Westerwolde Lus 4, Smeerling Zuid, Smeerling te Groningen

18 km Wandelroute Westerwolde Lus 4, Smeerling Zuid, te Smeerling

Deze afwisselende wandeling start bij Gasterij Natuurlijk Smeerling en gaat via het Metbroekbos, Ellersinghuizen, het beekdal van de Ruiten Aa naar het Park Emslandermeer in Vlagtwedde en de natuurterreinen langs het stille Mussel Aa-kanaal. Bij punt 8 is de route 4,3 km. in te korten. Smeerling is een beschermd esdorp met acht Saksische boerderijen. In de Gasterij is door het glazen plafond de dakconstructie zichtbaar. We slingeren door het gevarieerde Metbroekbos. dat wordt begraasd door Lakenvelders. Het Ellersinghuizerveld, een natuurgebied in wording, wordt heringericht voor de kleinschalige landbouw zoals dat in de 19de eeuw gewoon was. De langere variant gaat langs het Lieftinghsbroekbos, een oerbos van 20 ha. dat is aangewezen als Natura 2000 gebied. Het is niet toegankelijk. Wel toegankelijk zijn de paden langs de Ruiten Aa op weg naar Vlagtwedde en in het dorp is zijn aardige paadjes langs het Veelerdiep, een rivier die uitmondt in de Westerwoldse Aa. 64 % van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Ga eens langs bij VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 22-11-2021

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er weleens iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.
Deze rondwandeling gaat door Vlagtwedde, het hart van Westerwolde. Dit dorp is een voor Westerwoldse begrippen wat groter dorp. Er zijn nogal wat voorzieningen met name door de aanwezigheid van een vakantiepark, het Park Emslandermeer. In de onmiddellijke nabijheid is een overdekt zwembad, een golfbaan, een midgetgolfbaan, tennisbanen, een manege en een meer dat verbinding heeft met het Ruiten Aa-kanaal. Verder zijn er nogal wat winkels, cafés en restaurants.

1. Ga vanaf de parkeerplaats niet terug naar de weg maar neem links een betonnen voetpad. Links is het dal van de Ruiten Aa en rechts zijn akkertjes die door Natuurmonumenten worden bewerkt. Dit pad is speciaal aangelegd voor rolstoelgebruikers. Er zijn een paar aardige uitzichtpunten gemaakt.
  2. Loop door tot een kruising van paden bij een brug en een doorwaadbare plaats in de rivier. Ga hier niet over de brug, maar RD en vervolg het beton-pad langs het Metbroekbos.
  3. Ga aan het einde bij een asfaltweg LA de weg op. Steek een brug over. Voorbij de brug is er een breed gras-pad langs de weg. Rechts is een natuurterrein in wording, het Ellersinghuizerveld. Dit gebied is ( nog) niet toegankelijk voor wandelaars. Er is nogal wat discussie over de bestemming.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

4. Ga na 400 meter LA door een klaphek bij kn.95 en andere merktekens. Volg het pad door het bos. Honden aan de lijn. Onderweg zijn twee bankjes: een gedenkbankje voor de op 19 jarige leeftijd overleden Mohammed en ’n meroakelse stee, volgens Jan Bolt.
    Het is mogelijk dat dit pad is afgesloten vanwege de stier die dan bezig is voor nakomelingen te zorgen. Loop dan RD. Ga verder bij punt 8.
  5. Aan het einde is een klaphek Ga voorbij het hek RA , bij kn.74, een fiets- en voetpad door het bos. Negeer een pad naar links Even verder splitst het pad zich in tweeën. Neem het rechter pad en kom uit bij een brug.
  6. Ga de brug niet over maar ga tegenover / bij de brug RA, bij kn.24, een paadje op met het geel-blauwe merkteken van Natuurmonumenten. Er zijn veel kleine paadjes in dit bos en de paden zijn in de herfst vanwege de beukenbladeren soms moeilijk te vinden. We volgen daarom in het bos de merktekens van Natuurmonumenten als herkenningspunten. Helaas zijn ook de merktekens soms niet zo zichtbaar. Daarom een zo goed mogelijke beschrijving: loop eerst rechts van het water. Ga het 1ste pad RA, om de hoek staat weer het geel-blauwe merkteken. Aan het einde van dit pad bij een splitsing links aanhouden en daarna RD in de richting van een klaphek, de toegang tot het J.Hemerikpad.
  7. Ga het hek door. Dit is het Eemboerveld, het pad komt uit bij een huis links en een bos-ven rechts. Loop naar het klaphek en ga LA, de weg van punt 3.
    Onderweg staan 2 straatnaamborden : de Eemboerveldweg wordt daar de Beneden Markeweg.
  8. Loop RD tot de kruising met de Harpelerweg en ga daar ook RD, Beneden Markeweg, een half verhard pad, passeer een bankje. Aan het einde RA bij kn.59, de Dikke Eikweg, zo genoemd vanwege een hele oude eik die daar heeft gestaan, maar die helaas is gesneuveld.
    Hier is de wandeling 4.3 km. in te korten door LA te gaan, de Dikke Eikweg. Vervolg in dit geval de wandeling bij punt 15.
  9. Deze weg gaat over in de Rondweg. Na 600 meter, bijna aan het einde van de asfaltering LA het Noaberpadteken ( wit -rood ) volgen.
  10. Dit pad maakt een bocht naar links en dan weer naar rechts. Aan het einde LA, het fietspad op langs de N 976.
  11. Steek na 30 meter de weg over bij het wit – rode teken, de Doene –Esweg, Ga RD, een zandweg op, het bosje rechts houden en voorbij het bosje, direct RA.
  12. Deze zandweg loopt rond zoals es-wegen dat doen, passeer een bankje en houd daar bij een splitsing rechts aan.
  13. Loop RD tot aan de N 976 en steek daar de weg over, ga RA via het fietspad. Na 150 meter LA, een fietspad met zandweg, kn.47 naar kn.59.
  14. Links is het Lieftinghsbroekbos, dat bedekt is met blauwgrasland, een zeldzaam en bloemrijk gras met onder meer orchideeën. Dit bos is daarom niet toegankelijk. Ga voorbij dit bos nog steeds RD. De Rondweg gaat weer over in de Dikke Eikweg. Passeer kn.59 en ga RD naar kn.93.
  15. Volg de weg tot aan het einde en ga daar LA en na 150 meter RA, een zandweg met fietspad richting Herberg de van Bommelhoeve, de Winselweg.
  16. Voorbij de herberg RD tot het punt waar er een fietspad naar rechts gaat, de Metbroekweg, kn.93. Ga daar RA, niet over het fietspad, maar ga direct schuin naar rechts door een klaphek en loop via de wei naar een brug met klaphekken over de Ruiten Aa.
  17. Vervolg voorbij de brug het pad over de akkers met de bochten mee, passeer een bankje en kom uit bij de N 976.
  18. Steek de weg over met een lus : RA, ga een dam over en steek voorbij het bord Ellersinghuizen de weg over. Ga naar links en vervolg het pad.
  19. 1ste pad LA, passeer een voetgangersbrug over de Ruiten Aa en vervolg het pad tot bij een slootrand.
  20. Voor de slootrand LA. Rechts is een boomgaard: de Appelhof.
  21. Ga bij een brug RA de brug over. Voorbij de brug is een informatiepaneel over de Appelhof en een tweelingbankje.
  22. Ga aan het einde LA de bebouwde kom van Vlagtwedde in bij kn.58. Loop deze straat helemaal af, passeer Sportzaal Westerwolde en kom uit bij de hoofdweg van het dorp.
  23. Ga daar RA, steek de weg over en ga de 1ste straat LA, de Kraaikampweg. Op de hoek is Grandcafé Loug37.
  24. Steek een brug over en ga vlak na de brug LA, de Prins Bernardlaan. Loop nu rechts van een riviertje, het Veelerdiep, dat wat noordelijker uitmondt in de Westerwoldse Aa.
  25. Steek aan het einde een smalle weg over en ga RD, een voetpad op langs het water.
  26. Volg dit pad, dat op een gegeven moment voor het water naar rechts buigt, ga dan even LA over een fietspad, ga een dam over en daarna weer LA het voetpad op bij een bankje. Ga bijna aan het einde RA bij een teken van het wandelnetwerk. Het pad is in het begin niet zo goed zichtbaar. Loop door tot het fietspad van punt 54.
  27. Ga even LA over het fietspad, steek op de hoek de Spetsebrugweg over, ga RA het fietspad op en loop in de richting van een brug.
  28. Ga de brug over, de Barloager Badde, genoemd naar deze streek, het Barlager Veld. Badde is Gronings voor brug.
  29. Loop RD tot een kruising.
  30. Ga daar LA, een voetpad op langs de Laan van Westerwolde, passeer het gebouw van het zwembad en kom uit bij de parkeerplaats van het Park Emslandermeer. Rechts is café, restaurant Roegh.
  31. Ga direct voorbij het café, restaurant en de parkeerplaats naar links, een half verharde weg op en loop RD langs de ingang van de golfbaan, midgetgolfbaan en tennisbanen.
  32. 1ste weg RA, een asfaltweg, de Barlagerachterweg, die op een gegeven moment tussen de golfbaan( rechts ) en Pannenkoekenhuis en camping Vlagtwedde ( links) loopt. Even verder gaat de weg over in een fietspad.
  33. Aan het einde LA Mussel Aa-kanaal Zuid, bij ANWB- paddenstoel 87/001 bij kn.3 naar kn.90. Ga onder de N368 door en bijna aan het einde van de weg is rechts een monument voor drie Belgische parachutisten, die hier in april 1945 zijn gesneuveld.
  34. Op de hoek de weg oversteken en bij kn.90 RA over de Rolin – brug, vernoemd naar een van die parachutisten. De brug is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog opgeblazen door de Duitsers, zodat de bevrijders al zwemmend moesten oversteken.
  35. Over de brug direct LA bij ANWB – paddenstoel 65280/001, de Kolonel Blondeelweg. Vervolg de route aan de andere kant van het kanaal. Kolonel Blondeel hoorde bij het regiment dat in 1945 gevochten heeft in Vlagtwedde.
  36. De half verharde weg gaat voorbij de bebouwing over in een fietspad met zandpad. Loop nu ongeveer een km. rechts van het kanaal en passeer een brugwachterswoning.
  37. Even verder is een brug. Ga LA de brug over bij kn.87 en ga voorbij de brug RD, bij kn.88, een pad rechts van een huis. Soms is dit pad wat modderig.
    Een alternatief: Ga voorbij de brug LA en volg het fietspad naar rechts, ga RD tot het einde en ga verder bij punt 40.
  38. Het pad maakt op een gegeven moment een haakse bocht naar links en komt uit op een fietspad.
  39. Ga hier RA, een fietspad met gras-pad, rechts van de Ruiten Aa.
  40. Loop aan het einde naar de N 365.
  41. Steek de weg over en ga RA via het fietspad en daarna de 1ste weg LA. Loop nu het es-gehucht Smeerling in, een beschermd dorpsgezicht. Passeer Antiek Smeerling links en Gasterij Natuurlijk Smeerling rechts. Beide boerderijen zijn zeker een bezoek waard. Loop terug naar de parkeerplaats, het startpunt bij kn.38.

De parkeerplaats schuin tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling, Smeerling 16-18, 9591 TX te Smeerling. Plan Route

Bus 14 vanuit Stadskanaal of Vlagtwedde, halte Smeerling, Onstwedde
Aanlooproute: Loop vanuit de bushalte naar de zijweg met fietswegwijzerbord. Volg deze zijweg naar het startpunt, de parkeerplaats tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling.

Drie reuzen in Smeerling Margriet Smeets: Drie reuzen in Smeerling
Gasterij Natuurlijk Smeerling Els Beelen: Gasterij Natuurlijk Smeerling
De Ruiten Aa bij Smeerling Paul Hoomoedt: De Ruiten Aa bij Smeerling
Lakenvelders met kalfjes Margriet Smeets: Lakenvelders met kalfjes
Het Metbroekbos Ger Smeets: Het Metbroekbos
Het Metbroekbos in de lente Margriet Smeets: Het Metbroekbos in de lente
De staart omhoog Margriet Smeets: De staart omhoog
Het dal van de Ruiten Aa Paul Hoomoedt: Het dal van de Ruiten Aa
Vlakbij de Appelhof achter Vlagtwedde Margriet Smeets: Vlakbij de Appelhof achter Vlagtwedde
Een bijzonder rustpunt Frank van der Meer: Een bijzonder rustpunt
Het stille Mussel Aa-kanaal Frank van der Meer: Het stille Mussel Aa-kanaal
Informatie over de boerderijen Margriet Smeets: Informatie over de boerderijen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-4-smeerling-zuid.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Restaurant Roegh

Laan van Westerwolde 6
9541 ZA Vlagtwedde

Gasterij Natuurlijk Smeerling

Smeerling 15
9591 TX Onstwedde

1. Els Beelen - van der Gaarden 14 november 2020 om 19:55

Gisteren deze prachtige route gelopen. Sinds we hier in 2003 liepen op het Noaberpad waren we niet meer in Westerwolde geweest (alleen tussen Wedde en Smeerling een keer een route en het beekdal ten noorden van Wedde gekruist op het Groot Frieslandpad). Maar wat is het toch een mooi gebied, zeker omdat er zoveel aan natuurherstel is gedaan. En zo rustig! We komen zeker binnenkort terug voor andere routes! Mijn foto’s in een Google Fotoalbum: /photos.app.goo.gl

1. Gijs en Margriet Smeets 15 november 2020 om 16:52

Beste Els,
      Bedankt voor de prachtige reportage met foto’s.
      De herfst is beslist een fotogeniek en kleurrijk seizoen.

2. Gijs en Margriet Smeets 9 augustus 2016

Afgelopen zondag 7 augustus hebben wij deze route gecontroleerd. Onderweg kwamen wij een kudde Lakenvelders tegen met hun kalfjes. Die hebben we natuurlijk op de foto gezet. Een prachtig gezicht.
    Helaas hebben we ook geconstateerd dat een deel van het ommetje vanaf Vlagtwedde slecht wordt onderhouden. We hebben dat uiteraard gemeld bij Landschapsbeheer Groningen en bij de Tourist Info te Vlagtwedde.