Ruiten Aa-pad, etappe 8, Vlagtwedde te Groningen

11 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 8, te Vlagtwedde

Deze etappe start bij restaurant Roegh en het Park Emslandermeer en gaat via het Mussel Aa-kanaal naar Ter Wupping, Höfte, het Stobke en het Dr.Hommesbos naar Onstwedde. Het kanaal is strak, maar omgeven door natuurterreinen. Daarna, in het bos, kronkelen de paden. En dat is ook zo in het stroomgebied van de Mussel Aa, een riviertje dat verder stroomafwaarts uitmondt in de Ruiten Aa. Dit is een oud coulisselandschap met rivierduinen, bosjes, waterloopjes, natte graslanden, windsingels, morenen en kleine akkers. Onderweg passeren we een prachtige boerderij, een rijksmonument. Aan het einde van het pad naar Holte is sinds 1983 een kunstwerk, de Hooiruiters. Dat zijn piramidevormige stellages voor het drogen van gras. Een hoger gelegen zandweg, het Stobke, een bult in het veld, een overblijfsel uit de late ijstijd, gaat naar Onstwedde. Het Dr. Hommesbos was in het bezit van een chirurg uit Winschoten die daar een zomerverblijf had. In de Tweede Wereldoorlog verborg hij daar onderduikers. Hij is verraden en het huis is in brand gestoken. Het Groninger Landschap heeft het bos overgenomen, waardoor het bewaard is gebleven. In het bos zijn redelijk hoge morenen, overblijfselen van gletsjers, een omweg waard. 60% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 15-11-2015, laatst bijgewerkt op: 13-12-2022

Etappe 8 : van Villapark Emslandermeer in Vlagtwedde naar het centrum van Onstwedde.

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.
Advies: Print of download de topografische kaart om bij punt 34, het Dr. Hommesbos gemakkelijker de richting te bepalen.

1. Loop vanaf de parkeerplaats bij het Park Emslandermeer naar Café Restaurant Roegh. Daar naar links en direct nog een keer naar links, een half verharde weg.
  2. Deze weg gaat langs tennisbanen. 1ste weg RA, een asfaltweg, de Barlagerachterweg, die op een gegeven moment tussen de golfbaan en het terrein van Pannenkoekenhuis en camping Vlagtwedde loopt. Even verder gaat de weg over in een fietspad.
  3. Aan het einde LA Mussel Aa-kanaal Zuid, bij ANWB- paddenstoel 87/001, kn.3 richting kn.90. Ga onder het viaduct van de N368 door en bijna aan het einde van de weg is rechts een monument voor drie Belgische parachutisten, die hier in april 1945 zijn gesneuveld.
  4. Op de hoek de weg oversteken, en bij kn.90 RA, steek de Rolin – brug over.
    Rolin was een van de verongelukte parachutisten. De brug is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog opgeblazen door de Duitsers, zodat de bevrijders al zwemmend moesten oversteken.
  5. Over de brug direct LA bij ANWB – paddenstoel 65280/001, de Kolonel Blondeelweg, een klinkerweg rechts van het kanaal.
    Kolonel Blondeel hoorde bij het regiment dat in 1945 gevochten heeft in Vlagtwedde.

kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer.

4. Op de hoek de weg oversteken, en bij kn.90 RA, steek de Rolin – brug over.
  6. De half verharde weg gaat voorbij de bebouwing over in een fietspad met zandpad. Loop een flink eind langs het kanaal en passeer een brugwachterswoning. Ga bij de brug en kn.87 nog steeds RD rechts van het kanaal.
  7. Volg nu tot nader order de rode paaltjes van Staatsbosbeheer, die aan de rechterkant van het pad staan.
  8. Ga na ongeveer 500 meter voorbij de brug, bij het 3de rode paaltje RA.(het 1ste rode paaltje staat al bij de brug). Pas op: de rode paaltjes zijn helaas niet altijd goed zichtbaar. Het is een bospaadje dat haaks op de zandweg ligt. Links van het pad is een open veld. Blijf het smalle paadje volgen, dat al vrij snel een haakse bocht naar rechts maakt.
  9. Aan het einde LA over een bruggetje.
  10. Volg dit bospad. Bijna aan het einde maakt het paadje een haakse bocht naar links, het wordt breder en loopt recht naar een weg.
  11. Aan het einde LA, asfaltweg. Passeer huis nr.13. Na ongeveer 400 meter bij het plaatsnaambord Ter Wupping ( omgekeerd ) links zijn er vlakbij elkaar twee paden naar rechts.
  12. Ga even voorbij het plaatsnaambord RA bij het 2de pad en negeer zo het rode paaltje. Dit brede pad loopt even links van een bosrand en maakt al vrij snel een bocht naar links en gaat dan verder door het veld.
  13. Negeer bijna aan het einde een rood paaltje naar rechts, passeer kn.86, ga nog even RD en ga aan het einde van dit pad, bij een T-splitsing van zandwegen, RA. Loop in de richting van een huis.
  14. Na het huis links LA, het pad loopt links van rivierduinen, de Ruige Berg.
  15. Het pad blijven volgen met een bocht naar rechts en dan een haakse bocht naar links.
  16. Blijf rechts van het water lopen, dat in het begin trouwens nauwelijks te zien is. Wel te zien is de spitse toren van de kerk van Onstwedde links en de uitkijktoren van etappe 1 rechts. Ga LA over een bruggetje over de Mussel Aa en ga RD, blijf het pad volgen dat naar links buigt.
  17. Voorbij het bankje langs de bosrand blijven lopen en even verderop links aanhouden.
  18. Ga aan het einde 2x scherp RA, een pad tussen twee waterloopjes / greppels door. Passeer een bankje.
  19. Dit pad komt uit op een half verharde weg. Ga hier LA en gelijk RA langs een afsluitboom. Rechts van het pad is een boomsingel.
  20. Aan het einde RA en gelijk LA bij een bord van Staatsbosbeheer, een pad tussen boomsingels.
  21. Aan het einde LA tussen een rij bomen. Rechts is een huis.
  22. Ga aan het einde bij een asfaltweg RA. Links staat op nummer 11 een monumentale boerderij van het Westerwoldse type. Bij een picknickbank op een splitsing van wegen nog 15 meter RD lopen richting Holte en dan direct voorbij de boerderij links LA het betonnen fietspad op. Dit vrij lange fietspad maakt vele bochten.
  23. Volg het beton – pad. Voorbij een bruggetje is er aan de rechterkant ook een parallel zandpad. Bijna aan het einde is links een kunstwerk, de Hooiruiters. Hooiruiters zijn maaigrasdroogrekken. Ga voorbij dit kunstwerk via het fietspad RD om het infopaneel over het Stobke te lezen.
  24. Bij een driesprong met een zandweg, bij het infopaneel over het Stobke, ongeveer 100 meter vóór een huis, bij kn.84 scherp LA een brede zandweg op in zuidelijke richting.
  25. Volg de lange zandweg, die na een poosje links langs een bos loopt.
  26. Ga na het bos, als de Stobkeweg overgaat in de Driesporenweg bij een T-splitsing RA, een half verharde weg die even verder langs een begraafplaats gaat.
  27. Steek aan het einde van de weg de straat over en ga LA.
  28. Ga direct voorbij huisnummer 75 RA, een bospaadje op.*
    *Voor degenen die niet het rondje naar het Dr. Hommesbos willen lopen:
    Ga hier niet RA, maar loop RD, steek bij de rotonde de weg over en ga RD de Dorpsstraat in. Loop door tot het eindpunt bij de COOP en Snackbar ’t Wold.
  29. Ga bij een kruising van paden RA, volg het merkteken van het wandelnetwerk.
  30. Houd verderop ook rechts aan en ga aan het einde RA, een smalle asfaltweg. Loop langs de parkeerplaats van camping de Beukenhof en loop door tot voorbij huisnummer 18.
  31. Ga daar LA, een smal grindpaadje op, verboden voor ruiters.
  32. Ga het 1ste pad RA voor een bankje en loop nu over een smal pad tussen een boomkwekerij en een bosrand.
  33. Dit paadje buigt naar links en komt uit bij een bord van het Groninger Landschap, de oostelijke ingang van het Dr. Hommesbos. Dit is een bos met morenen, overblijfselen uit de laatste ijstijd, duidelijk herkenbare ruggen in het landschap.
  34. Ga het hek door en vervolgens RA. Loop tegen de richting van de klok in zoveel mogelijk langs de rand van het bos. Loop om bij een andere in-/ uitgang van het bos te komen geen volledig rondje. Een officiële uitgang met hek en bankje is aan de zuidkant aan het fietspad. Zie de kaart / GPS.
    Het is heel lastig om een exacte routebeschrijving te geven in dit heuvelachtige, oude bos. Het krioelt er van de paadjes en je kunt eigenlijk overal lopen. Pas wel op: veel paadjes komen uit op het veld. Het bos is slechts 2,5 ha. groot. Verdwalen kan niet echt. Daarom beperken we ons tot bovenstaande aanwijzingen. De ingang is aan de oostkant in het midden en op de kaart eindigen we de route door het bos aan de zuidkant van het bos bij het grindpad van punt 31. De kaart is in dit geval een goed hulpmiddel.
  35. Ga voorbij het hek het grindpad op, RA, even verder is aan de linkerkant een recht pad langs een rij bomen. Ga hier LA.
  36. Aan het einde LA, een asfaltweg.
  37. Ga, op de plek waar de weg een haakse bocht naar rechts maakt, LA het bos in en volg het pad met een bocht naar rechts. Er is maar 1 pad in dit bosje.
  38. Aan het einde RA, loop weer langs camping de Beukenhof en loop RD in de richting van de provinciale weg.
  39. Steek de weg over en ga RD langs eetcafé Gerak.
  40. Aan het einde RA, loop de Dorpsstraat in langs enkele winkels. Het eindpunt van deze etappe is bij huisnummer 29, Snackbar ’t Wold en de COOP.

Parkeerterrein bij Park Emslandermeer, Laan van Westerwolde 6, 9541 ZA te Vlagtwedde. Plan Route

Snackbar ’t Wold, Dorpsstraat 29 te Onstwedde.

Eindpunt : Snackbar ’t Wold is tegenover de COOP en bij de TOP- locatie. Hier is voldoende parkeergelegenheid.

Start:
Bushalte Marke, komend vanuit Ter Apel: Loop terug naar de Schoolstraat RA, 2de straat RA, Wilmerskamp, loop RD, houd bij de manege rechts aan, passeer een brug, 1ste straat LA, Barlagerachterweg, dit is punt 2 van de routebeschrijving.
Bushalte Molenstraat, komend vanuit Winschoten, Loop richting de Badweg ( de huisnummers lopen af ), ga LA de Badweg in, aan het einde LA, houd bij de manege rechts aan, passeer een brug, 1ste straat LA, Barlagerachterweg, dit is punt 2 van de routebeschrijving.
Eindpunt : Bushalte, Jabbingelaan, Onstwedde. ( bus stopt vlakbij ).

Een sluiswachterswoning langs het kanaal Frank van der Meer: Een sluiswachterswoning langs het kanaal
Langs het Mussel Aa-kanaal Paul Hoomoedt: Langs het Mussel Aa-kanaal
Het bos bij Ter Wupping Frank van der Meer: Het bos bij Ter Wupping
De Mussel Aa bij de Kiebaarg Margriet Smeets: De Mussel Aa bij de Kiebaarg
Tussen Ter Wupping en Holte Margriet Smeets: Tussen Ter Wupping en Holte
Een rijksmonument in Höfte Paul Hoomoedt: Een rijksmonument in Höfte
De hooiruiters bij Höfte Paul Hoomoedt: De hooiruiters bij Höfte
Het Stobke Margriet Smeets: Het Stobke
De Stobkeweg naar Onstwedde Margriet Smeets: De Stobkeweg naar Onstwedde
Vrij wandelen in het Dr. Hommesbos Margriet Smeets: Vrij wandelen in het Dr. Hommesbos
Het Dr. Hommesbos Margriet Smeets: Het Dr. Hommesbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-8.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.