Herkenbosscherheide-tocht, Herkenbosch te Limburg

18 km Wandelroute Herkenbosscherheide-tocht, te Herkenbosch

Wandeltocht door het National Park De Meinweg. De wandeltocht start bij het Bezoekerscentrum de Meinweg en gaat door het bosgebied Zandbergen en Luzenkamp naar het mooie Melickerven. Dit deel van de wandeltocht bestaat uit een gevarieerde landschap met zijn grasweiden, akkers, bossen, met op enkele plaatsen aardige hoogteverschillen. Na het Melickerven bezocht te hebben gaat de tocht door de Herkenbosscher heide, een mooi glooiend heidelandschap met op enkele plaatsen vennen zoals de Rolvennen en het Elfenmeer. Als bezienswaardigheid komt men twee keer over de IJzeren Rijn, een buiten gebruik geraakte spoorlijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. Verder brengt men aan het einde van de tocht een bezoekje aan het Kasteel Daelenbroeck. Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg, de Gulikse leenheer van Wassenberg. Hij gebruikte het als woon- en als jachtslot. 95% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-8-2015, laatst bijgewerkt op: 17-3-2023

Het bezoekerscentrum aan de zijde van de verharde weg verlaten, voor deze weg LA fietspad volgen, wn62, vervolgens na ca. 30m RA, bospad, kn62 volg 39.
RD, smal pad met houten beeld aan rechterhand negeren, vervolgens bij 4-sprong RD, wn39, het pad met ruime bocht naar links met voorbij deze bocht een schuilhut aan rechterhand en iets verder hoogspanningslijnen volgen tot kruising ruim voor de hoogspanningslijnen, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, wn39, men loopt weer richting de open strook met de hoogspanningslijnen.
Onder de hoogspanningslijnen LA, het pad parallel aan hoogspanningslijnen volgen tot Y-splitsing met breed pad en aan linkerhand een hoogspanningsmast, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA richting hoogspanningsmast, het pad met t.h.v. de hoogspanningsmast kn39 volg 28 volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg,  kn28 volg 27, direct daarna RA, wn27, het onverharde pad met bosrand aan rechterhand volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, kn27 volg 52, pad met gescheiden grind-/fietspad, het fietspad door de bosrand volgen.
Na ca. 130m RA, smal bospad, wn52.
Voor open strook door het bos rechts aanhouden, direct daarna RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, wn52, t.h.v. lage heuvel buigt het pad met flauwe bocht naar links het bos weer in, wn52.
Bij splitsing rechts aanhouden, de wn route wordt tijdelijk verlaten, het pad volgen tot 4-sprong aan overzijde van een spoorlijn.
# De spoorlijn de IJzeren Rijn opengesteld op 20 juli 1879 is een buiten gebruik geraakte spoorlijn.
Bij deze 4-sprong RD, wn52, pad met bosrand aan linkerhand en verderop een klaphek, voorbij het klaphek het pad langs de bosrand met t.h.v . hoogspanningslijnen kn52 volg 51 volgen tot splitsing met een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, wn51, de bosrand verder aan linkerhand volgen.
Bij T-splitsing RA, kn51 volg 50, links van dit pad is het ven “Melickerven” met mooi uitzichtpunt en picknicktafel.
Voorbij metalen voetgangerssluis, bij kruising RA, pad met bosrand aan linkerhand, wn50.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn50, het doorgaande pad met in 2de bocht naar rechts kn50 volg 25 en een klaphek met veerooster volgen tot pad aan linkerhand voor de resten van de spoorlijn de IJzeren Rijn, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, pad met beton-/rolstoelpad en spoorlijn aan rechterhand, verderop door klaphek met smal veerooster, de wn route wordt verlaten.
# Voor een pauze, een kleine stukje RD de spoorwegovergang over is aan linkerhand een horecagelegenheid.
T.h.v. overgang van beton pad naar grindpad, bij splitsing links aanhouden, licht stijgend grindpad.
T.h.v. bankje RD, pad richting uitkijktoren aan rechterhand negeren, iets verder het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een mooi uitzicht over de heide toch even de uitkijktoren beklimmen.
Voorbij lange picknicktafel, bij kruising RA, wn67.
Na ca. 800m, t.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn67 volg 66, het pad ca. 450m verder volgen tot 4-sprong iets voorbij een picknicktafel met informatiepaneeltje “Het Rijk van de Elfen”, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje, kn66 de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 900m voorbij deze bocht RD, houten brugje aan linkerhand negeren, iets voorbij het brugje splitst het pad even verderop komen beide paden weer samen, het pad ca. 1km verder volgen tot 3-sprong voor een ven met aan linkerhand een bankje, iets voor de 3-sprong buigt het pad direct na een grondwatermeetbuis 11 naar rechts.
Bij deze 3-sprong links aanhouden richting het bankje, het smalle pad links van het bankje inlopen, na ca. 30m buigt het smalle pad naar rechts.
Voorbij draaihekje, bij 3-sprong RA, breder pad met heuvelrug aan linker- en afrastering aan rechterhand, na ca. 950m buigt het pad naar rechts weg van de heuvelrug, ca. 100m voorbij deze bocht buigt het pad naar links, voorbij de bocht naar links het pad ca. 350m verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RD, pad met bankje langs een eik.
Ca. 50m voorbij veerooster met klaphek LA, licht dalend pad, wn65.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 3-sprong LA, wn65, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, wn65, het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn65.
Na ca. 300m, iets voorbij een open plek aan linkerhand LA, wn65.
Bij T-splitsing voor grasrijke open plek en aan linkerhand een bankje RA, wn65, het pad met verderop kn65 volg 61 volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, verharde weg, kn61 volg 64, de weg volgen tot het restant van de spoorlijn.
Voorbij het restant van de spoorlijn LA het parkeerterreintje oplopen, kn64 volg 71/63, vervolgens het bospad met klaphek aan de linker-achterzijde inlopen met het restant van de spoorlijn aan linkerhand, wn71, verderop buigt het pad met een flauwe bocht naar rechts weg van de spoorlijn.
Bij T-splitsing RA richting de bosrand, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Voor metalen poort, bij kruising LA, kn63 volg 70, direct daarna RA, slingerend bospad, wn70.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een metalen poort RD, wn70.
Voor uitkijktoren RA door klaphek, wn70, direct daarna bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn70.
Na ca. 180m RA, pad met aan beide zijde eiken, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 220m RA, smal pad met verderop aan beide zijde bosschages.
Bij T-splitsing LA, breed pad, het pad volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!!, het brede pad met SLL bord “De Turfkoelen” tot het pad  overgaat in een verharde weg.
Bij deze overgang RA, onverhard pad.
Ca. 60m voorbij bocht naar rechts, voorbij bosperceel met bankje aan linkerhand LA, verharde weg.
Na ca. 300m, t.h.v. bankje RA.
Na ca. 150m, voor flauwe bocht naar rechts van de weg LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand.
#Zou het pad te drassig zijn een klein stukje de verharde weg verder volgen tot weg aan linkerhand. Bij deze weg LA richting het kasteel, doorlopen tot kruising met aan linkerhand poortgebouw punt 9 1ste regel 2de deel.
Na ca. 100m RA brugje over, onverhard pad met afrastering aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens bij kruising met aan linkerhand poortgebouw Daelenbroeck RA.
Voorbij poort, bij kruising RA, kn30 volg 29, onverhard pad, het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong LA, verharde weg, wn24/29.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens voor bosperceel aan rechterhand RA, onverhard pad, wn24.
Na ca. 200m, in 2de flauwe bocht naar rechts LA, stijgend pad, kn24 volg 62, iets verder buigt het pad naar links en volgt de rand van een landbouwperceel.
Voor doorgaande weg RA, fietspad, wn62, direct daarna LA de doorgaande weg N570 oversteken, let op drukke weg!!, het fietspad parallel aan de verharde weg “Meinweg” volgen tot bezoekerscentrum aan rechterhand, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Bezoekerscentrum de Meinweg, Meinweg 2, 6075 NA te Herkenbosch. Plan Route

Rijd naar de Meinweg in Herkenbosch. Parkeren kan op het grote parkeerterrein bij het bezoekerscentrum.

Bushalte Meinweg, Herkenbosch. Aanlooproute: Vanuit bushaltes in zuidelijke richting naar zijweg met wegwijzerbord "De Meinweg" lopen. Deze zijweg volgen tot aan rechterhand het bezoekerscentrum de Meinweg, het startpunt van deze wandelroute.

Uitkijktoren op de Herkenbosscher heide Adrie: Uitkijktoren op de Herkenbosscher heide
Het Melickerven Adrie: Het Melickerven
De Rolvennen Adrie: De Rolvennen
Ven op de Herkenbosscher heide Adrie: Ven op de Herkenbosscher heide
De Herkenbosscher heide Adrie: De Herkenbosscher heide
Uitkijktoren aan rand van de Meinweg Adrie: Uitkijktoren aan rand van de Meinweg
Houten beeld aan de rand van de Meinweg Adrie: Houten beeld aan de rand van de Meinweg
De IJzeren Rijn Adrie: De IJzeren Rijn
Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck
Poortgebouw kasteel Daelenbroeck Adrie: Poortgebouw kasteel Daelenbroeck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart herkenbosscherheide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brasserie de Boshut & Bezoekerscentrum De Meinweg

Kasteellaan 2
6075 EZ Herkenbosch

1. Adrie 21 maart 2023 om 16:28

17 maart 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Rond het Melickerven was men bezig een deel van de begroeiing rond het ven aan het verwijderen. Deze werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de wandeltocht. In de omgeving van het kasteel Daelenbroeck was een klein stukje van het pad langs een waterloop wat drassig door vernatting van het omliggende gebied, in de routebeschrijving is een alternatief beschreven voor dit pad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Gabry V 30 oktober 2022 om 09:33

Op 10 oktober deze route gelopen. Erg mooie en afwisselende route. Beschrijving klopt.

3. Adrie 7 juli 2022 om 17:40

De wandeltocht is een klein beetje gewijzigd, in de omgeving van Kasteel Daelenbroeck is een pad dat vooral in het voorjaar behoorlijk drassig is uit de wandeltocht gehaald.

4. Hans en Rianne 15 januari 2019 om 17:36

Op 9 januari deze mooie route gelopen door de Meinweg. De beschrijving klopt nog helemaal.

5. Adrie 15 augustus 2016

De wandelroute op 15 augustus 2016 gecontroleerd. Echt grote veranderingen waren er niet, wel was er in het bosgebied van het Nationaal Park De Meinweg een nieuw fietspad aangelegd. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Lennard 2 januari 2016

26-12 gelopen.

Mooie route in grotendeels rustig gelegen gebied. Deze toch biedt een goed alternatief voor de 7 km langere "De Meinweg".