Hazenputten-de kleine tocht, Nijnsel te Noord-Brabant

15 km Wandelroute Hazenputten-de kleine tocht, te Nijnsel

Wandeltocht door het Vresselsbos, de Moerkuilen, langs de Everse Akkers en door de Dommelbeemden. Het grootste deel van de wandeltocht gaat door het Vresselsbos met daarin het bijzonder mooi vennengebied de Hazenputten. Wie nu door het Vresselsbos wandelt zal zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat hier in de vorige eeuw nauwelijks een boom te bekennen was. Het gebied bestond grotendeels uit zandverstuivingen en heide. Aan de randen van het gebied woonden boeren die veel last hadden van het stuifzand. Om de akkers te beschermen werd daarom besloten de stuifzanden te bebossen. In die tijd werden vrijwel uitsluitend naaldhoutsoorten toegepast. De Dommelbeemden zijn de laaggelegen graslanden direct langs de Dommel. Door regelmatige overstromingen waren deze gronden alleen maar geschikt als hooiland. Dit hooi was belangrijk omdat het diende als wintervoer voor het vee. Oorspronkelijk werd dit landschap afgewisseld door broekbossen en hakhoutwallen. Op de hogere delen van het beekdal- de bolle akkers - werden vooral granen geteeld. De Moerkuilen is een veenplas die door vroegere turfwinning ontstaan. Voor degene die reeds de Hazenputten-route hebben gelopen heeft deze wandeltocht weinig nieuws te bieden. De wandeltocht is een ingekorte variant op de Hazenputten-route. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-3-2015, laatst bijgewerkt op: 15-5-2023

Met de rug naar de kerk LA vertrekken, de doorgaande weg volgen, kn20 volg 21.
T.h.v. woning nr.26 LA, verhard voetpad, wn21, iets verder gaat het voetpad over in een smalle weg.
RD, “Hortensiastraat”, weg aan linkerhand negeren, wn route, de bochtige weg verder volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn21 volg 75.
Bij kruising RD, “Bakkerpad”, kn75 volg 9, grindpad met bord “doodlopende weg”.
Na ca. 500m LA, grindpad, “Hooibeemdenpad”, kn9 volg 74.
Voor het riviertje de Dommel het grindpad met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn74 volg 8.
Na ca. 300m, voorbij inrit woning nr.8 rechts van de weg LA, smalle klinkerweg, “Hazenputten”, kn8 volg 76.
In flauwe bocht naar links van de klinkerweg rechts aanhouden, “Ostayweg”, kn76 volg 78, onverhard pad, het pad ca. 140m volgen tot pad aan linkerhand met SBB bordje en vier houten paaltjes direct na een flauwe bocht naar links, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, het (rechter)pad met het SBB bordje inlopen, de wn route wordt verlaten, na ca. 80m passeert men een bankje met mooi uitzicht over een groot ven, het pad met het vennengebied aan rechterhand ca. 800m volgen tot 3-sprong met wn routepaaltje aan linkerhand ruim voorbij 2de bocht naar rechts, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, wn route, iets verder buigt het pad naar links met iets verder een bankje.
Direct na klaphek RA, wn route, het pad volgt een klein stukje de afrastering en buigt vervolgens iets weg van de afrastering.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Iets voorbij bankje, bij 3-sprong rechts aanhouden, kn77 volg 78.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA, breed pad, kn78 volg 79.
Bij kruising met “Stokvenweg” RD door klaphek, “Ostayweg”, direct na het klaphek rechts aanhouden, het smalle pad met SBB bordje inlopen, wn route.
Voor grotere open plek, bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, pad door de rand van de open plek met verderop een klaphek.
Bij ruime 4-sprong RD, smal bospad, wn en lbz (licht blauwe SBB bordjes met zwarte pijl voor de richting) route.
Bij T-splitsing LA, wn en lbz route, iets verder buigt het pad naar rechts, ca. 30m voorbij deze bocht bij 4-sprong RD, wn en lbz route, het pad buigt direct daarna naar links.
Na ca. 100m RA, licht slingerend bospad, wn en lbz route.
Bij kruising met aan linkerhand een kleine open plek met picknicktafel en bankje RD, kn79 volg 2, lbz route.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad met SBB bordje, wn en lbz route, het pad buigt naar links, het pad verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RD, het pad kruist een ruiterpad, wn route, de lbz route wordt tijdelijk verlaten.
Bij kruising RD, kn2 volg 1.
Na ca. 150m, bij kruising LA, wn en lbz route.
Na ca. 40m, bij kruising RA, smal bospad, lbz route, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 40m, bij kruising LA, lbz route, eveneens een smal bospad.
Voor opener bos, bij kruising RA, de lbz route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising met zandpad iets voorbij een metalen afsluitboom.
Bij deze kruising LA, zandpad met iets verder aan rechterhand een vennetje.
RD, pad met “SBNL Natuurterrein” bordje aan rechterhand negeren.
Na ca. 130m LA, smal bospad met SBB bordje en drie houten paaltjes.
Bij kruising met smal pad RD, vervolgens na ca. 40m eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, wn route, het pad volgen tot kruising t.h.v. bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, “Ostayweg”, verharde weg met bosrand aan linkerhand, kn1 volg 82.
Bij kruising RD, onverhard pad met metalen afsluitboom, “Ostayweg”, wn route.
Na ca. 80m, bij kruising RA, recht bospad, wn en gw (groene SBB bordjes met witte pijl voor de richting)  route, het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, kn82 volg 69, vervolgens na ca. 60m RD, pad richting parkeerterrein aan rechterhand negeren, wn en lbz route.
Bij kruising RD, wn en lbz route.
Bij kruising LA, wn en lbz route, vervolgens na ca. 30m bij volgende kruising RA, licht slingerend bospad, wn route.
Iets voorbij greppel, bij kruising met eveneens smal pad RD, wn route.
Bij Y-splitsing links aanhouden, iets breder pad, wn route, vervolgens na ca. 30m rechts aanhouden, smal slingerend bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, het smalle slingerend bospad verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn69 volg 45, het pad volgen tot kruising voor de houten poort met  klaphek in de verte, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, pad met aan linkerhand een open plek met ven en verderop een bankje aan rechterhand, wn route.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een eikenlaan scherp RA, smal pad, kn45 volg 72, het smalle pad buigt met ruime bocht naar links naar de eikenlaan.
Bij de eikenlaan, bij T-splitsing RA, wn route, het pad ca. 100m volgen tot kruising met eveneens een wat breder recht pad, smalle ATB paden negeren.
Bij deze kruising LA, wn route.
Na ca. 100m RA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand en aan rechterhand een boerderij.
# De boerderij is Hoeve Strobol, een museumboerderij met een arsenaal aan zeldzame nostalgische aandenkens.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn route, het pad volgen tot bocht naar rechts iets voorbij inrit van “Hazenputten 10”, zijpad negeren.
In deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, “Hazenputten”, pad aan linkerhand negeren, kn72 volg 71.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, smalle klinkerweg, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn71 volg 81, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Na ca. 160m LA, de wn route wordt verlaten, het brede pad door het bos volgen tot splitsing iets voorbij flauwe bocht naar rechts, smalle ATB/zijpaden negeren.
Bij deze splitsing links aanhouden, het pad buigt met flauwe bocht naar links richting bosrand, t.h.v. de bosrand buigt het pad voorbij een houten afsluitboom naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
T.h.v. bosschages aan linkerhand, bij splitsing links aanhouden, smal pad door de linkerzijde van het landbouwperceel met de bosschages aan linkerhand, verderop buigt het pad langs de bosschages naar links, smalle paden door het perceel negeren.
Iets voorbij deze bocht, voor bosschages RA richting een ven, voor het ven buigt het pad naar rechts, verderop t.h.v. opening in bosschages buigt het smalle pad naar links naar volgend het perceel, het smalle pad met ven aan linkerhand volgen tot een bankje voor een heuvel in het bos, smalle zijpaden aan rechterhand negeren.
Iets voorbij het bankje links aanhouden, smal pad met het ven aan linkerhand, na ca. 70m buigt het pad naar rechts weg van het ven, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot kapel aan linkerhand.
Iets voorbij deze kapel LA, smal onverhard pad met iets verder een SBB bordje, verderop voor informatiepaneel “Dommelbeemden” buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad met rechts landbouwpercelen en links de Dommelbeemden ca. 900m verder volgen tot splitsing  met aan linkerhand een pad naar de Dommelbeemden met in het pad een G-R routepaaltje met een verwijzing naar een uitkijktoren en aan beide zijde van het pad bosschages met knotwilgen, overige (gras)paden (vooral herkenbaar na het maaiseizoen) aan linkerhand richting de Dommelbeemden negeren.
Bij dit pad LA, verderop voorbij een houten voetgangerssluis links van uitkijktoren richting de brede linker doorgang lopen met in de verte aan overzijde van het grasland een grote eik, t.h.v. de eik het grasland via houten voetgangerssluis weer verlaten en pad naar rechts volgen, voorbij het perceel grasland aan rechterhand volgt het pad een stukje een dode zijarm van de Dommel, verderop passeert men een metalen afsluitboom en t.h.v. inrit naar een woning gaat het pad over in een grindpad.
Bij T-splitsing RA, het fietspad langs doorgaande weg en verderop de weg door Nijnsel volgen tot de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
lbz en gw= licht blauw/zwarte en groen/witte routebordjes van SBB wandelroutes.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Kerk, Lieshoutseweg 9A, 5492 HR te Nijnsel. Plan Route

Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Kruispunt aan de Sonseweg in Nijnsel. Aanlooproute: Ga in noordelijke richting op de Sonseweg. Sla rechtsaf naar de Lieshoutseweg. Sla rechtsaf om op de Lieshoutseweg te blijven. Vervolgens de weg volgen tot de kerk het startpunt.

Vresselse Bos Adrie: Vresselse Bos
De Hazenputten De Hazenputten
De Hazenputten Adrie: De Hazenputten
Vennetje in het Vresselse Bos Adrie: Vennetje in het Vresselse Bos
Kapel Adrie: Kapel
Bloemrijke velden in de Dommelbeemden Adrie: Bloemrijke velden in de Dommelbeemden
Dommelbeemden met in de verte de knoptoren van Sint Oedenrode Adrie: Dommelbeemden met in de verte de knoptoren van Sint Oedenrode
Dommelbeemden met uitkijktoren Adrie: Dommelbeemden met uitkijktoren

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart hazenputten-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Stichting Zalencentrum De Beckart

Oude Lieshoutseweg 7
5492 HT Nijnsel

1. Ad, Cor en nellie 5 juli 2023 om 14:41

Vandaag, ondanks heftige weerswaarschuwingen, zoals, zomerstormen, heftige regen, blijf thuiswerken en vermijd de bossen, toch de stoute schoenen aangetrokken en deze wandeling gedaan. Inderdaad de eerste 45 minuten wat regen moeten trotseren, maar daarna werd het droog en brak zelfs de zon door. Ja het waaide heel hard, maar daardoor zagen we wuivende dennenbomen en wapperende loofbomen, erg indrukwekkend en speciaal om mee te maken. Daarbij opgeteld dat de wandeling meer dan de moeite waard was, heeft het ons weer een fijne dag opgeleverd. Dank hiervoor.

2. Adrie 15 mei 2023 om 18:53

Vandaag samen met de Hazenputten-route de wandeltocht gecontroleerd. Een metalen afsluitboom was verwijderd en op een andere plaats een nieuwe houten afsluitboom geplaatst. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Sylvia en Rob 26 juni 2021 om 11:18

Vandaag, 26-6-2021, deze mooie route gelopen. Prachtig, aanrader in deze tijd van het jaar. Mooie veldboeketten, bloeiende vijvers met kikkers. Heel mooie route. In de winter ook maar eens doen.

4. Adrie 11 juni 2021 om 13:57

Vandaag 11 juni 2021 de wandelroute gecontroleerd. SBB is nieuwe routepaaltjes aan het plaatsen in de Dommelbeemden en bij de Moerkuilen, verder geen veranderingen gezien. Dit jaar kleuren de Everse Akkers geel met wit, de klaprozen zijn te zien op de akkers bij de Moerkuilen. Ook nog een lepelaar in de omgeving van de Hazenputten gespot. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Wies 2 mei 2020 om 16:03

Gisteren gelopen. Een prachtige route die goed beschreven was. We hebben genoten.
    Dank voor het maken van de route.

6. Margriet 8 februari 2020 om 20:19

dank je wel voor weer een mooie wandelroute! We hadden het geluk om 3 reeën te zien!

7. Adrie 24 oktober 2017 om 13:37

Naar aanleiding van de eerdere werkzaamheden op 23 oktober 2017 de tocht gecontroleerd. Er is een nieuw begrazingsgebied ingericht rond de Hazenputten. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

8. Adrie 19 november 2016

Vandaag 19 november 2016 gaan kijken hoe het staat met de tweede fase van het venherstel. De werkzaamheden zijn zo goed als afgerond rond de vennen. Het gebied is veel opener geworden. Tevens is aan een zijde van het grootste ven het pad verplaatst, liep men voor de werkzaamheden nog dicht langs de oever van het ven nu is het pad een stukje verwijderd van het ven. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Adrie 16 januari 2016

Staatsbosbeheer werkt aan het venherstel in het Vresselsbos, met als doel de kwaliteit van de vennen te verbeteren. De werkzaamheden worden in twee fase uitgevoerd. De eerste fase het kappen van de bomen rond de vennen is bijna afgerond. De tweede fase start in september 2016 dan worden de bomen dichter bij de vennen verwijderd, ook worden dan sloten en greppels gedempt en de vergraste heide wordt geplagd. De routebeschrijving is rond het vennengebied aangepast aan de huidige situatie. Veel wandelplezier!

10. Lennard 27 april 2015

Eergisteren gelopen met grijs maar overwegend droog weer, de paar spatjes regen die vielen mochten de pret niet drukken.

Mooie bosrijke route door een redelijk rustig gelegen gebied. Mocht de 18 km lange Hazenputtenroute je net wat te lang zijn, dan biedt deze een prima korter alternatief dat voor een groot deel hetzelfde traject volgt.

De route is goed beschreven en duidelijk te volgen.

11. Johanna 24 maart 2015 om 13:37

Prachtige wandelroute. Mooie vennen en bossen. Routebeschrijving perfect. Bedankt Adrie.
    Groeten en voor iedereen veel wandelplezier.

Foto’s van links naar rechts: Kapelletje in Sint Oedenrode en uitkijktoren bij de Dommel