Westerwolde grote Lus 8a-b, Sellingen te Groningen

19 km Wandelroute Westerwolde grote Lus 8a-b, te Sellingen

Deze wandeling start bij de Hof van Sellingen en gaat naar de bossen en heide van Sellingen, Ter Borg en Jipsingboertange en langs de zandplas bij Sellingerbeetse, in de volksmond de Beetser Koele. Dit is een combinatie van de lussen 8 en 8a. Lus 8a is in omgekeerde richting beschreven. Voor degenen die lus 8 al gelopen hebben: alleen het rondje over de hei verschilt. De heide is niet toegankelijk voor honden. Bij de punten 36 en 40 is een alternatieve en verkorte route voor honden beschreven, de blauwe lijnen op de kaart.
In de reliëfrijke natuurgebieden met bossen, heide, vennen, essen, tangen of dekzandruggen en houtwallen kronkelen de paden. Aan de andere kant zijn de rechte lijnen van de in de jaren 30 van de vorige eeuw ontgonnen heide. Daar zijn gelukkig nog veel zandwegen, dat is fijn voor de wandelaars. Via de bossen lopen we naar het blauwe water van een zandwinningsplas, nu het domein van zwemmers, zonaanbidders, wandelaars en fietsers. Het gehucht Borgertange is schilderachtig en heel rustig, behalve tijdens het eerste weekend van augustus. Dan is er een atelierroute. Bij Ter Borg is het grootste heideveld van de provincie. 76% van deze wandeltocht is onverhard.
Voorbeelden van andere rondwandelingen door Westerwolde van ongeveer gelijke lengte: Sellingen lus 6a +7: 21 km, Ter Apel lus 10 en 11: 19 km., Smeerling lus 4 : 19 km. en Smeerling grote lus 2-3a : 21 km.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 9-1-2017, laatst bijgewerkt op: 26-2-2024

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er wat.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Steek bij de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme ( de VBT ) en de Hof van Sellingen de Dorpsstraat over en ga LA, richting de COOP.
  2. Vóór de COOP RA, loop over de parkeerplaats tussen het gemeentehuis en een appartementencomplex, de Breewischweg.
  3. Aan het einde van de parkeerplaats LA; er staan hier wandelmerktekens. Loop langs een aantal huizen en even verder langs sportvelden. Daar maakt het pad een bocht naar links en vervolgens naar rechts.
  4. Loop aan het einde langs een tennisbaan in de richting van een brug over de Ruiten Aa.
  5. Steek de brug over, ga direct RA, een smal pad langs het water Loop langs het water tot bij een open plek..
  6. Ga daar LA, steek de weg over, loop langs een horeca – gelegenheid, Kopje Genieten. Bijna aan het einde gaat de route hier weer langs.
  7. Ga nu RD. Dit vrij brede pad gaat langs camping en bungalowpark de Barkhoorn.
  8. Loop helemaal RD, ga later voorbij een haakse bocht naar rechts het 1ste bospaadje LA.
  9. Dit smalle pad maakt een bocht naar rechts. Bijna aan het einde bij een splitsing links aanhouden. Kom nu uit bij een breed zandpad met fietspad.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

10. Steek dit pad over, passeer een slagboom en ga direct het 1ste bospad RA.
  11. Dit pad loopt langs twee vennen. Ga aan het einde bij het 2de ven met bankje RA.
  12. Loop RD en ga bijna aan het einde naar rechts om uit te komen op het zandpad / fietspad van punt 9 bij kn.1. Ga voorbij de slagboom LA, over het fietspad naar kn.82.
  13. Even verder bij het bord Beetserwijk, LA, een brede en kaarsrechte zandweg.
  14. Na ongeveer 1 km. bij een kruising van zandwegen bij kn.82 RA naar kn.60, een zandweg tussen bomen.
  15. Ga na ongeveer 800 meter RD bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij ANWB – paddenstoel 24625, de Bosweg, een asfaltweg met bomen.
    Op Zevenmeersweg 10, bijna 1 km. verder naar rechts, is het voormalige werkkamp de Beetse, waar van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld werden om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp. Voor meer informatie over o.a. openingstijden, zie de link aan het einde van de routebeschrijving.
  16. De Bosweg gaat naar het Jipsingboertanger bos. Ga bij het bos bij kn.60 het 1ste pad LA, ongeveer 30 meter vóór het plaatsnaambord Jipsingboertange bij een bord van Staatsbosbeheer. Hier staan wandelmerktekens.
  17. Daarna het 1ste pad RA. * Verlaat nu de wandelmerktekens en volg heel even een mountainbikeroute.
    *Wij hebben een alternatieve toegevoegd, dat is de blauwe lijn op de kaart. Volg daarvoor gewoon de wandelmerktekens om terecht te komen op de asfaltweg van punt 25. Daar RA en verdergaan bij punt 26. In februari 2024 bleek dat het ven bij punt 20 buiten zijn oevers was getreden en dat het pad ernaast volledig onder water staat.
  18. Daarna, ongeveer 30 meter voor het einde / een slagboom het 2de pad LA.
  19. Loop nu bij elke kruising RD.
  20. Bij een open plek met een ven en een bankje nog steeds RD lopen. Steek daarna een betonnen fietspad over.
  21. Ga voorbij het fietspad het 1ste pad LA. Houd bij een splitsing links aan, blijf evenwijdig aan het fietspad lopen. Het einde van dit pad komt weer uit bij het fietspad.
  22. Ga hier RA over het fietspad, en vrijwel direct weer RA.
  23. Even verder maakt het fietspad een haakse bocht naar links. Ga voorbij deze bocht het 1ste pad RA, een breed gras – pad.
  24. Aan het einde van dit pad bij kn.59 LA naar kn.58.
  25. Aan het einde bij een asfaltweg, RA over de asfaltweg.
  26. Loop langs huisnummer 17 en loop daarna nog ongeveer 500 meter in de richting van een bosrand links.
  27. Bij de bosrand, bij ANWB – paddenstoel 24624 en kn.58 LA, Bont Zandoogje, fietspad met gras – pad naar kn.81.
    Rechts is het water van een zandafgraving te zien, waar soms veel vogels zijn.
  28. Ga aan het einde RA bij kn.81, met het fietspad mee. Passeer een bankje en kom uit bij een zandafgraving.
  29. Even voorbij de ingang van de zandafgraving LA, een bospaadje van Staatsbosbeheer.
  30. Na dit pad 950 meter gevolgd te hebben, komen er twee paden bij elkaar.
  31. Hou hier links aan en ga even verder LA. Volg nu even een mountainbike route met een prachtig uitzicht over het water tot bij een bankje.
  32. Loop vanaf dit punt zoveel mogelijk langs het water in de richting van het strand en negeer de paden naar rechts.
  33. Uiteindelijk komt het soms wat heuvelachtige kronkelpaadje uit bij het strand van Sellingerbeetse. In het seizoen bij mooi weer is er een kiosk open en er zijn toiletten.
  34. Ga op het strand gelijk RA, een klinkerpad langs een fietsenstalling en een parkeerplaats. Loop naar de weg.
  35. Steek de weg over en ga LA, over het fietspad.
  36. Aan het einde van het fietspad RA in de richting van een boerderij. Let op : Bij de boerderij zijn veeroosters, ernaast is wel een mogelijkheid om erlangs te lopen, maar dit kan afgesloten worden. * Wandelaars met een hond of wandelaars die de route wat willen inkorten en die het niet erg vinden om een stuk langs de weg te lopen, kunnen op dit punt RD gaan, daarna de 1ste weg RA, een weg die verhard is met twee betonplaten. Dit is het gehucht Borgertange. Ga verder bij punt 40.
  37. De weg wordt nu een fietspad, dat een haakse bocht naar links maakt.
  38. Passeer een sloot en na ongeveer 500 meter is links een bosrand. Ga daar LA bij kn.84, een paadje over een houtwal.
  39. Aan het einde RA, een weg die verhard is met 2 betonplaten. Dit is het gehucht Borgertange.
  40. Aan het einde van de weg is een wildrooster. Wandelaars zonder hond kunnen het wildrooster passeren en gaan dan direct RA.
    Wandelaars met hond mogen het begrazingsgebied niet in. Volg een andere route, de oranje lijn op de kaart. Hier volgt de beschrijving:
    Ga vóór het wildrooster LA over een soms wat modderig pad. Passeer aan het einde een dam over een sloot, ga daarna RA. Dit pad maakt vrijwel direct een haakse bocht naar links. Ga bij een kruising van paden RD. Loop nog een kleine km. RD tot een volgende kruising van paden . Het pad RD is “Verboden voor honden”. Ga hier LA, dan mag de hond mee. Loop naar de weg en steek over. Vervolg de route bij punt 52.
  41. Loop een zo’n 500 meter RD over een begrazingsgebied naar een klaphek. Voorbij het hek nog steeds RD over een parkeerplaats en ga aan het einde bij een picknicktafel LA.
  42. Loop RD, over een fietspad met gras-pad. Passeer een wildrooster en een bankje.
  43. Ga ongeveer 100 meter voorbij het bankje het 1ste pad RA over de heide. Er staat een groen merkteken.
  44. Aan het einde van dit pad, bij een T-splitsing, LA. Rechts stroomt de Ruiten Aa. Het pad maakt verderop een haakse bocht naar links. Ga aan het einde RA, het fietspad met gras-pad op.
  45. Passeer verderop een wildrooster. Rechts op nr. 7 staat een Westerwoldse boerderij en links is een parkeerplaats met picknicktafel.
  46. Loop nog steeds RD. Aan de linkerhand is de Hooge Esch, het hoogste punt van de omgeving.
  47. Ga bij een brug bij het es-gehucht Ter Borg RD bij een groen merkteken. Niet over de brug en neem ook niet het smalle pad vlak langs de rivier.
    Links is een diepe bron, waar men vroeger drinkwater uit putte. Nu is de put afgezet. De dorpsbewoners zeiden tegen hun kinderen dat dit een enge plek was, waar een akelige heks verscholen zat, die je meesleurde de diepte in.
  48. Loop voorbij de “enge plek” nog steeds RD.
  49. Ga bij een splitsing naar links en passeer een klaphek. Volg dit pad ongeveer 600 meter tot een ven met bankje. Merktekens markeren het pad, o.a. het wit-rood van het Noaberpad.
  50. Ga vlak vóór het bankje LA, neem vrijwel direct het 1ste pad RA. Passeer een klaphek. Loop nu RD tot bij een kruising van paden.
  51. Ga daar RA. Loop naar de weg en steek over.
  52. Ga RD over een betonweg, de weg van punt 9 /10. Ga bij het 3de pad RA, een breed bospad met een slagboom. ( Het 1ste pad RA is de ingang van bungalowpark de Barkhoorn en het 2de pad is het paadje van punt 9. ).
  53. Loop 640 meter over dit brede bospad tot bij een kruising van paden voorbij een open plek rechts. Ga hier RA. De open plek, het voormalige voetbalveld van het Jeugdkamp Westerwolde ( 1946 – 1972 ), is nog steeds aan de rechterhand.
  54. Het 1ste pad LA. Passeer een slagboom bij de voormalige directeurswoning van het Jeugdkamp of, in de volksmond, het boefjeskamp, hoewel er lang niet altijd boefjes terechtkwamen.
  55. Loop voorbij de slagboom RD. Links is een ven en even verder een heideveldje.
  56. Ga voorbij het heideveldje het 2de pad RA bij een bord dat verwijst naar ’t Egelnest, een speelbos. Loop maar gewoon RD. Loop aan het einde van de speelplaats door twee tunnels van wilgentenen, die leiden naar Kopje Genieten (punt 6). De speelplaats en de tunnels maken deel uit van het kabouter – pad, een kinderwandeling.
  57. Loop het klinkerpaadje op langs de horeca, het terras en een kunstwerk, de ijzeren wandelboom, en ga over een bruggetje naar een parkeerplaats, loop naar de andere kant van de parkeerplaats in de richting van het openluchtzwembad. ( punt 5 )
  58. Ga daar LA, steek bij kn.3 de klinkerweg over en loop naar de brug over de Ruiten Aa.
  59. Ga de brug over en bij een bankje direct LA , de Breewischweg. Dit pad loopt tussen de Ruiten Aa links en sportvelden rechts.
  60. Ga voorbij een zendmast in een haakse bocht naar rechts, niet met het pad mee, maar LA, een klein paadje naar het water.
  61. Volg het pad, dat langs het water loopt in de richting van een houtwal. Ga vlak vóór de houtwal naar rechts, een gras-pad over het natuurterrein en ga na ongeveer 150 meter naar links en dan naar rechts de houtwal op. *Het is mogelijk om direct het pad over de houtwal op te gaan, maar in het natte seizoen staat het begin van dit pad vaak onder water, zo ook in januari 2023.
  62. Aan het einde RA over een asfaltweg, die uitkomt in het dorp Sellingen, in de Dorpsstraat.
  63. Steek de straat en ga RA bij kn.9. Kom uit bij het startpunt, de VBT en de Hof van Sellingen.

Meer informatie over Kamp de Beetse Sellingen

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen

De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug Margriet Smeets: De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug
Een bevroren ven Margriet Smeets: Een bevroren ven
Winter in de Sellinger bossen Margriet Smeets: Winter in de Sellinger bossen
Het strand bij Sellingerbeetse Margriet Smeets: Het strand bij Sellingerbeetse
Het strand van de Beetse in de zomer Margriet Smeets: Het strand van de Beetse in de zomer
De Borgertangerweg Paul Hoomoedt: De Borgertangerweg
Een houtwal bij Borgertange Margriet Smeets: Een houtwal bij Borgertange
De heide in Ter Borg Margriet Smeets: De heide in Ter Borg
De Hooge Esch bij Ter Borg Margriet Smeets: De Hooge Esch bij Ter Borg
Een ven in Ter Borg Paul Hoomoedt: Een ven in Ter Borg
’t Egelnest bij het Kabouterpad Margriet Smeets: ’t Egelnest bij het Kabouterpad
De ijzeren wandelboom bij de Noordmee Margriet Smeets: De ijzeren wandelboom bij de Noordmee

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-grote-lus-8a-b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Sellingen

Kopje Genieten

Dennenweg 1a
9551 VJ Sellingen

Kiosk de Beetse, op het strand.

Beetserweg 68
9551 VH Sellingerbeetse

1. Eric Claasen 23 juli 2021 om 20:33

Helemaal goed deze wandeling. Omschrijving is goed te volgen, er is voldoende afwisseling en het is er gewoon mooi!