Westerwolde kleine lus 8b, Sellingen te Groningen

10 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 8b, te Sellingen

Deze wandeling start bij het strand van Sellingerbeetse en de Beetser Plas of Koele en gaat langs de zandplas naar de bossen van Jipsingboertange via het ontgonnen veengebied. De terugweg gaat via het Beetser bos. In het veen zijn veel rechte lijnen, maar er zijn ook houtwallen en zandwegen overgebleven. Vroeger was dit moeras dat een eeuw geleden is ontgonnen door werklozen. Cees Stolk heeft dit zware leven beschreven in De Hel van Jipsinghuizen. Bossen, houtwallen, zandplassen en zandwegen met weidse uitzichten over het in cultuur gebrachte land, dit is het decor van het overgangsgebied tussen zand en veen, natuur en landbouw, bezongen door Ede Staal in "Mien eerdappellaand". De arbeiders van de werkverschaffing die in de jaren 30 van de vorige eeuw onderdak kregen in Kamp de Beetse, waren minder blij met de ontginningen. Het kamp is te bezoeken en er zijn rondleidingen Voor meer informatie : Kamp de Beetse Sellingen In het seizoen is er bij mooi weer op het strand een kiosk met toiletten. 86% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 9-12-2016, laatst bijgewerkt op: 26-2-2024

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

Advies : Print of download de topografische kaart om bij het alternatief van punt 20 de looprichting te kunnen bepalen.

1. Loop over de parkeerplaats bij het strand van Sellingerbeetse langs een fietsenstalling naar het strand. Hier LA en direct daarna het eerste bospaadje weer LA.
  2. Loop zoveel mogelijk langs de plas ( aan de rechterhand ). Er zijn hier heel veel kleine paadjes en sommige paadjes lopen dood op de plas. Hier volgt een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving om niet te verdwalen.
  3. Passeer na ongeveer 5 minuten lopen een bankje aan het water bij een splitsing van paden.
  4. Houd voorbij het bankje rechts aan en loop nog steeds langs het water. Volg het geel-blauwe merkteken. Houd even verder bij een splitsing links aan en volg het merkteken.
  5. Loop met een mooi uitzicht over de plas door tot de T – splitsing.
  6. Ga daar RA en daarna gewoon RD blijven lopen tot het einde. Negeer verderop het geel-blauwe merkteken. Ga nog steeds RD.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

5. Loop met een mooi uitzicht over de plas door tot de T – splitsing.
  7. Ga aan het einde van het pad RA, fietspad met brede zandweg bij een zandafgraving.
  8. Passeer even verder een bankje. Blijf het fietspad volgen, ook als dat LA gaat bij kn.81 naar kn.58, Bontzandoogje, fietspad met gras-pad. Aan de linkerkant is tussen de bomen af en toe de zandwinningsplas zichtbaar.
  9. Aan het einde RA, Zevenmeersveenweg, asfaltweg, bij ANWB – paddenstoel 24624 en kn.58 naar kn.59. Loop in de richting van een bos aan de linkerhand.
  10. Bij het bos, 1ste bospad LA, daarna bij kn.59 het 1ste bospad RA, een breed gras -pad.
  11. Aan het einde bij het fietspad, LA over het fietspad, dat een haakse bocht naar rechts en vrijwel direct erna een haakse bocht naar links maakt. *Negeer nu de wandelmerktekens.
    *Februari ’24: Het ven bij punt 14 was buiten zijn oevers getreden. Het pad langs het ven was overstroomd. Omdat ik wist waar het pad lag ben ik maar gewoon doorgelopen, maar ondanks mijn hoge schoenen kreeg ik natte voeten, nog nooit gebeurd. Het is mogelijk om gewoon van kn.59 naar kn.60 te lopen, ook mooi. Ga verder bij punt 18. Zie de blauwe lijn op de kaart.
  12. Ga daar direct LA, een smal bospad dat links van en parallel aan het fietspad loopt.
  13. Houd bij een splitsing rechts aan en ga bij een kruising RA in de richting van het fietspad.
  14. Steek het fietspad over en ga bij een kruising RD. Even verder is aan de rechterhand een open plek met een ven en een bankje.
  15. Passeer het bankje en ga RD. Bij de volgende kruising nog eens RD en bij de kruising daarna ook.
  16. Vlak voor de bebouwing bij een kruising weer RD en even verder het pad naar rechts blijven volgen.
  17. Bij T -splitsing LA. Loop naar het einde van het bos.
  18. Bij de weg RA. Loop het dorp Jipsingboertange uit via een asfaltweg met bomen aan weerszijden. Passeer kn.60. Ga RD naar kn.82.
  19. Bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij ANWB – paddenstoel 24625 RD, de Bosweg. Dit is een zandweg tussen bomen en bosjes.
    Links is, 800 meter verder, op Zevenmeersveenweg 10 het voormalige werkkamp de Beetse, waar van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld werden om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die uiteindelijk naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp, bezoek de website voor openingstijden. www.kampdebeetse.wordpress.com
  20. Ga na ongeveer 800 meter bij kn.82 en een kruising van paden RA naar kn.81, een brede zandweg door het veld.
  21. Loop in de richting van de zandafgraving van punt 7.*
    *Het is ook mogelijk om voorbij het bankje naar links te gaan door een klaphek in de richting van de plas naar een strand. Loop voorbij het hek ongeveer 50 meter RD en ga dan naar rechts in de richting van het bos. Daar is een doorgang naar het pad van punt 6. Ga daarna RD het bos in en ga verder bij punt 24. Bekijk hiervoor de oranje lijn op de kaart. De plas is helaas niet meer zo groot, omdat er zonnepanelen in zijn gebouwd, maar het uitzicht is nog steeds mooi op die plek.
  22. Ga even voorbij de ingang van de zandafgraving LA, het voetpad van Staatsbosbeheer van punt 6.
  23. Ga na ongeveer 50 meter het 2de bospad RA.
  24. Ga hierna het 1ste pad LA en loop door tot een open plek. Hier buigt het pad naar links en vervolgens weer naar rechts om de wat lager gelegen plek heen.
  25. Houd nu telkens rechts aan tot bij een fietspad met gras- pad en ga LA het fietspad op.
  26. Neem ongeveer 40 meter vóór het einde van het fietspad een paadje schuin naar links. Een mountainbike-pad, geen probleem, het is hier bijna altijd heel rustig.*
    * Het is ook mogelijk om RD te lopen tot het einde van het fietspad, ga daar dan LA en kom uit bij de parkeerplaats.
  27. Aan het einde RA bij kn.85 in de richting van een slagboom.
  28. Ga na de slagboom LA over een klinkerpad om weer bij het strand te komen. Bij mooi strandweer is helemaal rechts op het strand Kiosk de Beetse met toiletten open.

Parkeerplaats bij het strand van Sellingerbeetse, Beetserweg 68, 9551 VH te Sellingen. Plan Route

Er rijdt geen bus door Sellingerbeetse. Wel rijdt er 8 x per dag een buurtbus vanaf het gemeentehuis in Sellingen naar Jipsingboertange. U kunt dan uitstappen bij het buurthuis, hoek Jiposingboertangerweg / Bosweg en de wandeling beginnen bij punt 19, de Bosweg. De buurtbus rijdt van maandag tot en met vrijdag, zaterdag beperkt en niet op zondag en tijdens de schoolvakanties.

Het blauwe water Annie Hoomoedt: Het blauwe water
Het strand van Sellingerbeetse in de winter Margriet Smeets: Het strand van Sellingerbeetse in de winter
Dezelfde plek in de zomer Margriet Smeets: Dezelfde plek in de zomer
De ondergaande zon en de Beetserplas Margriet Smeets: De ondergaande zon en de Beetserplas
Avondrood Margriet Smeets: Avondrood
Uitzicht op het strand bij Sellingerbeetse Margriet Smeets: Uitzicht op het strand bij Sellingerbeetse
Bontzandoogje Margriet Smeets: Bontzandoogje
Een open plek in het Jipsingboertanger bos Margriet Smeets: Een open plek in het Jipsingboertanger bos
In het bos van Jipsingboertange Margriet Smeets: In het bos van Jipsingboertange
Een open plek in het bos van de Beetse Margriet Smeets: Een open plek in het bos van de Beetse

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-8b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Kiosk de Beetse, op het strand.