grond, een biologische slagerij. 81% van deze wandeltocht is onverhard.
Meer weten over de restauratie? van de oude melkfabriek.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 10-9-2015, laatst bijgewerkt op: 31-1-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Er verandert weleens iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Loop vanaf de melkfabriek terug naar de weg, steek over en ga RA over het fietspad.
  2. Eerste weg LA, Oosterkampenweg en daarna de eerste weg RA, Schapenweg.
  3. De asfaltweg wordt even later een gras-pad. Loop steeds RD, een smal paadje dat rond een es loopt. Hier staat het wit-rode merkteken van het Noaberpad.
  4. Aan het einde van dit pad een smalle asfaltweg oversteken en bij kn.49 RD naar kn.47, de Middelbroekmeersterweg, een zandweg. Negeer de eerste weg rechts, die naar een boerderij leidt. Volg de merktekens.
    Deze weg maakte vroeger deel uit van de trambaan Winschoten – Ter Apel.
  5. Loop ietsje verder over een dam en ga nog steeds RD tussen twee rijen bomen.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

2. Eerste weg LA, Oosterkampenweg en daarna de eerste weg RA, Schapenweg.
    Deze weg maakte vroeger deel uit van de trambaan Winschoten – Ter Apel.
  5. Loop ietsje verder over een dam en ga nog steeds RD tussen twee rijen bomen.
  6. Aan het einde even naar links**, dan de provinciale weg oversteken en het klaphek met het Noaberpad-teken doorgaan om in het natuurgebied Ter Walslage, een particulier terrein, te komen. Lees de waarschuwingen op het bord. Er is een alternatieve route voor het geval het gebied is afgesloten of het gras te hoog staat. Deze beschrijving is schuin gedrukt en staat onder deze routebeschrijving.*
  7. Loop zoveel mogelijk langs de meanders van de Ruiten Aa, ga nog twee keer door een klaphek en vervolgens over een dam en loop dan schuin naar rechts in de richting van de fabrieksschoorsteen in de verte en een klaphek links van de Ruiten Aa. Vlakbij het hek zijn vistrappen. Ga hier LA.
  8. Ongeveer 100 meter verder is er een doodlopend paadje RA, dat naar een pingoruïne leidt, een cirkelvormige moerassige laagte uit de ijstijd.
    Nieuwsgierig? Loop dan even heen en terug.
  9. Aan het einde van de weg RA bij ANWB – paddenstoel 65254 / 001 en kn.86.
  10. Voorbij huisnummer 8 is een parkeerplaats, ga hier nog even RD en dan direct RA, een bospaadje op.
  11. Het bospad buigt aan het einde naar links, passeer een wildrooster. Begrazingsgebied voor Schotse Hooglanders en schapen. Rechts stroomt de Ruiten Aa. Links is een groot heideveld.
  12. Pad naar links negeren, ga RD. Verderop buigt het pad naar links.
  13. Aan het einde RA, fietspad met zandweg.
  14. Even verder bij slagboom en wildrooster RD over het rooster. Links is een parkeerplaats en rechts een Westerwoldse boerderij.***
  15. Ga vlak voorbij de boerderij RA, een pad met slagboom dat naar een voetbrug gaat.
  16. Voorbij de brug RA. Even verder is weer een brug over een dode arm van de rivier. Ga RD en volg de nieuwe meanders van de Ruiten Aa. Passeer verderop een klaphek. Hier kunnen koeien grazen.
    Dit pad, het Lijkenpad, is sinds kort weer volledig uit zijn as herrezen. De overledenen werden zo naar Sellingen gebracht vanuit de omliggende gehuchten.
  17. Loop zoveel mogelijk langs het water om de vistrappen en het eilandje in de rivier te bewonderen. Negeer op een gegeven moment het wit-rode merkteken naar links.
  18. Ga verderop ter hoogte van een fabriekscomplex naar links in de richting van de oude melkfabriek. Daar is een klaphek met een geel-blauw merkteken, dat naar een rustpunt leidt, het eindpunt van de wandeling.
* Alternatieve routebeschrijving langs het natuurgebied Ter Walslage: de blauwe lijn op de kaart:

• Ga het hek niet door, maar ga even naar links en daarna de 1ste weg RA, de Veersterweg, een asfaltweg.
  • Ga zo’n 100 meter voor het einde van de weg RA het veld in door een hek. Dit hek zit soms ook op slot. Loop dan gewoon RD en ga aan het einde RA. Ga verder bij het laatste punt van het alternatief
  • Loop schuin naar links en ga aan het einde RA, een asfaltweg op.
  • Ga bij een kruising, bij kn.86 en ANWB – paddenstoel 65254 / 001 RD richting Ter Borg. Ga verder bij punt 10.
** Aansluiting op het Noaberpad.
***Aansluiting op Westerwolde Lus 8.

Op het terrein van de oude melkfabriek bij de online natuurslagerij De Woeste Grond, Ter Apelerstraat 16, 9551 XK te Sellingen. Plan Route

Alternatief : Parkeerplaats Ter Borg bij Borgerweg 7, 9551 VA te Sellingen Begin bij punt 14.

Bushalte Oosterkamperweg, gelegen aan N976.Sellingen, Loop heel even richting Sellingen en ga RA bij de Oosterkamperweg, punt 2 van de routebeschrijving.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

De oude melkfabriek in Laude Margriet Smeets: De oude melkfabriek in Laude
Bij natuurcamping Cum Laude Margriet Smeets: Bij natuurcamping Cum Laude
Zicht op Laude Margriet Smeets: Zicht op Laude
De Middelbroekmeersterweg bij Laude Margriet Smeets: De Middelbroekmeersterweg bij Laude
De Ruiten Aa op landgoed Ter Walslage Margriet Smeets: De Ruiten Aa op landgoed Ter Walslage
Vistrappen in de Ruiten Aa bij Ter Walslage Margriet Smeets: Vistrappen in de Ruiten Aa bij Ter Walslage
De Ruiten Aa met in de verte de schoorsteen van de oude melkfabriek Paul Hoomoedt: De Ruiten Aa met in de verte de schoorsteen van de oude melkfabriek
Een schaap doemt op uit de mist Margriet Smeets: Een schaap doemt op uit de mist
Schotse Hooglanders in het bos Margriet Smeets: Schotse Hooglanders in het bos
Een Westerwoldse boerderij in Ter Borg Margriet Smeets: Een Westerwoldse boerderij in Ter Borg
Bruggen over het Lijkenpad Margriet Smeets: Bruggen over het Lijkenpad
Rust achter de melkfabriek Margriet Smeets: Rust achter de melkfabriek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-9-sellingen-zuid.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Woeste Grond bij de oude melkfabriek

Ter Apelerstraat 16
9551 XK Sellingen

Restaurant de Boshoeve

Ter Apelerstraat 20
9551 XK Sellingen

1. Gijs en Margriet Smeets. 9 januari 2021 om 09:30

Na bijna twee jaar is deze wandeling weer te lopen. In die tijd is er hard gewerkt aan de her-meandering van de Ruiten Aa en het herstel van het Lijkenpad. En de oude melkfabriek is nu ook bereikbaar. Er is nu zelfs een rustpunt.

2. A Schuur 4 april 2017 om 09:25

Mooie route maar lastig langs het zeer smalle pad langs het water door de ongelijkheid vh pad.

1. Gijs en Margriet Smeets 5 april 2017 om 19:02

Beste mijnheer Schuur,
      Dank voor uw reactie.
      Wij hebben, behalve in de inleiding, nu ook in de routebeschrijving bij punt 9 duidelijk aangegeven dat het pad langs de Ruiten Aa niet zo goed is onderhouden. Binnenkort gaat men dit pad, dat overigens ook deel uitmaakt van het Noaberpad, verbeteren.

3. Gijs en Margriet Smeets 9 juni 2016

Het landgoed Ter Walslage is nu opengesteld voor wandelaars en de hele westelijke oever van de Ruiten Aa is hier gemaaid, waardoor dit prachtige pad ook nog eens goed begaanbaar is. Wij hopen dat het zo blijft.