Raamdal-de kleine tocht, Gassel te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Raamdal-de kleine tocht, te Gassel

Wandeltocht door de Gasselse Bossen, het natuurgebied Langven en Maurik en langs de Graafsche Raam. Deze 13 kilometer lange wandeltocht is een korte variant van de 19 kilometer lange Raamdal-tocht. Het Gasselse Bos is zoals op veel plaatsen in Noord-Brabant een met dennen beplant heidegebied. De laatste vijfentwintig jaar is het productiebos omgevormd tot een natuurlijker bostype, waarin vooral de inheemse loofbomen domineren. Inmiddels een mooi bos met diverse kleine poelen en een wat groter ven, het zogenaamde Soldatenkanaal, een door militairen gegraven ven om zand te winnen voor de bouw van de Generaal de Bonskazerne. In het beekdal wordt een stukje Peelkanaal gevolgd met enkele kazematten, een restant van Peel-Raamstelling. Bij samenkomst van de Lage Raam en het Peelkanaal gaat de beek onder de naam Graafsche Raam verder. Beide beken vormen het Raamdal. Het nog jonge mooie natuurgebied Langven en de Maurik in het stroomgebied van de Graafsche Raam bestaat uit een klein bosgebiedje, ruig grasland dat begraast wordt door Schotse Hooglanders en Konikpaarden, poelen, een mooi ven met de naam Langven, Vanuit de lage begroeide 'stuifduinen' in het gebied heeft men een prachtig zicht over het ven. 73% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 17-9-2016, laatst bijgewerkt op: 10-10-2023

Op het kleine pleintje voor de kerk en met de rug naar de hoofdingang van de kerk en aan rechterhand de begraafplaats RD vertrekken, de weg met het grotere Julianaplein aan linkerhand volgen, vervolgens voorbij het plein bij kruising RD, “Torenstraat”, de weg ca. 450m volgen tot kruising voorbij woning 23A, zijweg negeren.
Bij deze kruising RA, breed grindpad, “Heidestraat”.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij bosschages links van het pad voor perceel rond witte woonboerderij LA, smal onverhard pad door de bosschages, wn route, verderop buigt het pad naar rechts het bos in.
Bij 3-sprong LA, breder bospad, wn route.
Bij kruising RD, kn98 volg 12, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden en zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn12 volg 11.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route.
Iets voorbij woning nr.12 rechts van de weg LA, breed grindpad, “Fazantenweg”, kn11 volg 16.
Bij kruising RD, “Fazantenweg”, kn16 volg 15.
Ruim voor kruising LA, smal bospad met SBB bordje “Maasdal”, kn15 volg 14, iets verder bij splitsing links aanhouden, vervolgens bij 3-sprong eveneens links aanhouden, wn route, pad met op enige afstand afrastering aan linkerhand.
Voor aarden wal, in flauwe bocht naar links van het pad rechts aanhouden door de houten voetgangerssluis met SBB bordje en de aarden wal oplopen, aan overzijde bij 3-sprong RA, het pad met de aarden wal aan rechterhand volgen tot men het bos via een houten voetgangerssluis weer verlaat.
Voorbij de voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, breed grindpad, wn route.
Bij kruising RA, “Meisevoort”, verharde weg, kn14 volg 68, verderop bij de Laarakkerse waterleiding waterloop gaat de verharde weg over in een grindpad.
RD richting “Langenboom”, pad richting kasteel “Tongelaar” aan linkerhand negeren, kn68 volg 17, iets verder passeert men een brugje.
Voorbij bosschages aan linkerhand RD, grindpad, kn17 volg 18, verderop voor woning buigt het pad naar rechts en gaat over in een verharde weg, de weg ca. 1km volgen tot flauwe bocht naar links met aan rechterhand een kapel, zijpaden negeren.
In deze flauwe bocht rechts aanhouden, grindpad met de kapel aan rechterhand, kn18 volg 19.
RD, verharde weg “Campagnelaan”, weg aan linkerhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij bos rechts aanhouden, het smalle licht slingerend bospad met veerooster en SBB bordje “Begrazingsgebied” inlopen, kn19 volg 61, verderop t.h.v een kazemat en een bankje volgt het pad de bosrand, voorbij het bos buigt het pad naar rechts.
# In deze bocht even de heuvels aan linkerhand oplopen voor een mooi uitzicht over het “Langven”.
Na verlaten van het begrazingsgebied, in het bos RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, de wn route wordt tijdelijk verlaten, smal bospad, voor de beek buigt het pad naar links en gaat door de bosrand met de beek aan rechterhand.
Na verlaten van het bos RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, de beek verder volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn61 volg 62, het pad met de beek aan rechterhand verder volgen, verderop iets voorbij een metalen afsluitboom wordt het pad breder en buigt naar links weg van de beek.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA de brug over, wn route, vervolgens aan overzijde eveneens RA, kn62 volg 63, smal grindpad met beekje aan rechterhand, verderop voor de brede beek buigt het pad naar links.
RD, pad langs ondiepe waterloop aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, de beek verder volgen.
Bij T-splitsing RA de brug over, verharde weg, “Beersche Maasweg” ( t.h.v. 1ste zijweg passeert men het straatnaambordje), de weg volgen tot 5-sprong voorbij woning nr.53a , zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze 5-sprong 2de weg aan rechterhand volgen, “Graafschedijk”, kn66 volg 67.
T.h.v. inrit woning nr.56 RA, “Middelrotscheweg”, kn67 volg 16, iets verder gaat de verharde weg over in een grindpad.
Voorbij woning nr.2, bij 3-sprong LA, “Wijnruimerweg”, de wn route wordt verlaten, iets verder gaat het grindpad over in een verharde weg.
Voor woonboerderij, bij T-splitsing RA.
Na ca. 180m LA, “Valeweg”, breed grindpad met bordje “Opengesteld” door bosperceel.
Bij kruising met aan rechterhand een metalen hek RD, het pad verder volgen tot pad aan rechterhand voor een klein parkeerterreintje en iets verder de overgang naar verharde weg.
Bij dit pad RA, smal bospad met bordje wandelpad “3350m” en rood routepaaltje, na ca. 50m bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij kruising op lage heuvel RA, rode route, iets verder passeert men een poel, verderop voorbij 2de bocht naar links passeert men aan rechterhand een schuurtje met houtopslag en volgt het pad een afrastering aan rechterhand.
Ca. 100m voorbij deze bocht, aan voet van een lage heuvel links aanhouden, rode route, het pad buigt naar rechts met een poel aan rechterhand, voorbij de poel het pad met iets verder aan linkerhand een 2de poel verder volgen tot 4-sprong, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze 4-sprong RD, pad met afrastering aan rechterhand, rode route.
Voorbij bosperceel met afrastering, bij kruising RD, de rode route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder bij kruising LA, wn route.
RD, stijgend pad aan linkerhand negeren.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een grotere poel RD, wn route, het pad met aan linkerhand een langwerpige poel verder RD volgen tot T-splitsing voorbij een houten afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, het brede grindpad volgen tot verharde weg voor een molen.
# Molen Bergzicht heeft een voorganger gehad, die gebouwd was in 1808. Tijdens het beleg van Grave van 1813-1814 door de Fransen is de molen vernield. Aangenomen wordt, dat de huidige molen in 1815 is gebouwd.
Iets voor deze verharde weg RA, bospad met bankje, wn97.
Na verlaten van het bos, bij 3-sprong links aanhouden, breed grindpad, wn route, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg, de weg volgen tot doorgaande weg.
Bij de doorgaande weg RD, direct daarna eveneens RD, “Schoolstraat”, weg aan linkerhand negeren, de weg verder volgen tot het plein aan linkerhand met aan overzijde de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Sint-Janskerk, Julianaplein 2, 5438 AK te Gassel. Plan Route

Rijd naar de Dorpstraat in Gassel. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Kerk, Gassel.

Natuurgebied Langven en de Maurik, het ven 'Langven' Adrie: Natuurgebied Langven en de Maurik, het ven 'Langven'
Kazemat in het gebied Langven en de Maurik Adrie: Kazemat in het gebied Langven en de Maurik
Natuurgebied Langven en de Maurik Adrie: Natuurgebied Langven en de Maurik
Paarden in het Langven en de Maurik Adrie: Paarden in het Langven en de Maurik
De Graafsche Raam Adrie: De Graafsche Raam
Molen Bergzicht Adrie: Molen Bergzicht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart raamdal-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Gassel en Escharen

1. Adrie 10 oktober 2023 om 16:56

Gisteren 10 oktober 2023 de wandeltocht samen met Raamdal-tocht gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Vince 26 juni 2021 om 16:35

Zeer mooie en rustige route. Alleen op mijn GPS is deze route bijna 18 kilometer. Dat viel toch even tegen wij als beginnend wandelaars. Er stond 13 kilometer. Wij hebben de route precies gelopen als hoe het staat in de omschrijving. Allebei bek af en met voetjes omhoog aan het nagenieten.

1. Adrie 26 juni 2021 om 17:01

Vince bedankt voor de reactie! De routebeschrijving is toch echt van de 13 kilometer versie, voor de zekerheid ook nog de track gecontroleerd deze is om precies te zijn 13,3 kilometer. Waarschijnlijk toch een van de andere Raamdal tochten gelopen of ergens verkeerd gelopen al vind ik 5 kilometer extra toch wel erg veel. Als U de gelogde track heeft stuur deze eens naar info@klikprintenwandel.nl ik ben benieuwd welke tocht gelopen is of wat er fout gegaan is, bij voorbaat bedankt!

3. Ton Geers 24 mei 2020 om 10:09

Op 24 mei heb ik het Raamdal bij Escharen bezocht. Een route veelal over onverharde paden. Werkelijk een fantastisch mooi stukje Brabant. Niet alleen de natuur bij de Raam maar ook het gebied er omheen, met zijn idyllische witte boerderijen, de graanvelden en de met eiken begrensde zandpaden, geven je het beeld van Brabant zoals het altijd is geweest. Je kunt er uren lang lopen zonder iemand tegen te komen, er heerst nog rust. Én, Brabant heeft ook koeien. Een echte aanrader. Voor foto’s van deze tocht kijk je op wandelend-verhaal raamdal-escharen-24-mei-2020

4. Gerrie van de Pol 17 april 2020 om 15:38

2 opmerkingen over de beschrijving.
    1. Bij punt 2 wordt vermeld “pad volgt op enige afstand afrastering aan rechterhand” Dit moet zijn “linkerhand”.

2. punt 3. staat kn 14 volg 68. 68 wordt echter niet aangegeven. Verderop kom je inderdaad bij knp 68. Bij knp 14 moet je dus RA.

Verder prima route

1. Adrie 17 april 2020 om 16:14

Beste Gerrie van de Pol bedankt voor het verbetervoorstel! Bij punt 2. moet inderdaad aan linkerhand zijn. Bij punt 3. heb ik het nummer voorlopig doorgestreept in de routebeschrijving. Inmiddels al een poosje geleden heb ik het ontbrekende nummer gemeld bij routebureau Brabant, blijkbaar nog niets met de melding gedaan.

2. Hens 7 september 2020 om 12:19

Gisteren deze mooie tocht nog eens gelopen. Inmiddels is de 68 op knp 14 weer aangebracht. Inderdaad iéts ander kleurtje en lettertype, maar luid en duidelijk leesbaar.
      Suggestie is nog om bij 2 het woord ‘heuvelrug’ te vervangen door ‘aarden wal’ o.i.d. Het heeft niets met heuvels te maken, is een door mensen opgeworpen wal van 2 meter hoog. Heuvel is zelfs voor Nederlandse begrippen een veel te groot woord.

3. Adrie 7 september 2020 om 15:44

Beste Hens bedankt voor het verbetervoorstel! Het nummer is niet meer doorgestreept. De term “lage heuvelrug” vervangen door “aarden wal” is inderdaad een betere omschrijving.

5. Adrie 7 augustus 2018 om 16:40

Afgelopen zondag 5 augustus de wandelroute gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen bij de extra herkenningspunten na klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!