Tabakker-tocht, Amerongen te Utrecht

18 km Wandelroute Tabakker-tocht, te Amerongen

Wandeltocht door één van de oudste bossen op de Utrechtse Heuvelrug, het Amerongse Bos. Het bos dankt zijn leeftijd aan de kasteelheren van het in de Amerongse Bovenpolder gelegen kasteel Amerongen, sommige grove dennen dateren uit 1770. Zij lieten het bos aanleggen om er te kunnen jagen. Naast zijn ouderdom heeft het Amerongse Bos nóg een bijzonderheid de 69 meter hoge Amerongse Berg, het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug. Tijdens de tocht komt men langs enkele karakteristieke tabaksschuren. In de zeventiende eeuw ontstond er in deze regio een bloeiende tabaksteelt. De tabaksbladeren werden in juli en augustus geplukt. De tabakker (tabaksteler), waarnaar deze route is vernoemd, reeg de bladeren aan een stok en hing ze op in dergelijke schuren om te laten drogen. De overige bezienswaardigheden zijn kasteel Amerongen, korenmolen 't Wissel, een grafheuvel en het landgoed Zuylenstein met schaapskooi en landhuis. De Amerongse Bovenpolder is in de periode van 1 oktober tot 1 april gesloten. 96% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-8-2013, laatst bijgewerkt op: 2-9-2023

Met de rug naar de ingang van kerk RD vertrekken, “Drostestraat”.
Voorbij woning nr.8/10 LA, W-R route, kn83 volg 87, iets verder gaat de verharde weg over in een grindpad.
Na ca. 100m LA, W-R route, kn87 volg 85, het pad volgen tot kruising met verharde weg en aan overzijde van de weg een smal pad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, W-R route, kn85 volg 12.
Voorbij wit houten afsluitboom RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, W-R route, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. uitkijkplateau RD, pad aan linkerhand negeren, W-R en blauwe route.
Bij kruising RD door klaphek, W-R en blauwe route, het pad met verderop passeert men een klaphek volgen tot verharde weg iets voorbij 2de klaphek.
Bij de verharde weg LA, W-R en blauwe route, de weg volgen doorgaande weg, zijwegen negeren.
# Iets verder rechtdoor staat Korenmolen ’t Wissel gebouwd in 1855.
Bij de doorgaande weg RD het onverharde pad door de bosrand aan overzijde van de weg inlopen, W-W-R en blauwe route, het pad volgen tot kruising met brede laan, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, W-R en blauwe route.
Na ca. 200m, voorbij een opener bosperceel met varens aan rechterhand, bij kruising LA, blauwe route, de W-R route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, brede beukenlaan, blauwe route.
Bij 4-sprong met aan rechterhand SBB bord “Welkom in Boswachterij De Amerongse Berg” LA, breed grindpad.
RD, verharde weg, “Veenseweg“, weg aan linkerhand negeren, de weg volgen tot deze overgaat in een grindpad.
Bij deze overgang links aanhouden richting de twee schuren, grindpad, het fietspad “Let de Stigterpad” en grindpad aan rechterhand negeren.
# De schuren zijn tabaksschuren, in deze schuren werden tabaksbladeren opgehangen om te drogen. In de zeventiende eeuw ontstond er in deze regio een bloeiende tabaksteelt.
Voor de schuren, bij kruising RA, onverhard pad richting de schuur tegen de bosrand, blauwe route.
Voorbij de schuur, in het bos, bij 4-sprong RA, blauwe route, brede rechte beukenlaan.
Bij kruising met grind-/fietspad RD, blauwe route.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, pad met parallel aan het pad aan linkerhand een ruiterpad, de blauwe route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, pad met het parallel lopend ruiterpad verder volgen, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links richting een horecagelegenheid.
Voor de horecagelegenheid met links daarvan een schuur, bij T-splitsing LA, het pad met de schuur aan rechterhand volgen.
# Tegenover schuur is aan linkerhand een grafheuvel.
Bij kruising met SBB bord “Welkom in Boswachterij De Amerongse berg” RA, gele Leemkuil  route.
Aan voet heuvelrug, bij 4-sprong LA, gele route, het licht stijgend pad volgen tot 5-sprong voor een heuvel.
Bij deze 5-sprong RD de heuvel oplopen, de gele route wordt verlaten.
Op de top met rondom eik een aantal bankjes, bij 5-sprong van grindpaden het 1ste pad aan linkerhand inlopen, dalend pad.
Bij 5-sprong RD (3de pad aan rechterhand), grindpad.
Bij 5-sprong het 2de pad aan rechterhand volgen, het pad rechts van informatiezuil “Op de top”, G-R route.
Na daling, bij kruising RA, breed grindpad, G-R route.
Bij 5-sprong LA, G-R en gele route, eveneens een breed grindpad.
Bij kruising met ruiterpad RD, gele route.
T.h.v. bankje RD, smal dalend pad door dal aan rechterhand negeren, gele route.
Bij 5-sprong het 2de pad aan linkerhand inlopen, G-R en gele route, het pad volgen tot verharde weg met aan rechterhand parkeerterreintje “Bergweg”, ruim voor de verharde weg wordt gele route verlaten, zijpaden negeren.
Bij de verharde weg RD het smalle bospad met bordje “Landgoed Hoge Ginkel” aan overzijde van de weg links van G-R routepaaltje inlopen, licht slingerend smal bospad, G-R route.
Bij 3-sprong RA, G-R route, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, licht slingerend pad, G-R route.
Bij kruising met achtereenvolgens pad en ATB pad RD, G-R route, verderop t.h.v. houten afsluitboom met bordje “Rustgebied” aan rechterhand wordt het smaller en gaat richting de rand van een heuvel met bij de rand een bankje met uitzicht over lager gelegen heideveld.
Voorbij het bankje, bij 4-sprong RD het dalend pad door heideveld volgen, de G-R route wordt tijdelijk verlaten.
Voor bosrand, bij Y-splitsing LA richting bankje, voorbij het bankje bij 4-sprong RD, G-R route, iets verder volgt het pad op enige afstand aan rechterhand een houten afrastering, het pad volgen tot T-splitsing voor de afrastering met aan overzijde van de T-splitsing een gesloten pad met houten afsluitboom en langs het afgetakelde beuken.
Bij deze T-splitsing LA, G-R route.
Bij kruising RA, grindpad, G-R route
Bij 4-sprong RD, de G-R route wordt verlaten, het pad ca. 750m volgen tot pad aan linkerhand direct na een grafheuvelveld aan linkerhand met bij het grafheuvelveld een kleine stenen zuil met opschrift, overige zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij dit pad LA, het pad met het grafheuvelveld aan linkerhand en iets verder een bankje ca. 800m RD volgen tot kruising t.h.v. bosrand, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij deze kruising LA, pad met bankje en de bosrand aan linkerhand.
Voor bosrand met bankje, bij T-splitsing RA, grindpad met bosrand aan linkerhand, het pad dat verderop door het bos gaat volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het onverharde pad met metalen afsluitboom en bordje “Landgoed Zuylestein” aan overzijde van de doorgaande weg inlopen, het pad volgen tot kruising met iets voorbij de kruising aan rechterhand een schaapskooi, overige zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij deze kruising LA, kn74 volg 79, het pad volgen tot kruising met een smalle klinkerweg, zijpad en zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze kruising RA, smalle klinkerweg, de wn route wordt weer verlaten.
Voor ommuurd perceel van landhuis, bij 5-sprong RA, grindpad met aan linkerhand de voorzijde van het ommuurde landhuis.
# Landhuis Zuylestein is gebouwd op de plaats van voormalig kasteel Zuylestein.
Bij 4-sprong het grindpad langs de muur met bocht naar links verder volgen, verderop t.h.v. een poort buigt het grindpad naar rechts.
Ca. 80m voorbij deze bocht LA, grindpad, W-R route.
RD, grindpad aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij de brede gracht aan linkerhand, bij 3-sprong rechts aanhouden, W-R route, het pad volgen tot 3-sprong met aan beide zijde een brugje.
Bij deze 3-sprong LA het brugje van balken over, rechte eikenlaan, W-R route, kn64 volg 69.
T.h.v. bankje RD, pad aan linkerhand negeren, kn69 volg 67, verderop voorbij een metalen afsluitboom gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing op de dijk.
Het volgende deel van de tocht gaat door de Amerongse Bovenpolder. De Amerongse Bovenpolder is in de periode van 1 oktober tot 1 april gesloten, ga gedurende deze (winter)periode bij de T-splitsing op de dijk LA, kn67 volg 82, de weg over dijk volgen tot bebouwde kom Amerongen. Voorbij het bord bebouwde kom RD, weg aan linkerhand negeren en direct daarna weg aan rechterhand negeren, “Drostestraat”, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Periode van 1 april tot 1 oktober.
Bij T-splitsing op de dijk RA, weg over de dijk, W-R route, kn67 volg 66.
Iets voorbij woning nr.2 “de Ark” LA de uiterwaarden inlopen, gras-pad met SBB bordje “De Amerongse Bovenpolder”, kn66 de wn route wordt verlaten, voorbij metalen poort met overstap rechts aanhouden rode (rode bordjes met witte pijl voor de richting) route, de iets hoger gelegen graskade door het poldergebied volgen, verderop voorbij bocht naar links met bankje passeert men 2de metalen poort met overstap, rode route, de graskade verder volgen tot 3de metalen poort met overstap, ruim voorbij 3de metalen poort buigt de graskade iets naar links met een afrastering aan rechterhand en met uitzicht over de rivier, voorbij 4de metalen poort met overstap verder door het grasland lopen met de afrastering aan rechterhand tot bosschages aan linkerhand, t.h.v. deze bosschages buigt het gras-pad voor een rood routepaaltje naar links met de bosschages aan rechterhand, na verlaten van het perceel grasland een brede geul aan linkerhand volgen met iets verder een metalen poort, rode route, de geul verder volgen tot brugje aan linkerhand met aan beide zijde een klaphek, bij dit brugje LA het brugje over, aan overzijde buigt het pad voor bosschages naar links, rode route, door het grasland parallel aan de geul lopen met verderop bosschages aan linkerhand, bij deze bosschages buigt het pad door het grasland naar rechts richting klaphek (brugje met aan beide zijde een klaphek) aan overzijde van het grasland, door dit klaphek en het brugje over.
Voorbij het brugje en 2de klaphek rechts aanhouden, rode route, iets verder buigt het gras-pad naar links met afrastering aan rechterhand, aan de overzijde in de hoek van het grasland RA de metalen poort met overstap over, rode route, voorbij volgende metalen poort met overstap LA richting een brugje met klaphekken, voorbij dit brugje buigt het gras-pad naar rechts met bosschages  aan rechterhand, verderop buigt het gras-pad naar links.
T.h.v. informatiepaneel “Amerongse Bovenpolder” RA door houten voetgangerssluis, rode route, het grasland inlopen richting metalen poort aan overzijde.
Bij de metalen poort het grasland via overstap verlaten, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens voor kasteelgracht RA, grindpad met kasteelgracht aan linkerhand, kn32 volg 87, verderop buigt het pad naar links, het pad met verderop kn87 volg 83 volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
# Kasteel Amerongen, de geschiedenis van begint officieel in 1286. Het kasteel is meerdere malen verwoest en weer herbouwd.
Bij deze T-splitsing RA, de verharde weg volgen tot de kerk, het startpunt.

UL = Utrechts Landschap.
SBB = Staatsbosbeer.
Blauwe (Hoog en Laag route) en gele (Leemkuil route) wandelroute = UL routepaaltjes met gekleurde strip.
G-R = geel-rode streekpad.
W-R = wit-rode LAW pad.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Kerk, Hof 16, 3958 CH te Amerongen. Plan Route

Parkeren kan aan de Margaretha Turnorlaan tegenover de poort van kasteel Amerongen.
Een eventueel alternatief is het parkeerterrein bij Sportpark De Burgwal aan de Brugwal. Dit parkeerterrein aan achterzijde verlaten vervolgens op de verharde weg, "Veenseweg" LA start routebeschrijving punt 2 voorlaatste regel tweede deel.

Bushalte Dorp, Amerongen.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

De kerk van Amerongen Adrie: De kerk van Amerongen
Doorkijk met de kerk van Amerongen op de achtergrond Adrie: Doorkijk met de kerk van Amerongen op de achtergrond
De Amerongse Berg Adrie: De Amerongse Berg
Tabaksschuur Adrie: Tabaksschuur
Schaapskooi op landgoed Zuylenstein Adrie: Schaapskooi op landgoed Zuylenstein
Landgoed Zuylenstein, landhuis Adrie: Landgoed Zuylenstein, landhuis
Landgoed Zuylenstein, toch wel een bijzonder beeldje Adrie: Landgoed Zuylenstein, toch wel een bijzonder beeldje
Landgoed Zuylenstein Adrie: Landgoed Zuylenstein
De Amerongse Bovenpolder Adrie: De Amerongse Bovenpolder
De Amerongse Bovenpolder met in de verte de Nederrijn Adrie: De Amerongse Bovenpolder met in de verte de Nederrijn
Kasteel Amerongen Adrie: Kasteel Amerongen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tabakker-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Amerongen

Mas Montagne

Veenseweg 28
3958 ET Amerongen

1. Adrie 2 september 2023 om 19:11

Vandaag 1 september 2023 gaan kijken naar de brugjes in de Amerongse Bovenpolder. Het vervallen brugje is verwijderd verderop is een nieuw brugje geplaatst en de andere twee zijn vernieuwd. Tevens de rest van de wandeltocht gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Mark 15 juli 2022 om 17:17

Na enkele mooie wandelingen in Zuid Limburg, vandaag weer een wandeling van deze site gelopen. Daarvoor deze mooie tocht uitgekozen. Vooral de laatste kilometers door de Amerongse Bovenpolder zijn prachtig. Hier genoten van de mooie uitzichten over de Nederrijn, de uiterwaarden en het zicht op het mooie Amerongen met Amerongse bos op de achtergrond. In deze polder veel ooievaars die achter de maaiende boeren aanliepen. Maar ook het Amerongse Bos met zijn statige beuken, klimmetjes en afdalingen is erg mooi. Hier kwamen we een schaapherder met zijn kudde schapen tegen. Leuk zijn ook de bosvarkens rondom Landhuis Zuylestein.
    Deze wandeltocht was de autorit meer dan waard.
    De routebeschrijving klopt. 1 kleine opmerking; bij punt 2 bij SBB bord LA, staat dat de blauwe route gevolgd wordt. Op het routepaaltje staat deze echter niet aangegeven, wel een rode en een groene. Verderop wordt de blauwe route wel weer op routepaaltjes vermeld.
    De horecagelegenheid bij punt 3 (vmg restaurant ‘t Berghuis) is gesloten en wordt momenteel verbouwd. In augustus opent hier Mas Montagne.
    Parkeergelegenheid is er ook bij de kerk, direct bij de start van de route.

1. Adrie 15 juli 2022 om 17:49

Mark bedankt voor het melden van de ontbrekende blauwe route verwijzing en de nieuwe uitbater van de horecagelegenheid. Bij punt 2 heb ik de blauwe route als extra herkenningspunt verwijderd, was een foutje de blauwe route gaat op dat punt RD.

3. Adrie 27 juni 2022 om 18:43

De wandeltocht kan weer gelopen worden. Het genoemde pad in de vorige reactie is permanent gesloten, in het pad staan oude beuken die op een natuurlijke manier aftakelen. Brekende takken vormen een gevaar voor wandelaars om die reden is het pad gesloten. Voor dit pad is een alternatief gezocht. Het brugje was in een zodanige slechte staat dat het gesloten is, SBB heeft een kleine stukje verderop in een smaller deel van de waterplas een kleiner brugje gelegd, het pad ernaartoe gaat door een ruig stukje tussen bosschages en de waterplas met inmiddels een zichtbaar smal pad. Men doet er verstandig aan met stevige wandelschoenen en een lange broek op pad te gaan. Mogelijk dat het oude brugje vervangen wordt, laat weten als dit inderdaad gedaan wordt via een reactie of via de contact pagina. Bij voorbaat bedankt! Tevens de rest van de wandeltocht gecontroleerd. Veel wandelplezier!

4. Adrie 26 juni 2022 om 19:08

Voorlopig de wandeltocht gesloten onderstaande melding ontvangen:
    Zo was er een bruggetje onbegaanbaar en dus afgesloten waardoor we door veel brandnetels een alternatieve route moesten vinden. Ook is er een beukenlaantje afgesloten, je mag er niet meer wandelen. Deze route heeft dus een update nodig maar is zeker de moeite waard! Mooie omgeving.

5. Hanno 28 oktober 2021 om 07:52

Echt een prachtige wandeling! Zeker in de herfst. Niet alleen het Amerongse Bos ligt op de route. Ook kasteel Amerongen, het fraaie landgoed Zuylestein en de karakteristieke tabaksschuren vonden wij hoogtepunten onderweg. https://www.grijsopreis.nl/prachtige-herfstwandeling-door-het-amerongse-bos

6. Annemarie K 29 september 2021 om 08:00

mooie route, grotendeels onverhard. We hebben deze route op 26 september 2021 gelopen zodat we de hele route konden wandelen. na 1 oktober is een deel afgesloten. (staat ook in de beschrijving)
    Annemarie

7. Fred 27 juni 2021 om 11:20

Mooie wandeling. Hou even rekening met het feit dat op 11,8km het landgoed Zuylestein is afgesloten. Als je uit het bos komt en de Rijksstraatweg oversteekt kun je links het fietspad volgen en dan door Amerongen naar het kasteel toe.

1. Adrie 27 juni 2021 om 12:58

De tijdelijke sluiting is een gevolg van het noodweer bij Leersum op 18 juni 2021. Het bos op Zuylestein is te gevaarlijk om te bezoeken, het noodweer heeft een groot deel van het Sterrenbos en de 17eeuwse moestuin weggevaagd.

8. Natascha 25 mei 2021 om 18:28

Aanngegeven staat dat honden niet zijn toegestaan. Echter in de reacties staat een foto van een losloopgebied. In Welk deel zijn honden niet toegestaan en is hiervoor een alternatieve route??
    Alvast bedankt voor de reaktie.

1. Adrie 26 mei 2021 om 05:36

Natascha bedankt voor de reactie! De Amerongse Bovenpolder is niet toegankelijk met een hond. Men kan de alternatieve route over de dijk volgen, zie punt 8 van de routebeschrijving en blauwe lijn op de kaart.

9. M. V. 15 februari 2021 om 21:30

Op zaterdag 13-02-2021, deze wandeling gelopen in een witte wereld. Een unieke belevenis! Op de grachten rond kasteel Amerongen en in de uiterwaarden werd volop geschaatst. De besneeuwde bomen rond de Amerongse berg zagen er sprookjesachtig uit. Daar waren zelfs mensen aan het langlaufen. Een klein minpuntje: ik ben ooit op een plek op de Amerongse berg geweest, vanwaar je uitzicht had over de Betuwe en de brug bij Zaltbommel kon zien. Deze plek is helaas niet in de route opgenomen. Door de witte wereld konden we ons moeilijker oriënteren en deze plaats ook niet zelf vinden.

10. Adrie 16 september 2019 om 11:11

Gisteren 15 september 2019 op een mooie zonnige dag de wandelroute gecontroleerd. Op enkele kleine veranderen na zoals een paar verdwenen bankjes klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

11. Monique Visser en Rene v Oosterhout 11 september 2018 om 17:43

Prachtige tocht, goed beschreven! Wij hebben genoten!

12. wandelaar 6 september 2018 om 10:14

Prachtige tocht, goed aangegeven!
    Wat voor mij onduidelijk was bij punt 8 slot: Bij deze kruising LA, bosrand volgen. Deze kruising slaat niet op de viersprong waar met staat maar op de kruising na 800 meter. Mijns inziens duidelijker als de cursieve zin aan het slot van punt 8 komt.
    Verder bij punt 7 de y splitsing is eigenlijk een omgekeerde y splitsing waar men lang loopt. Mijns inziens duidelijker: zijpad scherp links negeren en direct daarna bij splitsing links aanhouden

1. Adrie 6 september 2018 om 13:14

Beste wandelaar, bedankt voor het verbetervoorstel! Beide opmerkingen zijn in de routebeschrijving verwerkt. De cursieve zin met de opmerking over grafheuvels is verwijderd, daarvoor in de plaats heb ik deze opmerking in de zin verwerkt waarbij men de grafheuvels passeert.

13. Mirjam Klever - Wij Wandelen 2 augustus 2018 om 12:07

Wat een mooie en vooral afwisselende route, ik heb me geen minuut verveeld. Een heerlijke combinatie van bos, uiterwaarden en een historisch dorpje. De routebeschrijving is duidelijk en foutloos. Mijn complimenten aan de maker(s) van deze mooie wandelroute.

14. Linda 1 april 2018 om 17:38

Mooie route gelopen met de gps. Perfect! Voor wie iets langer wil lopen: de wandeling is in het bos makkelijk uit te breiden met een of meerdere extra lussen.

15. Monique 10 april 2017 om 11:08

Leuke route, gelopen op 7 april 2017. Het GPS-bestand werkte perfect en voorkomt onduidelijkheden. De routebeschrijving hebben wij niet gebruikt.
    Onderweg op de Amerongse Berg (op zo’n 7 km vanaf het startpunt) is nog een horeca-gelegenheid, “Het Berghuis”, misschien de moeite van het vermelden waard?

1. Adrie 10 april 2017 om 11:55

Restaurant ’t Berghuis stond wel in de routebeschrijving vermeld maar nog niet bij de lijst van horecagelegenheden. Het restaurant staat nu ook bij de horecagelegenheden. Monique bedankt voor het melden!

16. Peter 12 maart 2017 om 16:02

Leuke route, let wel op dat je het laatste stuk (de Bovenpolder) niet heel het jaar mag betreden, I.v.m. broedseizoen. Wij hadden een confrontatie met een BOA van staatsbosbeheer, die ons vertelde dat we in overtreding waren. We kregen gelukkig enkel een waarschuwing.

1. Adrie 12 maart 2017 om 18:13

Inderdaad een paar weekjes te vroeg de Amerongse Bovenpolder ingelopen. In de routebeschrijving was een alternatief voor de periode van 1 oktober tot 1 april beschikbaar.

17. Lobke de Hollander 1 oktober 2016 om 16:35

Foto: Amerongen vanaf de dijk

18. Adrie 2 mei 2016

Op 1 mei 2016 de wandelroute gecontroleerd. Echte grote veranderingen waren er niet. Een verandering in het landgoed Zuylenstein was toch een beetje bijzonder, er was een kruising veranderd in een 8-sprong. Vermoedelijk is men bezig geweest het bosgebied rond het landhuis weer de allure te geven van een parkbos. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

19. Martijn 27 september 2014

Mooi route, duidelijk beschreven. Een verbetering:

"Op 5-sprong 2de pad op linkerhand, pad rechts van informatie paneel "op top", G-R route."

Moet worden:

"Op 5-sprong 3de pad op linkerhand, pad rechts van informatie paneel "op top", G-R route."

5 sprong klopt, rechts van informatie paneel en G-R route klopt, maar moet m.i. 3e pad zijm i.p.v. 2e pad.

Verder super!

1. Adrie 28 september 2014 om 08:17

Het is inderdaad 3de pad aan linkerhand. In mijn notities had ik staan 2de op rechterhand, ik heb de routebeschrijving hierop aangepast. Martijn bedankt voor het melden!

20. Rene en Soca (hond) 17 april 2014 om 20:43

Vandaag op een zonnige warme dag deze wandeling gelopen. Voor wie van gevarieerde bossen houdt is deze wandeling zeker een aanrader. De route was goed te doen, alles klopte. Aan het einde bij de uiterwaarden hadden we een probleem, onze trouwe viervoeter is daar niet gewenst helaas. Over de (drukke) dijk is geen optie. De dijk is al smal voor 2 auto`s laat staan als ze nog voetgangers passeren. De alternatieve route was makkelijk te vinden, de kerktoren prijkt boven de huizen uit! En qua afstand komt het redelijk overeen, 17,5km volgens de gps.

Foto’s van linksboven vervolgens met de klok mee: uitkijktoren bovenpolder, Amerongsebos, Amerongse Berg, Landgoed Zuylenstein, Landgoed Zuylenstein en Amerongenhonden losloopgebied, en tabakschuren.

21. vriends p 28 augustus 2013

LEUKE route, gelopen op 27-08-2013. Route is goed uitgezet en het is zeker een aanrader, goed op de gekleurde paaltjes letten dan zijn er geen problemen met de route.