Westerwolde kleine lus 4a, Smeerling te Groningen

8 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 4a, te Smeerling

De start van de wandeling is in het beschermde dorpsgezicht Smeerling. De route gaat door het beekdal van de Ruiten Aa, het Metbroekbos en Ellersinghuizen. Smeerling telt acht monumentale boerderijen. In een ervan, Gasterij Natuurlijk Smeerling, is door het glazen plafond de dakconstructie te zien. We lopen door het Metbroekbos en het Eemboerveld, het gebied van de Lakenvelders, en langs het Ellersinghuizerveld, nat en golvend, met plassen in de lagere delen. De terugweg biedt uitzicht over het dal van de Ruiten Aa. Op de essen langs het belevings-pad wordt graan verbouwd zonder chemische middelen, zodat er ook akkerkruiden groeien. Vóór de storm van 1972 werd het hout in het Metbroekbos gebruikt als geriefhout. Sindsdien kan het bos zijn gang gaan. Dat is fijn voor insecten, vogels en paddenstoelen. 69% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 2-10-2016, laatst bijgewerkt op: 22-2-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Op de parkeerplaats is een uitzichtpunt over het nieuwe natuurterrein, het Ellersinghuizerveld. Ga niet terug naar de weg, maar loop naar het uitzichtpunt op het parkeerterrein en ga voor het uitzichtpunt LA, een voetpad dat naar de weg leidt.
  2. Ga bij de weg RA, passeer een brug over de Ruiten Aa en loop voorbij de brug RD over de weg of over het gras-pad langs het Ellersinghuizerveld.
  3. Ga na ongeveer 400 meter LA door een klaphek, kn.95, er staan hier allerlei merktekens, honden aan de lijn.*
    *Soms is dit pad afgesloten, omdat er dan een stier in het veld loopt om voor nakomelingen te zorgen. Loop dan gewoon RD, de Eemboerveldweg gaat over in de Beneden Markeweg, tot het kruispunt met de Harpelerweg en ga verder bij punt 12.
  4. Volg dit pad in het bos tot het volgende klaphek. Er staan hier twee bankjes : een voor Nour die op jonge leeftijd is overleden en ’n Meroakel Stee volgens Jan Bolt.
  5. Ga aan het einde het klaphek door en ga RA, kn.74.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

5. Ga aan het einde het klaphek door en ga RA, kn.74.
  6. Houd verderop rechts aan. Even verder is aan de rechterkant kn.24.
  7. Ga hier RA en volg het bospad van Natuurmonumenten.
  8. Ga het 1ste pad RA, hier staat het merkteken van Natuurmonumenten en het wit-rood van het Noaberpad.
  9. Ga aan het einde van dit pad LA, houd een paar meter verder links aan en volg de merktekens in de richting van een klaphek, het begin van het J.Hemerikpad, honden aan de lijn.
  10. Ga het klaphek door en volg het pad RD. Bijna aan het einde is links een huis en rechts een ven.
  11. Ga aan het einde een klaphek door en ga LA. Even verder bij huisnummer 1 wordt het de Beneden Markeweg.
  12. Ga bij de kruising met de Harpelerweg RD, de Beneden Markeweg, een breed half verhard pad.
  13. Aan het einde LA bij kn.59, de Dikke Eikweg.
  14. Aan het einde LA, de Harpelerweg, een klinkerweg.
  15. 1ste weg RA, de Winselweg, bij een paddenstoel, richting Vlagtwedde, een fietspad met een half verharde weg. Verderop wordt de half verharde weg een zandweg.
  16. Ga bij kn.93 nog steeds RD tot een sluisje midden in het veld. Hier is een informatiepaneel over de geschiedenis van de Ruiten Aa en een bankje.
  17. Ga hier bij kn.23 LA over de brug en direct RA, een smal bospad.
  18. Ga aan het einde RA. Dit is hetzelfde pad als bij punt 5, maar dan in omgekeerde richting en ga nu bij kn.74 RD.
  19. Ga ook RD bij kn.92.*
    *Voor een mooi uitzichtpunt, ga hier even RA en weer terug, er staat een ligstoel, er is een infopaneel en het pad gaat naar een brug over de Ruiten Aa waar vistrappen zichtbaar zijn.
  20. Loop RD tot een brug over de Ruiten Aa met doorwaadbare plaats.*
    *Ga om de route ongeveer 800 meter in te korten voorbij de brug LA over een betonnen voetpad en steek aan het einde de weg over om bij het beginpunt te komen.
  21. Ga voorbij de brug RD om nog even door te lopen naar het dorp Smeerling met horeca.
  22. Ga aan het einde bij een ANWB wegwijzer RA. Op nr. 15 links is de boerderij van Natuurmonumenten met horeca.
  23. Ga bij kn.38 naar het parkeerterrein en volg het voetpad naar rechts gaat. Dit is een betonnen voetpad, het beleef-pad van Natuurmonumenten. Links is het dal van de Ruiten Aa en rechts is een es die op een natuurlijke manier wordt bebouwd.
  24. Ga bij een kruising van paden RD over het betonnen voetpad en steek aan het einde de weg over om bij het beginpunt te komen.

Parkeerplaats Natuurmonumenten Eemboerveldweg, Eemboerveldweg, 9591 te Smeerling. Plan Route

Bushalte Smeerling, Onstwedde. Aanlooproute: Loop vanuit de bushalte naar de zijweg met fietswegwijzerbord. Volg deze zijweg naar boerderij nr. 15 van Natuurmonumenten met horeca. Vervolgens voorbij deze boerderij ter hoogte van ANWB wegwijzer LA, start bij regel 23 van de routebeschrijving.

Zicht op Smeerling Margriet Smeets: Zicht op Smeerling
Een boerderij van Natuurmonumenten in Smeerling Margriet Smeets: Een boerderij van Natuurmonumenten in Smeerling
Een pad langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: Een pad langs de Ruiten Aa
Uitzicht over het dal bij Smeerling Margriet Smeets: Uitzicht over het dal bij Smeerling
Uitzicht vanaf het belevings-pad Els Beelen: Uitzicht vanaf het belevings-pad
Een doorwaadbare plaats met brug Margriet Smeets: Een doorwaadbare plaats met brug
De Ruiten Aa bij het belevings-pad Els Beelen: De Ruiten Aa bij het belevings-pad
Dode bomen blijven staan in het Metbroekbos Margriet Smeets: Dode bomen blijven staan in het Metbroekbos
Een kudde Lakenvelders in het Eemboerveld Margriet Smeets: Een kudde Lakenvelders in het Eemboerveld
Uitrusten in het Metbroekbos Els Beelen: Uitrusten in het Metbroekbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-4a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.