Westerwolde kleine lus 6a, Sellingen te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 6a, te Sellingen

Deze wandeling start bij de Hof van Sellingen en volgt de loop van de Ruiten Aa vanaf het Theater van de Natuur tot het es-gehucht Ter Borg. Daar is een pad door het bos en vlak langs de rivier. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt is een bijzondere kijkheuvel, het Theater van de Natuur, ontstaan tussen 1994 en 2014. Elk jaar kwam er een stenen traptrede bij met een gedicht van een bekende Nederlander. Kees Stip opende het kunstwerk met het gedicht Waterlandschap, dat is te lezen onder de routebeschrijving én op een traptrede. Op de heuvel staat een kunstwerk van Adriaan Nette, een toneelkader.om zelf het zicht op het landschap te bepalen. Er zijn ook zitplaatsen in het theater in de vorm van een stenen bank.. Via het es-gehucht Ter Borg, een geliefde plek van fotografen en schilders vanwege de monumentale boerderijen, gaat de route weer terug naar Dorpsstraat 8. . Een alternatief startpunt : Kopje Genieten in het bos aan de Dennenweg. 46% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 14-10-2016, laatst bijgewerkt op: 3-1-2024

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Ga met de rug naar de VBT en de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, RA.
    De huisnummers lopen op. Loop door tot nummer 20. Daar staat het standbeeld van Heksje Hasje. Haar legende is te lezen op de website van de verhalenbank.
  2. Steek hier de Dorpsstraat over, loop heel even terug en ga dan de 1ste straat RA, de Noordesweg op.
  3. Passeer het plaatsnaambord einde Sellingen en ga even verder bij het 1ste pad RA, een houtwal van Staatsbosbeheer, die achter het dorp loopt.
  4. Het pad over de houtwal kronkelt. Ga na een duidelijke bocht naar rechts LA, een maai-pad langs een sloot. Het is mogelijk om zowel links als rechts van de sloot te lopen. Het linker pad is meestal goed gemaaid (januari 2024).
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Ga met de rug naar de VBT en de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, RA.
  5. Aan het eind LA, asfaltweg. Doodlopende weg naar rechts negeren en de Schapendriftsweg blijven volgen.
  6. Bij de Y-splitsingen 2x links aanhouden. Negeer even verderop bij een picknickbank de weg naar links. Hier bij kn.10 gaat de Schapendrifsweg over in de Zevenmeersveenweg. Loop in de richting van de brug over de Ruiten Aa.
  7. Ga de brug over en loop tot de kruising. Ga hier LA, Dennenweg, een klinkerweg.
  8. Passeer kn.2 en loop langs een bord dat wijst naar restaurant de Ruiten Aa en camping de Bronzen Eik. Ga vlak vóór het wildrooster RA. Pad met slagboom.
  9. Negeer de paden naar rechts en loop rondom het heideveld. Passeer een bankje. Ga voorbij een ven links bij een kruising van paden LA. Hier staan wandelmerktekens.
  10. Volg de merktekens rondom het ven, er staat een bankje.
  11. Steek aan het einde van het pad schuin naar links de klinkerweg over en ga daar een pad op in de richting van een stenen trap met daarboven op een kunstmatige heuvel: het Theater van de Natuur.
    De traptreden zijn voorzien van gedichten. Boven op de heuvel staat een draaibaar toneelkader. Het uitzicht kan zo op verschillende manieren bekeken worden. Er staat ook een natuurstenen bank voor de toeschouwers.
  12. Ga met het gezicht naar de trap RA. Volg het pad rechts van het water.
  13. Na een poosje, voorbij een grondwaterpeilmeter, is rechts het gebouw van Kopje Genieten aan de Dennenweg.
  14. Loop verder langs het water in de richting van een brug. Laat de brug links liggen en ga RD, een paadje rechts van de Ruiten Aa.
  15. Steek aan het einde een asfaltweg over en ga RD, nog steeds over een pad rechts van het water.
  16. Vervolg het pad langs de Ruiten Aa nog ongeveer 1 km, halverwege is een voetgangersbrug over een dode rivierarm, loop nog steeds rechts van de Ruiten Aa tot bij een autobrug.
  17. Ga hier LA over de brug. Dit is het es-gehucht Ter Borg. *
  18. Passeer kn.5 en loop via een klinkerweg door Ter Borg met een schaapkooi uit de 18de eeuw, monumentale boerderijen en een rentenierswoning. Bijna aan het einde van de weg is er aan de rechterhand een infopaneel. Even verder is links een picknicktafel.
  19. Aan het einde de N 976 oversteken, LA over het fietspad.
  20. Passeer even verder kn.6, ga nog steeds RD over het fietspad.
  21. Loop nu terug naar Sellingen. In het dorp zijn wat horecagelegenheden en winkels. Even verder voorbij de supermarkt is het startpunt, Dorpsstraat 8, tegenover het gemeentehuis.
Waterlandschap van Kees Stip: te lezen op de 1ste trede van het Theater van de Natuur.
Hier bepalen
linialen
van kanalen
niet de loop
levend water
komt en gaat er
nu en later
is er hoop.
* Punt 17: Hier is de aansluiting op Lus 8 Sellingen West.

Meer informatie over Heksje Hasje

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Deze wandeling kan ook worden gestart bij Kopje Genieten, Dennenweg 1A, 9551 VJ Sellingen: loop dan vanaf het gebouw naar de Ruiten Aa door bij de wandelwegwijzer de gele paaltjes route van Staatsbosbeheer te volgen. Ga bij het water RA en ga verder bij punt 13.

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen

De Vereniging Bevordering Toerisme Margriet Smeets: De Vereniging Bevordering Toerisme
U verlaat Sellingen Paul Hoomoedt: U verlaat Sellingen
De dalgronden langs de Ruiten Aa Paul Hoomoedt: De dalgronden langs de Ruiten Aa
Het ven bij het Theater van de Natuur Margriet Smeets: Het ven bij het Theater van de Natuur
Een voorstelling Margriet Smeets: Een voorstelling
De grondwaterpeilmeter bij de Noordmee Margriet Smeets: De grondwaterpeilmeter bij de Noordmee
De Wijvebrug bij Sellingen Margriet Smeets: De Wijvebrug bij Sellingen
De Ruiten Aa vanaf de Wijvebrug Margriet Smeets: De Ruiten Aa vanaf de Wijvebrug
De schaapskooi uit de 17de eeuw Paul Hoomoedt: De schaapskooi uit de 17de eeuw
Huis de Slangenborg in Ter Borg Margriet Smeets: Huis de Slangenborg in Ter Borg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-6a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Restaurant Bruut

Zevenmeersveenweg 1
9551 VT Sellingen

1. Gijs en Margriet Smeets. 3 januari 2024 om 17:24

Op Nieuwjaarsdag hebben we deze korte route gecontroleerd. We waren nieuwsgierig naar de waterstand en de begaanbaarheid van de paden vlak langs de Ruiten Aa. De nattigheid viel heel erg mee. Bij de houtwal achter het dorp (punt 4) is wel een flinke boom omgewaaid. We zijn er overheen geklommen. Je kon wel via de akker omlopen, maar die was ons te drassig. Het pad voorbij het Theater van de Natuur was drassig, maar dat pad is altijd drassig bij nattigheid. Het grasveld ernaast ligt hoger en was beter begaanbaar. Het pad langs de Aa ( 15 en 16 ) was onverwacht droog. De oever is daar vrij hoog. Wel is ook daar een boom gesneuveld. (zie de bijgaande foto), maar dat is volgens ons al langer geleden. Alles was keurig opgeruimd. Kortom: Goed beloopbaar en de hond mag overal mee. Op de paden van Staatsbosbeheer wel aangelijnd.

2. Rianda 5 april 2017 om 08:39

Leuke route en zeer goed beschreven. En wat leuk dat wij de makers van deze tocht mochten ontmoeten tijdens de wandeling!