Westerwolde Lus 1, Wedde Noord, Wedde te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde Lus 1, Wedde Noord, te Wedde

De wandeling start bij de Burcht te Wedde, gelegen aan de Westerwoldse Aa en gaat langs en door de Hoorndermeeden naar de zwemplas bij de Wedderbergen. We lopen ook langs de middeleeuwse kerk van Wedde, een hoge es en een houtwal, het kerkenpad. Langs deze houtwal is een diepe kolk, de “Jeudenkolke”. Volgens het verhaal is een Joodse inwoner uit Wedde hier verdronken, nadat zijn paarden op hol waren geslagen. De route maakt vervolgens een rondje om de plas. In de 19de eeuw al was dit hét recreatiegebied van Winschoten met stuifduinen, bossen en strand. Halverwege is de Weddermeersterhoeve voor een stop met uitzicht over het water. De terugweg gaat dwars door de Hoorndermeeden, het boezemgebied van de Westerwoldse Aa, over een wat hoger gelegen wandelpad. Tenslotte lopen we nog even over een dijkje langs de rivier. De oudste bewoners van de burcht voerden een waar schrikbewind uit over de streek. Ook speelde het kasteeltje speelde een rol in de 80-jarige Oorlog. Nu is het een vredig kinderhotel. Als er geen kinderen zijn, mogen er ook volwassenen slapen. Deze route is te combineren met de kleine lus 2a tot een wandeling van ongeveer 12 km. 83% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 20-3-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Het is de moeite waard om een rondje om de burcht maken. Loop dan naar het toegangshek. Ga na het rondje via hetzelfde toegangshek het burchtterrein af en loop weer naar de straat. Ga RA het dorp in.
    Voor belangstellend publiek is het openbare gedeelte van de Burcht geopend van 1 april -1 oktober van woensdag t/m zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. De rondleiding kost 3 euro, inclusief koffie/thee.
  2. De 2de weg LA bij een pleintje, de Schoolstraat, kn.78. Loop langs een ijzeren kunstwerk* met bankjes. Ga RD, blijf aan de linkerkant van het plein lopen in de richting van de kerktoren.
    * Het kunstwerk verwijst naar het hoefijzerproject. Wedde ligt aan een hoefijzervormige zandrug. Langs de zandrug zijn de oude bomen zoveel mogelijk hersteld, zodat ze behouden blijven.
  3. Loop bij de toren nog steeds RD, links van de links van de middeleeuwse kerk en passeer huisnummer 13, de Schoolstraat wordt Middenweg. Achter de kerk is een kerkhof.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

4. Ga direct voorbij het kerkhof RA. Volg een paadje achter langs het kerkhof tot een verharde weg.
  5. Hier LA via een fietspad, dat langs een hoge es gaat.
  6. De 1ste weg LA, bij een bankje en een richtingaanwijzer, Swienekoge, zandweg.
  7. Volg deze weg tot bij een kruising bij kn.77. Ga hier RA bij een bankje, een houtwal. Aan de rechterhand is na ongeveer 300 meter een diepe kolk, ontstaan door een dijkdoorbraak waarschijnlijk na de St. Maartensvloed van 1686. Dit pad gaat naar de zwemplas Wedderbergen. Passeer een hekwerk + bord Wedderbergen, voorbij het hek links aanhouden.
  8. Loop langs een lager gelegen natuurterrein links, de Hoorndermeeden.. Negeer bij een betonnen paal aan de linkerkant, een pad naar links. dat afdaalt naar het natuurgebied. Ga na ongeveer 30 meter voorbij dit punt RA. Negeer even verder weer een pad naar links, loop RD en kom uit bij een zwemplas.
  9. Loop zoveel mogelijk langs het water, tegen de klok in, naderhand over het strand. Passeer een draaihek en kom uit bij de Weddermeerhoeve.
  10. Verlaat voorbij de brasserie het grindpad en houd links aan. Loop naar het strand, bij hoog water via een bruggetje, en ga RD over het strand langs de plas.
  11. Ga aan het einde van het strand RD een bospad op, en aan het einde van dit pad LA.*
  12. Loop RD. Negeer even verder een pad naar rechts met het wit-rood teken van het Noaberpad en het geel-blauw van het Westerwoldepad. Ga gewoon RD.
  13. Links is de zwem- en vis-plas zichtbaar. Weer even verder is een Y – splitsing. Rechts aanhouden bij een mountainbiketeken( een rode driehoek met twee rondjes eronder op een wit vlak), keer de plas de rug toe. Rechts is het natuurterrein de Hoorndermeeden.
  14. Na ongeveer 300 meter bij de volgende Y – splitsing weer rechts aanhouden en dan na 30 meter, bij een betonnen paal en mountainbike-teken RA afdalen naar de Hoorndermeeden.
  15. RD een gras – pad blijven volgen links van een sloot. Voorbij een dam over de sloot wordt het pad breder. Het 1ste pad naar rechts negeren.
  16. Verderop buigt het pad naar links. Ga hier met het pad mee LA.
  17. Bij een kruising van paden bij kn.77 RA, Bospad, een pad over de es dat naar het dorp Wedde gaat, in de richting van een kerk. Rechts is een ooievaarsnest en even verder een nutsgebouw. Vlak vóór een bankje RA.
  18. Ga RD over een gras-pad en kom uit bij een dijkje langs de Westerwoldse Aa. Als het heel nat weer is, kan het pad drassig zijn. Te nat of slecht gemaaid? Maak dan rechtsomkeert en volg dan tot het eindpunt het alternatief, dat onder deze routebeschrijving staat.
  19. Ga bij de Westerwoldse Aa LA, over de dijk. Volg het pad, dat naar links buigt, tot achter het voormalige gemeentehuis.
  20. Ga daar even naar links en dan naar rechts de parkeerplaats op.
  21. Voorbij het gebouw direct RA. Loop dan RD, steek de Hoofdstraat over in de richting van de Burcht, het startpunt van deze wandeling.
*De aansluiting op het Noaberpad ( pt.11).
Alternatief vanaf punt 18:
Passeer het bankje, ga RD en bij de kerk RA, de Middenweg. Aan het einde RA, de Hoofdstraat en loop naar de burcht, het startpunt van deze wandeling.

De Burcht, Hoofdweg 9, 9698 AA te Wedde. Plan Route

Parkeren kan bij de toegangspoort van de Burcht. Dit is een kleine parkeerplaats. Het is ook mogelijk om aan de overkant bij het Gemeentehuis te parkeren.

Bushalte De Burcht, Wedde.

In de tuin van de Burcht te Wedde Margriet Smeets: In de tuin van de Burcht te Wedde
Een kunstwerk bij een 150 jaar oude es Trijnie Spa: Een kunstwerk bij een 150 jaar oude es
De middeleeuwse kerktoren in Wedde Paul Hoomoedt: De middeleeuwse kerktoren in Wedde
Het kerkenpad van Wedde naar Wedderveer Margriet Smeets: Het kerkenpad van Wedde naar Wedderveer
Pas op, een diepe kolk langs het kerkenpad Margriet Smeets: Pas op, een diepe kolk langs het kerkenpad
U loopt langs de zwemplas Margriet Smeets: U loopt langs de zwemplas
Een terras aan het Weddermeer Margriet Smeets: Een terras aan het Weddermeer
Het terras aan de overkant Margriet Smeets: Het terras aan de overkant
De Hoorndermeeden in het voorjaar Margriet Smeets: De Hoorndermeeden in het voorjaar
De Hoorndermeeden in de zomer Margriet Smeets: De Hoorndermeeden in de zomer
De Westerwoldse Aa ten noorden van Wedde Margriet Smeets: De Westerwoldse Aa ten noorden van Wedde
Bijna voorjaar Margriet Smeets: Bijna voorjaar

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-1-wedde-noord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Snackbar en Eetcafé de Leeuw