Scheeken-de grote tocht, Boskant te Noord-Brabant

25 km Wandelroute Scheeken-de grote tocht, te Boskant

De wandeltocht gaat door het buitengebied van Boskant en Liempde, het Dommeldal en het natuurgebied Scheeken en Scheeken-Mortelen. Het Dommeldal bestaat uit beemden, verder van het riviertje af liggen op hogere gronden bolle akkers. De wandeltocht gaat op een aantal plaatsen over een smal pad langs de Dommel met mooi uitzicht over het riviertje en de omgeving. De Scheeken is een prachtig kleinschalig coulisselandschap dat al dateert van de 12de eeuw. Er is een grote afwisseling van bossen, bosjes, houtwallen, boomrijen, weitjes en akkertjes. In het voorjaar van 2017 heeft Brabants Landschap edelherten teruggebracht in een omheind deel van het natuurgebied Scheeken-Mortelen. Edelherten horen oorspronkelijk thuis in de Brabantse natuur en zijn zelfs een onmisbare schakel als grote planteneter. De wandeltocht gaat door het omheinde gebied waarin de edelherten leven en met een beetje geluk krijgt men ze ook nog te zien. Voor Liempde gaat men met het Sint-Janspontje, een handbediend kabelveerpont, de Dommel over. Voor meer informatie over het pontje zie de link onder de routebeschrijving. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-3-2017, laatst bijgewerkt op: 19-3-2024

Met de rug naar de ingang van het voormalige kerkgebouw RA vertrekken, direct daarna de weg met bocht naar links verder volgen, iets verder RD het fietspad oplopen, vervolgens voor het terras van de horecagelegenheid RA de doorgaande weg oversteken.
Aan einde van het fietspad RD, klinkerweg, vervolgens bij kruising RA, onverhard pad met bankje.
Pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, breder pad, wn route.
Bij T-splitsing LA, grindpad, wn route, iets verder buigt het pad naar rechts.
Voor woonboerderij 2/2a “Galerij de Bunders” LA, wn route, het pad volgen tot bocht naar links.
In deze bocht RA door houten voetgangerssluis, kn41 volg 42, smal pad door bosschages, voor een bosperceel buigt het pad naar rechts met het bosperceel aan linkerhand, voorbij een houten voetgangerssluis het gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand,
Voor bosperceel aan rechterhand LA, wn route, direct daarna aan overzijde van de waterloop RD, smalle verharde weg, de weg aan rechterhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna gaat de verharde weg over in pad met dubbele rij betonplaten, verderop buigt het pad kort na elkaar twee keer naar rechts en een keer naar links.
Voorbij omheinde percelen achter woning LA, wn route, het pad met betonplaten volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen, kn42 volg 45.
Na ca. 120m LA, “Donderdonksedijk”, wn route, de weg volgen tot pad aan linkerhand t.h.v. inrit tussen twee stallen iets voorbij woning nr.4.
Bij dit pad LA, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad een bosperceel aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, het pad volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA, verharde weg, kn80 volg 17.
Bij kruising RD, “Kanterse Veldenweg”, wn route.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, vervolgens voorbij omheind perceel RA, onverhard pad, “Achterste Broekweg”, kn17 volg 91.
RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 200m, bij 3-sprong RA, “Ginnekedijk”, kn91 volg 1, verderop passeert men een hoog klaphek met veerooster.
Bij T-splitsing RA richting hoog klaphek met veerooster, kn1 volg 83, voorbij het klaphek het pad met verderop een bankje verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn83 volg 80, verderop buigt het weg naar links met in deze bocht een bankje.
Bij T-splitsing RD het smalle pad door rand van het bosperceel inlopen, wn route, verderop buigt het pad naar rechts met direct na de bocht een houten voetgangerssluis, voorbij de voetgangerssluis schuin naar links door grasland naar doorgang tussen twee percelen grasland lopen, voorbij deze doorgang buigt het gras-pad naar rechts richting een houten voetgangerssluis, iets voorbij de voetgangerssluis buigt het gras-pad naar links met waterloop aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, breed onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
RD, pad “Scheekerstraat” door bosperceel aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, “Vleesbroekstraat”, kn84 volg 85, het pad met verderop een breed klaphek volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, onverhard pad, “Bundersdijk”, wn route.
Na ca. 130m, t.h.v. bankje LA, “Wessen Dijk”, kn85 volg 79.
RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing RA.
Voorbij woning nr.22 LA, onverhard pad, ”Akkerweg”, verderop omheind perceel grasland aan linkerhand.
Voorbij het omheind perceel, bij 3-sprong LA, pad met omheind perceel aan linkerhand.
Voor picknickrafel, bij T-splitsing LA.
Na ca. 200m scherp RA, pad met omheind perceel aan linkerhand.
RD, pad langs achterzijde van woningen aan linkerhand negeren, direct daarna in bocht naar rechts RD, smal pad langs waterloop met plantsoentje aan rechterhand.
Voor plantsoentje met speeltoestellen, bij T-splitsing LA, verhard voetpad, direct daarna bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Smidsepad”, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, de weg volgen tot woning nr.5 , zijwegen negeren.
Iets voorbij deze woning RA, smal steegje, “’t Broekegangske”.
Bij T-splitsing RA, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden richting “Kloosterhof”, de weg die voorbij de kerk naar rechts buigt volgen tot pleintje “Tooseplein”, in de bocht naar rechts passeert men kn2 volg 1, zijwegen negeren.
Bij het pleintje links aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje het smalle onverhard voetpad aan overzijde van de weg links van woonboerderij nr.3 inlopen, het pad “Kerkpad door Smalder” tussen haag en de woonboerderij, iets verder buigt het pad naar links, de wn route wordt weer verlaten.
RD, pad met voetgangerssluis aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij rioolgemaal “Liempde” LA, onverhard pad, “Dommelsteegje”, kn3 volg 5, verderop via voetveer het riviertje de Dommel over.
# Als bij het pad “Dommelsteegje” een bordje “Pontje uit de vaart” staat RD, het onverhard pad aan linkerhand negeren, kn3 volg 1. Bij 4-sprong LA, grindpad, “Kerkakkers”, de wn route wordt verlaten, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg. In bocht naar rechts van de weg RD, onverhard pad, “Kerkakkers”. Bij T-splitsing LA, verhard fietspad, verderop passeert men een brugje over de Dommel, voorbij het brugje het fietspad verder volgen tot bocht naar rechts, voorbij deze bocht het beton pad verder volgen tot bocht naar links, ruim voor deze bocht passeert men kn66 volg 22. Ga verder bij punt 8 4de regel In bocht naar links …….

Ca. 150m voorbij het voetveer, bij T-splitsing RA, kn5 volg 68.
Doorgaand gras-pad met ruime bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad t.h.v. een picknicktafel naar rechts.
Aan einde van ruime bocht naar links RA, pad door perceel populieren, de wn route wordt verlaten, verderop voor de Dommel buigt het pad naar links, het pad met de Dommel aan rechterhand volgen tot grasland, in het grasland buigt het gras-pad naar links met iets verder een poel aan rechterhand.
# Als door hoogwater het pad langs de Dommel niet gelopen kan worden omkeren en het pad door het populieren perceel terug volgen tot men het perceel weer verlaat. Bij T-splitsing RA. Bij T-splitsing RA, verharde weg. RD, onverhard pad, klinkerweg aan linkerhand negeren, het pad volgen tot pad aan rechterhand ca. 100m voorbij bocht naar links. Bij dit pad RA, kn68 volg 67. Ga verder bij punt 8 2de regel.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, onverhard pad.
Bij 3-sprong met aan linkerhand “Henselstraatje” rechts aanhouden, kn67 volg 66 .
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, beton-/fietspad, kn66 volg 22.
In bocht naar links van het beton-/ fietspad RA, onverhard pad, “Morgenstraatje”, wn route.
Bij 3-sprong RA, kn22 volg 57.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad richting klaphek aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts, ca. 100m voorbij deze bocht links aanhouden richting de Dommel, iets verder passeert men een draaihekje, voorbij draaihekje het smalle pad met de Dommel aan rechterhand volgen, verderop t.h.v. broekbos verlaat men de Dommel, voorbij het broekbos waterloop aan linkerhand volgen met iets verder een bosperceel aan linkerhand, voorbij het bosperceel buigt het pad naar rechts.
Ca. 40m voorbij deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Na ca. 70m het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Voor stal, bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 170m LA, pad richting woning met rode pannen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, “Brugsche Kampen”.
Bij 4-sprong RA, breed pad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, “Kinderbos”, kn3 volg 2, de weg volgen tot boerderij nr.5 aan linkerhand, zijpaden negeren.
T.h.v. deze boerderij RA, kn2 volg 1.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg, kn1 volg 80.
Na ca. 90m LA, “Rijsingen”, de wn route wordt verlaten, direct daarna de smalle weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg richting woning aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. woning nr.9 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, t.h.v. bankje met “Rustpuntje” buigt het pad naar links.
RD, pad aan linkerhand negeren, verderop na ca. 180m door klaphek en het smalle pad tussen afrastering en waterloop inlopen.
Ca. 50m voorbij het klaphek RA, eveneens smal pad tussen afrastering en waterloop, iets verder buigt het pad naar links, verderop bij de Dommel buigt het pad voor een betonnen sculptuur naar links.
Direct na deze sculptuur RA het brugje over, aan overzijde met in de verte een uitkijktoren RA, smal pad met de Dommel aan rechterhand, na ca. 80m buigt het pad naar links weg van de Dommel, ca. 50m voorbij deze bocht buigt het pad naar rechts, verderop passeert men een klaphekje.
# De bijna 15 meter hoge uitkijktoren Rond door Recht is in 2011 ontworpen door Lucas Lenglet.
Bij T-splitsing RA, voorbij het schuurtje buigt het pad naar links, in deze bocht het pad aan rechterhand negeren, verderop passeert men een klaphek en een vlonder, ruim voorbij de vlonder buigt het pad naar rechts, ca. 50m voorbij deze bocht LA door draaihekje, voorbij het draaihekje door rechterzijde van perceel grasland lopen, voorbij 2de perceel LA door draaihekje, voorbij het draaihekje het smalle pad met waterloop aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RA, het onverhard pad links van de weg inlopen, verderop passeert men aan linkerhand een kapel.
Voorbij de kapel, bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot grindpad aan rechterhand, t.h.v. woonboerderij 19/2, zijweg en zijpad negeren.
Bij dit grindpad RA, “Eikenstraat”, iets verder buigt het pad naar links, het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Bij 4-sprong LA, “Kremselen”, direct daarna voor begraafplaats RA, “Berkstraat”.
T.h.v. woning nr.28 RA, “Meidoornstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder is het voormalige kerkgebouw, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Meer informatie over het voetveer

Voormalige Ritakerk, Ritaplein 2, 5492 EH te Boskant. Plan Route

Parkeren kan op het Ritaplein en in de parkeervakken voor de kerk.

Bushalte Ritaplein, Boskant gem. Sint Oederode.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Populierenlaan in buitengebied Liempde Adrie: Populierenlaan in buitengebied Liempde
De Scheeken, verblijf van edelherten Adrie: De Scheeken, verblijf van edelherten
De Dommel Adrie: De Dommel
Het groot Duijfhuis Adrie: Het groot Duijfhuis
Een wel heel bijzondere duiventoren Adrie: Een wel heel bijzondere duiventoren
Dwarsdeelschuur uit 1750 Adrie: Dwarsdeelschuur uit 1750
Het Sint-Janspontje Adrie: Het Sint-Janspontje
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart scheeken-de-grote-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Liempde

De Vriendschap

Pastoor Teurlingsstraat 30
5492 EE Boskant

Gasthuishoeve

Kremselen 2
492 SJ Sint-Oedenrode

1. Adrie 17 maart 2022 om 17:04

Momenteel is er een pad langs de Dommel gesloten als gevolg van verzakkingen. Op de Google Maps kaart is een omleiding zie hiervoor de oranje lijn op de kaart.

2. Nelle en tonnie van vlokhoven 30 januari 2022 om 08:38

Mijn zus en ik hebben de tocht gelopen. Wat een goed idee om de route om te draaien en de verharde wegen weg te halen. Wederom enorm genoten van de tocht. We hadden dan ook mooi weer. Richting Liempde veel vogels gehoord.
    Wij hebben zonder GPX gelopen en de route op de beschrijving probleemloos gelopen.
    we hebben wel drie aandachtpuntjes. Bij 5 derde regel staat 2x bij 3-sprong LA. Dit is maar 1 x bij driesprong LA. Klein stukje verder staat “Voor picknick tafel bij wilg” Deze wilg is weg.
    Verder bij 10 laatste regel “ruim voorbij een bocht naar rechts passeert men een klaphek”
    Hier hebben we wat lopen zoeken omdat het klaphek niet te zien was. Je de bocht naar recht volgen en niet recht door lopen.
    Verder onze complimenten voor de route. We gaan hem zeker weer een keer lopen.

1. Adrie 30 januari 2022 om 14:04

Nelle en Tonnie van Vlokhoven bedankt voor met melden van het verdwenen klaphek en de wilg! De 3-sprong stond er inderdaad dubbel. De routebeschrijving is aangepast.

2. Nelle 31 januari 2022 om 06:29

Even een correctie het klaphek staat er wel, maar is vanaf het pad, niet zien.

3. Adrie 31 januari 2022 om 07:24

Nelle bedankt voor de correctie! Ik het het zinnetje opgesplitst de bocht naar rechts en het klaphek afzonderlijk vermeld.

4. Nelle 1 februari 2022 om 13:14

Top Adrie.

3. Hennie 18 oktober 2021 om 18:21

Afgelopen vrijdag deze route gelopen met mijn achterneef. Ondanks dat het weer s ’morgens wat minder was, hebben we genoten van deze heel mooie en gevarieerde tocht. We hebben de tocht probleemloos op GPS gelopen en onderweg geluncht in het Wapen van Liempde. Deze tocht door de Scheeken en het Dommeldal is een echte aanrader!

4. Adrie 29 april 2021 om 12:59

De wandeltocht is vernieuwd. De vorig jaar nieuw geplaatste Hooibrug over de Dommel is in de wandelroute opgenomen. Hiermee is het deel dat over de Bobbenagelseweg liep komen te vervallen. Omdat er een nieuw leuk stukje Dommeldal bijgekomen is is ook de looprichting omgekeerd, hierdoor komt het deel dat door het Dommeldal gaat in het tweede deel van de wandeltocht. Een ander voordeel is dat als het pontje uit de vaart er een alternatief beschikbaar is waardoor de wandeltocht niet langer wordt.

5. Anton Megens 29 juli 2020 om 07:56

Beste Adri, nog bedankt voor de informatie betreffende de toegankelijkheid van het omheinde Edelhert gebied (d.d. 26 juni). Gisteren (28/7/2020) volgden we uw route met een groepje van 10 wandelaars. We kozen via een binnendoor route naar Kremselen via een paadje dat begon in de Berkenstraat tussen nr 6 en nr 8. Helaas zat de Gasthuishoeve dicht want we hadden graag bekeken wat daar allemaal te zien is. Al snel bereikten we de Dommel en wat was het daar verrassend mooi met smalle paadjes tussen meters-hoge maisvelden, weiden vol bloemenpracht, en prachtige doorkijkjes op de kronkelende Dommel die nooit ver weg was. We bezochten ook de Stiltetuin de Eschdonk (we hadden vooraf een afspraak gemaakt) en dat was weer een extra parel op de route. Na de avontuurlijke overtocht via het trekpondje bereikten we Liempde waar we onze boterhammen mochten opeten onder het genot van een drankje en het bleef niet bij een! Na de middag werd de tocht heel anders. Veel brede paden, vaak lange rechte stukken. Een blik op de kudde Edelherten was welkom geweest maar het mocht niet zo zijn. Na een verfrissend drankje op het terras van de Vriendschap (en het bleef weer niet bij een) trokken wij terug huiswaarts. Hartelijk dank, Adri, voor deze mooie en verkwikkende daguitstap!

6. Irene 13 juli 2020 om 13:27

Mooie afwisselende tocht. Op sommige plaatsen hoge begroeiing dus lange broek aanbevolen. Het enige wild dat wij in het omheinde gebied gezien hebben waren runderen. Ook daarvan genoten overigens.

7. Anton Megens 25 juni 2020 om 18:05

Ik ben van plan deze route binnenkort te doen samen met een groepje medewandelaars. Ik lees echter op de website van GPSWALKING.nl (natuurgebied-de-scheeken) dat het omheinde deel van het natuurgebied de Scheeken rustgebied is geworden voor de uitgezette edelherten en niet meer toegankelijk zou zijn. Dit wordt gemeld door ene Adri (misschien wel Raaijmakers!?!). Adri, weet u of dit momenteel een probleem is voor deze Grote Scheekentocht? Hartelijk dank!

1. Adrie 26 juni 2020 om 06:03

Beste Anton Megens, men kan wandelen in het omheinde deel van de Scheeken wel is het aantal paden die nog toegankelijk zijn flink gereduceerd. Deze tocht de Grote Scheeken-tocht kan gelopen worden wel moet men rekening houden dat in het omheinde deel honden niet toegestaan zijn. Ook nog even het kaartje van de GPSWALKING tocht bekeken deze gaat inderdaad door het gesloten rustgebied.
      Met vriendelijke groet,
      Adrie

8. Nelle en tonnie van vlokhoven 15 april 2020 om 15:17

prachtige tocht,weer was goed en we hebben genoten van de tocht. Erg goede beschrijving.

voor herhaling vatbaar.

9. Adrie 11 januari 2019 om 13:38

De wandeltocht is vernieuwd. In het begin gaat de tocht via een andere weg naar de best wel lange weg “Kremselen” waardoor i.p.v. 1km de weg slechts 600m gevolgd wordt. Ook is voor het geval dat het Sint-Janspontje bij Liempde uit de vaart is een alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Veel wandelplezier!

10. Adrie 29 augustus 2017 om 17:22

De wandeltocht is vernieuwd, het startpunt is verlegd naar het plaatsje Boskant. Halverwege de tocht gaat men nu door het plaatsje Liempde. Het onvermijdelijke deel verharde weg van ca. 2,2 kilometer om vanuit Boskant de Dommel over te steken is nu in het begin van de wandelroute. Aan het einde van de wandelroute bij Boskant is ook wat meer variatie aangebracht.

11. nellie wesel 3 juli 2017 om 13:40

Op 28-6-2017 de route gelopen. Is prima te volgen en heel erg mooi. Vooral langs de Dommel was prachtig.

12. Susanne 17 juni 2017 om 16:25

Erg mooie route door afwisselend landschap. De beplanting groeit op veel plaatsen hoog, een lange broek is een aanrader wanneer je deze wandeling doet. De horeca in Boskant is halverwege ideaal voor koffie en heerlijke appeltaart.

13. Irene 15 april 2017 om 17:43

Wat een mooie wandeling! Vooral het gebied waar de edelherten moeten lopen vonden wij prachtig. Jammer genoeg helemaal geen wild gezien deze wandeling. Maar zeker de moeite waard.

14. Frans 10 april 2017 om 09:16

zondag de route gelopen onder een heerlijke lentezon.
    Een mooie rustige route, met veel afwisseling.