Westerwolde kleine lus 2b, Veele, Vlagtwedde te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 2b, Veele, te Vlagtwedde

Deze wandeling start in Veele, Vlagtwedde, bij bakkerij Leta. We lopen door de Boermarke Essen en Aa’s ofwel de buurtschappen Wessinghuizen, Höfte, Oud Veele en Veele. De term boermarke dateert uit de middeleeuwen Het is een zelfbestuur door boeren. De bewoners hebben een stichting opgericht met die naam. Een interessante korte wandeling voor liefhebbers van natuur, cultuurhistorie en kunst. De kunst is vooral te vinden in het “luchtkuuroord” Wessinghuizen. Hier staat de Skyline, een kunstwerk dat door de golvingen het landschap symboliseert en we lopen langs Artphy ofwel de blauwe kathedraal, een kunsthal met beeldentuin. We hebben een extra ommetje van een km. door een deel van de beeldentuin op de GPS gezet en in de routebeschrijvong opgenomen. Op de kaart is dat de blauwe lijn. Interessant is het project Essentie Veeleresch. Hier staat een kunstwerk van Agnes Spruyt. Deze es wordt op klassieke natuur-inclusieve manier bewerkt. In het seizoen is dit gebied een lust voor het oog. Hier is via een QR-code informatie over de bebouwing en een rondwandeling over de essen te downloaden. Dit is een eeuwenoud en vrijwel onaangetast gebied. Via een aantal houtwallen en een klein ommetje langs de Ruiten Aa komen we in “het luchtkuuroord” Wessinghuizen. In de 14de eeuw is er in de gerechtelijke archieven al melding gemaakt van een Wessinghuizer in verband met de moord op de burchtheer van Wedde. In Höfte is in 2016 een uitkijktoren gebouwd, niet zo hoog, maar hoog genoeg om het beekdallandschap te overzien. Oud Veele is gewoon mooi, om stil van te worden. 67% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 26-9-2016, laatst bijgewerkt op: 24-1-2024

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Start bij Bakkerij Leta, ga met de rug tegenover de ingang van de winkel LA en loop in de richting van een viaduct over de provinciale weg.
  2. Ga even verder tegenover het viaduct LA, een houtwal op.
  3. Ga aan het einde van dit pad rechts om de sloot heen (RA, 2 x LA over een dam en dan RA). Vervolg de weg over de houtwal.
  4. Op een kruising van paden, bij een bankje RD, een pad tussen een akker en een houtwal. Loop door tot bij een asfaltweg en een kruising.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

2. Ga even verder tegenover het viaduct LA, een houtwal op.
  5. Hier RA, de Meienweg, richting de Giezelbaarg.*
    *Om naar de Giezelbaarg te lopen, ga dan bij het volgende punt niet LA, maar nog zo’n 300 meter RD heen en ga op de terugweg na 300 meter RA bij het pad van SBB van het volgende punt.
  6. Even voorbij het huis gaat de weg over in een fietspad + zandweg. Ga daarna het 1ste pad LA, een pad van Staatsbosbeheer dat naar de Ruiten Aa loopt.
  7. Volg nu even het wit – rode teken van het Noaberpad. Loop door tot het water, de Ruiten Aa. Ga daar LA langs het water en loop door tot een asfaltweg bij een brug.
  8. RA de weg op en over de Engelkensbrug. Negeer nu het teken van het Noaberpad en ga RD. Dit is het “luchtkuuroord” Wessinghuizen. Even verder is rechts een kunstwerk, het Marketeken, de Skyline van Wessinghuizen, tevens zitbank.
    Deze ontmoetingsplaats verwijst naar de aanwezigheid van de 3 A – beken : de Ruiten Aa, de Mussel Aa en de Westerwoldse Aa.
  9. Voorbij dit kunstwerk RA, de Kempkebosweg. Op nr.2 is rechts net voorbij een bosje een kunsthal Artphy.
  10. Ga daar RA, de oprit naar de kunsthal op en ga tegenover het huis/de galerie het 1ste pad LA* Dit smalle pad is in de winter of de herfst soms moeilijk te vinden.
    * Ten noorden van dit bos is een weide met kunstwerken, o.a. een zwanenkring
    en iets verderop staan ook wat kunstwerken langs de weg. Houd voor een extra
    ommetje van 1 km. 2x rechts aan en ga vervolgens RD tot een open plek met
    beelden, ga daar LA en maak een ommetje door de wei rondom een poel en kom
    weer ongeveer op dezelfde plek uit, ga daar LA en even verder bij een
    T-splitsing weer LA, kom uit op de weg en ga daar ook LA. Ga RA tegenover
    een parkeerplaats met wandelwegwijzers. Ga verder bij punt 13. Dit is de
    blauwe lijn op de kaart.
  11. Houd bij een splitsing rechts aan en ga daarna het 1ste pad LA, ga een bruggetje over en kom uit op de parkeerplaats van Artphy met wandelwegwijzers en loop naar de weg.
  12. Ga hier min of meer RD.
  13. Volg een smal paadje, met een paars paaltje, rechts van een akker. Dit pad komt uit bij een voetgangersbrug. Voorbij de brug loopt het pad in de rondte over een houtwal achter langs wat boerderijen.
  14. Aan het einde RA, een verharde weg. Negeer onderweg het paarse paaltje en blijf RD lopen.
  15. Voorbij het bord Höfte en voor huisnummer 12, 1ste weg LA, een half verharde weg. die overgaat in een betonnen fietspad met zandpad. Volg het fietspad. Er is een bankje.
  16. Ga op het punt waar het pad naar links buigt RD, in de richting van een uitkijktoren. Het is de moeite waard om even het uitzicht te bewonderen.
    De uitkijktoren staat daar sinds juli 2016. Het is een gift van de Lionsclub aan Staatsbosbeheer.
  17. Loop terug naar het fietspad en ga RA.
  18. Volg het pad in de richting van een brug over de Mussel Aa, passeer voorbij de brug kn.83. Ga dan verder over het fietspad of de zandweg tot de Jaskamperweg. Dit wordt een asfaltweg.
  19. Bij kn.36 rechts aanhouden en doorlopen tot een brug..
    Op dit punt staat een infobord over het project Essentie Veeleresch met een kunstwerk van Agnes Struik. Hier begint en eindigt een rondje over de es van 2,7 km. Het rondje is met een QR-code te downloaden.
  20. Ga bij kn.82 RD over de brug.
    Bij dit punt is de aansluiting met Westerwolde lus 3, Smeerling Noord.
  21. Ga bij ANWB-paal 70837-1 RA, richting Vlagtwedde.
  22. Aan de linkerkant van de weg woonde op nr. 12 van 1977 tot 1982 oud-politicus en medeoprichter van PROVO Roel van Duijn. Passeer het bord Oud Veele. En ga vervolgens de 1ste weg RA, de Oeleweg.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  23. Dit pad lijkt op een oprit naar een huis. Vóór het huis gaat het pad naar links. Ga hier ook naar links met het brede gras-pad mee.
  24. Blijf het rondlopende pad volgen, negeer het pad naar rechts en loop langs een huis. Hier wordt de weg half verhard.
  25. Aan het einde RA en loop voorbij het plaatsnaambord Veele en kn.80.
  26. Aan het einde van de weg is links bakkerij Leta. Ga hier LA, Dit is het eindpunt de wandeling.

Bakkerij Leta, Wedderstraat 73, 9541 VM te Vlagtwedde. Plan Route

Bushalte Veelerweg, Veele.
Loop even in noordelijke richting naar de hoek Wedderstrat /Veelerweg. Hier is bakkerij Leta op nummer 73, de start van deze wandeling.

Een houtwal bij Veele Margriet Smeets: Een houtwal bij Veele
Pad langs de Ruiten Aa in Wessinghuizen Margriet Smeets: Pad langs de Ruiten Aa in Wessinghuizen
Wesssinghuizen en de Ruiten Aa Margriet Smeets: Wesssinghuizen en de Ruiten Aa
Wandelen in schone lucht Paul Hoomoedt: Wandelen in schone lucht
Een bijzondere zitbank in Wessinghuizen Margriet Smeets: Een bijzondere zitbank in Wessinghuizen
Een van de zwanenbeelden in de wei Artpy: Een van de zwanenbeelden in de wei
Een boerderij in Wessinghuizen Margriet Smeets: Een boerderij in Wessinghuizen
Richting Veele vanaf de uitkijktoren Margriet Smeets: Richting Veele vanaf de uitkijktoren
De Mussel Aa Margriet Smeets: De Mussel Aa
Een kunstwerk van Agnes Spruyt Margriet Smeets: Een kunstwerk van Agnes Spruyt
Over de Oude Loop bij Veele Paul Hoomoedt: Over de Oude Loop bij Veele

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-2b-veele.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Gijs en Margriet Smeets. 24 januari 2024 om 10:17

Afgelopen maandag hebben we deze route gecontroleerd op nattigheid. Dat viel erg mee.
    Zelfs in Wesssinghuizen langs de Ruiten Aa en rond kunstgalerie Artphy waren de paden en de beelden-wei goed begaanbaar. Een beetje modderig hier en daar, maar dat hoort bij de tijd van het jaar. Hier en daar hadden de Giezelbergblazers een pak stro verspreid. Dat was zeer comfortabel. Hierbij een foto van de kraaien langs de weg.