Leemskuilen-route, Gemonde te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Leemskuilen-route, te Gemonde

De wandeltocht gaat door het buitengebied van Gemonde, het natuurgebied De Geelders en door het beekdal van de Dommel. In het buitengebied van Gemonde zijn veel lanen met kaarsrechte populieren in een omgeving met kleinschalig landbouw. Het natuurgebied De Geelders bestaat uit een afwisselende landschap van hakhoutwallen, loofbos met dreven, populierenbosjes en grasland. De Geelders is vooral in de winter een behoorlijk nat gebied, waterdichte schoenen zijn een noodzaak. Na het verlaten van het natuurgebied De Geelders gaat de tocht naar de Dommel. Via een afgesneden Dommelarm gaat de tocht weer terug naar het plaatsje Gemonde. 85% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 29-11-2013, laatst bijgewerkt op: 4-11-2022

Opmerking vooraf:
Het natuurgebied De Geelders is een vochtig gebied, vooral in het voorjaar zijn goede waterdichte schoenen een noodzaak.

Aan de “Dorpstraat” en met de rug naar het pleintje voor de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna RD, weg “Twijnmeer” aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens bij kruising RD, de weg verder volgen tot kiosk iets voorbij de begraafplaats, wn route.
Voorbij deze kiosk RA, kn74 volg 77, direct daarna RD, “Rietstok”, weg aan rechterhand negeren, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Voorbij kapel, bij 3-sprong links aanhouden, “Besselaar”, kn77 volg 78.
RD, weg “Vossenholen” aan rechterhand negeren, wn route.
In flauwe bocht naar rechts van de weg LA, doodlopende weg, “Beekseweg”, wn route, verderop voorbij inrit nr.5 gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg die iets verder van”Gemondsedijk” overgaat in “Broekstraat”, wn route.
Voorbij woning nr.41 RA, onverhard pad met bankje, kn78 volg 79, verderop voor een picknicktafel buigt het pad naar rechts en gaat over een brugje, voorbij het brugje smal gras-pad met afrastering aan linkerhand, wn route, voorbij 2de bocht naar links gras-/onderhoudspad tussen brede waterloop en afrastering met de waterloop aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, “Besselaar”, verharde weg, kn79 volg 82.
Bij 4-sprong LA, direct daarna RA, onverhard pad, “Overkamp”, wn route, verderop voor het metalen poort buigt het pad naar rechts, iets voorbij bocht naar links passeert men een doorgang voor vee met twee voetgangerssluisjes van dicht bij elkaar staande palen.
Bij 3-sprong met bankje RA, de wn route wordt verlaten, gras-pad met iets verder een poel aan linkerhand, voorbij een voetgangerssluisje schuin naar links het weiland inlopen richting voetgangerssluisje aan rechterzijde van het grasland, via dit voetgangerssluisje het grasland verlaten en het gras-pad tussen bosperceel en afrastering volgen met het bosperceel aan rechterhand, voorbij een brugje buigt het pad naar links en gaat door het bosperceel.
Na verlaten van het bosperceel rechts aanhouden, door draaihekje het perceel grasland inlopen met afrastering aan linkerhand, verderop het grasland via een voetgangerssluisje weer verlaten, pad met bosrand aan linkerhand.
In flauwe bocht naar rechts, voorbij het bosperceel LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand.
RD, brugje van drie balken aan rechterhand negeren, verderop buigt het gras-/onderhoudspad naar links met een waterloop aan rechterhand, het pad langs de waterloop verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna bij 4-sprong LA, “Gasthuiskamp”, onverhard pad, kn83 volg 82.
Voor bosperceel RA, pad met bosrand aan linkerhand, kn82 volg 29, het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Schijndelsedijk”, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn29, vervolgens na ca. 40m LA, onverhard pad met SBB bordje “Geelders”, wn29, iets verder kleine percelen grasland aan rechterhand en verderop ook aan linkerhand.
Voorbij deze percelen grasland, bij T-splitsing RA, wn29, het bospad ca. 400m volgen tot pad aan linkerhand met vervallen metalen poort voor een wn routepaaltje.
Bij dit pad LA, de wn route wordt verlaten, aan rechterhand passeert men op enige afstand een grote open plek, het rechte pad verder volgen tot T-splitsing voorbij een metalen poort, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg iets voorbij een metalen afsluitboom en poort, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing met aan linkerhand spoorwegovergang RA, “Savendonksestraat”, verharde weg, kn30 volg 29.
# Voor een pauze aan overzijde van deze spoorlijn is een horecagelegenheid. De spoorlijn is een spoorverbinding tussen Boxtel – Wesel, ook wel het Duits lijntje genoemd.
Voorbij woning nr.1 links van de weg RA, gras-pad met afrastering aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar links met iets verder de bosrand aan rechterhand en verderop nogmaals naar links.
# Als het pad te drassig is omkeren en teruglopen naar de verharde weg. Bij verharde weg RA,de weg ca. 250m volgen tot pad “Schutsstraat” aan rechterhand. Bij dit pad RA, onverhard pad met bankje, “Schutsstraat”, kn29 volg 82. Bij 4-sprong met aan rechterhand informatiepaneel met insectenhotel LA, iets verder buigt het pad naar rechts. Ga verder bij punt 5. 3de regel Iets voorbij deze bocht……

Voorbij informatiepaneel met insectenhotel, bij 4-sprong RD, breed pad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad langs half open plek aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 55m LA, de wn route wordt verlaten, iets verder gaat het pad door rand van een open plek met de open plek aan linkerhand.
Iets voorbij de open plek, bij splitsing RA, bw (blauw-witte bordjes) route, direct daarna buigt het doorgaande pad naar links met voorbij deze bocht een vlonder, het pad met verderop een bankje verder volgen tot 3-sprong iets voorbij metalen grondwatermeetbuis B45D0123.
Bij deze 3-sprong LA, het pad met iets verder een veerooster volgen tot bocht naar links voor een bankje, bw en wn route, zijpaden negeren.
In deze bocht RA, wn15, de bw route wordt verlaten, iets verder passeert men een houten brugje, het pad volgen tot smal pad aan linkerhand direct na een houten afsluitboom en met bosrand aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, bospad met houten afsluitboom, kn15 volg 14 (het routepaaltje staat iets verder rechts van het pad), verderop passeert men een klaphek en ruim daarna een klein brugje, ruim voorbij het brugje buigt het pad voor open grasland naar rechts richting houten poort met klaphek, via dit klaphek het begrazingsgebied verlaten, wn-route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn14 volg 18, direct daarna in bocht naar links van de weg rechts aanhouden, “Hoogstraat”, onverhard pad, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn18 volg 13.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 60m RD, weg “Geelderseweg” aan rechterhand negeren, wn route.
Voor loodsen LA, “De Vennekens”, wn route, verderop voor inrit woning nr.1 buigt de route naar rechts en gaatv over in een onverhard pad, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting doorgaande weg, verharde weg, direct daarna bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, “Schijndelsedijk”, kn13 volg 35.
Na ca. 70m RA, kn35 volg 89, “Oude Boomgaard”, de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts t.h.v. B&B In d’n Boogert, twee zijwegen aan linkerhand negeren.
In deze bocht links aanhouden, “Groensteeg”, onverhard pad, wn route.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, “Gemondsebeemd”, pad aan rechterhand negeren, wn route, het pad dat verderop overgaat in “De Schoonberg” volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een verharde weg, draaihekje aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong LA, bospad, kn89 volg 39, vervolgens t.h.v. houten poort RD, pad aan rechterhand negeren.
Iets na verlaten van het bosperceel, bij 3-sprong met aan linkerhand een smalle brug rechts aanhouden, kn39 volg 88, grind-/fietspad “Hooibrugpad” met het riviertje de Dommel aan linkerhand en verderop een bankje met informatiepaneel.
Iets voor landbouwperceel (grasland) aan linkerhand LA, smal pad met iets verder een metalen afsluitboom en de Dommel aan linkerhand, kn88 volg 86.
Na ca. 700m RA door draaihekje met BL bordje “Dommelbeemden” richting draaihekje aan overzijde van het grasland, de Dommel wordt verlaten, kn86 volg 72, voorbij het draaihekje het smalle pad volgen, verderop voorbij een houten afsluitboom wordt het pad breder, het pad verder volgen tot splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, verharde weg, “Kerkeind”, kn72 volg 73.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, “Kerkeind”, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

bw = SBB wandelroute met blauw/witte routemarkeringen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

St. Lambertus kerk, Twijnmeer 2, 5291 AD te Gemonde. Plan Route

Parkeren kan op pleintje bij de kerk aan de Twijnmeer.

Bushalte Kruisstraat.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
De Geelders Adrie: De Geelders
De Geelders, spannend brugje van opgeheven laarzenpad Adrie: De Geelders, spannend brugje van opgeheven laarzenpad
De Geelders, het is herfst Adrie: De Geelders, het is herfst
De Geelders, open plek in het bos Adrie: De Geelders, open plek in het bos
Het riviertje de Dommel Adrie: Het riviertje de Dommel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart leemskuilen-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Kloosterzicht

Sint Lambertusweg 95
5291 AB Gemonde

Café 't Groenewoud

Kasterensestraat 23
5298 NV Liempde

1. Koen 29 mei 2023 om 13:26

Vandaag de route op de .GPX gelopen, ging uitstekend. Mooie en bijzonder afwisselende tocht. Met name in De Geelders zijn goede schoenen een must en waren er op stukken extreem veel muggen maar de moeite meer dan waard!

2. Adrie 4 november 2022 om 16:47

Vandaag 4 november 2022 de wandeltocht gecontroleerd. SBB heeft bij een pad dat langs een perceel grasland gaat waarbij men over een greppel moest de greppel voorzien van een vlonder. Verder waren er in De Geelders enkele wandelpaden nauwelijks nog als wandelpaden te herkennen. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Roos 12 augustus 2021 om 18:24

Vandaag heb ik deze route gewandeld. Helaas staan in deze tijd van het jaar rond het natuurgebied De Geelders de brandnetels, bramen en reuzenberenklauw meer dan twee meter hoog. Met name tussen punt 4 en 6 op de route. Dat belemmerd het zicht erg op de omgeving. Het was schitterend weer, vandaar een korte broek/rok aangedaan. Maar helaas ben ik daarom sommige stukken niet ongeschonden doorgekomen. Ook zitten er op deze plek zeer veel muggen. Misschien is deze wandeling daarom leuker bij ‘langebroekenweer’.
    De routebeschrijving en kaart zijn duidelijk en daarin heb ik geen fouten gevonden.

4. nellie wesel 11 oktober 2020 om 09:05

Woensdag 7 oktober deze route gelopen en die was weer goed beschreven. Het is een mooie, afwisselende route door zowel bos als langs beekjes en door weiland, met mooie doorkijkjes. Ook hebben we veel brugjes gepasseerd.
    Ondanks de vele regen, was het toch zeker de moeite waard.
    Dank voor weer een fijne wandeling.

5. Willem van Gerwen 3 oktober 2020 om 19:05

Op de laatste dag van september 2020 de route gelopen. Prachtige wandeling door natuurgebied De Geelders. Nu in de herfst vele paddenstoelen gezien en dat worden er alleen nog maar meer. De routebeschrijving is helemaal in orde. Verslag en fotoreportage

6. Adrie 10 september 2020 om 17:33

Vandaag 10 september 2020 de wandelroute gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen na zoals een klaphek dat vervangen is door een draaihekje en een pad dat oorspronkelijk door een bosperceel liep dat nu langs het bosperceel gaat klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Jetty en Jelmer 21 mei 2020 om 15:10

Prachtige route, heel afwisselend. Mooie kleine paadjes. Geweldig. We hoeven Nederland niet uit. We hebben de afgelopen maanden prachtige gebieden gezien!

8. Myriam 31 mei 2019 om 15:11

Heerlijk gewandeld over deze mooie route. Hij was goed te volgen, bedankt! We hebben wel een kort stukje bossen overgeslagen omdat we helemaal lek gestoken waren in het eerste stuk bos.

9. Adrie 7 september 2017 om 18:05

6 september 2017 de wandelroute gecontroleerd. De paden in het bosgebied Geelders waren recent gemaaid. Ook heeft SBB nieuwe routebordjes aangebracht. De paden van het oorspronkelijke laarzen pad zie reactie 8 oktober 2015 zijn nagenoeg dichtgegroeid. De opmerking van SBB “Het laarzen pad is in principe definitief opgeheven” is duidelijk definitief. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

10. Adrie 21 november 2015

15 november 2015 deze wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

11. Adrie 8 oktober 2015

De wandelroute door het natuurgebied Geelders is iets gewijzigd. Helaas is het mooie laarzen pad dat gedeeltelijk gevolgd werd in dat gebied recentelijk opgeheven. De routebeschrijving is hierop aangepast. Navraag door Lennard bij Staatsbosbeheer of het laarzen pad vernieuwd wordt of het definitief is opgeheven heeft volgend antwoord opgeleverd: "Het laarzen pad is in principe definitief opgeheven. Maar gezien het aantal reacties en verzoeken is Staatsbosbeheer bezig om te kijken of we de route toch kunnen vernieuwen". Zou Staatsbosbeheer besluiten de route toch te vernieuwen, dan ga ik weer kijken of het vernieuwde pad weer in de route kan worden opgenomen. Zou men tijdens de wandeltocht iets merken omtrent werkzaamheden aan een nieuw wandelpad laat het ons weten. Veel wandelplezier!

12. Rene Nell, Martin en soca (hond) 24 februari 2014 om 14:14

Gisteren in perfect wandelweer deze route gelopen. In tegenstelling wat er in de omschrijving staat is dat honden zijn toegestaan. Dat is helaas onjuist. Honden zijn verboden in het buitengebied van Gemonde, aangeleind in de Geelders, en ook verboden voor honden op of langs de dommelarm. Er is geen omleiding om de verboden gebieden te omzeilen. Toch hebben wij met de hond kort aangelijnd de route gelopen. Op sommige plaatsen in de Geelders was het echt modderen geblazen. (zie foto) En hier en daar stond het water (te) hoog om er zonder natte voeten doorheen te gaan. Qua natuur was het top, voor de hond was het wat minder. desondanks toch nog een fijne dag gehad!

Foto’s van links naar rechts: Verboden voor honden buitengebied Gemonde en De Geelders

1. Adrie 24 februari 2014 om 18:12

Rene bedankt voor het melden, de informatie is aangepast. Mijn fout, ik had bij het samenstellen van de route wel een notitie gemaakt dat honden niet toegestaan waren, echter niet juist overgenomen in de beschrijving. Wat de drassige paden betreft, helaas alle tochten die door beekdalen, broekbossen of weilanden lopen zijn momenteel slecht begaanbaar door de overvloedige regen de laatste tijd.

13. Lennard 1 december 2013

Vandaag gelopen met overwegend stralend weer, pas later kwam dikke bewolking opzetten.

Hoe vaak ik ook in dit gebied gelopen heb, het blijft mooi om er te komen.
    Er zijn redelijk wat overeenkomsten met de Geelders route, maar zeker ook genoeg verschillen. Dus ook als je die al eens gelopen hebt blijft de Leemskuilenroute toch de moeite van het lopen waard.

De routebeschrijving is duidelijk en correct opgesteld.