Maaskantpad etappe 12, Swalmen te Limburg

23 km Wandelroute Maaskantpad etappe 12, te Swalmen

Deze etappe start in Swalmen en gaat al in het plaatsje langs het riviertje de Swalm. Het Swalmdal is een heel mooi gevarieerd natuurrijk gebied waardoor een nog vrijwel onaangetast riviertje stroomt. Al slingerend wordt dit meanderende snelstromend riviertje gevolgd met op diverse plaatsen mooie steile oevers. Na verlaten van het Swalmdal gaat de etappe de grens over door het Duitse Elmpter Wald naar het deelgebied Lüsekamp. Het deelgebied Lüsekamp is een overgangsgebied naar een hoger gelegen hoogterras met beuken- en dennenbossen. De etappe gaat door het overgangsgebied van het lager naar het hoger gelegen deel met een grote verscheidenheid in natuurbeleving. Bij het mooie Melickerven, steken we de grens weer over en komen in het zo kenmerkende plateaulandschap van De Meinweg. Als bezienswaardigheid passeert men de IJzeren Rijn, een buiten gebruik geraakte spoorlijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. Verder komt men aan het einde van de etappe langs Kasteel Daelenbroeck. Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg, de Gulikse leenheer van Wassenberg. Hij gebruikte het als woon- en als jachtslot. Voor degene die 23 kilometer wat aan de lange kant vindt kan ook de twee kortere etappes lopen, etappe 12a van 16 kilometer en etappe 12b van 18 kilometer met respectievelijk Boukoul als eind- en startpunt. Etappe 12a gaat als extra door het natuurgebied Elmpter Schwalmbruch. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-4-2015, laatst bijgewerkt op: 17-9-2023

Vanuit het perron bij spoorwegovergang RA richting Swalmen vertrekken, vervolgens in bocht naar links van de weg bij 4-sprong RD richting “Centrum Swalmen”, de weg “Stationstraat” die verderop overgaat in “Neerstraat” volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg N271, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, doorgaande weg N271 richting “Beesel”.
T.h.v. woning nr.1 aan linkerhand RA, grindpad met klein plantsoentje en parkeerstrook aan linkerhand, wn route, iets verder bij T-splitsing RA, wn route, verharde weg, direct daarna LA, smal onverhard pad tussen woning en omheining, wn route, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg iets voor woningen.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, wn route.
Voor brugje LA, onverhard pad, kn60 volg 61.
Voorbij klaphek rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, na ca. 120m passeert men dicht na elkaar twee klaphekken, het pad verder volgen tot bocht naar rechts.
Direct na deze bocht, t.h.v. metalen poort RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, pad met omheind perceel aan rechterhand.
Na ca. 120m, bij T-splitsing RA, smalle verharde weg met iets verder een brugje over het riviertje de Swalm, de weg verder volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.37 aan rechterhand.
Bij deze 4-sprong LA, smal stijgend pad voorbij bankje, kn55 volg 78, door klaphek met SBB bordje “De Hout” iets verder door 2de klaphek.
Voorbij twee klaphekken, bij kruising met aan linkerhand boerderij “De Hout” RD, wn route, smal pad met bosrand aan linkerhand, het pad ca. 450m volgen tot een klaphek, voor het klaphek passeert men twee keer dicht langs het pad het riviertje.
RD door het klaphek, het pad door de rand van het opener omheind gebied met afrastering aan linkerhand volgen tot volgend klaphek.
Direct na het klaphek, bij 3-sprong RA, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong LA, wn route, het pad kruist een ondiepe waterloop/greppel, aan overzijde van de greppel bij 3-sprong links aanhouden.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn78 volg 79, direct daarna LA door houten voetgangerssluis, pad met verderop het riviertje aan linkerhand, na ca. 200m buigt het pad voor een greppel naar rechts richting de weg, op de weg bij kn80 LA weer richting het riviertje lopen, het riviertje verder aan linkerhand volgen tot een knuppelbrugje, paden aan rechterhand negeren.
Iets voorbij het knuppelbrugje, bij 4-sprong LA, het pad volgen tot volgend knuppelbrugje.
Iets voorbij het brugje RD, paden richting het riviertje aan linker- en paden richting de weg aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad t.h.v. een houten beeld “Ringslang” naar links met in het pad enkele traptreden, na enkele meters links aanhouden en het langer knuppelbrugje over, men passeert het riviertje.
Voorbij het knuppelbrugje, bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m bij 3-sprong LA.
Voorbij 4de knuppelbrugje, bij T-splitsing RA richting bosrand.
T.h.v. de bosrand, bij 3-sprong LA, pad door de bosrand.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg.
Voor benzinestation RA, verharde weg, wn route.
# Voordat men bij het benzinestation RA gaat een klein stukje RD is een horecagelegenheid.
Ruim voorbij brug over het riviertje de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg langs de bosrand aan rechterhand negeren, kn83 volg 84.
Na ca. 200m LA, onverhard pad door landbouwgebied, wn route, voor broekbos buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad met verderop een klaphek verder volgen tot T-splitsing voorbij grenspaal 417.
Bij deze T-splitsing RA, kn84 volg 80, vervolgens na ca. 50m LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met breed pad RD, het pad verder volgen tot T-splitsing voor een groeve, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verderop buigt het pad naar links en stijgt.
Ca. 80m voorbij deze bocht RA, dalend pad.
Bij kruising LA, breed pad dat door een dal gaat.
Na klim, bij kruising RA, het doorgaande pad met verderop een dal aan linkerhand volgen tot smal pad aan linkerhand met een houten voetgangerssluis ruim voor de bosrand aan het einde van het dal.
Bij dit pad LA door de houten voetgangerssluis, dalend pad met traptreden, in het dal RD het stijgend bospad volgen, het pad verder volgen tot kruising voorbij een houten voetgangerssluis, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD door houten voetgangerssluis, het pad volgen tot 4-sprong met rechtdoor een greppel rechts van het pad.
Bij deze 4-sprong RD, het smalle pad met de greppel aan rechterhand volgen kruising met iets voor de kruising een dalend pad met traptreden en houten voetgangerssluis.
Bij deze kruising LA, het brede stijgend grindpad volgen tot kruising met voor de kruising een Ringstand aan rechterhand, een verdedigingsbouwwerk uit WOII, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, het brede grindpad met iets verder een GSM mast volgen tot deze overgaat in een verharde weg met veerooster en klaphek.
Voorbij het klaphek RD het viaduct over, weg aan linkerhand negeren.
Voorbij het viaduct RD, achtereenvolgens weg aan linkerhand en direct na het klaphek met veerooster de twee onverharde paden eveneens aan linkerhand negeren, iets verder gaat de verharde weg over in een breed grindpad, het grindpad ca. 400m volgen tot kruising met iets smaller pad voorbij een hoge heuvel.
Voorbij de heuvel, iets voor het laagste punt, bij de kruising RA.
Bij kruising met verderop een groen metalen poort LA, het brede grindpad volgen tot kruising met aan rechterhand open gebied met bord “Naturschutzgebiet”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het grindpad met het open gebied aan rechterhand volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens na ca. 70m bij rechts aanhouden, pad met aan rechterhand doorkijk naar het open gebied.
Bij 4-sprong RD, MSN “Melickerven”, het brede grindpad volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een stijgend pad, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het brede dalend grindpad met iets verder  aan rechterhand een poel volgen tot T-splitsing met aan rechterhand een woning, zijpad negeren, .
Bij deze T-splitsing RA richting de woning, direct daarna voor omheining LA, MSN route, onverhard pad met omheining aan rechterhand.
Op heuvel, bij kruising RA, MSN route, verderop voorbij bord “Naturschutzgebiet” gaat het doorgaande pad licht slingerend verder, het doorgaande pad verder volgen tot T-splitsing voor een ven.
Bij deze T-splitsing RA, de MSN route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m links aanhouden, direct daarna bij kruising voorbij grenspaal 407C LA, wn51, zanderig pad met ven aan linkerhand.
Voor bosrand, bij 3-sprong links aanhouden, pad met het ven aan linkerhand verder volgen, wn51.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn51 volg 50, men passeert mooi uitzichtpunt met picknicktafel bij ven.
Voorbij metalen voetgangerssluis bij kruising RA, wn50, breder pad met bosrand aan linkerhand.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, MSN en wn50 route, breed pad tevens fietspad, het brede pad met in 2de bocht naar rechts kn50 volg 25 en een klaphek met veerooster volgen tot pad aan linkerhand voor het restant van een spoorlijn, overige zijpaden negeren.
Bij dit LA, breed pad met verhard rolstoelpad en de spoorlijn aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, verderop breed klaphek met veerooster.
# Voor een pauze, er is een kleine stukje RD aan linkerhand een horecagelegenheid.
T.h.v. overgang van verhard rolstoel pad naar grindpad links aanhouden, het licht stijgend grindpad volgen.
T.h.v. bankje RD, pad richting uitkijktoren aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij de uitkijktoren het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een mooi uitzicht over de heide toch even RA naar de uitkijktoren.
Voorbij lange picknicktafel, bij kruising RA, wn67.
Na ca. 800m, in open gebied, t.h.v. bankje RA, kn67 volg 61.
Voorbij schuilhut voor bosrand, bij 4-sprong RD, wn61.
Bij 5-sprong met verharde weg het 1ste pad aan rechterhand volgen, wn61.
Het pad met bocht naar links verder volgen, wn61, pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, wn61, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn61 volg 64, de weg volgen tot restant van spoorlijn, zijpaden negeren.
Voorbij het restant van de spoorlijn RD, kn64 volg 60, het smalle grindpad rechts van de weg volgen.
RD, smal bospad met houten beeld aan rechterhand negeren.
Voor flauwe bocht naar rechts, voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, MSN en wn60 route.
Pad met bocht naar links langs de bosrand verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, MSN en wn60 route.
Doorgaand met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, MSN route.
Voorbij beekje (staat vaak droog) LA, kn60 volg 39, direct daarna links aanhouden, pad met het beekje aan linkerhand, pw route, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 60m, voorbij houten beeld, RA, pw route, pad met picknicktafel rond een boom.
Bij T-splitsing LA, breed pad, pw route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising RA, pw en wn39 route, verderop buigt het pad naar links, het pad verder volgen tot T-splitsing voorbij een wat opener plek en aan linkerhand een heuvel.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA het smalle stijgende pad met houten beeld inlopen, pw route, iets verder gaat het licht slingerend pad over een langgerekte heuvel.
Op een heuveltop met pw routepaaltje, bij 3-sprong LA, pw route, vervolgens aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA, breder pad, pw route.
Bij 4-sprong RD, pad met omheining aan linkerhand, pw en wn39 route.
Na ca. 80m, voor heuvel het pad met flauwe bocht naar rechts langs de heuvel verder volgen, smal pad pal naast omheining over heuvel aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot 4-sprong voorbij hoogspanningsmast.
Bij deze 4-sprong LA, pw route kn39 volg 62, breed grindpad, vervolgens voorbij de hoogspanningslijnen rechts aanhouden, smal pad parallel aan hoogspanningslijnen, pw route, het pad volgen tot T-splitsing ruim voor de volgende hoogspanningsmast, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de pw route wordt verlaten.
Bij kruising LA, wn62, breed pad.
Iets voorbij hoogspanningslijnen, t.h.v. schuilhut het brede pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zijpaden negeren, wn62.
Bij 4-sprong RD, wn62, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van weg volgen, kn62 volg 24.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid loop bij de verharde weg het zijpad aan linkerhand in, iets verder is aan linkerhand de horecagelegenheid.
Bij T-splitsing met doorgaande weg RA, het fietspad aan overzijde van de weg oplopen, let op drukke weg!, direct daarna t.h.v. ANWB wegwijzerbord LA, smal pad door rand van het landbouwperceel, wn24, iets verder buigt het pad naar rechts de bosschages in.
Na daling bij 3-sprong LA, kn24 volg 21, het pad volgen tot verharde weg aan rechterhand.
Bij deze weg RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 300m, t.h.v. bankje RA, de weg volgen tot weg aan linkerhand richting kasteel Daelenbroeck.
# Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg.
Bij kruising met aan linkerhand het poortgebouw RA, de weg volgen tot kruising voorbij poort.
Bij deze kruising RD, kn30 volg 31, de weg volgen tot T-splitsing, voetpaden aan linker- en rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn31 volg 32.
Bij 3-sprong LA, “Hoofdstraat”, kn32 volg 33.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, “Hoofdstraat”, kn33 volg 18, de weg volgen tot de kerk.
Voorbij de kerk RA, weg met plein aan rechterhand.
Voorbij het plein RA “Kerkplein” richting bushaltes, het eindpunt.

MSN = Maas-Swalm-Nette blauwe witte routebordjes voor de richting.
pw = SBB wandelroute met paars/witte routebordjes voor de richting.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Station Swalmen, Stationsstraat 54, 6071 KA te Swalmen. Plan Route

Bushalte Centrum, Europalaan te Herkenbosch.

Rijd naar de Parallelweg in Swalmen. Parkeren kan bij het station.

Station Swalmen

Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck
Spoorlijn de IJzeren Rijn Adrie: Spoorlijn de IJzeren Rijn
Riviertje de Swalm Adrie: Riviertje de Swalm
Knuppelbrugje over het riviertje de Swalm Adrie: Knuppelbrugje over het riviertje de Swalm
Houten beeld van kikker Adrie: Houten beeld van kikker
Houten beeld van steenmarter Adrie: Houten beeld van steenmarter
Het riviertje de Swalm Adrie: Het riviertje de Swalm

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-12.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Swalmen en Herkenbosch

Kasteellaan 2
6075 EZ Herkenbosch

1. Jetty Brouwer en Jelmer Sieben 30 januari 2024 om 20:49

Wij willen volgende week deze etappe lopen. De vraag is of het te doen is, want ik zie dat je ook dicht langs een riviertje loopt.
    Weet iemand hoe nat dit gedeelte van de etappe is op dit moment? Etappe 11 gaf geen problemen vandaag bij het gebied dat langs de Swalm loopt. Mooie route weer!!

1. Adrie 31 januari 2024 om 08:09

Jetty Brouwer en Jelmer Sieben bedankt voor de reactie! Ik ben niet recent in het gebied geweest, wel weet ik dat de waterstand van de meeste riviertjes en beken weer normaal is. Wat op dit moment nog voor problemen zorgt zijn vennen die buiten hun oevers zijn en graslanden die te nat zijn omdat het water door de verzadigde bodem niet wegzakt. Beide laatste komen in deze etappe niet voor met uitzondering van het Melickerven, bij dit ven kan men over paden aan de andere zijde van het ven die hoger liggen. Wat wel voor problemen kan zorgen is het gedeelte punt 2 5de regel men passeert dan aan linkerhand een boerderij De Hout (De naam is op het dak van de boerderij herkenbaar aan de dakpannen), men loopt voorbij deze boerderij een stukje door een lager gelegen bos. Als alternatief kan met men ter hoogte van de boerderij RA in plaats van RD, bij kruising LA, de weg Kroppestraat volgen tot volgende kruising, bij deze kruising LA weer naar het riviertje lopen en de tocht bij punt 3 1ste regel 2de deel voor het riviertje bij de voetgangerssluis rechts van de weg verder volgen. In dit deel loopt men ook langs het riviertje, hier heeft men diverse uitwijkmogelijkheden om weer de Kroppestraat te volgen.

2. Jetty en Jelmer, Nuenen 1 februari 2024 om 11:01

Dankjewel voor de informatie Adri. We gaan een dag inplannen volgende week! En nog bedankt voor het uitzetten van dit prachtige Maaskantpad. We hebben het met veel plezier gelopen. We zijn gestart vanuit Herkenbosch en nu dus bijna aan de laatste etappe toe.

3. Adrie 1 februari 2024 om 15:57

Jetty Brouwer en Jelmer Sieben, leuk om te lezen dat jullie het een mooi pad vonden en met veel plezier gelopen hebben.

2. Marco 4 december 2022 om 22:30

Mooie en rustige wandeling. Dank voor de route!

3. Adrie 6 juli 2022 om 15:17

De etappe is een klein beetje gewijzigd, in de omgeving van Kasteel Daelenbroeck is een pad dat vooral in het voorjaar behoorlijk drassig is uit de etappe gehaald.

4. Frank 12 juni 2019 om 19:26

Hoi,

Deze etappe heb ik 24 april 2019 gelopen.
    Ik heb wederom genoten van de mooie, en vooral rustgevende, natuur.
    Je komt bijna niemand tegen.
    Wel heb ik een ree en een eekhoorn gezien. De ree stond tussen de koeien in de wei mee te grazen. In het Duitse gebied ook nog een koningspage gezien. Een hele mooie vlinder.
    Ik blijf het toch bijzonder vinden om zulke dieren te zien.
    Ik heb de tocht met mijn Garmin gelopen.
    Nergens problemen gehad.

5. Adrie 30 juni 2018 om 16:50

De etappe is iets vernieuwd. Nieuw is de mogelijkheid tot bezoek aan Café Restaurant Rijstal Venhof, ook is de uitkijktoren in het heidegebied in de etappe opgenomen en bijna aan het einde van de etappe een leuk onverhard pad naar kasteel Daelenbroeck met horecagelegenheid. Veel wandelplezier!

6. R. Henneman 22 april 2018 om 10:42

Beste etappe maker,

U geeft als eindpunt met het OV aan: Eindpunt
    Sportparklaan 13 te Herkenbosch. Dit moet zijn Europalaan centrum Herkenbosch.

We hebben al veel etappes gelopen en genieten elke keer weer, wat een mooie omgeving.

Met vriendelijke groeten,

Regina Henneman

1. Adrie 22 april 2018 om 13:03

Regina Henneman bedankt voor het melden! Inderdaad een fout, inmiddels aangepast.