Westerwolde Lus 10, Ter Apel Noord, Ter Apel te Groningen

8 km Wandelroute Westerwolde Lus 10, Ter Apel Noord, te Ter Apel

De start van de wandeling is bij het Museumklooster Ter Apel en het Boschhuis midden in de Ter Apeler bossen en gaat naar vier van die bossen, die onderling sterk van karakter verschillen Ze zijn aangelegd door de kloostermonniken, de stad Groningen en Staatsbosbeheer, zo’n 400 à 500 hectare. Het Kloosterbos is voor een deel parkachtig. Het Tempelbos is heel gevarieerd. Het Meebos en het Roelagerbos zijn het oudst. Tussendoor zijn mooie open natuurgebieden, soms langs de rivier. Tenslotte is er de Bosbeek, ooit genomineerd voor de mooiste plek van Nederland. Er is een bankje met uitzicht over het snelstromende water. De beek is in 2000 aangelegd om de verbinding te maken tussen de Ruiten Aa en de Drentse Runde. Het is mogelijk om daar door het water te waden. Hiervoor is een alternatief beschreven: de blauwe lijn op de kaart. Het gerestaureerde klooster met kruidentuin, kerk en zolder is gesticht in de 15de eeuw, een bezoek waard. 97% van deze wandeltocht is onverhard.
Met dank aan Jakob Been en zijn boek “De Ter Apeler bossen”.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 24-10-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Er verandert weleens iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

Het is mogelijk dat het Kloosterbos, punt 1 t/m 6, is afgesloten wegens boswerkzaamheden. Raadpleeg voor een tijdelijk alternatief de oranje lijn op de Google Maps kaart:
Loop in dat geval niet naar het klooster maar ga vanaf de parkeerplaats naar HCR Het Boschhuis. Loop langs de vooringang en het terras. Ga voorbij het terras het 1ste pad RA, een klinkerpad links van het hotel en ga het 1ste pad LA. Loop dan RD tot aan het einde. Ga daar LA langs een slagboom. Dit is een brede beukenlaan. Ga aan het einde van de beukenlaan RD over een dam en steek een fietspad over. Ga verder bij punt 7.
Het is mogelijk om vanaf punt 35 dezelfde route terug te volgen.
Advies: download of print de topografische kaart.

1. Vanaf de parkeerplaats naar de ingang van het Museum Klooster lopen.
  2. Loop voor de ingang van het klooster tussen de twee waterputten door. Ga dan even naar rechts en dan naar links de hoek om. Volg het pad dat eerst rechts naast en daarna achter langs het klooster loopt.
    Hier is goed te zien hoe de nieuwe westvleugel in 2000 verbonden is met de noordvleugel. Door het raam is de kruidentuin zichtbaar.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

Het is mogelijk om vanaf punt 35 dezelfde route terug te volgen.
Advies: download of print de topografische kaart.

1. Vanaf de parkeerplaats naar de ingang van het Museum Klooster lopen.
  3. Aan het eind van het pad bij een T – splitsing RA. Keer de ingang van de kerk en het klooster de rug toe en ga aan het einde RA het Kloosterbos in.
  4. Daarna het 2de pad (het 1ste pad is een heel smal paadje) LA bij een rood merkteken van Staatsbosbeheer. Volg deze tekens t/m punt 6. Loop in de richting van een brug, ga de brug over en dan RA.
  5. Er zijn hier nogal veel paden en paadjes. Volg nu gewoon de rode merktekens naar het noorden. Loop min of meer RD. Op een gegeven moment is er links een kasteelachtig huis.
  6. Bijna aan het einde van het pad bij een splitsing links aanhouden.
  7. Aan het einde LA. Steek een dam en het fietspad over en ga heel even RD.
    Negeer nu de rode merktekens.
  8. Direct RA, een bospad op. Er staat een bruin bord: Hondenlosloopgebied.
  9. Loop dit pad af tot het einde bij een sloot en ga RA.
  10. Aan het einde bij de Ruiten Aa LA, een pad tussen de rivier en een akker.
  11. Bij de 1ste brug RA over de brug en daarna direct LA en rechts van het water blijven tot de volgende brug.
  12. Daar LA over de brug en RD het bos in. Dit is het Meebos.
  13. Even verder bij een splitsing LA.
  14. Volg dit kronkelig pad ongeveer 300 meter en ga het 1ste pad RA, na een bankje (als het er nog staat, het is niet meer oké) en bij merktekens.
  15. Bij een splitsing links aanhouden en even verder rechts aanhouden. Het pad gaat nu links van een akker.
  16. Na ongeveer 300 meter buigt het pad naar rechts, blijf het pad volgen.
  17. Bij kn.29 RA over een smal bospad.
  18. Na ongeveer 300 meter LA over een brug bij wandelmerktekens.
  19. Voorbij de brug RA.
  20. Even verder het 1ste pad LA bij een bankje.
  21. Aan het einde RA, fietspad met gras-pad.
  22. Bij fietsbordje 27 LA het bos in.
  23. Direct weer LA bij het wandelmerkteken (links). Dit is het Roelager Bos.
  24. Het brede pad blijven volgen.
    Dit pad maakt een rondje door het bos, wij lopen met de klok mee, ongeveer 2/3 deel van het pad. Zie de kaart. Er is maar 1 pad LA.
  25. Na ongeveer 1 km. en wat bochten bij het wandelmerkteken LA.
  26. Aan het einde bij het fietspad RA. Negeer nu de wandelmerktekens.
  27. Einde fietspad LA, ga het fietspad op van punt 21 en 22.
  28. Na ruim 100 meter bij een bruggetje RA de brug over en het bos in, het Tempelbos.
  29. Na ongeveer 250 meter het 1ste bospad links.
  30. Bij het fietspad RD. Ga een dam over en blijf RD lopen. Negeer zo het gele paaltje.
  31. Bij kruising van paden bij een bruin bord “Doorwaadbare plaats“ RA.*
    *Nieuwsgierig naar de doorwaadbare plaats? Loop dan even op en neer en rust uit op nieuwe bankje.
    Door het water waden? Deze alternatieve route staat hieronder schuin gedrukt. Dit is de blauwe lijn op de kaart.
    Om door het water van de Bosbeek te waden: loop RD tot het water en waad naar de overkant, ga aan de overkant direct RA. Loop vlak langs de beek. Aan het einde RA over de brug. Over de brug direct LA. Aan het einde van dit pad LA, fietspad. Ga verder bij punt 33.
  32. 1ste pad LA, daarna vóór de brug RA, langs het water.
  33. Loop nu naar het fietspad, ga daar LA, kn.27 in de richting van kn.24. Passeer een brug over links de Bosbeek en rechts de Ruiten Aa. Even verder is een bankje.
    Dit fietspad ligt hoog, omdat het vroeger een trambaan is geweest naar Duitsland. Die is overigens nooit gebruikt.
  34. Na ruim 250 meter het fietspad verlaten, LA over een dam en daarna RD een brede beukenlaan op. In de volksmond heet deze laan het sikkeloantje ofwel het vrijerslaantje. Er was vroeger een dansgelegenheid in de buurt.
  35. Na ruim 250 meter na het 2de bankje, vlak vóór het punt waar de wei links eindigt, RA. Negeer hier de wandelmerktekens.
  36. Houd rechts aan. Bij een kruising LA, blauw merkteken.
  37. Blijf het pad volgen tot een volgende kruising en een blauw merkteken, ga daar LA. Kom uit bij het klooster en kn.24.
    Loop langs wat “geschiedenispalen” en loop langs de vernieuwde “Kloosterspieker”, de oude voorraadschuur/ schaapskooi. Tijdens de openingstijden van het klooster staan de deuren open. Daar is een tentoonstelling over ter Apel te bekijken, gratis.
  38. Loop langs het terras van Hotel, café, restaurant het Boschhuisnaar de parkeerplaats, het startpunt van deze wandeling.

Meer informatie over de boswerkzaamheden

Toeristisch Overstap Punt , de TOP-locatie op de parkeerplaats rechts van het Boschhuis, Boslaan 6, 9561 LH te Ter Apel. Plan Route

Bushalte bij start : Stationsstraat Bus 42 vanuit Emmen of vanuit Vlagtwedde, Winschoten.
Aanlooproute: De bus stopt hoek Stationsstraat /Oude Weg. Loop naar de Oude Weg en langs de hoofdingang van de RSG Ter Apel . Aan het einde de weg oversteken en RA via het fietspad. Bij een kruising LA. Loop in de richting van HCR het Boschhuis. Rechts van het hotel is een parkeerplaats, de start van deze etappe.

Het klooster gezien vanuit het bos Margriet Smeets: Het klooster gezien vanuit het bos
Het oude tolhek naar het Kloosterbos Margriet Smeets: Het oude tolhek naar het Kloosterbos
Vistrappen in de Ruiten Aa Margriet Smeets: Vistrappen in de Ruiten Aa
Een akker met olifantsgras Margriet Smeets: Een akker met olifantsgras
De standerdmolen in de winter Margriet Smeets: De standerdmolen in de winter
Het oude Roelager bos Margriet Smeets: Het oude Roelager bos
De Bosbeek, een doorwaadbare plaats Margriet Smeets: De Bosbeek, een doorwaadbare plaats
Hier wordt de Bosbeek Ruiten Aa Margriet: Hier wordt de Bosbeek Ruiten Aa
De Boslaan Margriet: De Boslaan
Uitzicht vanaf de Boslaan Margriet: Uitzicht vanaf de Boslaan

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-10-ter-apel-noord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hotel, restaurant het Boschhuis

Boslaan 6
9561 LH Ter Apel

1. Gijs en Margriet Smeets. 30 oktober 2023 om 13:41

Wij hebben deze wandelroute moeten inkorten. Het pad langs de Ruiten Aa door het in 2017 opgeleverde natuurgebied is nu om ecologische redenen gesloten. Voor de hermeandering, toen de rivier leek op een nogal rechte sloot, konden we hier gewoon lopen. Alweer een onverhard pad minder! Het maakt ons droevig. Nog maar even een foto erbij van wat we niet meer kunnen zien.
    We hebben het een beetje goed gemaakt door een extra rondje door het Meebos te maken.

2. Gijs en Margriet Smeets. 31 augustus 2022 om 06:42

We hebben deze route gecontroleerd omdat we wilden weten of het wandelpad over het nieuwe natuurgebied langs de Ruiten Aa bij punt 23 nu goed begaanbaar is. Volgens ons is dit pad weliswaar smal, maar duidelijk te volgen. Ook het Kloosterbos bij punt 1 t/m 5 en op de terugweg vanaf punt 40 is nu goed begaanbaar. We hebben het alternatief boven de routebeschrijving wel laten staan voor het geval dat er deze winter weer in het bos wordt gewerkt. De rode paaltjes als herkenningspunt hebben we weggelaten omdat er wat paaltjes verdwenen zijn.
    Veel plezier op een van onze favoriete wandelingen.

3. Irene 11 juli 2022 om 15:28

Mooie wandeling maar het pad langs de nieuwe meanders was manshoog begroeid met riet. Wij zijn omgedraaid en hebben met gps andere route gevonden. Hopen nog eens terug te komen als het gras/riet lager staat.

1. Gijs en Margriet Smeets. 12 juli 2022 om 11:07

Beste Irene,
      Dank voor het melden van het manshoge riet bij punt 22. Fijn dat u met de GPS een andere route heeft gevonden. Dit pad wordt onderhouden door een vrijwilligersorganisatie. Toen mijn man en ik hier de laatste keer waren, in december 2021, was het pad prima te lopen. Heel mooi zelfs. Ik zal het melden bij de betreffende organisatie in de hoop dat er wat aan gedaan wordt. Het is zeer groeizaam weer geweest.
      Voor nu is er de mogelijkheid om de route in te korten bij punt 18. Daar niet LA, maar RA via het fietspad. Na de brug RA. Loop nu links van het water en ga verder met punt 24. Dat zal ik bij de routebeschrijving vermelden.

2. Gijs en Margriet Smeets. 13 juli 2022 om 20:02

Beste Irene,
      Goed nieuws: de onderhoudsploeg heeft het bewuste pad langs de rivier voor a.s. zaterdag op de planning staan.

4. Marja de knegt 6 november 2019 om 22:58

Typfoutje van mij: nr.25: moet zijn bij fietsbordje 27.

5. Marja de knegt 6 november 2019 om 22:51

Dag Margriet en Gijs,
    Vanmiddag deze route gelopen, er zitten een paar foutjes in.
    Bij nr.10 is er geen brug(meer) aan het einde van het pad.daar linksaf en li van de ruiten Aa gelopen, tot brug verderop,brug over en LA, daar rechts langs de Aa.
    Bij nr.11: na het blauwe paaltje met witrode teken NIET direct LA,maar pas na het 2e blauwe paaltje, het 3e paaltje dus negeren.
    Nr.13: dam over greppel/sloot is niet goed herkenbaar als dam.
    Nr.25: moet zijn bij fietsbordje 17.
    Gelukkig had ik de topografische kaart uitgeprint en heb ik mijn weg kunnen vinden. Verder mooie wandeling. Heb al meer routes van jullie gelopen, mooie routes, tot nu toe is dit de eerste die niet helemaal correct is.
    Vriendelijke groet,

1. Gijs en Margriet Smeets 7 november 2019 om 08:55

Beste Marja,
      Leuk dat je al verscheidene routes van ons gelopen hebt met een correcte beschrijving. Dank voor de opmerkzaamheid. Wij gaan controleren en de beschrijving aanpassen. Dat de brug bij punt 10 weggehaald is, verbaast ons niet, want hij was nogal gammel. Voor het geval dat er wat verandert is een kaart of een mobiele telefoon altijd handig. Gelukkig had je de kaart uitgeprint. Altijd doen.
      Nog veel wandelplezier.

6. Gijs en Margriet Smeets 8 juni 2018 om 15:40

In september 2017 is ten noorden van Ter Apel een nieuw natuurgebied opgeleverd langs de oevers van de Ruiten Aa. die daar zijn natuurlijke loop heeft teruggekregen. Nu is het nog een struunroute, maar er zal zeker een pad ontstaan. Heel mooi en redelijk goed begaanbaar met goed schoeisel. Wij hebben besloten om deze lus te verlengen. Maar als u niet zo lang wilt lopen, via de kaart is de route makkelijk in te korten. U mist dan wel wat.

7. Margriet en Gijs Smeets 12 juli 2016

Alle wandelroutes die wij bij Ter Apel hebben gemaakt, zijn inmiddels door ons gecontroleerd. Bij deze Westerwolde Lus hebben wij geconstateerd dat Staatsbosbeheer de in 2006 genomineerde mooiste plek van Nederland ook nog eens spannend heeft gemaakt. U kunt hier door de snel stromende Bosbeek waden. Zie de foto. U kunt dit met een gerust hart doen. Wij hebben de vervolgroute beschreven. Laat ons weten wat u ervan vindt. En een ode aan Staatsbosbeheer!