Westerwolde kleine lus 2a, Wedde, Wedde te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 2a, Wedde, te Wedde

Deze wandeling start in Wedde bij de Burcht en volgt een pad stroomopwaarts langs de Westerwoldse Aa. Later, aan de andere oever, lopen we langs de Ruiten Aa naar de Giezelbaarg of Geselberg. De terugweg gaat via het Karel Schenkpad, een van de vele houtwallen in deze streek. In de middeleeuwen was er bij de Giezelbaarg een galgenveld. De machthebbers op de Burcht voerden lange tijd een oorlogszuchtig schrikbewind uit over de bevolking. Er werd “recht” gesproken en de veroordeelden werden hier gehangen. Op een steen is deze wrede geschiedenis te lezen. In de Ruiten Aa zijn met financiële steun van o.a. de Waddenvereniging vistrappen en meanders aangebracht. Zo heeft de rivier zijn natuurlijke loop van voor 1960 teruggekregen. De burcht heeft een aardige tuin, die vrij toegankelijk is. Het hek wel sluiten. Anders verdwijnen de pauwen!. Het kinderkasteel achter in de tuin getuigt van de huidige vredige bestemming: een kinderhotel. 80% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 26-9-2016, laatst bijgewerkt op: 6-9-2021

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er weleens iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Het is aardig om een rondje door de tuin van de Burcht te maken. Ga hiervoor naar de toegangspoort aan de hoofdweg en maak een rondje door de tuin.
    Voor belangstellend publiek is het openbare gedeelte van de Burcht geopend van 1 april -1 oktober van woensdag t/m zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. De rondleiding kost 3 euro, inclusief koffie/thee.
  2. Kom na dit rondje weer uit bij dezelfde toegangspoort. Loop weer naar de hoofdstraat en ga LA, loop voor het gemeentehuis langs het dorp uit, in de richting van een brug over de Westerwoldse Aa.
    PAS OP :Voor degenen die de auto geparkeerd hebben naast het gemeentehuis en die niet over het burchtterrein lopen: ga vanaf die parkeerplaats RA het dorp uit, voor het gemeentehuis langs in de richting van een brug over de Westerwoldse Aa.
  3. Ga voorbij de brug over de Westerwoldse Aa de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  4. Eerste pad bij een wit-rood merkteken LA langs een slagboom in de richting van een huisje van het waterschap.
  5. Aan de linkerkant van het huisje de dijk op. De dijk biedt uitzicht op de burcht.
  6. Hier RA. Loop een flink eind, bijna 1 km. langs de Westerwoldse Aa, die hier ook wel het Veelerdiep wordt genoemd. Loop langs een voormalig sluisje met bruggetje, kn.81. Ga niet het sluisje over, maar ga RD en vervolg het pad langs de Aa, dat even verder naar rechts buigt.
  7. Bij een hoogholtje, een hoge houten voetgangersbrug, LA over het bruggetje. Dit is het punt waar de Ruiten Aa uitkomt in de Westerwoldse Aa.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

3. Ga voorbij de brug over de Westerwoldse Aa de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  8. Volg een pad naar rechts langs de meanders van de Ruiten Aa. Er zijn op verscheidene plaatsen vistrappen aangebracht.
  9. Het pad buigt naar links bij een paaltje met een rode kop en het wit-rood van het Noaberpad. Keer hier de Ruiten Aa de rug toe en loop in de richting van een verhoging in het veld, de Giezelbaarg.
  10. Op een gedenkteken is te lezen hoeveel mensen, voornamelijk vrouwen, hier verbrand zijn tussen 1587 en 1597. Lees vooral ook de laatste gruwelijke mededeling. Het is mogelijk om even heen en weer over de berg te lopen.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  11. Laat de Giezelbaarg links liggen en blijf RD lopen. Na de kruising met de Westerweg nog steeds RD, Meienweg.
  12. Dit is een breed zandpad met fietspad. Negeer even verder een pad naar rechts en ga daarna bijna aan het einde van het fietspad vóór een huis rechts LA, een pad tussen twee rijen bomen.
  13. Het bospad loopt even later door de velden. Ga aan het einde gewoon RD, een pad tussen 2 boerderijen door.
  14. Dit pad komt uit bij de ventweg langs de N368. LA. Hier is een bushalte.
  15. Loop even langs de ventweg tot de 1ste weg links, de Westerweg.
  16. Ga daar LA en direct weer RA, tussen een bankje en een muurtje van baksteen, en ga een pad op rechts van het water.
  17. Ga na 360 meter, als het pad niet meer langs de ventweg loopt, naar rechts omhoog de houtwal op via een klein paadje en ga op de houtwal LA. Geen probleem, als het paadje niet te vinden is. Er zijn even verder nog twee mogelijkheden om op de houtwal te komen.
  18. Loop dit pad helemaal af, eerst tussen de bomen, daarna over de weilanden en tenslotte in de bebouwde kom van Wedde.
  19. Aan het einde van de weg LA bij Snackbar en Eetcafé de Leeuw, tevens folderpost voor Tourist Info Westerwolde, om terug te keren naar het startpunt, de Burcht te Wedde.

De Burcht, Hoofdweg 9, 9698 AA te Wedde. Plan Route

Parkeren kan bij de toegangspoort van de Burcht. Dit is een kleine parkeerplaats. Het is ook mogelijk om aan de overkant bij het Gemeentehuis te parkeren.

Bushalte De Burcht, Wedde.

De oude en de kinderburcht te Wedde Margriet Smeets: De oude en de kinderburcht te Wedde
Even uitrusten bij de Burcht te Wedde.. Margriet Smeets: Even uitrusten bij de Burcht te Wedde..
Langs de Westerwoldse Aa Paul Hoomoedt: Langs de Westerwoldse Aa
En langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: En langs de Ruiten Aa
Uitrusten bij de Giezelbaarg Paul Hoomoedt: Uitrusten bij de Giezelbaarg
De poort van Westerwolde Margriet Smeets: De poort van Westerwolde
De Giezelbaarg gezien vanaf de Westerweg Margriet Smeets: De Giezelbaarg gezien vanaf de Westerweg
Het pad terug naar Wedde Margriet Smeets: Het pad terug naar Wedde
In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling Margriet Smeets: In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling
Terug bij de burcht Margriet Smeets: Terug bij de burcht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-2a-wedde.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Burcht te Wedde, tijdelijk gesloten

Hoofdweg 7
9698 A Wedde

Snackbar en Eetcafé de Leeuw