Westerwolde Grote Lus 2-3a, Smeerling te Groningen

21 km Wandelroute Westerwolde Grote Lus 2-3a, te Smeerling

Deze wandeling start bij Gasterij Natuurlijk Smeerling en gaat naar de Geselberg en de Burcht te Wedde via Ter Wupping, Wessinghuizen, Veele en de oevers van de drie Aa’s: de Ruiten, de Mussel en de Westerwoldse. Deze combinatie van 2 en 3a is grotendeels in omgekeerde richting beschreven. Vanaf Smeerling, een beschermd dorpsgezicht, gaat de route naar het noorden via een eeuwenoud en goed bewaard coulisselandschap. Interessant is het project Essentie Veeleresch. Hier staat een kunstwerk van Agnes Spruyt. Deze es wordt op klassieke natuur-inclusieve manier bewerkt. In het seizoen is dit gebied een lust voor het oog. Hier is via een QR-code informatie over de bebouwing en een rondwandeling te downloaden. In het “luchtkuuroord” Wessinghuizen is veel kunst te vinden. We lopen langs Artphy ofwel de blauwe kathedraal, een kunsthal met beeldentuin. We hebben een extra ommetje van een km. door een deel van de beeldentuin op de GPS gezet. Op de kaart is dat de blauwe lijn. De Skyline, ietsje verderop is een kunstwerk dat symbool staat voor de variatie in dit zeer oude landschap. Bij de Geselberg of Giezelbaarg is te lezen hoe de heren van de Burcht te Wedde met harde hand geregeerd hebben. Even verderop stroomt de Ruiten Aa in de Westerwoldse Aa. Een wandeling door de tuin van de Wedder burcht is de moeite waard. De burcht is nu een kinderhotel. De terugweg gaat over talrijke houtwallen, een kenmerk van dit coulisselandschap. In Veele is bakkerij Leta met terras en koffiekamer. 80% van deze wandeltocht is onverhard.
Voorbeelden van andere rondwandelingen door Westerwolde van gelijke lengte: Sellingen lus 6a +7: 22 km., Sellingen kleine lus 7a + 8a: 19 km., Ter Apel lus 10 en 11: 18 km., Smeerling lus 4: 18 km. en Sellingen grote lus 8a-b : 19 km
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 16-3-2017, laatst bijgewerkt op: 9-2-2023

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er wat.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

1. Loop vanaf de parkeerplaats terug naar de verharde weg bij kn.38 en ga RA. Loop het dorp uit in de richting van de N365.
    Het laatste huis is een antiekboerderij, die zeker een bezoek waard is. Hier is ook een infopaneel over de boerderijen in Westerwolde.
  2. Bij de verkeersweg RA over het fietspad. Passeer een brug over de Ruiten Aa. Voorbij de brug is, na ongeveer 25 meter, een paadje van Natuurmonumenten. Ga hier RA, naar beneden en onder de brug door.*
    *Als het voetpad onder de brug overstroomd is, ga dan terug. Steek de brug weer over. Voorbij de brug RA door de N365 over te steken. De weg komt uit op een fietspad met voetpad. Ga ter hoogte van een doorwaadbare plaats en een bruggetje over de Ruiten Aa het 1ste pad LA, een voetpad rechts van een sloot. Ga verder bij punt 6.
  3. Volg een gras–pad rechts van de Ruiten Aa tot een splitsing van voetpaden.
  4. Ga bij kn.91 nog even RD naar 89, het pad buigt dan naar links in de richting van een brug.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

3. Volg een gras–pad rechts van de Ruiten Aa tot een splitsing van voetpaden.
  5. Voorbij de brug RA het fietspad op bij kn.89 ga en vrijwel direct LA, een voetpad rechts van een sloot.
  6. Het pad buigt naar rechts en komt uit bij kn.88 en een brug over het Mussel Aa – kanaal.
  7. Ga de brug over en loop bij kn.87 RD, over een verharde weg. Voorbij een huis is er rechts een bankje en een kunstwerk, het Koningsgraf van Peter Huigen. De weg maakt een bocht naar links.
  8. In de bocht, bij ANWB-paal 70835-1 en kn.37 RA naar kn.99, een fietspad en zandpad richting Wedde / Wessinghuizen.
  9. Passeer een paar boerderijen. Steeds RD, passeer een slagboom, RD.
  10. Op een gegeven moment maakt het smalle fietspad een haakse bocht naar links vóór een weiland. Het zandpad gaat RD, rechts van het weiland. Beide paden komen later weer bij elkaar. Het fietspad is smal, maar verder goed begaanbaar.
  11. Het pad komt uit bij kn.99. Ga RD naar kn.82, een brug over de Ruiten Aa / Oude Loop. Ga de brug niet over, maar ga aan het einde van het pad bij kn.82 LA, een asfaltweg naar kn.36.
  12. Bij een bankje en kn.36 de weg naar rechts negeren.*
    *Op dit punt staat een infobord over het project Essentie Veeleresch met een kunstwerk van Agnes Struik. Hier begint en eindigt een rondje over de es van 2,7 km. Het rondje is met een QR-code te downloaden.
  13. RD bij kn.36 naar kn.83. De weg biedt uitzicht over essen aan de rechterkant en een natuurgebied links.
  14. De asfaltweg gaat over in een fietspad met zandpad. De paden lopen evenwijdig. Passeer kn.83. Langs het fietspad is een picknickplaats. Passeer een bruggetje of een doorwaadbare plaats in de Mussel Aa.
  15. Voorbij de brug is er in een bocht naar rechts een pad naar links in de richting van een uitkijktoren, een geschenk van de Lions Club aan Staatsbosbeheer ( juli 2016 ). Het uitzicht is de moeite waard. Loop desgewenst even heen en terug.
  16. Volg het fietspad of zandpad verder. Langs het fietspad is een bankje.
  17. Aan het einde RA, een asfaltweg en negeer zo het wandelmerkteken.
  18. Vóór het bord Wessinghuizen en een boerderij links LA, bij een paars paaltje. Dit pad gaat over in een houtwal achter langs een aantal boerderijen.
  19. Passeer wat bruggetjes, daarna loopt het pad links van een akker.
  20. Aan het einde min of min RD de asfaltweg over steken in de richting van een parkeerplaats met wandelwegwijzers. Dit is de parkeerplaats van Artphy, een kunsthal met beeldentuin.*
    *Ga voor een rondje van een km. door een deel van de beeldentuin, niet RD, maar LA langs de weg. Passeer een paar kunstwerken die in de brede berm rechts staan en ga na ongeveer 400 meter RA, een recht pad van Staatsbosbeheer. Na een kleine 200 meter is er een pad naar rechts. Ga hier RA en kom uit op een wei. Ga op dat punt RA en loop door de wei rondom een poel. Hier staan allerlei beelden : de zwanenkring. Kom ongeveer op dezelfde plek uit en ga dan RA het bos in. Aan het einde 2 keer links aanhouden om uit te komen bij kunsthal Artphy, die in het seizoen ook binnen is te bezoeken. Ga verder bij punt 23. Dit is de blauwe lijn op de kaart.
  21. Neem aan het einde van de parkeerplaats een pad het bos in en steek een bruggetje over.
  22. Ga bij een splitsing RA en houd bij een volgende splitsing links aan.
  23.  Het pad komt uit bij Artphy, een kunsthal met beeldentuin, die in het seizoen te bezoeken is. Ga hier RA.
  24. Loop door naar de weg en ga LA.
  25. Loop door tot de T-splitsing. Ga LA, richting Veele.
    Links is een kunstwerk, het Marketeken, de Skyline van Wessinghuizen. Het werk verwijst naar de 3 Aa’s, die hier samenkomen: de Westerwoldse -, de Ruiten – en de Mussel Aa. Het kunstwerk is ook een zitbank.
  26. Steek even verder via de Engelkesbrug de Ruiten Aa over. Direct voorbij de brug LA, een pad vlak langs het water.
  27. Voorbij een bosje buigt het pad naar rechts. Er staan hier wandelmerktekens.
  28. Aan het einde LA, fietspad met breed zandpad.
  29. Ga, als het fietspad naar rechts gaat, RD naar de Giezelbaarg. Bij de “baarg” is een bankje en een steen met informatie over de gruwelijke gebeurtenissen, die hier hebben plaatsgevonden.
    In de Adventstijd t/m Driekoningen hoort u hier misschien het melancholieke geluid van de midwinterhoorn, gespeeld door de Giezelbaargbloazers uit Veele.
  30. Loop nu gewoon RD via een slagboom tot de Ruiten Aa, daar bij het water RA, loop verder rechts van de oever. Bij een brug, de Heubrugge, is informatie over de vistrappen, die hier zijn aangebracht.
  31. Voorbij het infopaneel LA de brug over. Dan direct RA, loop nu langs de andere oever verder. Het water heet nu de Westerwoldse Aa.
  32. Loop nu een flink eind links van de oever en negeer bij kn.81 een bruggetje, ga RD naar kn.75 tot een gemaal, de Poale. Rechts aan de overkant is de Burcht te Wedde.
  33. Ga voorbij het gemaal LA de dijk af en kom uit op een asfaltweggetje.
  34. Ga aan het einde bij een bredere asfaltweg RA.
  35. Aan het einde, bij een T-splitsing en kn.75 RA naar kn.78. Loop via een brug over de Westerwoldse Aa naar de Burcht te Wedde, tegenwoordig een kinderhotel.
    De tuin rond de burcht is bijna altijd open en is een bezoek waard. Ga na het rondje terug naar dezelfde ingang in de Hoofdstraat en ga RA, verder het dorp in. Voor belangstellend publiek is het openbare gedeelte van de Burcht geopend van 1 april -1 oktober van woensdag t/m zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. De rondleiding kost 3 euro, inclusief koffie/thee.
  36. Passeer op nr. 8 De Rode Jager en op nr. 33 Eetcafé en Bazaar de Leeuw ga daar bij kn.78 RA naar kn.79, Hoenderkamp.
  37. Blijf voorlopig RD lopen. De weg wordt een gras – pad en komt uit op een houtwal.
  38. Op de houtwal zijn drie paadjes, die naar rechts omlaag gaan naar het water. De kaart geeft de laatste mogelijkheid aan, vlak voor het einde van het pad over de houtwal, maar eerder naar rechts bij kn.79 is ook mogelijk. Loop niet door tot het einde bij een asfaltweg. Dan klopt de beschrijving niet meer.
  39. Bij het water LA. Loop nu links van het water, het Veelerdiep of de Ruiten Aa, dat verder stroomopwaarts uitkomt in de Westerwoldse Aa.
  40. Aan het einde even omhoog tussen een bankje en een bakstenen muurtje. Bij het zandpad met fietspad RA, de Westerweg. Negeer even verder een pad naar links en loop RD. Passeer de Giezelbaarg nu van de andere kant.Tegenover de “baarg” is een infopaneel.
  41. Aan het einde bij een T-splitsing LA, de Meienweg.
  42. Ga nu RD en passeer aan het einde een huis. Op dit punt voorbij een sloot LA en vrij snel daarna RA, vóór een rij bomen langs. Loop nu over een pad tussen de bomenrij links en een akker rechts.
  43. Ga aan het einde min of meer RD, er staat hier een bankje.
  44. Vervolg de weg nu rechts van een rij bomen, het pad wordt een houtwal.
  45. Bij een sloot LA, dan RA over een dam, direct weer RA ( Loop om de sloot heen ), en dan direct weer LA, een houtwal op.
  46. De wal komt uit bij een asfaltweg. RA, loop het dorp Veele binnen langs bakkerij Leta, waar tijdens de openingstijden koffie / thee met wat lekkers te krijgen is, binnen of op het terras.
  47. Direct voorbij de bakkerij RA, bij kn.9 naar kn. 80, de Veelerweg.
  48. Loop Veele uit, passeer kn.80, ga RD.
  49. De 1ste weg LA, de Oeleweg. De weg lijkt op de oprit van een huis, maar loopt in het rond en buigt twee keer naar rechts om weer uit te komen bij de Veelerweg.
  50. Pas aan het einde LA. Op nummer 12 rechts woonde oud – politicus en PROVO Roel van Duijn. Hij maakte daar biologische kaas.
  51. Voorbij nummer 19 LA, de Jaskamperweg, richting Onstwedde.
  52. Ga een brug over. Direct voorbij de brug bij kn.82 naar kn.99 LA, richting Smeerling.
  53. Na ongeveer 35 meter RA, bij kn.99 naar kn.86, een gras- pad rechts van de Mussel Aa.
  54. Houd bij een splitsing links aan. Het pad komt uit bij een bruggetje ga hier LA over de brug en volg het pad RD over de es naar een bos.
  55. Loop daar tussen twee vennen door en over een open plek. Bij een T-splitsing van paden en wandelmerktekens RA.
  56. Blijf de merktekens volgen, 800 meter, en kom uit bij een bruggetje. Over de brug RA en vrijwel meteen weer LA. In de verte is de uitkijktoren.
  57. Aan het einde van dit pad bij kn.86 LA richting kn.37, een breed zandpad over een es.
  58. Het zandpad buigt naar rechts en komt uit op een asfaltweg vóór het bordje Ter Wupping.
  59. Ga LA en loop Ter Wupping in.
  60. Voorbij huisnummer 13 RA, een bospad van Staatsbosbeheer, verboden voor ruiters.
  61. Even verder rechts aanhouden. Blijf het pad door het bos volgen tot een bruggetje. Ga voorbij het bruggetje RA.
  62. Het pad komt uit bij het kanaal. Ga daar LA en loop door tot de brug over het kanaal.
  63. Steek na 550 meter bij de brug bij kn.87 RA het kanaal over naar kn.88, en ga daarna bij kn.88 gelijk LA naar kn.89, een fietspad met gras-pad.
  64. Volg het fiets – en voetpad langs de Ruiten Aa, passeer kn.89 en ga RD naar kn.38. Steek aan het einde de N365 over.
  65. Ga RA over het fietspad en daarna de 1ste straat LA. Smeerling, het beginpunt van deze rondwandeling. Bij de parkeerplaats is kn.38.

De parkeerplaats tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling., Smeerling 16-18, 9591 TX te Smeerling. Plan Route

Bus 14 vanuit Stadskanaal of Vlagtwedde, halte Smeerling, Smeerling. Loop in de richting van Vlagtwedde naar Smeerling, loop langs de antiekboerboerderij naar de start, de parkeerplaats van Gasterij Natuurlijk Smeerling.

De ingang van de boerderij van Natuurmonumenten Margriet Smeets: De ingang van de boerderij van Natuurmonumenten
De Mussel Aa bij Ter Wupping Margriet Smeets: De Mussel Aa bij Ter Wupping
Een kunstwerk van Peter Vink langs de weg Artphy: Een kunstwerk van Peter Vink langs de weg
Langs de Ruiten Aa bij Wessinghuizen Margriet Smeets: Langs de Ruiten Aa bij Wessinghuizen
Griezelen bij de Giezelbaarg Paul Hoomoedt: Griezelen bij de Giezelbaarg
De Westerwoldse Aa vanaf de brug in Wedde Margriet Smeets: De Westerwoldse Aa vanaf de brug in Wedde
De kindvriendelijke toegang tot de burcht Margriet Smeets: De kindvriendelijke toegang tot de burcht
Vissen in de burchtgracht bij Wedde Margriet Smeets: Vissen in de burchtgracht bij Wedde
In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling Margriet Smeets: In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling
De uitkijktoren vanaf de Roeghe Baarg Margriet Smeets: De uitkijktoren vanaf de Roeghe Baarg
Het coulisselandschap bij Ter Wupping Margriet Smeets: Het coulisselandschap bij Ter Wupping
Beschermd dorpsgezicht Margriet Smeets: Beschermd dorpsgezicht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-grote-lus-2-3a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Gasterij Natuurlijk Smeerling

Smeerling 15
9591 TX Onstwedde

De Burcht te Wedde, tijdelijk gesloten

Hoofdweg 7
9698 AA Wedde

Snackbar en Eetcafé de Leeuw

Hoofdweg 35

Bakkerij Leta

Wedderstraat 73
9541 VM Veele (Vlagtwedde)