Landschotsche Heide-tocht, Middelbeers te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Landschotsche Heide-tocht, te Middelbeers

Wandeltocht door de Aardbossen, de Landschotsche Heide, Kuikseindsche Heide en het Molenbroek. De Aardbossen is een smal bosgebied dat wordt doorkruist door de Groote Beerze. In dit gebied is de oude natuurlijke kronkelende loop van de Groote Beerze te zien. De Landschotsche Heide ook Landschotse Heide genoemd is een heidegebied met een aantal grote vennen waarvan de Keijenhurk het grootste is. Het gebied is een gevarieerd heidegebied zo treffen we er zowel natte heide (dopheide) als droge heide aan (struikheide). De runderen die er grazen zorgen ervoor dat de heideplanten niet worden overwoekerd door gras en struikgewas. Het noordelijk gelegen Kuikseindsche Heide of Kuikeindse Heide is een bosgebied dat hoofdzakelijk bestaat uit naaldhout. In dit bos staan op een heuvel d’n Biebult stalletjes met diverse bijenvolken. In het Molenbroek wordt beek de Kleine Beerze gevolgd. In Middelbeers splitst de Kleine Beerze zich, een deel van het water wordt via het Omleidingskanaal Kleine Beerze afgevoerd en de Kleine Beerze zelf gaat als klein beekje verder. Als bezienswaardigheid komt men aan het begin van de wandeltocht langs de Oude Sint-Willibrorduskerk of kortweg Het Oude Kerkje, het kerkje is een gaaf bewaard gebleven bakstenen gotische dorpskerkje uit de 15e eeuw. Op de Landschotsche Heide komt men langs een plek die in WOII door de Duitse piloten in opleiding gebruikt werd voor bombardement oefeningen, men had daarvoor op de heide een haven met boten nagebootst in de vorm van 50 meter lange en 7 meter brede aardenwallen omgeven door een sloot. Om het vanuit de lucht het zo realistisch mogelijk uit te laten lijken zouden op de aardenwallen ook nog houten kajuiten hebben gestaan. Bij een van de aardenwallen liggen nog enkele oefenbommen die toen gebruikt werden. Aan het einde van de tocht passeert men Den Ouwe Tôrre, deze toren is tussen 1300 en 1350 tegen een al bestaande kerk gebouwd. In de 15de eeuw is de kerk vergroot is de toren opgehoogd. Later in de 17de eeuw tijdens de protestantse overheersing is de kerk verwaarloosd. De toren is blijven staan en in 1968 gerestaureerd. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 27-6-2016, laatst bijgewerkt op: 10-4-2024

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, vervolgens RD richting kerkje, weg “Vestdijk” aan rechterhand negeren.
# Het kerkje links van de weg is de Oude Sint-Willibrorduskerk of kortweg “Het Oude Kerkje”, een gaaf bewaard gebleven dorpskerkje uit de 15e eeuw.
T.h.v. het kerkje RA, “St. Jorisstraat”, kn87 volg 4, verderop voorbij beek de “Groote Beerze” gaat de “St. Jorisstraat” over in “Huygevoort”.
Bij Y-splitsing LA, “Huijgevoort”, wn route, iets verder RD, weg aan rechterhand negeren, kn4 volg 88.
T.h.v. boerderij nr.16 LA, wn route, voorbij inrit nr.5 gaat de smalle weg over in een onverhard pad.
Iets voorbij brug over beek de Groote Beerze RA door houten voetgangerssluis, kn88 volg 97, pad met picknicktafel door smal bosperceel met beek aan rechterhand en verderop een smal metalen brugje over.
Bij splitsing links aanhouden, smal slingerend pad langs de beek verder volgen, wn route.
Voor omleidingskanaal, bij T-splitsing LA, iets verder de brug over en door draaihekje, voorbij het draaihekje de beek aan rechterhand volgen, wn route.
# Op dit punt splitst de Groote Beerze zich, een deel van het water wordt via het omleidingskanaal Groote Beerze afgevoerd.
Voorbij draaihekje, bij 3-sprong RA richting brug, wn route, iets verder bij T-splitsing met aan rechterhand de brug LA, verharde weg, kn97 volg 90/55, vervolgens RD, “Schepersweg”, weg aan linkerhand negeren, kn97 volg 90.
Bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route, iets verder RA, “Kromvensedijk nr.4-9”, wn route, het brede onverharde pad volgen tot kruising iets voorbij kleine witte woning nr.9 aan linkerhand, zijpaden negeren.
#Tijdelijke omleiding: niet doorlopen tot het pad voorbij de kleine witte woning maar direct na het omheinde bos aan linkerhand LA, verderop passeert men de inrit nr.4 aan linkerhand. Ga verder punt punt 3 1ste regel 2de deel.
Bij deze kruising LA, smal pad met houten afsluitboom, kn90 volg 82, voor open gebied buigt het pad naar links.
Voor inrit nr.4, bij T-splitsing RA, breed pad richting houten poort met klaphek, wn route, RD door het klaphek, voorbij het klaphek het pad met afrastering aan linkerhand volgen tot pad aan rechterhand bij bosrand eveneens aan rechterhand.
Bij dit pad RA, de wn route wordt verlaten, het pad door de bosrand volgen tot 3-sprong bij grindpad, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden grindpad richting draaihekje, wn route, voorbij het draaihekje het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen met iets verder aan linkerhand een onverhard pad parallel aan het grindpad, wn route.
T.h.v. uitkijktoren RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn82 volg 81, het grindpad of brede onverharde pad volgen tot kruising met aan rechterhand een klaphek, bij bosrand lopen beide paden iets uit elkaar ruim voor de kruising komen beide paden weer samen.
Bij deze kruising RA door het klaphek, kn81 volg 91, verderop zanderige pad, voorbij bocht naar rechts volgt het pad op enige afstand een groot ven aan linkerhand, ruim voorbij bocht naar links buigt het pad t.h.v. een bankje aan oever van het ven naar rechts weg van het ven.
Iets voorbij deze bocht, bij splitsing links aanhouden, ruiterpad, de wn route wordt verlaten, vervolgens bij Y-splitsing links aanhouden, ruiterpad, het pad volgen tot T-splitsing iets voorbij een klaphek.
Bij deze Y-splitsing LA, pad door de bosrand.
RD, “Keijenhurksedreef”, pad aan rechterhand negeren, iets voorbij inrit naar een woning gaat het pad door het bos met iets verder een klaphek, voorbij het klaphek het pad verder volgen tot men het omheind gebied weer verlaat via een klaphek.
# Ruim voor verlaten van het omheind gebied passeert men een restant van een aarden wal in de vorm van een boot met enkele oefenbommen, in de directe omgeving liggen nog enkele wallen die samen boten in een haven nabootste en gebruikt werden in WOII door de Duitse piloten in opleiding voor bombardement oefeningen.
Na verlaten omheind gebied RD, smal pad langs bosrand aan rechterhand negeren, iets verder passeert men een betonnen brugje.
Iets voorbij draaihekje, bij 4-sprong LA, kn31 volg 15, grind-/fietspad met verderop een betonnen brugje.
Voor het bos, in bocht naar links van grind-/fietspad RA, kn15 volg 75, direct daarna LA, bospad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing, twee zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het pad buigt met flauwe bocht naar links.
RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder bij 3-sprong links aanhouden, let op het pad is tevens ATB pad.
Voor hoge zandwal, bij T-splitsing LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad met bosrand aan rechterhand verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
# T.h.v. punt dat het pad breder wordt is aan rechterhand “d’n Biebult”, op de heuvel (bult) staan stalletjes met diverse bijenvolken.
Bij deze T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen.
Na ca. 170m LA, grindpad met aan linkerhand vakantiepark “De Kempenzoom”, verderop bij een metalen afsluitboom buigt het pad naar links en gaat langs de achterzijde van het vakantiepark, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route, het pad volgen tot 5-sprong t.h.v. bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze 5 sprong scherp RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn75 de wn route wordt verlaten.
Voorbij het landbouwperceel aan linkerhand LA, pad met bosrand aan rechterhand, verderop gaat het pad door het bos.
Na verlaten van het bos, iets voor een smal brugje  LA, smal pad met een brede geul aan rachterhand, voorbij 2de bosperceel aan linkerhand de geul oversteken, voorbij de geul het meanderend beekje aan rechterhand volgen tot een brugje (het rechter brugje) aan rechterhand (als de geul bij de oversteekplaats onderwater staat de brede geul verder aan rechterhand volgen tot het linker brugje, bij dit brugje RA het brugje over richting het rechter brugje).
#Tijdelijke omleiding: Bij het brugje RD, het beekje verder aan rechterhand volgen, verderop de brede geul oversteken met het beekje nog steeds aan rechterhand, iets verder buigt het pad naar links het bos in. Iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts verder volgen. T.h.v. bosrand aan linkerhand rechts aanhouden het beekje verder volgen. Bij kruising met verharde weg RD, pad met de brede geul aan rechterhand. Ga verder bij punt 8 2de regel.
Bij dit brugje RA het brugje over, grind-/fietspad, ca. 40m voorbij het brugje LA, grind-/fietspad, kn80 volg 78/6, iets verder RD, onverhard pad aan linkerhand negeren, wn6, het grindpad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Na ca. 200m LA, kn6 volg 7, onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad, het pad volgen tot pad voor de bosrand aan linkerhand.
# De toren “Den ouwe tôrre” langs dit pad is het restant van een kerkje uit 13de eeuw.
Bij dit pad LA, de wn route wordt verlaten, verderop voorbij een voetgangerssluis van takken wordt het pad smaller en gaat door de bosrand.
Bij 3-sprong links aanhouden, pad met iets verder meanderend beekje aan rechterhand, na ca. 60m buigt het pad langs het beekje naar links richting de bosrand, bij de bosrand buigt het pad naar rechts het bos weer in.
Aan einde van het pad rechts aanhouden, de weg volgen tot kruising direct na reling van brug.
Bij deze kruising RA, pad met brede geul aan rechterhand.
RD, paden voor en voorbij de waterloop aan linkerhand negeren, het pad dat verderop naar links buigt verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, iets verder RD, “Kaarsenmaker”, de weg aan linkerhand negeren, het voetpad links van de weg volgen, verderop volgt het voetpad een brede waterloop aan rechterhand.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route, het grindpad met de brede waterloop aan rechterhand volgen tot weg “Evershoef” aan linkerhand direct na woning nr.2.
Bij deze weg LA, verharde weg, “Evershoef”, de wn route wordt verlaten, vervolgens in bocht naar links van de weg RA, grind-/voetpad.
Bij T-splitsing LA, het fietspad langs de doorgaande weg volgen tot rotonde, zijwegen negeren.
Bij deze rotonde LA richting “Vessem”/”Eersel”, “Doornboomstraat”, kn85 volg 84, de weg volgen tot zijweg “Willebrordstraat” richting “Bladel/Casteren” aan rechterhand, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RA, “Willebrordstraat”, kn84 volg 87, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

St. Willibrordus kerk, Willibrordstraat 16, 5091 CD te Middelbeers. Plan Route

Parkeren kan op het pleintje voor de kerk.

Bushalte Hertog Janstraat, aan de Hoogstraat in Middelbeers. Aanlooproute: vanuit de bushalte naar de rotonde lopen. Starten bij punt 8 voorlaatste regel: Niet LA richting maar RA richting Vessem vertrekken.

Een van de vennen op de Landschotsche Heide Adrie: Een van de vennen op de Landschotsche Heide
Ven het de Keijenhurk Adrie: Ven het de Keijenhurk
Een oefenbom Adrie: Een oefenbom
Heuvelrug met oefenbommen Adrie: Heuvelrug met oefenbommen
Uitkijktoren op de Landschotsche Heide Adrie: Uitkijktoren op de Landschotsche Heide
Vennen gezien vanuit de uitkijktoren Adrie: Vennen gezien vanuit de uitkijktoren
Dezelfde vennen na een heel droge zomer Adrie: Dezelfde vennen na een heel droge zomer
Op de uitkijk in het Molenbroek Adrie: Op de uitkijk in het Molenbroek
Den ouwe tôrre Adrie: Den ouwe tôrre
In de verte de kerk van Oostelbeers Adrie: In de verte de kerk van Oostelbeers

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart landschotsche-heide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Middelbeers

d'n Eigenwijze op ca. 200m

Keijenhurkseweg 1
5512 NP Vessem

Op recreatiepark De Kempenzoom

Kuikseindseweg 31
5091 TC Middelbeers

1. Adrie 10 april 2024 om 18:12

Vandaag 10 april 2024 de Landschotsche Heide bezocht tevens de gehele wandeltocht gecontroleerd, dit was alleen mogelijk door een stuk omlopen. Het wandelnetwerk was aangepast aan de nieuwe situatie, zie mijn vorige reactie. Het nieuwe brugje over de Kleine Beerze was met bouwhekken afgesloten, voor zover ik kon zien was een gedeelte van het zand onder de betonnen landhoofden weggespoeld. Voor dit afgesloten brugje een tijdelijke omleiding beschreven. Verder stond op drie plaatsen een pad onderwater, voor een pad een tijdelijke omleiding beschreven de andere twee was met hoge wandelschoenen te doen. Toch bijzonder om te zien, vorig jaar in de zomer was slechts nog op enkele plaatsen nog iets van een ven te zien nu staat ongeveer het gehele gebied onderwater. Veel wandelplezier!

2. Adrie 31 augustus 2023 om 17:24

Vandaag 31 augustus 2023 gaan kijken hoe de afrondende werkzaamheden bij de Kleine Beerze aan het Molenbroek en het Hoogeind vorderen. Inmiddels ligt er een brugje over de Kleine Beerze, dit is een tijdelijk brugje en wordt op termijn vervangen door een definitief brugje. In het bosperceel ten noorden van de Kleine Beerze was men bezig met het effenen van de bospaden, vandaag kon ik er niet door ook deze paden zullen over enkele dagen ook weer toegankelijk zijn. Het wandelnetwerk zal pas na de gehele afronding van het project aangepast worden aan de nieuwe situatie, voorlopig de knooppuntnummers in de routebeschrijving doorgestreept. Als alle paden over enkele dagen weer opengesteld zijn kan deze wandeltocht weer als vanouds gelopen worden. Veel wandelplezier!

3. Ad 2 maart 2023 om 09:05

Geachte,

Ik fiets met de mountainbike elke week twee keer de mountainbikeroute in Oostelbeers.

Ik fiets op maandagmiddag en op donderdagmiddag, en wat zie ik tot mijn grote verbazing.
    DAT ER ENORM VEEL BOMEN WORDEN OMGEZAAGT DOOR PATICULIEREN.
    Ik dacht dat er in Nederland een stikstofprobleem is, en dat Nederland zijn natuur gaat herstellen. Ik lees net in de krant dat de natuur weer verslechterd is.
    Maar neen hoor hier gaat men ongebreideld door met bomen omzagen.
    Ik begrijp er geen snars van. Wanneer een burger thuis een boom wil omzagen moet hij een boom-rooivergunning aanvragen bij de gemeente, is dat hier niet geval.
    Dan kan de gemeente toch constateren dat in dit bos enorm veel bomen omgezaagd worden.
    De bomen die omgezaagd worden zijn gezonde boem, dus geen bomen met een kleur aangegeven dat deze dood zijn.

Mooie omleiding gemaakt, alleen jammer dat er zoveel bomen worden omgezaagd door particulieren.

4. Adrie 6 januari 2023 om 16:22

De wandeltocht kan weer gelopen worden. De graafmachines zijn verdwenen, rest nog het inrichten van het gebied rond de meanderende Kleine Beerze zoals enkele brugjes en beplanting langs de beek. Voorlopig de tijdelijke omleiding in de routebeschrijving volgen zie ook de blauwe lijn op de Google Maps kaart. Zodra het herinrichten afgerond is ga ik kijken wat de mogelijkheden zijn en het gedeelte bij de Kleine Beerze herzien. Veel wandelplezier!

5. Adrie 10 november 2022 om 07:15

Inmiddels is er gestart met het herinrichten van de Kleine Beerze bij Molenbroek en Spekdonken. Voorlopig de wandeltocht gesloten tot de werkzaamheden afgerond zijn.

6. Adrie 6 augustus 2022 om 15:30

De werkzaamheden bij de Groote Beerze zijn afgerond. Na verlaten van de Aardbossen wordt de weer meanderende beek gevolgd. De tijdelijke omleiding is verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart. Tevens de rest van de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Ad,Cor & Nellie 16 februari 2022 om 16:21

Vandaag 16-02-2022 deze tocht gelopen was weer net als zoveel van de tochten eeen zeer,zeer mooie tocht zeer afwisselend dan bos dan weer water en veel heide het weer zat niet mee maar dat mag de pret niet drukken een aanrader

8. Adrie 12 februari 2022 om 19:38

In de routebeschrijving is een omleiding beschreven dat gevolgd kan worden gedurende de werkzaamheden aan de Groote Beerze, zie ook de omleiding (blauwe lijn) op de Google Maps kaart.

9. Adrie 22 januari 2022 om 09:14

Bij deze wandeltocht moet men rekening houden met werkzaamheden, bij de Kleine Beerze wordt het Molenbroek als overstromingsvlakte ingericht, zodat het bij extreme regenval als extra tijdelijke wateropvang kan dienen. Deze werkzaamheden worden in de loop van dit jaar gestart waarbij de verwachting is dat ze eind december 2022 gereed zijn. De Groote Beerze bij de tussen de Aardbossen en de Schepersweg gaat weer meanderen, wanneer deze werkzaamheden starten is nog niet bekend.

10. Mark 10 januari 2021 om 20:34

Vanmorgen deze prachtige route gelopen via het gpx-bestand. Geen problemen ondervonden. Alles makkelijk kunnen vinden.

De route loopt mooi door alle onverharde paden in de omgeving. Het stukje langs de Grote Beerze vonden we erg mooi. De vennen in de Landschotse heide stonden helaas allemaal droog.

Enig nadeel van deze route op zondagochtend is de aanwezigheid van heel veel mountainbikers.

11. Adrie 13 februari 2020 om 09:54

Gisteren 12 februari 2020 de wandelroute gecontroleerd en iets gewijzigd. Een wandelpad dat langs de Kleine Beerze door een klein particulier bosperceel liep is uit de wandelroute gehaald. Ondanks dat het de laatste tijd regelmatig geregend heeft was dit niet te zien in de vennen die rijkelijk aanwezig zijn op de Landschotsche Heide. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

12. Adrie 7 november 2017 om 15:19

6 november 2017 de tocht gecontroleerd. Op een kleine verandering van het wandelnetwerk na klopte de routebeschrijving nog. Tevens de tocht aan het begin iets gewijzigd men loopt nu langs een rustigere weg naar beek de “Groote Beerze”. Bij de beek gaat de tocht een stukje door grasland om vervolgens in het smalle bosgebied “Aardbossen” de beek verder te volgen. Voor degene die i.p.v. grasland de voorkeur geeft aan meer gebaande paden is er een alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Veel wandelplezier!

13. Cor en Nellie wesel 9 augustus 2017 om 14:36

Vandaag met ideaal wandelweer (21 graden en zon) deze tocht gelopen. Was erg mooi en afwisselend en heel duidelijk beschreven. Nergens een moment van twijffel.
    Hartelijk dank voor de alweer 5e tocht die we van u gelopen hebben. Verbazingwekkend goed geregeld! Chapeau.

14. Lennard 30 oktober 2016

Vandaag gelopen met grotendeels rustig, stralend herfstweer.

Ik vond het een mooie en afwisselende route met net genoeg variatie op de kortere Aardbossentocht om meer te zijn dan alleen maar een langere variant daarvan.
    T.h.v. de werkzaamheden is er aan de situatie niets meer veranderd t.o.v. de aanpassing twee weken geleden.

15. Adrie 17 oktober 2016

Ik ben gaan kijken, de wandelroute is aangepast en kan weer gelopen worden. Brabants Landschap is op het door Hans en Rianne Vogels genoemde punt het gebied aan het uitbreiden. Het ven Berkven is inmiddels al flink vergroot verder heeft men een weiland afgegraven met daar doorheen een ondiepe geul. Het oorspronkelijk gevolgde wandelpad langs een waterloop dat aan einde ervan langs het Berkven kwam wordt opgeheven. Het wandelnetwerk is ook een beetje gewijzigd, er is een nieuw knooppunt 6 tussen 79 en 21 gekomen met als gevolg dat de verwijzing bij knooppunt 79 niet meer klopte. Hans en Rianne Vogels nogmaals bedankt voor het melden!

16. Charles Aerssens 17 oktober 2016

Heb dit probleem al gehad op 14 september! Door uitbreiding van het Berkven en landschapsaanpassing is het vanaf pint 4 alleen mogelijk even naar links te gaan bij het bankje en dan rechts zuidwaarts tot KNP 31 langs punt 6 Hier naar rechts en door het klaphekje de Landschotseheide betreden.

17. Hans en Rianne Vogels 16 oktober 2016

Vandaag met prachtig weer deze hele mooie route gelopen.
    Halverwege de route kun je eigenlijk niet verder. We nemen tenminste aan dat je niet door prikkeldraad moet kruipen. Om de route verder te lopen hebben wij dit wel gedaan.

Het betreft punt 5:
    Direct na passeren van dit klaphek LA, smal pad met waterloop aan rechterhand volgen, kn31 volg 81.
    Aan einde van het pad RA, pad met gescheiden fietspad, de wn route wordt verlaten.

Als je bijna bij het fietspad bent is een nieuw ven bijgekomen en de afrastering bij het fietspad helemaal afgezet. Ook de blauwe wandelroute is daarmee verspert.

Bij punt 8 staat knooppunt 79 volg 21 moet zijn 79 volg 6.

1. Adrie 16 oktober 2016 om 16:44

Hans en Rianne Vogels bedankt voor het melden!. Het is inderdaad niet de bedoeling dat men door prikkeldraad moet kruipen. Ik heb de wandelroute tijdelijk gesloten. Ik ga binnenkort kijken wat er veranderd is.