Ommetje Rode Hoek, Wellerlooi te Limburg

14 km Wandelroute Ommetje Rode Hoek, te Wellerlooi

Wandeltocht door de Bosserheide en de Wellse Heide, beide onderdeel van het Nationaal Park de Maasduinen. De twee gebieden bestaan uit droog naaldbos, hakhout, stukjes heide en stuifzand. Op de Wellse Heide, voor een deel gemeentebossen Bergen en de Rode Hoek van Stichting Limburgs Landschap, komt men in de gemeentebossen Bergen langs prachtige stuifduinen met een mooi ven. Het ven dat aan de voet van hoge stuifduinen ligt profiteert van het regenwater dat naar beneden stroomt. In de Rode Hoek wordt onder andere een pad gevolgd met zicht op een langgerekte heuvelrug met een door heide begroeide helling. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-3-2015, laatst bijgewerkt op: 10-2-2023

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken.
Bij kruising LA, “Kruisstraat”, kn15 volg 20, de weg volgen tot bocht naar links voorbij kombord “Einde bebouwde kom Wellerlooi”, zijweg negeren.
In deze bocht RA, “Schaak”, kn20 volg 19, de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, breed grindpad, kn19 volg 24.
Voor flauwe bocht naar rechts van het pad RA richting “10”, de wn route wordt verlaten.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden, pad met wit metalen SLL afsluitboom en SLL bord “Rode Hoek”, direct daarna bij 4-sprong LA, pad met open plek aan linkerhand, iets verder gaat het pad door het bos.
Bij 4-sprong RD, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg ruim voorbij een kleine woning, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
In bocht naar links van de weg rechts aanhouden, onverhard pad met bungalowpark aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, pad met het bungalowpark aan linkerhand, wn route.
Na ca. 70m RA, kn27 volg 28(4,5km).
Bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met grindpad RD, het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, iets verder stijgt het pad stevig.
Ruim voorbij de heuvel, bij T-splitsing RA, kn29 volg 30.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, vervolgens bij kruising met breed grindpad en aan linkerhand een verharde weg RD, pad met iets verder een houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”, het pad dat verderop door de bosrand gaat ca. 1km volgen tot een pad aan rechterhand t.h.v. een wn routepaaltje ca. 150m voorbij een woning met hoge loods met pal langs het pad zandwallen, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, bospad met houten afsluitboom en SLL bordje, iets verder bij 3-sprong links aanhouden, kn31 volg 37, verderop volgt het pad aan linkerhand een beekje (staat vaak droog).
Bij brugje LA het brugje over, aan overzijde buigt het pad naar links, wn route, vervolgens t.h.v. informatiepaneeltje “Woonoord Oude Molen”, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, verderop iets voor verharde weg passeert men een klaphek en een klein parkeerterreintje.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek aan de overzijde, bospad, kn37 volg 38.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij 3-sprong RA, wn route, licht stijgend pad.
In laagte RD, pad aan linkerhand negeren, kn38 volg 39.
Na ca. 80m, t.h.v. bankje RA richting houten poort met klaphek, kn39 volg 40.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek iets aan rechterhand, kn40 volg 31.
Bij 3-sprong links aanhouden, men passeert weer het beekje (staat vaak droog), vervolgens na ca. 30m RD, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Pad met flauwe bocht naar rechts door half open strook verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, verderop buigt het smalle pad naar links het bos in en gaat met ruime bocht naar rechts weer terug naar de open strook.
Bij de half open strook, bij 3-sprong LA, door de rand van de half open strook met de open strook aan rechterhand.
RD, grindpad, grindpad door open strook aan rechterhand negeren, men loopt weer door het bos.
Bij T-splitsing RA, breder pad, vervolgens na ca. 60m, in de half open strook bij splitsing links aanhouden, voorbij de open strook buigt het grindpad met flauwe bocht naar rechts het bos weer in.
Voor bocht naar rechts van het pad, t.h.v. wn routepaaltje LA, het pad gaat weer terug naar de half open strook, verderop aan overzijde van de half open strook buigt het pad naar rechts en gaat door de bosrand met de open strook aan rechterhand, wn route.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad richting de half open strook aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar links richting de rand van het bosgebied.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, kn30 volg 29, breed pad met gescheiden grind-/fietspad, het pad volgen tot breed pad aan linkerhand direct na een bocht naar rechts.
Bij dit pad LA richting “Schaapskooi”, iets verder RD, breed pad met gescheiden grind-/fietspad, wn route.
Iets voor bocht naar rechts van het pad, voor het uiteenlopen van het pad en de grind-/fietspad RA, het smalle stijgend bospad met bordje “Gemeentebossen Bergen” inlopen, de wn route wordt verlaten.
In half open strook, bij T-splitsing LA.
Voor lage heuvelrug, bij T-splitsing RA, licht stijgend pad, wn route.
Iets voorbij de heuveltop het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
RD, dalend pad richting dal aan linkerhand negeren.
Bij splitsing links aanhouden, het pad volgt de heuvelrand met dal aan linkerhand, wn route, verderop pad met houten reling aan linkerhand.
Voorbij picknicktafel RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts weg van het houten reling, voorbij deze bocht het pad ca. 100m verder volgen tot pad aan linkerhand, wn route.
Bij dit pad LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna dalend doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, het pad met verderop een ven aan de voet van een hoge heuvelrug aan rechterhand verder volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad.
Bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, breed pad.
Na ca. 200m, bij kruising LA, smal bospad.
Bij T-splitsing RA, het pad is tevens ATB pad.
Na ca. 100m, bij 3-sprong LA, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, grindpad met gescheiden grind-/fietspad, het pad ca. 650m volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. meerstammige eik tussen grindpad en het grind-/fietspad met voorbij de eik een picknicktafel.
Bij dit pad scherp RA, ruiterpad (ruiterroute 42) met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij 3-sprong LA, ruiterpad (ruiterroute 42).
Bij 5-sprong RD, pad links van SLL bord “Rode Hoek” inlopen met heuvelrug aan linkerhand, ruiterpad (ruiterroute 42).
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, smal pad met klaphek aan rechterhand negeren, verderop ca. 130m na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar links en gaat door een smal bosperceel, aan andere zijde van het bosperceel buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Voorbij het bosperceel RA, pad met waterloop aan rechterhand, het pad volgen tot 4-sprong in het bos met aan rechterhand een smalle strook heide.
Bij deze 4-sprong RA, pad met smalle open plek met heide aan linkerhand, wn route, verderop iets voorbij een wat hogere heuvelrug buigt het pad naar links.
Bij kruising RD, kn22 volg 21(0,6km).
Iets voor sportveld aan linkerhand RA, direct daarna LA, het bospad met rood routepaaltje inlopen.
Bij kruising met ATB pad RD.
Voor heuvelrug, bij T-splitsing LA, het pad dat verderop de heuvelrug overgaat volgen tot T-splitsing bij verharde weg, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Venweg”, kn21 volg 15, voorbij kombord gaat de “Venweg” over in “Catharinastraat”, de weg volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerk, Cataharinastraat 28, 5856 AT te Wellerlooi. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Catharinastraat, Wellerlooi. Aanlooproute: Loop vanuit bushalte naar horecagelegenheid Taste & Go, ga vervolgens LA. Bij splitsing LA, “Looierweg”, kn17 volg 15, direct daarna RD, “Catharinastraat”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot het plein voor de kerk.

Bosserheide Adrie: Bosserheide
Begroeide stuifduinen Adrie: Begroeide stuifduinen
Ven dat aan de voet van hoge stuifduinen Adrie: Ven dat aan de voet van hoge stuifduinen
De Rode Hoek Adrie: De Rode Hoek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-rode-hoek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Het Centrum

Cataharinastraat 28
5856 AT Wellerlooi

1. Adrie 27 oktober 2022 om 15:28

Vandaag 27 oktober de wandeltocht gecontroleerd. In het oostelijk deel van het bosgebied wat extra herkenningspunten bijgevoegd aan de routebeschrijving omdat er in de open strook in het bos ook gelopen wordt buiten de officiële paden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Gijs en Margriet Smeets. 23 september 2022 om 20:07

Gisteren hebben wij geprofiteerd van het prachtige nazomerweer door deze wandeling te maken. Daar hebben we geen spijt van gehad. Dit ommetje gaat bijna helemaal door een prachtig en ons onbekend natuurgebied over brede en smalle bospaden, langs en over heuvelruggen, over heidevelden, langs zandvlaktes en vennen. Door de combinatie van de gedetailleerde kaart met beschrijving konden we zelfs in dit bosgebied onze weg heel goed vinden. Jammer dat ons fototoestel kapot was, anders hadden we prachtige foto’s kunnen maken.

3. Adrie 20 januari 2018 om 15:14

Het ommetje is vernieuwd, gevarieerder door o.a. meer leuke smalle bospaadjes. Ook is het startpunt gewijzigd waardoor men nu ook halverwege de tocht een horecagelelenheid passeert voor een e.v.t. pauze.

1. Henny 21 januari 2018 om 00:49

Weet je zeker dat de routebeschrijving is aangepast? Er staat nog “laatst bijgewerkt op: 27-5-2017”.

2. Adrie 21 januari 2018 om 07:28

Henny bedankt voor het melden! Gisteren de beschrijving en kaarten bijgewerkt, hierbij vergeten ook de datum te wijzigingen.

4. Hans en Rianne Vogels 15 maart 2015

Leuke niet al te lange route. Mooi uitzicht bij picknicktafel (4). Horeca Het Spiegelbeeld is Fantasia geworden.

Bij splitsing links aanhouden, direct daarna RA, weg op rechterhand negeren.
    RD, achtereenvolgens onverhard pad op linker- en rechterhand negeren.
    Ca. 80m voorbij witte woning RA, onverhard pad tussen omheiningen.

Moet worden:
    Bij splitsing links aanhouden, weg op rechterhand negeren.
    RD, achtereenvolgens onverhard pad op linker- en rechterhand negeren.
    Ca. 80m voorbij witte woning RA, onverhard pad langs een lange linkse omheining.

1. Adrie 15 maart 2015 om 15:32

Hans en Rianne Vogels bedankt voor de reactie! De verbetervoorstellen zijn in beschrijving overgenomen. Inderdaad op dat punt moet men ook RD. Het weggetje heb ik wel vernoemd in de beschrijving, ik probeer zo consequent mogelijk zijwegen en zijpaden wel te vermelden. Het is ook beter alleen de lange omheining te vernoemen als herkenningspunt. Tevens is de naam van de horecagelegenheid gewijzigd.